Waarom wordt een barok paard niet graag in de dres

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 09:19

napoleon schreef:

Zou leuk worden als een expert zich negatief uitlaat over een KWPNer die hoog in de sport loopt:
Dan lijkt me dat dat voor de rest van de KWPNers ook geld.......
slaat natuurlijk nergens op

Moet wel even zeggen dat die Spanjaarden wel lef hebben om uit te komen in een dicipline waar de vooroordelen zo groot zijn jegens dit type paard, petje af


En als het KWPN maar 1 fatsoenlijk paard in de sport zou hebben en alle anderen dezelfde tekortkomingen zouden hebben! Dan mag je best zeggen dat dat voor alle kwpnérs geldt!!

Blijf het maar lekker vooroordelen blijven noemen, steek je kop maar in het zand voor het feit dat deze paarden gewoon minder aanleg dan warmbloed paarden voor dressuur op het hoogste niveau hebben.

En over al die voorbeelden van barokke Z paarden : Afbeelding
Als een fjord al z2 kan lopen..........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 09:25

Citaat:
Ik weet toevallig dat zij door verschillende juryleden anders beoordeeld werd. In de ene wedstrijd werd zij laatste (24e) en in de andere wedstrijd met dezelfde deelnemers, zelfde dag 14e. Rara hoe kan dat?? Dat komt omdat het een jurysport is!

En dat hebben wij met wpn-ers niet?

De ene keer hoor ik bij de 25 dezelfde deelnemers bij de 1e 5, de andere keer bij de laatste 5.
Voor een gelijksoortig gereden proef.

Dus dat is idd jurysport
maar niet alleen voor barok paard

Maar dat is wel altijd het smoesje wat er voor gebruikt word Gaaaap

Zoals in een ander topic ook al stond, rijden met die hap en leuteren dat de jury niet eerlijk is.
Want dat vinden we allemaal wel eens, ook met een wpn-er

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 09:37

napoleon schreef:

Overigens ben ik het ook niet echt eens met Sjuimpje en haar filosofie over het karakter,
juist binnen het KWPN word er gefokt op prestatie en niet op karakter
. De Lipizzanerfokkers zijn juist heel erg bezig met het perfectioneren van zowel sportievecappaciteiten als met de karakters van Lipizzaners. Heel eerlijk gezegd ben ik nog geen Lipizzaner tegen gekomen van de ongeveer 200 die Nederland rijk is (heb ze uiteraard niet allemaal ontmoet....) die geen goed karakter heeft en dan heb ik het niet alleen over het karakter in de omgang maar ook over een goed karakter om te werken. Ze bieden juist heel snel dingen aan tijdens het werk en zijn over het algemeen bijzonder werklustig.


KWPN wordt dus zeker wel gefokt op karakter.

Citaat:
Bovendien worden aan de KWPN-hengsten de allerhoogste eisen gesteld wat betreft het karakter, de kwaliteit van het sperma en de gezondheid.


bron: http://www.kwpn.nl/act/enc/pagina/html/ ... &pag_id=27

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 10:35

DinkeyGirl schreef:
Napoleon: Fitz hoef niet net zo gecharmeert te zijn van deze paarden als wij, de vraag was dan WAAROM niet en onderbouw dat.


Het onderbouwen heb ik op blz. 2 al gedaan en is op blz. 5 nog precies hetzelfde Knipoog . Ik zal mezelf dus even herhalen:

"Wat ik vooral mis bij barokke paarden is het los door het lijf bewegen.
Ik vind ze vaak 'houten-klazerig' overkomen. Een dribbel stapje en een dito draf. "

En Napoleon: met uitstraling bedoel ik ook tevens de prestaties. Ik kijk naar een proef en zie dan dus bv. een paard dat krabbelig loopt, dat niet tactmatig door een oefening als wijken voor de kuit gaat, een middenstap die totaal niet uit de verf komt. Daar kan ik toch geen hoge punten voor geven?? Waarbij opgemerkt moet worden, dat ik bij een soortgelijke KWPN'er ook geen hoge punten zou geven. Ik jureer niet op ras, ik jureer wat ik zie. Dat moet aan een ideaalbeeld voldoen.

