Stel dat onze paarden geruimd zouden worden?!?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 21:22

Ik denk dat er aan het ruimen van paarden ook een behoorlijk financieel plaatje komt te hangen. Ik zit niet echt in een regio met veel vee(meer bloembollen Knipoog ), maar in het oosten van het land is het natuurlijk wel een punt.
Ik denk toch echt niet dat Anky en Jeroen hun paarden zouden laten ruimen en andere paardenhouders natuurlijk ook niet! Ze zouden dan toch minstens de 'dagwaarde' van die dieren moeten vergoeden. Boeren kregen voor de koeien en varkens ook een vergoeding, alleen ik vrees dat die voor paarden heel wat hoger zou moeten komen!

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 21:30

Ja en paarden zijn ook niet echt zo'n export 'product' ze worden niet veel voor vlees gebruikt, ze geven ook geen liters melk en leggen al helemaal geen eieren... Ze zijn niet bepalend voor de economie in opzicht van export ed.
Maar als ze wel zouden gaan ruimen moeten ze mij er bij ruimen en ik zou dus mn paard heel snel opzadelen en wegwezen, niemand vermoord mijn paard zonder reden!

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 22:04

Mist schreef:
Voor paarden gelden (misschien wel "gelukkig") andere regels, een daarvan is dat "Bute" niet meer gebruikt mag worden omdat dat voor de menselijke consumptie eventueel problemen kan geven. Sommige DA's gebruiken het nog wel (illegaal) omdat het goedkoper is dan andere middelen.


Off topic, of omdat het het enige is wat misschien nog helpt. Mijn pony heeft een tijdje terug Buut gehad en ik ben er heel blij mee geweest. Ik moest trouwens wel verklaren dat ik haar niet na haar dood voor menselijke consumptie zou laten gebruiken, maar dat was ik toch al niet van plan.

Maar goed terug ontopic ik denk ook niet dat paarden snel geruimd zullen worden, omdat de meeste paarden toch meer als "huisdier" gehouden worden dan voor het vlees. Evengoed vind ik het ruimen van vogels, varkens, koeien etc. echt verschrikkelijk. In geval van MKZ snap ik niet waarom er niet gewoon geënt mocht worden. Is er eigenlijk te enten tegen vogelpest? Wat ik ook niet snap is dat al die dieren geruimd moeten worden, waarom kunnen ze niet in quarantaine geplaatst worden tot de ziekte weg is.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 22:20

als ze mn paard willen ruimen zullen ze eerst mij moeten ruimen!!!!
vind je 't gek dat er met al die vage regels vanalles en nogwat uitbreekt

CSAArabians
Berichten: 984
Geregistreerd: 31-01-03
Woonplaats: Emlichheim (Duitsland) 300 meter over de grens bij Schoonebeek (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 22:57

Ja, er is een entstof tegen vogelpest!
Het enten is alleen om "economische redenen" niet toegestaan.
Het idee dat paarden nooit geruimd zullen worden omdat het "hobbydieren" zijn is niet correct.
Wat te denken van alle kippen, pauwen, ganzen e.d. van particulieren die nu 'preventief' geruimd worden?

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 06:32

1 ding is zeker, van mijn paarden blijft iedereen met z'n poten af. Als iemand verkeerd wil met mijn paarden, dan word ik ontzettend link. Maar goed, is niet echt relevant want zoiets zal toch niet gebeuren (masale paardenruiming)

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 11:13

Ergens is het toch belachelijk dat iedereen hier reageert met dingen als: ik laat mijn paard niet ruimen, en niemand laat het toe als zijn paard geruimd wordt, enz.
Waarom doen wij dan niets voor al die mensen die nu hun kippen en voorheen hun koeien / varkens/ schapen kwijt raakten.
Dat is voor deze mensen zeker zo erg, misschien nog wel erger.
Nique, als jij iets opricht, ik zal zeker met je mee strijden....
Bij ons op stal, zat ook een pluimveebedrijf waarvan een heleboel gezonde kippen, geruimd zijn (omdat op 976 (!) meter daar vandaan een besmet bedrijf zat). Dit waren allemaal jonge kippen die pas ingeënt waren en helemaal niets mankeerden.

Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 13:00

het probleem van teveel paarden per m2 wordt mi binnenkort of anders iets later wel vanzelf opgelost.

Nu de economie toch tegenvalt en de werkloosheid stijgt etc etc etc.....
huizenprijzen zakken dit jaar nog 20 % volgens de NVM!!!
vrees ik dat er toch wel veel meer paardjes naar de slacht gaan.... Huilen


het valt mij ieg op dat veel stallen geen wachtlijst meer hebben, zelfs boxen leeg hebben staan....
dat is de afgelopen jaren echt wel anders geweest.

en verder: ik zet mijn paard wel op zolder, die takel ik wel omhoog..
maar ze komen er NIET aan

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 14:36

Ze gaan gewoon als idioten te keer, volgens mij zijn ze totaal losgeslagen omdat het bij MKZ wel hielp...

Als ze mijn paard van me willen afnemen zullen ze toch echt eerst langs mij komen, en anders krijgen ze mij dr bij!

talouch
Berichten: 187
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Hesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 19:18

MKZ bestond vroeger ook al. Echter toen werden de koeien niet afgemaakt maar kregen zij van de boer zoute haringen en werden zij apart gezet. Zij geneesden dan wel degelijk van deze ziekte en voor de andere koeien was er niets aan de hand, maar ja tegenwoordig breekt er gelijk een massagekte uit volgens mij.
Maar ja wrede mensen zullen er altijd blijven, neem nu een buurman van mij heeft een heel leuk zwart wit hondje op zijn boerderij, bvoed de hond niet op laat hem over de dijk achter zijn wagen aanlopen in de hoop dat hij een keer aangereden wordt zodat hij een andere hond kan nemen.
Hondje wordt niet aangereden, baas pakt een zak stoipt de hond erin met een paar keien en verdrinkt hem in de lek. Nu heeft hij een nieuwe pup het is niet te geloven hier krijg ik kippevel van en ben verschrikkelijk kwaad, ik vind het jammer dat ik het niet zelf heb gezien anders was hij de lek ingegaan met een lading stenen aan zijn benen. En deze man zit iedere zondag in de kerk (ikzelf niet) zedig te zijn. Afschuwelijk. Maar wat kan je er nu nog tegen doen, de dierenbescherming doet ook niets.

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 21:59

Citaat:
Ja, er is een entstof tegen vogelpest! Het enten is alleen om "economische redenen" niet toegestaan



Er wordt wel degelijk geent tegen vogelpest! Alle kippen krijgen een NCD-enting. Alleen is er tegen deze vorm van vogelpest geen enting mogelijk, er zijn namelijk heel veel verschillende stammen.

Nique

Berichten: 601
Geregistreerd: 17-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-03 17:16

Hee bedankt Richtje! Eindelijk weer iemand die de intentie van deze topic begrijpt!!!! Alleen weet ik werkelijk niet wat we zouden moeten doen? En inderdaad als wij niet strijden voor de massagekte die er nu is wat moeten we dan doen als wij wel daadwerkelijk de dupe worden m.b.t. onze paarden???? Wie heeft er een goed idee??????

Johan
Berichten: 138
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 15:28

Juridisch kan ik wel wat voor jullie betekenen Haha! , kom maar met een plan!

eveline_B

Berichten: 2830
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 16:10

pienV schreef:
Citaat:
Ja, er is een entstof tegen vogelpest! Het enten is alleen om "economische redenen" niet toegestaan



Er wordt wel degelijk geent tegen vogelpest! Alle kippen krijgen een NCD-enting. Alleen is er tegen deze vorm van vogelpest geen enting mogelijk, er zijn namelijk heel veel verschillende stammen.



