Bang voor zweep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lalee_

Bang voor zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 19:31

ik rij wel een sop een manegepony, die is heeeel bang voor zweepjes. als je met een zweep rijd gaat ze alleen maar rennen enzo. ze gaat ok keihard als de instructrice aan komt lopen met een zweepje, en soms gaat ze zelfs rennen als iemadn anders zn zweepje gebruikt en schrikt ze van dat geluid :S kan ik haar laten wennen aan zweepjes??

Anoniem

Re: Bang voor zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:33

mmm gewoon zonder zweep rijden? Het is niet je eigen pony dus lastig om er echt wat aan te doen...

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:36

als het je eigen paard zou zijn zou je dit op kunnen lossen maar is idd lastig als het niet je eigen pony is. weet niet of ze al lang op de manege is maar ze zal er vast wel aan wennen ;)

Lalee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 19:41

als ik zonder zweep rij diet ze nogal moeilijk in de galop. dan valt ze er steeds uit en reageert ze niet goed op mijn been. ik haar geleast dus t is wel een beetje mn eigen pony ;)
Laatst bijgewerkt door Lalee_ op 24-06-09 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:44

oh daar heb ik overheen gelezen. Je kunt bijvoorbeeld eens proberen aan de hand in de paddock haar wat aan de zweep te laten wennen. Dan ga je wandelen en hou je de zweep gewoon bij je. Dan probeer je de pony er wat mee te aaien etc.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:26

Echt bange paarden zijn er niet veel hoor, en ik ben er eigenlijk zeker van dat het hier bij jouw paardje ook wel zal meevallen, hij moet dit gewoon ook leren meer is dat niet, en das dus niet aan het paard maar das jouw taak, de fout zit dus zeker niet bij het paard.
Duurt zoiets lang voor je paard dit kent ?????
Nee dat duurt niet langer dan 1 uurtje training en je paard blijft als een lammetje staan terwijl jij met de zweep aan het rondzwaaien bent, en echt gellof me maar dit kan echt.
Dit is een onderdeel van het desensiliseren, dat hoort eigenlijk in de basis opleiding van elk paard.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:29

Hoe komt de pony bang voor de zweep?
Idd desensibiliseren , geef de pony zoveel vertrouwen dat de zweep niet meer eng is, dat is oefenen en geduld hebben, en zeker niet gebruiken om hem in galop of welk tempo te houden, de zweep is voor kleine aanwijzingen en moet niet als straf gezien worden, dat maakt het dat hij er bang van word.
Gebruik hem als verlenging van je hulpen, meer niet.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 06:53

--> MA

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 15:13

gewoon zonder zweep rijden.. leer hem beter aan het been te zijn dan zal hij in de galop ook beter luisteren

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 15:16

heeft de merrie die ik rij ook, echt omhoog ging ze in het begin.
'k heb toen heeeeeel veel met zweep gereden maar dan VB 15 minuutjes per keer en natuurlijk ook eens een keertje zonder zweep (lang leven de ontspanning!).
'k heb haar toen nooit aangeraakt met de zweep, ze was hevig genoeg van haarzelf als ze nog maar zag dat 'k een zweepje wou nemen.
nu begint ze al te ontspannen als ik een zweepje in de hand heb.
het is dus oefenen geblazen en geruststellen :)

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:22

Mijn paard was in het begin ook bang voor zwepen, en dan reed ik er zelf nog geeneens mee.
Vond longeren met zweep ook niks ging gelijk draven als ze in de longeerbak kwam en als ze dan wat rustiger was en ik wilde haar wat harder laten lopen vloog ze gelijk in galop.
Met longeren heb ik gewoon telkens toch de zweep erbij gehouden en nu vind ze dat niet meer eng.
Kan nu ook wel met zweep rijden maar als ik haar alleen maar een klein tikje op de nek geef schiet ze er gelijk vandoor is daarna wel weer makkelijk terug te rijden.
Dus denk dat je eerst gewoon zonder zweep moet rijden, ze went er vanzelf aan dat andere mensen om der heen wel met zweep rijden en als ze dat niet meer zo eng vind kun je vanzelf ook proberen om met een zweepje te rijden, succes!