Maar als ik eerdaags mee ga om te groomen op ZZ-licht wedstrijden als Fitz aan de start komt, zal ik zeker bij de Lipi's gaan kijken om te zien of deze Lipi's wel die souplesse tonen waar jullie het over hebben.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 10:40

OP het moment dat iemand gaat roepen dat het aan de jury ligt dat zijn paard niet scoort doe je het paard echt tekort en dat vindt ik zeker ook gelden voor de barokke paarden in de basissport. De opmerking dat het extra knap is om met je lipizzaner ZZ-licht te starten vindt ik dan ook absoluut niet kloppen., juist met dat soort opmerkingen doe je de paarden tekort.

Nu ben ik het er overigens helemaal mee eens dat de combinatie in kwestie nog niet toe is aan dat niveau, alleen al omdat het paard nog maar 6 jaar oud is.

Er worden in de wedstrijdsport bepaalde eisen aan de paarden gesteld en beeld waar na wordt gestreefd is niet voor alle paarden haalbaar.
Als een paard stug is en meer knieactie heeft dan dat hij voorwaarts voldoe je niet aan dat ideaal beeld. Maar een paard dat correct gereden wordt en gewoon 3 goede basisgangen heeft loopt niet zo, ook de barokke paarden niet.

Niet alle lipizzaners zijn geschikt voor de hogere dressuur, net zo min als dat alle KWPN-ers dat zijn. Aangezien de spoeling dunner is (200 paarden t.o.v. een hele hoop Haha! ) Zal het moelijker zijn om een paard te vinden dat dat niveau aankan, en al helemaal om een combinatie te vinden die dat niveua aankan.

Wat in elk geval geen enkel probleem is, is de basissport, Als je een paard hebt met drie goede basisigangen kun je een paard altijd tot de Z rijden. En ik vindt dat de basisgangen bij het lipizzanerras zeker in orde zijn. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, die van mij heeft bv een beroerde galop, maar dat ligt niet aan het ras maar aan mijn paard. Dat is zeker geen kenmerk van het ras.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 10:45

Ben het helemaal met je eens Laurae! (oh jee een ME TOO reactie Knipoog )

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-03 13:15

Fitzroy"]
[quote="DinkeyGirl schreef:
Napoleon: Fitz hoef niet net zo gecharmeert te zijn van deze paarden als wij, de vraag was dan WAAROM niet en onderbouw dat.


Het onderbouwen heb ik op blz. 2 al gedaan en is op blz. 5 nog precies hetzelfde Knipoog . Ik zal mezelf dus even herhalen:

"Wat ik vooral mis bij barokke paarden is het los door het lijf bewegen.
Ik vind ze vaak 'houten-klazerig' overkomen. Een dribbel stapje en een dito draf. "
[/quote]

Ja dat weet ik ook wel, ik zei het meer alleen even voor Nap Lachen

Ik denk dat dat krabbelige komt doordat veel paarden opkrullen, daardoor geen lengte in de hals hebben en daardoor het hele totaal beeld stijf en krabbelig wordt, correct me if I'm wrong? Knipoog Natuurlijk kan een paard zich niet goed bewegen op zo'n manier.
Maar heb je ook paarden op t ZZ-licht zo zien lopen dan? En waren er ook paarden bij die WEL lieten zien wat men wil zien (het ideaalbeeld dus), die de uitzonderingen op de regel kunnen zijn?

Lov: Wat jij zegt vind ik iig helemaal waar, ik weet niet of de experts het met me eens zijn, de Spanjaarden al zeker niet Haha!
De benadering van de sport zoals we die nu kennen staat op veel plekken hier in Spanje echt nog in de kinderschoenen. Dat is ook de voornaamste reden dat die vrouw van Beauvalais (kan even niet meer op dr naam komen) volgens mij ook heel vaak in het buitenland heeft getraind met hem. Ik zie het elke dag gebeuren en zal even een voorbeeld geven van onze stal.

