Het gaat niet meer goed in de les

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mystichorse

Het gaat niet meer goed in de les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 11:54

Hallo,

Ik ben bijrijdster van een lieve maar een tikkeltje eigenwijze haflinger. :D
Het probleem is dat de laatste tijd in de les niks meer lukt!
Hij valt naar binnen, of hij draait zich helemaal om. Of als we draven en we komen bij een hoek van een bak aan dan valt hij in stap. Laat staan dat we normaal kunnen galloperen.
Mijn instructrice is een hele goede lesgeefster. Ze geeft aan heel veel mensen les.
Van de week lukte het weer niet in de les, toen heb ik hem na de les nog wel gepoetst en verzorgd. Maar de appel die ik eigenlijk voor hem me bij had, heb ik hem niet gegeven, omdat ik zo boos was. :( Toen ik weer thuis was heb ik de appel zelf maar opgegeten. De andere dag stond hij heel zielig in de stal, toen heb ik hem maar even geknuffeld.
Het rare is dat wanneer ik alleen rijd voor mezelf zonder les dat alles wel gewoon lukt zelfs galloperen!!
Misschien wil ik wel te graag laten zien in de les hoe goed ik geoefend heb. Misschien ben ik te gestressed omdat er in de les op me gelet wordt. Ik heb een keer geprobeerd net te doen of ik geen les had, zodat ik wat relaxter zou zijn, maar dat werkt niet. Ik snap het niet meer hoor. Terwijl het eerst wel redelijk goed ging in de les.
Ik weet niet of ik er wat aan heb om dit op Bokt te zetten, maar ik ben iniedergeval mijn ei kwijt.

bietjuhh

Re: Het gaat niet meer goed in de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:03

wel balen dat in de les percies niet lukt, probeer gewoon relaxt te blijven en over leg het even met je Lesgeefster en dan ook zeggen dat je als je vrij rijdt wel goed gaat. en probeer niet te denken Ze MOET dit, en dan lukt het vaak vooral niet had ik zelf ook gehad. veder heb ik niet echt tips maar vooral goed gaan overleggen met je Lesgeefster zij moet je hier bij helpen en paardrijden is nou eenmaal vaak met Up's en Down's Vaak zijn de Down's heel Diep en lang om hier uit te komen en en de up's zijn vaak heel kort.

succes!

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:08

Probeer vooral niet te boos te worden op de pony anders raak je alleen maar gefrustreerd. Tenminste je mag hem wel op zijn kop geven maar wel zorgen dat je dan niet boos blijft, ookal is dat soms moeilijk. Ik zal inderdaad met je lesgever praten en goed luisteren wat zei zegt als hij bijv weer naar stap gaat je blijven concentreren en je pony uitgebreid belonen als hij het WEL goed doet. Om dat van die appel moest ik wel even lachen eigenlijk :P maar ik snap het wel.... Succes

gatecrascher

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:15

Vroeg me af of je instructrice zelf een idee heeft waardoor het komt? Omdat het wel lukt als je voor jezelf rijdt lijkt het er idd op dat je misschien in de les toch wat meer gespannen rijdt dan anders. Probeer niet gefrustreerd te raken, want dan lukt het helemaal niet meer. Misschien is het een idee om als hij zo'n bui heeft net even een klein stapje terug te doen?? En dan daarna nog eens proberen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:18

Leg je jezelf niet teveel druk op?
Als je persé wil dat je pony in de les goed loopt bouw je spanning op (misschien wordt je ook strenger in je hulpen?), en daar reageert je pony op door dwars te reageren. Als je zelf rijd heb je niet de druk dat alles goed moet gaan en heb je ook dat probleem niet.
De oplossing, jezelf niet druk maken over de les. Het ergste wat er kan gebeuren is dat je pony niet lekker loopt dus je hebt niks om je druk over te maken. Gewoon ontspannen en lekker gaan rijden. Probeer anders in de les gewoon wat makkelijkere dingen te doen dan als je vrij rijd, zodat je eerst lekker kan genieten van het rijden voordat je met wat moeilijks aan de gang gaat.

edit: kan natuurlijk ook zijn dat je in de les juist moeilijkere dingen moet doen dan met vrijrijden en je pony daar nog aan moet wennen.

Mystichorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 13:19

Bedankt voor jullie reacties.
Ik denk dat het er inderdaad ermee te maken heeft, dat ik me teveel span in de les. En dan te streng ben in de hulpen. En dat hij daarom zo dwars gaat doen. En dat ik dan gefrustreerd wordt en dat het dan helemaal niet meer lukt. Ik denk dat ik moet proberen om niet zo gestressed te doen. Ik heb het er eigenlijk nog niet echt over gehad met mijn lesgeefster. Ik heb de komende weken ook even geen les ivm vakantie, maar daarna zal ik het zeker goed met haar gaan bespreken. Ik heb me ook al voorgenomen om te proberen om meer te gaan genieten en te relaxen als ik rijd in de les. En ik moet toegeven dat het met die appel een flauwe actie was. :-)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 13:37

Weet je wat het ook is? Je moet niet juist in de les alles goed willen doen. Ik begrijp wel dat je je best probeert te doen, maar het is helemaal niet erg als er iets in de les niet goed gaat. Juist dan kan je instructrice je helpen met waar je tegenaan loopt. Dus als je in de les "buitengewoon goed" rijdt en alles perfect gaat, en je komt thuis en het lukt niet (even andersom dan het nu gaat) of op wedstrijd, dan heb je ook niks aan je les he..

Ik zie in de lessen vaak leerlingen die zo hun best doen dat het dan juist niet lukt. Je geeft zelf al aan, relax meer, tis geen wedstrijd, het is les, waarbij er best dingen fout mogen gaan ;)

Succes :)

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:08

Leorah schreef:
zie in de lessen vaak leerlingen die zo hun best doen dat het dan juist niet lukt. Je geeft zelf al aan, relax meer, tis geen wedstrijd, het is les, waarbij er best dingen fout mogen gaan ;)

Succes :)

Dit is inderdaad een valkuil in niet alleen paardrijden maar eigelijk met alles wat je doet.

Mensen raken gestres omdat ze te goed willen op de examens en bang zijn om te falen.
Dit geld vooral voor autocoureurs die hebben er het meest problemen van het ontspannen en niet te veel denken om je te best en tot het uiterste te gaan. (zelfs hun ondergaan een hoop onstpanning oefeningen ik weet niet hoe dat zit met Topruiters in de paardenwereld)

Jou lichaam heb een bepaalde niveau waaraan je moet houden en vanaf daar te trainen.
Mocht je gestress door iets gaan beginnen te voellen probeer dan wat minder je best doen. Je moet meer naar de ontspanning heen gaan dan het lichamelijk stress en dat is onder het rijden heel moeilijk.

Ontspanning oefeningen zullen goed voor je zijn want een ontspannen ruiter rijd beter dan een gestreste ruiter.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:15

Heel herkenbaar en heel goed van jezelf dat je dit onderkent, maar je instructrice zou je toch ook kunnen helpen wat meer te ontspannen? Doe wat meer aan bodywork van tevoren en zorg ook dat je niet vanuit school of werk naar je paard raced voor hupsakee snel beginnen aan je les. Je kunt zelf veel doen aan stressrelease door allerlei oefeningen en door bepaalde patronen te doorbreken. En in weze super dat je paardje dit zo aanvoelt en je spiegelt! Een flinke hint om er iets mee te gaan doen lijkt me :D

Welke regio zit je?

Succes!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:24

Beetje jammer van die appel, dat snapt hij niet.
Als hij altijd een appeltje krijgt en dan ineens niet.

Paard legt geen relatie met de les ervoor als hij vervolgens gewoon op stal zichzelf staat
te wezen in afwachting van zijn appeltje. (paard is ook een gewoontedier).

Als het je verzorg haffie is, vraag dan eens aan de eigenaar of hij het bij haar ook doet,
of gedaan heeft en hoe ze het heeft opgelost. (of dat ze het niet heeft opgelost)

Gebeurt overigens wel vaker dat eerst iets lekker gaat en later niet meer. Misschien heeft
je haffie ontdekt dat hij dit kan doen bij jou, zonder al te veel ernstige gevolgen?
Vraag gewoon eens aan je instructrice wat zij ervan vind, misschien ben je net niet consequent
genoeg, of snel genoeg als hij stout is.
Is er verder iets veranderd bij je haffie?
Ondanks dat het nu niet zo goed gaat, gewoon lekker relaxt gaan rijden! Dat gaat veel beter.
En het komt uiteindelijk wel weer goed hoor! Goed les nemen en goed luisteren naar de instructie.
(aangezien bij op bokt toch niet kunnen zien wat je haffie precies fout doet, of ehhhh, jij.....)

