Nageeflijk reden bij manege-paarden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AmberHeijman

Nageeflijk reden bij manege-paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 20:15

Hallo. :) Ik rijd in een manege-les (Waar ik binnenkort uit ga). Omdat het het rijden toch wat rustiger te laten verlopen, heb ik graag dat de paarden waar ik op rijd nageeflijk lopen. Hierdoor lopen ze dus goed door de rug waardoor figuren beter verlopen.
Natuurlijk gaat dit minder, want ze dragen immers ook beginners die alleen maar een de teugels zitten te kl*ten, en ze dus verschillende ruiters dragen met hun eigen manieren.

Hebben jullie misschien tips? Wat ik nu doe is goed losrijden, veel schakelen en wat stelling. Is ditvoldoende? Want volgens mijn instructrice heb ik ze toch steeds niet volledig. Trouwens, ik heb 6 jaar rij-ervaring, en weet dus verder wat 'nageeflijk rijden' inhoudt. Ik vraag alleen tips. En ik heb (helaas) ook geen foto's.

x

donsje

Re: Nageeflijk reden bij manege-paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 10:06

heee... goed, je rijd dus manegepaarden? dan moet je wel onthouden dat ze geen superdeluxe dressuurbeesjes zijn.. je zegt het zelf, iedereen hobbelt drop en loopt aan de teugels te sjorren.. mijn grootste tip is, in het begin niet te veel overgangen trug rijden.. ga vooral voltes rijden.. continue, grote, kleine, linksom, rechtsom, slangevolte, achtjes, verruimen, verzamelen.. zorg dat je steeds eerst de goede stelling hebt voor je de andere kant op gaat.. vraag in het begin overdreven stelling en laat hem dan een beetje ontspannen, en weer overdreven en weer een beetje ontspannen.. zorg dat je altijd een goed contact met de mond houd.. en doorzetten! het gaat wss niet de eerste keer lukken maar als je doorzet dan zie je dat hij steeds ontspannender en nageeflijker gaat lopen:) succes ermee!!

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 10:18

Voor je opstapt: Check of het zadel goed past en of het paard last heeft van zn rug. Jammer genoeg had ik daar geen flauw benul van toen ik nog op de manege reed (is ook een heeele tijd geleden), maar een paard wat pijn heeft kan niet lekker lopen. Na een minuut of 20 verdoofd die pijn wel, dus van een paard waarbij wordt gezegd ´daar moet je hem even doorheen rijden´ zou ik ook zeer snel afstappen.
Verder zit je natuurlijk met het punt dat jan en alleman het beestje in de mond sjorren. De mond kan hierdoor erg gevoelig zijn of juist helemaal zijn afgestompt. Hier kun je wat aan doen door eens voor te stellen om over te schakelen op bitloos.
De meeste manegeklanten kennen dit niet of nauwelijks, maar dat zou voor de paarden echt een verbetering zijn!
Op een sidepull (is een bitloos hoofdstel) kun je paarden gewoon nageeflijk rijden. Een overzicht van bitloze optomingen vind je op www.bitloos.nl
Andere tips (voltes en dergelijke rijden, schakelen, stelling) zijn al gegeven. Constant contact houden ben ik niet zo´n fan van omdat je een paard dan in feite leert om de druk te negeren.. Waar je nog op kunt letten: rechtgericht rijden, juiste lengtebuiging, ondertreden van binnen- (en als het niveau het toestaat) buitenachterbeen.

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 15:10

met constant contact houden bedoel ik dus dat je de teugels niet los mag gooien.. de teugel moet strak staan zonder spanning.. snap je? je kan ook contact houden zonder druk op de teugels..:)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 17:56

Nou, er zijn ook talloze 'eigen' paarden die niet nageeflijk lopen. En op de manege waar ik rijd (wat ik doe naast het recreatief rijden op m'n eigen paard), kunnen alle paarden nageeflijk lopen... Het is alleen de kunst om de juiste 'knopjes' te vinden, dressuurmatig gymnastiseren. En dat is nog steeds een kunst i.p.v. een truuckje.
Een nadeel van een manege paard is idd dat jan en alleman er op rijdt, dus iedere keer moet jij je weer aan het paard aanpassen en het paard aan jou. Maar het heeft als voordeel dat je als ruiter veelzijdig wordt en écht leert rijden. Niet alle ruiters zijn gelijk, evenmin als alle paarden.