Op onze stal worden de paarden nog volgens de klassieke manier van opleren getraind. Ze worden eerst gelongeerd, dan aan de longe bereden, dit alles met een gewone trens en een kaptoom of paard vriendelijke sereta (mensen ga alsjeblieft in dit topic niet zeggen dat het martelwerktuigen zijn want een goed gevoerde sereta heeft dezelfde werking als een kaptoom). Daarna worden ze los in de bak gereden met de trens en als het paard goed voorwaards is en op zijn eigen benen, worden ze gereden op een combinatie van een portugese stang en een sereta, met 4 teugels. Als ze daar eenmaal lekker op lopen moeten ze steeds moeilijkere dingen gaan doen, zoals appuyementen, piaffe, passage en spaanse pas. Dan hebben we het dus over een paard van 5 jaar oud.

Van zo'n paard kan je toch niet verwachten dat hij dan goed los door zijn lijf loopt en over zijn rug, dat hij soeplesse vertoont? Ik vind iig van niet. Zet ik even ter vergelijk mijn eigen paard die op diezelfde stal staat, daarnaast. Ik ben de enige op stal die mijn paard zo rijd, verder zijn het allemaal recreatieruiters of mensen die spaanse stijl rijden. Ik begon met rijden toen hij 4 jaar en 3 maanden was, omdat hij gewoon in zijn algehele ontwikkeling te jong was, in zijn koppie, zijn bouw, alles. Bovendien wilde ik vanaf het begin beginnen en dat was aan de longe, goede stemhulpen aangeleerd en het paard eerst sterk gemaakt. Daar ben ik mee begonnen toen hij eind drie was.
Onder de man ben ik met een dubbelgebroken bitje begonnen en hij loopt nu weliswaar op een enkelgebroken, maar ik werk met hem op de "Nederlandse" (noem het maar even zo, ivm de spaanse) manier. Hij moet lekker voorwaards zijn, goed aan het been (en dat was hij al vanaf het begin), op zijn eigen benen lopen. Hij loopt aan de passoa aan de longe ("hej dat is toch om hem te beleren voor de kar?" = quote van de spanjaarden Frusty ) en ben nu steeds meer bezig met het diep en rond laten lopen onder het zadel, dat heb ik niet vanaf het begin gedaan. Ook rijd ik veel met hem buiten in de bergen om hem sterker te maken en af en toe eens een sprongetje, wat hij heel leuk vind. Hij krult niet op, heeft geen krabbelende gangen, loopt lekker in de aanleuning.
Zet ik mijn paard en een van de paarden van de spanjaard naast elkaar, dan is mijn paard qua africhting nog helemaal aan het begin en die van hem voor hun gevoel helemaal aan het einde. Mijn paard is lichamelijk sterker, heeft een mentale rust (die paarden zeker niet) en heeft dus voor zijn niveau al wel die souplesse en losheid door het lijf. Het paard van de spanjaard loopt houteklazerig en vertoont een dribbelstap en dito drafje. Bovendien worden bijna alle paarden die ik ken hier in Spanje gereden op een pelham of een portugese stang, teugel ALLEEN op het onderte ringetje, al dan niet in combinatie met een sereta. Als ik een vraag heb mbt tot bv stelling ofzo krijg ik als antwoord: dat gaat niet met zo'n bit (=trens), dan moet je een stang erin hangen.

De Spanjaarden kijken met een schuin oog naar wat ik allemaal met mijn paard doe. De zoon van de staleigenaar heeft het door en geeft het ook toe, maar hij kan niet op zo'n manier beginnen te rijden want de stal en de paarden zijn van zijn vader, een oude spanjaard, die er gewoon heilig van overtuigd is dat dit de beste manier is. Met zo'n man kan je niet eens in discussie gaan want je hebt bij voorbaad al ongelijk. En al helemaal niet met een VROUW want die is altijd nog ondergeschikt aan de man. Hij staat niet open voor nieuwe dingen, nieuw en anders is niet goed. Veel Spanjaarden denken zo. Degenen die er WEL open voor staan wagen zich eraan maar qua kennis is er in dit land nog niet veel te vinden, dat moet allemaal uit Nederland, Belgie en Duitsland komen. Vandaar dat alles nog totaal in de kinderschoenen staat en JUIST omdat de kennis hier zo ontbreekt krijg je veel van die paarden. Het is al heel wat dat iig het fokdoel is bijgesteld, dat het BESEF er is dat het anders zal moeten, willen ze op top niveau mee kunnen draaien. Maar zoals al eerder gezegd, de producten van deze ontwikkeling zullen we pas een paardengeneratie verder mogen aanschouwen.

