Met of zonder cap?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xMaschax

Met of zonder cap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 16:15

Zo als hier boven.
Wat doen jullie met of zonder cap rijden?
En is er een bepaalde leeftijd om zonder cap te mogen rijden?
Ik weet dat het niet veilig is maar ik vroeg me toch af wat jullie doen vooral met het mooie weer dat er aan komt :9

Groetjes Mascha

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 16:21

Gewoon met cap rijden ook al is het warm!
Vind de veiligheid belangrijker als dat ik het warm heb!
Op maneges is het verplicht met cap maar als jij ze thuis heb staan en je ouders geven er niet om is het volgens mij niet verplicht welke leeftijd je ook heb (maar dit weet ik niet zeker ben wel benieuwd) En ja wie zou het moeten controleren??

X_Linz_X

Re: Met of zonder cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 16:27

alleen op maneges, wedstrijden tot M2 dressuur, en op de openbare weg is het verplicht. thuis of bij vrienden oid is het niet verplicht. wel is er iets met verzekeringen als je geen cap draagt... maar daar weet ik het fijne niet van...
ik draag altijd een cap.

Bellisimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 16:38

Altijd met cap.

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 16:40

Ik ook altijd met cap.

xtara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 16:44

Ik rij alleen zonder cap als ik mijn pony ophaal uit de wei dan ga ik er op zitten met alleen een halster om maar dat is maar 5 minuten. Anders heb ik altijd een cap op, het is natuurlijk wel heel veilig.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 16:46

X_Linz_X schreef:
alleen op maneges, wedstrijden tot M2 dressuur, en op de openbare weg is het verplicht. thuis of bij vrienden oid is het niet verplicht. wel is er iets met verzekeringen als je geen cap draagt... maar daar weet ik het fijne niet van...
ik draag altijd een cap.

Op maneges is het niet per definitie verplicht, maar verreweg de meeste manegehouders stellen het dragen van een cap verplicht in verband met hún aansprakelijkheidsverzekering.

Op de openbare weg is het niet verplicht om een cap te dragen, maar als je op het paard van een ander of rijdt of onder de verantwoordelijkheid van iemand anders valt, dan mag díegene je natuurlijk wel verplichten om een cap te dragen.

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 16:48

ooh sorry dat wist ik niet..
ik heb altijd gehoord dat wanneer je de bossen ingaat en ook de weg ernaartoe het verplicht is..
nou sorry dan!

xMaschax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 16:48

Okee bedankt voor deze informatie!

Ik zie altijd mensen zonder cap rijden en ik deed het vroeger ook altijd op mijn verzorg shetjes, maar nu ik die niet meer doe en op grotere paarden rij rijd ik altijd met cap.

Groetjes

xEmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 16:53

Met, altijd!
Als ik zonder cap zit voelt het gewoon onveilig! :o

Mleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 16:57

Ben ik dan de eerste "slechterik"... Over het algemeen rijd ik altijd met cap... Maar afgelopen winter was het me te koud, toen heb ik mijn muts opgelaten in plaats van mijn cap... En zomers als het echt bloed heet is laat ik hem ook wel eens af...
Springen doe ik wel altijd met cap.

Wilke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 16:58

Rij altijd met cap. De goedkoopste verzekering. Heb van de zomer met warme weer wel een ander cap gekocht. Deze is veel luchtiger. Niet zo mooi vind ik maar werkt wel is ook nog veel lichter

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 17:00

Ik heb altijd zonder cap gereden...eigenliijk helemaal niet verstandig..maar ja.

morgen ga ik voor het eerst op mijn nieuwe paard rijden en ik moest mijn man beloven dat ik dat met cap zal doen.

Dat ga ik dus ook braaf doen...voortaan alleen nog maar met een cap.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 17:18

Heb laatst twee keer zonder cap gereden. Maar ik merk heel duidelijk dat ik me onveiliger voel. Ik durf ook minder door te vragen, omdat ik weet dat ze dan soms een bok geeft, en dat wil ik niet riskeren zonder cap.

