dressuurproefje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xennagirl

dressuurproefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 21:57

Hooii bokkers!
Ik heb zaterdag een proefje, en ik heb nog 2 dingen die ik wil weten..
Als je van hand veranderd mag je je zweep toch gewoon dan aan de verkeerde kant laten of niet?
En, bij een slangenvolte met 3 bogen moet je 2x van been verwisselen, moet je dat in het midden doen of gewoon op het einde?

Verder wou ik nog even om tips vragen voor het verruimen.
Vaak als ik wil verruimen gaat ze een beetje dribbellen, dat is opzich best snel opgelost, maar dan gaat ze weer slingeren, gebruik ik been, gaat ze weer dribbellen enz. (het is vooral in stap!)
*\o/*

Mano88

Re: dressuurproefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 21:59

Ik heb altijd geleerd dat je je zweep in een proef niet mag overpakken, dit staat heel slordig.

Bij een slangenvolte moet je op de AC lijn van been verwisselen :j

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 22:43

Er is geen verkeerde kant voor de zweep. Je hoeft hem dus niet over te pakken. Het is overigens niet verboden om de zweep over te pakken, alleen krijg je dan wel een verstoring in je aanleuning wat punten kan kosten.

Het mooiste is inderdaad om op de middenlijn van been te wisselen bij de slangevoltes.
Maar welke klasse moet je starten? In de klasse B zitten volgens mij geen slangevoltes?

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 11:03

Misschien heeft ze het over FNRS proeven?

xennagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 20:54

Dankje voor de tips!
Ja, F6, wel met eigen paardje ;)

Mo0wtjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:04

voor het veruimen:
probeer het op te bouwen dus niet gelijk weg knallen in de hoek.
rustig aan opbouwen.
heeft bij een vriendin van mij erg goed gewerkt.
ik hoop dat je er wat aan hebt.

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:05

Mij is geleerd dat je de 1e en de laatste boog niet van been hoeft te verwisselen.

Femkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 17:54

Bij een slangenvolte moet je idd op de AC-lijn van been wisselen en je zweepje zou ik in je linkerhand doen, want met groeten heb je je rechterhand nodig. Maar opzich maakt dat eigenlijk niet zoveel uit xD, want je kan je zweepje even overpakken maar ziet er wat minder mooi uit vind ik zelf. :)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 18:38

Omdat het om FNRS proeven gaat verplaatst van WD V naar MA

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 23:47

Als je zweep over pakt mag dit na het figuur, dat staat ook in het boek en dan stoort het niet.

Bij een slagenvolte ga je iedere keer dat je de AClijn passeert van been wisselen.

Succes!

liza_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:58

je mag je zweep overpakken mag na het figuur dat je rijd en bij een slangevolte moet je op de AClijn van been wisselen.

karina_15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 14:42

als je van hand verwisselt moet je je zweepje gewoon aan de zelfde hand vast houden.

_Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 14:58

hey,

Tijdens je proefje hoef je niet je zweep te veranderen van kant. Het Mag wel. Zoals hier boven ook al door een aantal werd verteld kan het soms zo zijn dat als jij je zweepje overpakt (weet niet hoe handig jij hier in bent) je aanleuning (bit pony naar jou hand) verstoord kan worden en hij/zij bijv. met het hoofd omhoog gaat of zoiets gaat doen. Dit staat erg slordig en kan je punten kosten. Wil je wel graag je zweepje overpakken dan kan je dit beter doen als je klaar bent met je oefening, bijv. in de bocht na het handveranderen.

Slangevolte, ja, elke keer als jij de A-C lijn overgaat moet je van been veranderen, ook op letten trouwens na het handveranderen (vergeten sommige nog wel eens).

over het verruimen, probeer je pony eerst recht op de lijn te zetten bijv. van M X K, als hij voor je gevoel fijn op twee teugels loopt verhoog je geleidelijk het tempo en probeer met je hand niet je pony te veel tegen te werken, want dan snapt hij/zij je bedoeling niet.
Als dit steeds beter gaat dan kan je elke keer in tempo meer en eerder vragen omdat het geleidelijk steeds makkelijker wordt.
Als ze gaat dribbelen, niet boos worden. gewoon (in je training) rustig terug nemen afwenden (dus niet de lijn afmaken) en opnieuw proberen. Dit kan heel vaak het geval zijn.
Doet ze dit tijdens de proef, terug nemen naar normaal tempo en denken, pech gehad volgende oefening beter!
Je had het over de stap, probeer haar als je bijv. afwend iets ronder in te stellen en als je dan de lijn opgaat die je moet rijden eerst haar wat lengte in de hals geven(teugels iets langer) Maar wel je contact behouden met de mond(geen losse teugel) en als ze hier in ontspand en een beetje hals daling (het uitschuiven van de hals zodat die naar beneden gaat) aan geeft, dan kan je pas vragen of ze haar pas kan verruimen (dus een beetje bijdrijven). Dit is iets wat je niet in een keer trainen lukt, dus vaak oefenen en je gedult bewaren.

Heel veel succes zaterdag en hopelijk heb je wat aan mijn tips,

groetjes