Okej, sorry voor de lange lap tekst Haha! maar de moraal van het verhaal is dat het toch ook echt van de kennis van de mensen afhangt die met de paarden werken en rijden. Een heleboel paarden die als eerste Spaans zijn aangereden zullen dat opkrullen en krabbelen niet snel afleren. Ook hebben die paarden nekken waardoor ze dat gewoon makkelijker doen, maar veel paarden hebben echt een onderhals waar je eng van wordt en dan is het dus NOG moeilijker. Toch zijn er ook een heleboel paarden in Nederland die nu wel goed gereden worden en die nu wel superlekker lopen, ruimte in de gangen hebben gekregen. Wees alsjeblieft niet zo generaliserend want ze zijn niet allemaal zo. Het paard heeft idd zijn bouw niet mee, dat heb ik ook steeds benadrukt, maar dat is mijns inziens dus niet de enige factor die meespeelt.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 13:30

Ik ben het helemaal eens met DinkeyGirl

In Wenen zitten ze met hetzelfde "probleem" , men wil een frisse wind door de stallen doen waaien maar daar moeten zun eigenlijk niets van weten ...
Die Spanjaarden rijden hun paarden ook op de Klassieke manier , en dat word om te beginnen nu geeneens meer gevraagd op wedstrijd. De normen liggen anders.

Barokke paarden hebben hun min en pluspunten net zoals elk ander ras. Rijtechnisch is veel op te lossen , als je zulke paarden dus ook gaat trainen op de "moderne" manier zullen het net zo goed fijne paarden zijn.

Ze zijn overigens bezig om het ras te verbeteren. Jarenlang moest een barok paard zoveel mogelijk galoppasjes op zo min mogelijk afstand afleggen. Voor het doel waar deze paarden in eerste instantie zijn gefokt zal het ongetwijfeld nodig zijn geweest. Maar nu dat het barokke paard populair is aan het worden en zijn opmars maakt in de sport dient het fokprogramma ook aangepast te worden en dat is heel moeilijk als je te maken hebt met conservatieve oude mannen die NIET open staan voor vooruitgang (vroeger was alles immers "beter" en zo moet het blijven ook )

Er zijn heus wel rijtypischere barokke paarden , en dan denk ik aan die van Dinkey. Ik vind haar hengst niet te vergelijken met die dikke nekken hengsten van het oude model. Mààr dat kan ook veel (is het niet alles) te maken hebben met het verschil in traingsmethode.

Er zijn "jonge" fokkers die open staan voor vernieuwing binnen het ras. Het zal nog jaren duren maar uiteindelijk zal het barokke paard net zo sterk staan als een WPN'er. Mits een goed fokbeleid én een goed traingsprogramma (een "modern" zeg maar)
De KWPN'er is immers ook niet op 1 dag gefokt en opgeleid.

Ik geloof er dus wel in , mits ze het fokprogramma 180° draaien , sterke punten van het paard houden en de slechte verbeteren.
En dat kàn.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 13:48

runningkawa schreef:

Hoe weet een jury nu wat een paard kan?
Dan komt er toch een erg ingewikkelde taak bij.

Lachen


jury's moeten kijken en vergelijken met het bevredigende beeld dat ze voor ogen hebben.
wijkt de combi voor me hier vanaf?
positief of negatief? en daar punten naar geven.

als je slecht draaft met je kwpn'er krijg je er weinig punten voor, draaf je even slecht met je haf, fries, andalusiër zou je ook weinig punten moeten krijgen.

maar jureren is 'niet altijd eerlijk'. ik bedoel: laat 2 jury's een proef beoordelen. als de ene jury je een 5 geeft en de andere een 8 in een bepaalde rubriek dan klopt er iets niet.

en ja, sommige jury's willen geen punten aan een andalusiër geven, anderen willen die vos met veel wit geen punten geven, weer een andere z'n beste kameraad rijdt in de ring, die moet ik wel veel punten geven want misschien is die vriend wel ooit jury voor mij,....

Party!! weet je wat? ga springen met je andalusiër, fries of haflinger. iedereen ziet of het erover was of niet. of je binnen tijd was of niet. Party!!

nou ja , da's natuurlijk ook geen oplossing.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 13:53

Loolapelooza schreef:
.