Dit stukje haalde ik ergens van internet:

Wat is klassieke vogelpest?
De klassieke vogelpest of Aviaire Influenza is een bijzonder gevaarlijke infectieziekte, een dodelijke griep veroorzaakt door een virus uit het assortiment van het influenzatype A. Daar zitten enkele tientallen varianten in. Het zijn weliswaar niet allemaal even venijnige ziekmakers, maar de laatste tijd waarschuwden virologen dat een aanvankelijk minder virulente variant een beduidend grimmiger gezicht heeft gekregen. Dat type trof een paar jaar geleden in Italië de vleeskalkoen: sterfte 97% (Dus er is geen sprake van het laten uiotzieken van dieren. Ze gaan gewoon dood.) . Sinds december 1999 is het virus ook aangetroffen bij vleeskuikens, leghennen, mussen, parelhoenders, een reiger en een kraai.
Dat illustreert tegelijkertijd dat deze virussen zich in de vogelwereld van vele vehikels bedienen om zich te verspreiden, en daardoor moeilijk zijn uit te roeien. Vooral ook doordat niet alle vogels er even gevoelig voor zijn: pluimvee wordt snel het slachtoffer maar watervogels bijvoorbeeld niet. De virushaarden waar momenteel het grootste gevaar vandaan komt zijn Australië, Hong-Kong, Italië, Zuid-Amerika en de VS.
Het is afwachten wat het onderzoek naar de kippen rond Barneveld oplevert. En of het hier echt de vogelpest betreft. De symptomen komen tamelijk overeen met die van de stam die in Italië welig tiert: de kippen worden suf, eten minder, leggen minder, hebben moeite met de ademhaling, en vertonen zwellingen aan kop en hals. Vaak zie verkleuring van de kammen en lellen. De nu opduikende variant veroorzaakt ook massale sterfte.
De klassieke vogelpest moet niet worden verward met de pseudo-vogelpest of New Castle Disease(NCD), genoemd naar de Engelse plaats New Castle-on-Tyne, waar de ziekte ooit werd ontdekt. Ook dit is een virusziekte die leidt tot benauwdheid, slechte leg, diarree en gebrek aan eetlust, maar tegen deze ziekte wordt het pluimvee ingeënt.

En dit komt rechtstreeks van de site van het ministerie van landbouw:

Waarom is vaccineren geen optie?
Het ministerie heeft deze alternatieve bestrijdingsmethode laten onderzoeken. Op dit moment vormt vaccineren van AI-gevoelige dieren geen alternatief voor de bestrijdingsmethode, om met name twee redenen. Ten eerste verhindert vaccineren van gezonde dieren in een besmet gebied de verspreiding van de ziekte niet. Gevaccineerde dieren blijven namelijk wel drager (en dus verspreider) van het virus. Ten tweede maken de dieren die gevaccineerd zijn dezelfde antistoffen aan als wanneer ze besmet zouden zijn met vogelpest. Op dit moment is er geen test die het verschil tussen gevaccineerde en besmette dieren kan vaststellen.

De materie is misschien wat ingewikkelder dan het op het eerste gezicht lijkt. Ik denk ook dat mensen met een paar kippen voor het plezier evengoed alle hygiënemaatregelen in acht moeten nemen om verspreiding te voorkomen. Wat je zelf kunt doen staat beschreven op de site van het ministerie van landbouw: http://www.minlnv.nl/infomart/dossiers/vogelpest/

Aujeszky is inderdaad een ziekte die besmettelijk is voor dieren als runderen, schapen, varkens, paarden, honden en katten. Op het moment is -voor zover ik kon vinden op de site van LNV- inenten bij varkens nog steeds verplicht. Er wordt geënt met een markervaccin. Dat houdt in dat te zien is of de dieren het virus gehad hebben of geënt zijn.
http://www.minlnv.nl/cgi-bin/autoframe. ... tdvh03.htm

Nique

Berichten: 601
Geregistreerd: 17-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-03 16:32

