Fulltime werken en paarden aan huis?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miriam

Fulltime werken en paarden aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 10:20

Momenteel werk ik 24 uur, verdeeld over vijf dagen. Ik ben dus een vrij groot deel van de dag thuis, of in staat thuis te zijn. Mijn 4 paarden staan thuis, overdag op de wei en 's nachts binnen. Drie ochtenden in de week komt mijn vader helpen met de stallen, klusjes in en rond stal en gewoon om een oogje in het zeil te houden (echt geweldig! :+: ). De weides liggen aan een doorgaande weg (bij huis) en even verderop zit een camping. Ik ben altijd een beetje bang dat er iemand iets raars uithaalt bij de paarden, je hoort zo veel gekke dingen tegenwoordig! Ik ben dus ook heel erg blij met het extra toezicht :j

Ik zit er aan te denken om op termijn meer uren te gaan werken, misschien zelfs fulltime. Mijn grote "rem" zijn de paarden, al realiseer ik me heel goed dat die niet voor mijn werk mogen gaan... Ze moeten tenslotte ook eten :P

Op zich is er wel iemand in de buurt om een oogje in het zeil te houden, beide buren zijn ooms van mijn vriend en mijn vader is er natuurlijk ook nog. Toch vind ik het eng om ze "alleen" te laten.

Wat vinden jullie, kun je fulltime werken en je paarden bij huis houden? Of is dat onverantwoord?

Dani

Re: Fulltime werken en paarden aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:33

Verreweg de meeste mensen hebben hun paarden niet aan huis staan, maar op een pensioenstal/manege/bij de boer. Die paarden staan dus ook regelmatig zonder toezicht.

Waar ben je zo bang voor? Wat voor 'raars' kunnen mensen doen, en hoe vaak gebeuren dat soort dingen in de praktijk, denk je?

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:36

Wij werkten de langste tijd van ons samenwonen ook beide fulltime, en ook de paarden aan huis. Eén keer rottigheid gehad maar dat was door kinderen.
Nu zijn we ook nooit hele dagen thuis. Ik heb er verder nog nooit een minuut kopzorgen om gehad.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:36

Paard staat ook aan huis. Werken beiden fulltime. Ouders wonen naast me, buren hebben mijn telefoonnummer. Nee ik maak me geen zorgen, als er iets is bellen ze.

Twee keer gehad dat meneer op straat was gekomen. Dankzij de buurt werd het snel en correct opgepakt en afgehandeld. 1x dat een man wat bij ons voorbij loopt met hond aanbelde van je paard maakte net een rare beweging. Had zich waarschijnlijk even verstapt maar was niks van te zien toen ik ging kijken. Controle is dus hoog bij ons in de buurt.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:38

Wij hebben het eerder ook gehad, paarden aan huis en beide fulltime aan het werk. Ging prima hoor. De buren hielden wel een oogje in het zeil (maar die waren natuurlijk ook niet altijd thuis). Je kunt niet alles 24/7 in de gaten houden. Gewoon zorgen dat je alles goed voor elkaar hebt en dan moet je het ook kunnen loslaten. Lekker gaan werken!

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 10:42

Die mensen hebben hun paard oa juist op een pensionstal of bij de boer staan omdat daar wel toezicht is.... Mensen met een boerenbedrijf zijn vaak rond huis en ik neem aan dat een pensionstalhouder toezicht houdt op de paarden van zijn klanten.

Dat laatste ben ik wel met je eens hoor, het zal wel meevallen met de rare dingen die mensen uithalen, zeker overdag. Maar ik heb toch al regelmatig campingkindjes bij mijn toen tweejarige hengst uit de wei moeten vissen....

(en wat als er eens een paard door de draad gaat of koliek krijgt oid.... dat spookt allemaal door mijn hoofd. Ik weet het, ik ben een zeikerd wat mijn paarden betreft...)

Edit: Sifra: We hebben alles idd veilig afgezet dus in principe zou het moeten kunnen dus.... en diep in mijn hart weet ik wel dat ik niet alles in de gaten kan houden, maar vind het wel een beetje eng....
Laatst bijgewerkt door Miriam op 09-06-09 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:44

Oei Miriam, ik voel me een ontaarde paardenvader :D
Als we met vakantie gaan, mikken we de hele bubs in een grote wei, en er komt dan alleen 's morgens vroeg en aan het begin van de avond even iemand kijken. Alleen maar kijken. Dit is al jaren goed gegaan.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 11:05

T kan prima als je de paarden het hele jaar door op het land heb staan, ik heb geen winterweide tot mijn beschikking dus in de winter is het wel lastig, paarden moeten tenslotte wel meerdere keren hooi hebben en een paar uur in de paddock. Ik werk trouwens 32 uur, die dag extra is voor mij onmisbaar moet ik zeggen..