Er zijn "jonge" fokkers die open staan voor vernieuwing binnen het ras. Het zal nog jaren duren maar uiteindelijk zal het barokke paard net zo sterk staan als een WPN'er. Mits een goed fokbeleid én een goed traingsprogramma (een "modern" zeg maar)
De KWPN'er is immers ook niet op 1 dag gefokt en opgeleid.

Ik geloof er dus wel in , mits ze het fokprogramma 180° draaien , sterke punten van het paard houden en de slechte verbeteren.
En dat kàn.


Kijk, het speerpunt was niet of de barokke fokkerij zo kan veranderen dat het goede dressuurpaarden zou kunnen gaan leveren (misschien wel, de tijd zal het leren) maar of de barokke paarden van NU fysiek op het HOOGSTE niveau mee kunnen

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 13:57

even vanuit een andere hoek bekeken:

appels mag je niet vergelijken met peren.
een rottweiler wint ook geen hondenrace van whippets.
nu niet, en als je der naar gaat fokken gaat de 'rottweiler van nu, hoe ie er nu uit ziet' verloren. (dit is eigenlijk wat samsam zegt volgens mij)

en is dit de bedoeling? denk het niet.
ieder ras heeft z'n kwaliteiten. wil je meedoen aan windhondenracen? koop een whippet of ander snelle hond, met een rottweiler haal je't niet.

wil je persé een rottweiler? kies dan voor een andere tak van de hondensport.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 14:04

Samsam, op jouw vraag wil ik antwoorden: Ja, er zijn barokke paarden die op het hoogste niveau meelopen.

Herinneren jullie je ook nog de springhengst Novilheiro van Michael (of zijn broer, weet ik niet precies meer) Whitaker? Dat was een Lusitanohengst! Die eerst Grand Prix dresuuur reed by the way. Haha! Maar in de springsport kunnen ze idd niet zeggen dat je paard doordat het van een bepaald ras is dit of dat niet goed doet, erover is erover, binnen de tijd is binnen de tijd...

En wat is er mis met een Fjord die Z2 rijdt???? Dat is toch net goed? Doe toch niet zo neerbuigend over alles wat niet Warmbloed is...

Volgens mij heb je in elk ras talenten voor elke tak van de paardensport, je moet het er maar uitkrijgen. En de jury's zullen het gewoon moeten worden om ook andere getalenteerde paarden die NIET warmbloed zijn, te beoordelen volgens een zo subjectief mogelijke maatstaf.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 14:10

Dei Fjord loop geen Z2,
bij de ponys heeft hij dit gelopen en bij de paarden zijn ze Z1 gaan rijden,
dat start ze nog steeds en de uitslagen zijn af en toe op inet terug te vinden (en die waren ver beneden winstpuntwaardig.)
Verder is dat helemaal niet neerbuigend bedoeld want het is precies zoals kattebeest het hierboven beschrijft.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 14:11

tis gewoon discriminatie Tong uitsteken

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 14:15

[quote="Idra"]Samsam, op jouw vraag wil ik antwoorden: Ja, er zijn barokke paarden die op het hoogste niveau meelopen.
[quote]

Ik refereer aan een stukje van lovely, lees maar eens terug. Waarin gesteld wordt dat barokke paarden fysiek te kort komen qua bewegingen en souplesse om om het allerhoogste niveau goed te presteren. Ik heb het niet over springen, daar lijkt me niets op af te dingen!

Ik doe niet neerbuigend over fjorden, ze zijn alleen niet gebouwd om uit te blinken in de dressuurtop (GP)

Ik hem hem alleen aangehaald omdat hier mensen beweren dat barokke paarden wel het laatste als dressuurpaard hebben door te melden dat er lippi's en anda's zijn die z of zz-licht lopen. Nou dat kan bijna elk ras, oa dus de fjord, maar ook een quater of een shire, dat zegt meer over training van aanleg!!
Afbeelding
Afbeelding

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 15:12

da's waar. de goede wil, het karakter van het paard en een goede ruiter doet veel.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 15:33

Samsam"]
[quote="Loolapelooza schreef:
.