Ik had altijd een vloekende kindertjes en verzorgsters als ik een week of 2 wkn niet op mijn eigen paard
gereden had, aangezien ze er dan voor hun niet makkelijker op werd (gewoon stout, sloom, uit galop
vallen, niet de hoeken door etc. Gewoon omdat de kindertjes net niet goed genoeg konden rijden om dat
erin te houden, maar het wel konden als ik zorgde dat de knopjes het bleven doen. )

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:20

het kan ook zijn dat je als je geen les hebt dat je denkt dat hij het super doet.. maar dit eigenlijk niet waar is.. zo gaf ik les aan een meisje met hetzelfde probleem.. toen ik eens kwam kijken zonder dat ze het wist, snapte ik het.. bv wijken.. in de les lukte het volgens haar niet.. ze moest heel hard werken en normaal ging het super.. bleek dat de pony volgens haar gevoel aan het wijken was maar eigenlijk liep ie gwoon zonder over te stappen naar de hoefslag.. ze dacht dat het lukte maar dat was niet zo.. het is moeilijk om zelf te voelen hoe je paardje loopt.. een buitenstaander kan dit vaak beter zien en ja, als je dan moet corrigeren dan voelt het miss dat het niet goed gaat..

Mystichorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 15:45

Dat van die ontspanningsoefeningen is denk ik wel iets, alleen waar kan ik voorbeelden vinden?? Ik kan er misschien ook wel zelf een paar verzinnen hoor.:-)
De Haflinger is van een vriendin van mij. En ik mag er dus ook op rijden. We zitten met rijden ongeveer op hetzelfde niveau. En bij haar doet hij dit ook in de les. Maar als de les is afgelopen en de instructrice is weg. Dan doet hij bij haar ook gewoon weer alles goed als ze nog even aan het vrijrijden is. Zij zit dus met hetzelfde probleem. Ik denk dat het voor haar ook heel goed is om dan van tevoren ontspanningsoefeningen te doen.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:41

Centered Riding biedt een groot scala aan oefeningen voor meer balans, minder (foute) spierspanning enzovoorts. Misschien eens een lesje proberen! Weet zeker dat er een wereld voor je opengaat (mits je een gediplomeerd CR instructrice hebt)!

Het boek van Sally Swift biedt ook handvaten....maar in de praktijk aan de slag is toch het allerbeste. Je zult versteld staan en zelf voelen en ervaren waarom die haflinger zo doet!

Groetjes!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:43

Je hebt zelf al een heel stuk van de oplossing gegeven, proberen te ontspannen.
De tips van Centered Riding kunnen je inderdaad een hele stap verder helpen.
Ik hoop dat je in de vakantieperiode ook eens lekker buiten kunt rijden of op andere manieren even je focus te verleggen (rijden zonder zadel, spelletjes doen, balkjes lopen, etc. - of zelfs eventjes vakantie nemen van het rijden) Dat je je even lekker kunt ontspannen en plezier maakt.
En verder niet teveel piekeren. Rijden gaat inderdaad met ups en downs. Juist in het leerproces kom je steeds weer nieuwe uitdagingen en grenzen tegen, dat hoort erbij.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 06:00

Ook een mooi tip.

Omdat je aangeeft via je kuitten je rechts of links wilt kan je in de vrije tijd leren je kuitten aan te spannen op een ontspannende spanning. Rechts aanspannen, daarna links aanspannen en soms alle2 aanspannen. Makkelijk gezegt dan gedaan dat wel.