Wat ik zelf doe, is aan het begin het paard even tijd te geven om aan mij te wennen (en andersom). Ik start met een voorwaarts tempo aan een redelijk lange teugel en vraag vriendelijk om respons. Niet gelijk in de krul trekken, maar ieder knikje in jou richting is goed. (belonen met ruimte en ontspanning) Net zo als ieder ander paard.
Stap 1 is dat ze vertrouwen krijgen in jouw hand en je rijvaardigheid. Omdat het paard zich moet omschakelen, duurt het misschien wat langer dan bij een goed doorgetraind (eigen) paard. Maar het is niet onmogelijk hoor, maar vergt wat geduld en begrip van de ruiter.

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 18:00

senna21 schreef:
Nou, er zijn ook talloze 'eigen' paarden die niet nageeflijk lopen. En op de manege waar ik rijd (wat ik doe naast het recreatief rijden op m'n eigen paard), kunnen alle paarden nageeflijk lopen... Het is alleen de kunst om de juiste 'knopjes' te vinden, dressuurmatig gymnastiseren. En dat lukt niet altijd.
Een nadeel van een manege paard is idd dat jan en alleman er op rijdt, dus iedere keer moet jij je weer aan het paard aanpassen en het paard aan jou. Maar het heeft als voordeel dat je als ruiter veelzijdig wordt en

Niet alle ruiters zijn gelijk, evenmin als alle paarden.
Wat ik zelf doe is, aan het begin het paard even tijd te geven om aan mij te wennen (en andersom). Ik start met een voorwaarts tempo aan een redelijk lange teugel en vraag vriendelijk om respons. Niet gelijk in de krul trekken, maar ieder knikje in jou richting is goed. (belonen met ruimte en ontspanning) Stap 1 is dat ze vertrouwen krijgen in jouw hand en je rijvaardigheid. Omdat het paard zich moet omschakelen, duurt het misschien wat langer dan bij een goed doorgetraind (eigen) paard. Maar het is niet onmogelijk hoor.

dat ben ik helemaal met je eens!

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 21:06

donsje schreef:
met constant contact houden bedoel ik dus dat je de teugels niet los mag gooien.. de teugel moet strak staan zonder spanning.. snap je? je kan ook contact houden zonder druk op de teugels..:)

Nee sorry, natuurkundig gezien is dat niet mogelijk.. Weinig druk wel, maar je spreekt jezelf toch duidelijk tegen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 21:29

laura1986 schreef:
Nee sorry, natuurkundig gezien is dat niet mogelijk.. Weinig druk wel, maar je spreekt jezelf toch duidelijk tegen

Als je graag pietje precies wilt zijn moet je erkennen dat het ook met een bitloos hoofdstel nevernooit mogelijk is om geheel zonder druk te rijden. Daarbij is de 'truc' van contact houden (en ook van nageeflijk rijden) dat je als mens en als paard ook een beetje nuance aan kunt brengen. Je kunt varieren in hoeveel druk je geeft. Het is niet of wel, of niet, je kunt dat met je gevoel doen. Licht contact houden waarbij je vooral mee gaat met de bewegingen van het hoofd, maar waarmee je ook voelt wat dat paard precies doet met zijn hoofd / hals. Of juist zelf door middel van een beetje mer of een beetje minder communiceren wat je wilt - het kan allemaal. Het hoeft niet alleen maar 'wel' of 'niet' te zijn.

Mijn ervaring met manegepaarden is overigens dat ze met een echt goede ervaren ruiter stuk voor stuk vlot voorwaarts en nageeflijk kunnen lopen. Maar de meeste ruiters bivakkeren in het grote middengebied tussen net-geen-beginner en nog-lang-niet echt ervaren, en dan weten de meeste manegepaarden de boel aardig naar hun hand te zetten.

Ik zou aanraden om vooral goed te letten op de voorwaarden voor een nageeflijk paard: een vlot en voorwaarts paard dat goed reageert op de hulpen, een correcte zit bij jezelf, met een vriendelijke en stille hand rijden. Niet teveel op de houding van het paard letten, maar vooral op het houden van impuls en correct rijden.
Dan kun je wat meer soepelheid creeren door wendingen en voltes te rijden (opnieuw met een correcte zit, ook vooral vanuit je houding en zit, goed vlot en voorwaarts, en met rustige hand), en als je dat in orde hebt, is mijn ervaring dat er maar weinig paarden zijn die niet nageeflijk zijn. Eventueel is dat ook het moment dat je nog een beetje extra kunt vragen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 16:15