Er zijn "jonge" fokkers die open staan voor vernieuwing binnen het ras. Het zal nog jaren duren maar uiteindelijk zal het barokke paard net zo sterk staan als een WPN'er. Mits een goed fokbeleid én een goed traingsprogramma (een "modern" zeg maar)
De KWPN'er is immers ook niet op 1 dag gefokt en opgeleid.

Ik geloof er dus wel in , mits ze het fokprogramma 180° draaien , sterke punten van het paard houden en de slechte verbeteren.
En dat kàn.


Kijk, het speerpunt was niet of de barokke fokkerij zo kan veranderen dat het goede dressuurpaarden zou kunnen gaan leveren (misschien wel, de tijd zal het leren) maar of de barokke paarden van NU fysiek op het HOOGSTE niveau mee kunnen
[/quote]

Ok , ik prpbeer nog een keer maar nu duidelijker Haha!

Het probleem is dat de beste producten over het algemeen in het land van herkomst blijven (is ook normaal) en gezien dat ze daar rijtechnisch over het algemeen een enorme achterstand hebben krijgen die beste producten ook niet de kans om zich naar behoren te ontwikkelen en hun eigenschappen goed tot hun recht te laten komen die misschien niet enkel uit verzamelde oefeningen bestaan.

Wat ik dus op de moment denk is dat de Spaanse fokkers en ruiters te conservatief zijn en hartstondig blijven vast houden aan de oude manier , zowel fok als RIJTECHNISH gezien.(nee , ook niet allemaal Gaaaap Haha! ) Waardoor het paard misschien gewoon niet tot zijn recht komt zoals het hoort.

Het lijkt me logisch dat ze in Nederland niet met een topproduct rijden , dat doen de Spanjaarden wel en , kort door de bocht gezien , doen ze dat misschien gewoon nog verkeerd.

Training doet immers veel , en als je niet goed kunt verruimen hoeft dat nog niet meteen je hele proef te bombarderen.
Matig verruimen en top verzamelen , of krachtig verruimen en "matig" verzamelen. Ik denk dat er genoeg toppaarden zijn die sommige onderdelen niet naar believen beheersen of er het super talent voor hebben die toch goed presteren door de andere onderdelen waar ze in uiblinken.
Maar dan moet je hun grootste talent ook wel weten ontwikkelen en dààr schort het in Spanje nog aan.
In "onze" landen rijden ze anders , dat zie je ook aan de Anda's (kijk maar naar Suevo van DinkeyGirl) maar met een matig paard zal je nooit GP rijden en de paarden waar dat misschien wel mee kan die blijven in het land van herkomst.
En zo zijn we terug bij paragraaf 3 Haha!

Bonfire kon bijvoorbeeld bagger stappen , mààr haalde wel Olympisch goud (heeft Anky ook veel moeite gekost om die stap al bij al toch nog zo "goed" te krijgen.)
Een Anda kan volgens mij genoeg verruimen om daar genoeg op te scoren en zal zijn verloren punten wel ophalen in wat hij zo goed kan (mits rijtechnisch goed ontwikkeld) verzamelen ...

Dus misschien dat het paard Fysiek wel in staat is om op het hoogste niveau mee te draaien maar zijn de ruiters daar dat gewoon nog niet.

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 16:22

kattebeest schreef:
Party!! weet je wat? ga springen met je andalusiër, fries of haflinger. iedereen ziet of het erover was of niet. of je binnen tijd was of niet. Party!!

nou ja , da's natuurlijk ook geen oplossing.


Hier had ik het verleden week nog over met m'n hoefsmid, hij heeft het niet zo op dressuur als wedstrijdsport. Omdat er altijd wel een jury is die de ene ruiter bv. persoonlijk kent, en de ander niet en zo dus mooi een puntje meer of minder geeft om die reden.

Hij is zelf een groote springfan! Alleen al omdat je met zelfs een paard van 100 euro mag springen, zonder dat een jury je punten minder geeft. Al spring je zelf achterstevoren mee, als je foutloos bent en de snelste tijd hebt, ben je alsnog winnaar! Haha!

