Afgelopen week ben ik met mijn 4-jarige ruin Athilla (Treno B x Obelisk) de 2-daagse cursus join-up/follow-up gaan doen bij Annemarie van der Toorn. Het was de eerste keer dat hij van ons eigen terrein is gegaan omdat we nogal wat tegenslag hebben gehad, maar nu moest hij er toch aan geloven! En leuk dat hij het vond!
De eerste dag maar om half 8 begonnen met laden, want haast hebben werkt tegen je met paarden! Tilla liep er zo op dus om 8 uur stonden we in Oostvoorne (woon vlakbij). Uitladen ging net zo goed en toen zag hij dat hij niet meer thuis was (normaal als we een rondje rijden met de trailer komen we altijd weer thuis!) en ging zijn hoofd omhoog om alles even goed te bekijken! En nou is het al geen kleintje (1m80) maar nu was hij echt erg groot! (en heel stoer)
Tilla in zijn stal gezet en kennis laten maken met de buurman, ze vonden elkaar erg lief!

We hebben eerst met elkaar kennisgemaakt, iedereen kwam met een andere reden, maar we waren allemaal erg gemotiveerd om te leren! Daarna een stukje theorie, heel erg boeiend, vooral op de manier zoals Annemarie vertelt!
Omdat ik wat opstapproblemen heb met Tilla, hebben Karel en Denise met hem hieraan gewerkt. Hoewel hij het wel spannend vond in zo'n vreemde bak en ook de regen met bakken uit de hemel kwam op het dak, heeft hij zich keurig gedragen!
Later heb ik zelf met hem een join-up gedaan, echt super om te doen. Hij was nog wel een beetje druk en afgeleid, maar dat mag he als je een kleuter bent!
's Middags heb ik Tilla weer mee naar huis genomen, we hoeven maar 10 minuutjes te rijden en anders slaap ik niet hoor!

De studenten bij Annemarie hebben hem geladen en hij liep er braaf op en thuis net zo rustig weer af!
De volgende dag weer met paard naar Oudenhoorn, en hij herkende het al denk ik, want hij was veel relaxter dan de dag ervoor!
Deze dag heb ik zelf ook gewerkt aan het opstappen, eerst is Denise er een paar keer opgegaan en toen ik. Denise zette hem een paar pasjes achteruit, terwijl hij dat nog helemaal niet kende! Je merkte direct dat ik het erg spannend vond, want hij begon gelijk een paar stapjes te lopen, maar ik ben er toch een paar keer opgestapt zonder dat hij een stap zette, echt super!
Het wordt een veel te lang verhaal om te vertellen wat we allemaal geleerd hebben, maar het belangrijkste is dat je kennismaakt met een andere manier van omgaan met paarden en dat paarden heel gevoelig zijn op de kleinste signaaltjes van ons! Echt heel mooi om te zien hoe een paard dat 5 weken geleden nog niet aangeraakt kon worden, nu achter zijn baasje aanloopt alsof hij nooit anders gedaan heeft!
Ik vond het 2 geweldige dagen, toen ik weer ging werken had ik het idee dat ik 3 weken weg was geweest!
Het team is echt super en wij zeggen altijd 'je kan in de paardenwereld beter met de paarden omgaan dan met de mensen', maar dat geldt hier zeker niet! Ik zie zelden iemand die zo zichzelf is, ik denk dat Annemarie in haar vorige leven paard was!