Mijn tip is vraag je instructrice om hulp, zij ziet immers precies wat er gebeurt en op het moment dat zij zegt dat je het paard er nog niet doorheen hebt kun je haar vragen wat je zou kunnen doen om dat wel voor elkaar te krijgen. Verder ga ik mee met ShadowO.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 13:13

Bedankt voor de reacties. :) Ik had vrijdag les en ben er weer mee aan de slag gegaan, en tot mijn verbazing had ik nu eindelijk de knopjes gevonden van ene, Luna. :)) We gingen springen, en omdat ze daar nogal heet van kan worden begon ik eerst laag en ontspannen, en dit sloeg aan. We mochten ook voor onszelf losrijden, dus daar zat het verschil ook al.

x

_Miistral_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 18:29

bij mij in de les moet je dat ook doen, maar dat zijn paarden dus daar zitten zowiezo alleen maar mensen op met meerdere rij ervaring

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 22:59

Fijn dat het zo goed ging afgelopen les! Ik denk dat het inderdaad geholpen heeft dat je voor jezelf mocht inrijden. Dan kun je zelf lekker afwisselen en dat houd je pony alert. Zelf vond ik het altijd heel fijn om een kwartiertje voordat de les begon alvast wat in te rijden voor mezelf, maar dat is natuurlijk niet bij alle maneges mogelijk.

Ik heb tot een jaar geleden op manegepony's gereden. Ik had wel een vaste pony waar ik bijne elke week op reed, maar deze pony kreeg vanzelfsprekend meerdere ruiters op zijn rug die niet allemaal consequent waren met het nageeflijk rijden.

Probeer zelf ontspannen te gaan zitten. Lekker veel voltes, slangenvoltes en andere figuren rijden en hierbij ook overgangen rijden. Zoals hiervoor ook al gezegd is het beter om niet teveel op de houding van het paard te letten, maar te zorgen dat hij lekker vlot reageert op je hulpen en goed aan je been is. Ik had meestal wel zo'n 20 minuten nodig voordat het een beetje lekker ging lopen, maar dat is helemaal niet erg.

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 23:06

Daarom ben ik ook uit de manegelessen gestapt, vanwege de paarden die zowat verprutst zijn door de beginners. En meestal zaten we in de winter met een groot aantal ruiters in een les waardoor de hoefslag letterlijk vol zat. Nu heb ik mijn verzorgpony's waarva ik misschien met eentje privéles ga volgen. Wat tips betreft, maak dat je dus ook ontspannen bent, vermijd het zagen in de mond van het paard. Vorige week krijg ik een van m'n verzorgpony's meteen aan de teugel zonder dat ik wat moest doen (en nee, hij doet het niet vanzelf want de keren ervoor toen ik op 'm reed zat meneer letterlijk met zijn hoofd in de wolken).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 07:59

amyve schreef:
Daarom ben ik ook uit de manegelessen gestapt, vanwege de paarden die zowat verprutst zijn door de beginners.

Ten eerste worden de paarden niet verprutst door beginners... als ze eventueel al verprutst zouden worden, dan vooral door de halfgevorderden. Dat zijn de lessen waar de meeste problemen ontstaan, waar de hulpen het ruwst worden gegeven omdat de timing nog net niet lekker wil... ook heb je ruiters die graag 'voor het plaatje' het paard naar beneden (proberen te) rijden. Dat heb je bij de beginners niet.

Ten tweede is dat idee van 'verprutst' maar onzin. Zoals ik al eerder schreef: focus niet te veel op het 'aan de teugel' maar zorg dat je zelf je paard correct rijdt, en dan kom je (ja, ook bij al die verprutste manegepaarden) echt een heel eind. Het punt is natuurlijk dat correct rijden erg moeilijk is.

paschester

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 20:24

mee eens dat de beginners zeker niet veel van de paarden of pony's vragen. zeker het aan de teugel laten lapen in de halfgevorderenles komt mij bekent voor.
zelf denken ze al een hoop te weten en kunnen het paard gewoon niet los werken door dat getrek aan die teugels

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 20:28

Lekker stretchen door ze voorwaarts neerwaarts te rijden kan bij sommige ook goed helpen. Het blijft toch goed leren aan voelen wat welk paard nodig heeft, en daar op in leren spelen. Heel veelzijdig wordt je er wel van, manegepaarden ;)

Oh en tot slot: niet te hoge verwachtingen hebben en tevreden zijn met kleine stapjes :)