Wanneer je ook je kuitten aanspant zal het paard meer op jou gericht zijn.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 06:35

--> VP

LauraXWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 11:49

hey,
ik vind dat van die gespannen les heel herkenbaar.
Als iemand naar me zit te kijken gaat het vaak fout.
En als ik in mn eentje rij gaat het wel goed,
dan denk ik : zou maar iemand dit zien..
maar als iemand het dan ziet, zit ik weer zo te hopen dat het goed gaat, dat het niet meer goed gaat :(
Maar ja, je moet je er overheen zetten. Alleen ik weet hoe moeilijk dit is, want ik heb het zelf ook nog niet echt gekunt. Dus aan mij heb je niet zo veel =P
Maar ik probeer dus meestal om net te doen of er niemand rijd, maar dat deed je zelf ook al.

maar wel onthouden : Je leert van de tijden dat het juist slechter gaat, zo leer je beter rijden ! :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 11:54

Je zou jezelf ook een keertje op de film opnemen.
Het is mijn ervaring dat het beeld er vaak beter uitziet dan je zelf denkt.
Enne... plezier is een voorwaarde voor prestatie.

horse4fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:50

senna21 schreef:
Je zou jezelf ook een keertje op de film opnemen.
Het is mijn ervaring dat het beeld er vaak beter uitziet dan je zelf denkt.
Enne... plezier is een voorwaarde voor prestatie.

Filmen moet je zeker doen! Is heel handig, zo ben ik er achter gekomen dat ik scheef in mijn zadel zat. En blijf adem halen als je gespannen wordt. Klinkt makkelijker dan het is maar alleen zo kun je je lichaam ontspannen laten zitten. Vraag ook de eigenaar advies.... Succes ermee!

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 18:26

nou, das wel erg rot voor je zeg! Ik heb het ook wel eens gehad hoor! Paardlief bokt nooit en de galop gaat echt super vooruit!
Komt er eens iemand kijken bij Ultra en ja hoor, wat denk je??? Bokken (ze schrok van een stuk plastic en het was donker) en de galop wou ook al niet lukken! das erg vervelend, maar ze heeft het gewoon aan gevoeld dat ik zelf gespannen was om alles te laten zien! Gewoon zelf ook de rust erin houden en veel geduld hebben dan komt het allemaal wel goed.

0kki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 14:20

wel goed dat je je afvraagt of het probleem bij jou kan liggen. Misschien moet je een keertje privé-les nemen en dan kijken of hij het dan ook doet. Als hij het dan ook doet heb je tenminste de volle aandacht van de gene die je les geeft.

wizzwizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:04

Wat balen zeg!
maar ik denk niet dat hij de volgende dag zo zielig keek omdat jij die appel niet hat gegeven hoor! ;)
was de appel trouwens lekker? :9

Mystichorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 13:37

Hoi, Okki Als ik les heb dan heb ik juist altijd priveles met hem. Ik heb intussen al weer een aantal keren vrijgereden en het ging perfect. En wizzwizz die appel was inderdaad lekker. ;-)Maar hij heeft er nu alweer elke keer een gehad na het rijden, dus hij komt niks meer tekort! :-)
Dat filmen is zeker een goed idee ik ben al ooit eens gefilmd toen ik aan het rijden was op een ander paard. En toen zag ik inderdaad wel fouten bijmezelf.bijvoorbeeld te snel voorover vallen, het paard aansporen met de zit inplaats van met de benen, of in galop teveel bewegen met mijn bovenlichaam of te hoog uit het zadel komen als ik in draf aan het lichtrijden ben. Allemaal van die fouten die er na jarenlang zijn ingeslopen. Sinds een half jaar dat ik nu priveles heb moet ik dat allemaal af gaan leren, en dat is me toch moeilijk!!
Oefenen,oefenen.oefenen!!!

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 10:49

Misschien kun je aan je instructrice vragen of ze jou wilt belonen als je iets goed doet?
Ben je bekend met faalangst??

Kelly_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 10:46

ik herken dit wel een klein beetje.
ik leas een haflinger op de manege.
hij was altijd heel moeilijk met rond gaan en nooit voorwaarts enzo.
dus daar heb ik aan gewerkt en gaan nu super!
maar in de les wil hij niet door lopen en aan de teugel, ho maar!
dit is erg vervelend en ik snap er ook niks van.
wat jou pony doet is natuurlijk veel vervelender, maar ik snap wat je zo ong. bedoelt.
dit zijn echt rare dingen maar wat er aan te doen is?.