En wat nou als de vogels al geënt waren voordat deze pest uitbrak? Want als drager zijnde kunnen ze alleen nog maar overdragen naar andere vogels die reeds ook al geënt zijn, toch? Of denk ik nu te simpel?
Ik vind het een goed stuk en waardeer ook alle moeite van het uitspitten... alleen heb ik nog geen antwoord op mijn vragen. Hoe kunnen we het uitroeien voorkomen van de gezonde dieren? Hoe kunnen wij voorkomen dat er ooit iets soortgelijks met de paarden gebeurt? Wat betreft het verhaal over de kostbare paarden heb ik ook zo mijn twijfels eigenlijk. Wellicht staan deze niet in verhouding tot de meest kostbare vogels. (Ik heb totaal geen verstand van vogels n.l. maar weet dat sommige karper vissen- waar ik het zelf nooit van zou verwachten- ook gigantisch duur kunnen zijn bijvoorbeeld) Sowieso kan het natuurlijk ook nog zo zijn dat die hele dure paarden die veelal ook internationaal starten veel meer vaccinaties gekregen hebben waar ik als gewone paardeneigenaar nog nooit van gehoord heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 16:44

Is het eigenlijk al helder op welke gronden dieren geruimd worden? Oftewel, welke criteria gelden er?
En mijn paard? Over my dead body.

Nique

Berichten: 601
Geregistreerd: 17-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-03 16:49

Yep, zou ik ook wel eens willen weten! Want volgens mij is er echt geen weg meer terug als het je overkomt. (Kan nu wel een plekkie vrij maken in de badkamer... maar denk niet dat mijn paard daar echt gelukkig is als die daar een tijdje moet logeren tot de massa moord weer voorbij is...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 16:51

Massa moord, dat zal dan minimaal in Naam der Koningin zijn. Laat ze het zelf maar komen vertellen dan.

Nique

Berichten: 601
Geregistreerd: 17-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-03 16:58

Die zit toch altijd ondergedoken als er oorlog uitbreekt? En dan breekt de oorlog uit!!!!! We hebben allemaal zweepjes.....

Jupiter
Berichten: 3199
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Sevilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 18:16

OOOOH NEEEEEE ZONDER JUUP KAN K GEWOON NIET LEVEN HOOR!!
maar dit heb ik wel een keer gedroomd.. ik werd huilend wakker Huilen
bah echt eng,... maar weetje dan vlucht ik het bos in he"?> net als in tekenfilms Pling wahaa ik zou het nog doen ook weetje,....

Nique

Berichten: 601
Geregistreerd: 17-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-03 20:49

Zit je samen in het bos met alle andere paardenbezitters die geen benedenhuis, schuur, garage etc. hebben!
Ik droom nog steeds van mijn vorige paard dat ik 16 jaar had. Elke keer weer droom ik dan "waarom heb ik je zo lang niet gezien?" dit overheerst dan het genieten dat ik 'm weer eens zie, voel en ruik.....

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 22:12

CSAArabians schreef:
Hoi Mist en Fabienne,
Op dit moment hebben jullie nog gelijk.
Maar wat als er Aujesky uitbreekt ?
Steeds meer varkensbedrijven krijgen een A-status, wat inhoud dat ze stoppen met enten.
Het is gewoon een kwestie van tijd en dan zal deze ziekte zeker een keer uitbreken!
En dan word ALLES geruimd! ook onze zwaar geliefde paarden, honden en katten!!


....en of je jezelf daar nu voor op wil offeren of niet. Dachten jullie dat die houders van koeien, varkens, pluimvee en de hobbyhouders van watervogels minder bewaar maken dan jullie?

De bio-industrie en de internationalisering ervan zorgen voor een dermate ziek systéém dat epidemieën al over half Europa zijn verspreid voordat ze gesignaleerd worden. Daarbij zijn dan de exportbelangen zó groot dat diervriendelijk oplossing niet eens serieus overwogen worden.
De paardenindustrie is maar klein en hoewel de waarde van enkele specifieke paarden hoog is, staat deze in geen verhouding tot die van de massa slachtvee. Geen economische waarde dus en als de paardenstapel een potentieel gevaar voor de bio-industrie zou kunnen opleveren is het geen strijd maar een feit.
Ja, 'ruimen' van paarden zou wel degelijk werkelijkheid kunnen worden.

Nique

Berichten: 601
Geregistreerd: 17-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-03 22:17

En hoe zouden we dit dan kunnen voorkomen als we niet eens proberen te voorkomen wat er NU gebeurt?

Johan
Berichten: 138
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 14:44

Een petitie richting Den Haag kan helpen.