pony op de manege kan niet springen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

delicious_

pony op de manege kan niet springen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 07:45

weten jullie misschien hoe je een pony kan leren springen?

want op onze manege is een pony die ze hebben ingereden, en die niet kan springen.
als ze over een balkje gaan, loopt hij er dwars doorheen.

Dieuw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:10

Deze pony snapt duidelijk nog niet wat de bedoeling is. Springen is iets wat in de natuur van een paard ligt maar waar hij wel eerst handigheid in moet krijgen (balans en goed inschatten van afstand en hoogte). Dit kun je ze eigenlijk alleen leren door veel te oefenen. Oefening baart kunst! Maar als de pony er niks aan vindt bestaat de kans dat hij het nooit echt goed gaat doen, dit kun je niet afdwingen. Begin dus met balkjes en een laag sprongetje en probeer het zo op te bouwen.

JeroenK

Re: pony op de manege kan niet springen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:13

Ieder paard kán springen.. maar deze snapt het blijkbaar gewoon niet.. probeer balkjes te draven.. Als ie daar 1 keer over struikeld begrijpt hij de volgende keer waarschijnlijk wel dat ie z,n benen op moet tillen. Als dat lukt steeds iets verder opbouwen.

Kijk anders ook even in mijn topic, wie weet staan daar wat tips in.

Wel moet je niet vergeten dat dit paard het niet snapt, en het paard uit mijn topic wilde niet maar begreep het wel.

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 20:50

Ik denk dat de pony het niet snapt en misschien ook
wat lompig is. Maar het kan ook zijn dat hij/zij het
helemaal niet leuk vind en het daarom niet doet.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 21:12

Mijn pony snapte eerst ook helemaal niet hoe het werkte.... := Nu wel. :D Ik heb mijn pony aan de hand over balkjes later stappen en elke keer dat hij er over heen kwam zonder het balkje aan te raken, kreeg hij meteen een beloning. Dat steeds opbouwen, en vooral veel oefenen. ;)

satarma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 21:45

Rustig met balkjes oefenen en belonen!!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 06:55

RT--> MA

Peer_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:01

ALs ie het echt niet leuk vind of niet wil gaat het waarschijnlijk ook niet doen, maar gewoon blijven proberen

gentle1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:41

rustig blijven oefenen

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 22:52

Hoe lang is deze pony al onder het zadel? En loopt het al lessen met verschillende mensen, of rijd er een vast groepje ruiters op hem? Alle paarden kunnen springen, met de juiste begeleiding komt het ook met deze pony wel goed.

paschester

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 20:16

zou een keertje vrijspringen (wel laag natuurlijk) mischien kunnen helpen. of de balkjes zo gelijdelijk aan aan een kant wat hoger leggen. schuin dus aan een kant op de grond. moet hij op een gegeven moment zijn benen ook leren optillen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 20:20

Hoe oud is de pony? Ik bedoel, als hij net ingereden is, lijkt hij mij nog te jong om al te gaan springen met een ruiter op zijn rug.

Ikzelf laat jonge paarden liever eerst vrij springen (zonder ruitergewicht). Te beginnen met balkjes lopen (is sowieso goed voor ze) en dan eens een sprongetje te doen. Ze niet erover te dwingen, maar spelenderwijs, zodat ze het ook leuk gaan vinden. Ik doe dat meestal met de freestyle methode (zonder lijn, zonder optoming) en dat is af te wisselen met werken/spelen aan de lange lijn (NH).

Ilseee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 11:02

Balkjes lopen en vrijspringen, wil hij het nog niet dat moet je natuurlijke hindernissen proberen, zoals een boomstammetje ofzo

cherrylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 18:53

wij hebben ook zo'n pony bij ons op de manege, voor balken deinst iej echt weg maar als er een echte hindernis staat gaat ze er met moeite wel over heen, ik weet dus niet of het voor iedere pony werkt om balkjes te oefenen maar bij jou wiwe weet wel;) succes