Maargoed, niet elke jury is natuurlijk iemand die voortrekt oid.
Maar wat het is het probleem van ontevreden deelnemers met vaak een koudbloed of ander paard dat niet voor deze tak van de paardensport gefokt is?
Ik denk, omdat dít al als voortrekken gezien word!
Voorbeeld:
Een fjord komt de ring binnen, rijd opzich een nette proef. Maar kwam nou net niet goed aan die middendraf en die galop was absoluut niet het "ideale plaatje".
Daarna komt er een KWPN in de ring, zet ook een nette proef neer, en had vooral een hele nette middendraf, prachtige galop laat 'ie zien!

En dan hoor ik over het wedstrijd-terrein
"Maar mijn Fjord kán geen mooie draf laten zien, het is niet eerlijk dat ik daardoor minder punten heb!"
Dan heb ik zoiets van, dán moet je geen dressuurwedstrijden rijden, de jury houd geen rekening met jou en je Fjord omdat het toevallig 'maar' een Fjord is en zijn bouw niet mee heeft! Een jury heeft gewoon het ideale plaatje in zijn hoofd, en ja, vaak kunnen KWPNers aan dat plaatje voldoen (en lang niet allemaal hoor, je hebt ook zeker weten koudbloeden e.d die het beter in zich hebben dan andere paarden!)

Maar mensen, een KWPN word niet beter gejureerd (in sommige van jullie ogen is dat zo, in mijn ogen zijn er zat andere rassen die wat minder geliefd zijn die KWPNers ook voorbij vliegen naar een 1e,2e,3e, 4e of 5e plaats) omdat het een KWPNer is, nee omdat dat paard vaak voldoet aan het ideale beeld! Er wordt neem ik aan bij ieder ras wel naar een doel gefokt, bij het ene om nog betere dressuurpaarden te krijgen, met een nog mooier voorbeen, een nog sterker achterbeen en ga zo maar door. Bij andere rassen wordt weer op een ander doel gefokt bv. kracht, toch?

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 16:23

Nina, 1 woord->

jep Haha!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 17:40

Het onderwerp is barokke paarden in de dressuur. Als je dan roept dat ze moeten gaan springen ben je enigszins offtopic.......

Inderdaad zijn er zoals Nina zegt ook genoeg KWPNers, die elke wedstrijd weer zonder winstpunt naar huis gaan. Dat zijn niet altijd de paarden met de minste gangen, maar wel de paarden die het minst goed voorgesteld worden in de dressuurring. Want al heb je nog zo'n mooie KWPNer, als je de oefeningen niet goed uitvoert krijg je ook met een KWPNer geen wp. Dat geldt voor alle rassen.
Er zijn uitzonderingen, maar de meeste juryleden zitten daar om jouw proef serieus te beoordelen. Als je zegt dat je geen wp krijgt omdat je een ander ras rijdt dan een KWPNer dan denk ik dat je heel veel juryleden verschrikkelijk onderschat en zelfs beledigt.
Ze zitten er wel om jouw proef te jureren, niet om je paard te beoordelen.
Ik weet zeker dat je bij serieuze juryleden als b.v. Fitz een goede score noteert als je een goede proef neerzet.
Met welk ras dan ook.

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 18:00

fabienne schreef:
Het onderwerp is barokke paarden in de dressuur. Als je dan roept dat ze moeten gaan springen ben je enigszins offtopic.......


Ik bedoel niet dat ze moeten gaan springen, maar dat voor mensen die niet tegen de 'voortrekkende' jury kunnen er altijd nog iets anders is.
Het was maar een voorbeeld natuurlijk, maar als de helft van de wereld (overdreven Haha! ) denkt dat elke jury alleen de KWPNers goede punten geven, dan kun je dus beter aan iets mee doen wat in jou ogen dan wel 'eerlijk' is, bijvoorbeeld springen omdat dát geen jurysport is!

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 13:35

Loolapelooza schreef:
Nina, 1 woord->

jep Haha!


nina: top zeg, goed gezegd

fabienne: goed gezegd. gelijk welk ras wordt beoordeeld naar het 'bevredigende' beeld.

heb je een andalusier en kan die vanwege z'n bouw minder goed een uitgestrekte draf tonen? pech, weinig punten.

is het dan de jury's schuld? nee tuurlijk niet! die beoordelen wat ze zien, ze moeten toch niet zeggen; ach voor een anda was het toch goed?

iedereen gelijk, windhond of rottweiler op de racebaan , wie eerst aankomt, die wint!