Dit was overigens in een groot weiland, waar ik niet het risico loop met m'n hoofd tegen een omheining te knallen. In een bak zou ik sowieso nooit zonder cap gaan rijden.

Het was nu ook vooral omdat ik een erg warme cap heb, en hij zit niet heel erg lekker. Ben op zoek naar een nieuwe met meer ventilatie; denk dat ik 'm dan helemaal niet meer af zal zetten.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 17:23

- Op wedstrijden : uiteraard met cap.
- Op jong paard : met
- training met mijn jong paard (loopt al 1jaar wedstrijden)
* Dressuur : zonder
* springen : hangt ervan af of het thuis is of een
oefenjumping
* bosrit (privébos) : zonder

NanceMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 20:08

Voor je eigen veiligheid: altijd met cap!
Hoe warm het ook is en hoe lang je je paard/pony ook kent, het is en blijft een levend wezen.

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 20:09

Rij ook altijd met. Bij ons op stal is het trouwens verplicht.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 20:13

Op maneges heb ik altijd met cap gereden, en ook op mijn verzorgponys, maar nu weet ik precies wat ze doen dus in de bak rijd ik bij de 1 wel altijd in met cap, schrikt ze dan vaak laat ik hem op, anders doe ik hem af, omdat het bij haar echt buien zijn. Bij mijn andere vz-pony rijdt ik vaak zonder als ik het warm vind, ik weet dat het paardje het dan ook erg warm heeft en dat het enige gekke wat hij dan zou kunnen doen wegrennen is, en dat zit ik makkelijk uit op hem. In het bos heb ik hem wel altijd op.

xDreamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 21:04

Ik zelf heb ik mijn cap bijna altijd op. Maar soms als ik er even geen zin in een cap heb dan niet. Ik weet niet vanaf welk leeftijd het mag, maar ik ben nu 13 en ik doe het als sinds mijn 10de.

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 21:11

Bijna altijd met cap.

Soms zet ik 'm tijdens het uitstappen wel af omdat ik het dan ontzettend warm heb.

Van de week dacht ik nog 'zal ik mijn cap afzetten' maar mijn paard wil weleens gaan 'rennen' (overkruist in galop en dan hard) dus toen toch maar besloten om mijn cap op te laten, ook al doet ze de laatste tijd weinig vervelen.

Ik vind het gewoon niet slim om zonder cap te rijden, ook al is het paard zo braaf, er kan altijd iets onverwachts gebeuren. Dan heb ik toch liever dat kleine beetje bescherming :)

HighFly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 21:45

ik rij altijd met cap
bij ons op stal is het verplicht om hem op te doen

rooz1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 21:53

Moet eerlijk zeggen dat ik hem ook niet altijd draag. bij ons op de ponyclub is die verplicht dus heb ik hem zowiezo altijd op. maar als ik thuis aan het rijden ben niet, mijn cap is te klein en ik heb al een grotere besteld maar het is een heren maat dus duurt even ;) (goed excuse) maar met springen heb ik hem altijd op(al doe ik dat niet heel veel)

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 22:05

ik rij altijd zonder cap en ja heel veel mensen vinden het gevaarlijk maar ik rij niet echt op een groot paard ofzo gewoon een ponytje van 1.25 dus en ik val ook haast nooit maar enkele keren en dan moet ik er altijd zelf om lachen en het is me nog nooit gelukt om op mijn hoofd te vallen... en ik rij al vanaf me 2e ofzoiets in die richting

Snowrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 23:26

Ik rijd áltijd met cap, maakt niet uit hoe warm of koud het is. En op de manege mag je bij ons niet eens meerijden zonder cap.

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:49

met lijkt me logisch en met warm weer?
gewoon ventilatie ? dat zit er toch standaart in?