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 11:08

ozzyhorse schreef:
Oei Miriam, ik voel me een ontaarde paardenvader :D
Als we met vakantie gaan, mikken we de hele bubs in een grote wei, en er komt dan alleen 's morgens vroeg en aan het begin van de avond even iemand kijken. Alleen maar kijken. Dit is al jaren goed gegaan.

:oo Was zeker niet mijn bedoeling :(:)
Ik weet dat het aan mij ligt.... Voel me zelf nu al zo'n heks als ik ze in de winter voor mijn werk in het donker buiten gooi als het vriest..... Ik hoop eigenlijk dat jullie me de schop onder mijn kont kunnen geven die ik nodig heb. Of misschien is er wel iemand met hele goede argumenten waarom ik het vooral niet zou moeten doen......

Edit AronenLautje: Ze komen bij mij iedere dag op de wei, zo lang mogelijk maar 's nachts staan ze wel binnen. Ik geef wel hooi bij op de wei in de winter.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 11:10

Wij werken ook beide full time en hebben de paarden aan huis staan.

Vertrouw er op dat het goed gaat overdag. De buren zijn altijd thuis maar zien ook niet alles omdat wij tussen de boerderijen wonen en alles toch best ver uit elkaar ligt.

Snap je spanning maar ook als je er wel bent heb je niet constant de ogen op de paarden lijkt mij.

Mocht je over de campinggasten/kinderen in zitten dan zou ik toch een extra draadje stroom spannen zodat ze niet erg makkelijk in je weide kunnen komen.

Doordat wij buiten af wonen heb ik hier nooit mee te maken gehad dus verder kan ik je daar geen tips voor geven.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 11:23

Bij een pensionstal zal er ook niet 24 uur per dag iemand naast je paard staan. Pensionhouder zal toch ook een keer afwezig zijn, paarden staan buiten pensionhouder is binnen de stallen aan het mesten, pensionhouder is stro en hooi halen dus ook geen toezicht.

100% toezicht heb je nooit. Heb je 's nachts de wekker staan om elke 2 uur even te gaan kijken? tel eens uit hoeveel uren de nacht heeft en hoeveel uren dat zijn dat er dus niemand naar ze kijkt. Ook midden in de nacht kan er koliek zijn, paard tegen muur gerold enz enz.
Daarbij als je thuis bent kijk je ook niet elk kwartier of alles nog op de benen staat, tuurlijk als je ze vanuit huis kunt zien dan werp je toch een blik naar buiten.

Zo lang je alles goed omheind hebt, zorgt dat dingen die verwondingen kunnen veroorzaken weg zijn, de buren goede instructies hebben wanneer ze moeten bellen dan komt alles goed.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 11:27

ik werk 32 uur en ik heb de urenindeling veranderd van 4 x 8 naar 4 x 6 en 1 keer 8 uur werken, zodat ik minder lang van huis ben, want tja, ik vind het ook lastig om mijn dieren lang alleen te laten, gelukkig heb ik hier 1 pensionpaardje staan en de eigenaar daarvan komt hier overdag even langs als wij beide zijn werken, de tijden van mijn man en ik zijn niet hetzelfde, hij is vaak eerder thuis en ik vaak later weg.
we hebben buren die in geval van nood, bij willen springen en ik werk 15 min van huis vandaan, dus kan snel thuis zijn, ik heb ook op mijn werk geregeld dat ik indien nodig, tussendoor naar huis kan gaan.
maar das het voordeel van een baan met dieren, daar is begrip voor. dat vind je niet overal.

Maar paarden kunnen best een dagje zonder ons hoor, maar ik vind het zelf ook prettig om een oogje in het zeil te houden.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 12:24

In mijn ogen kun je prima fulltime werken en de paarden aan huis hebben :j Zolang je buren of ouders af en toe een oogje in het zeil houden! Je kan ze wel 24/7 in de gaten willen houden, maar dat hou je niet vol

Hier thuis is er eigenlijk altijd iemand thuis, ik zelf ben fulltime stage aan het lopen. Mijn moeder kijkt overdag eigenlijk niet bij de weide, terwijl er eigenlijk ook genoeg kan gebeuren. Gaat prima...

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 12:27

Je hoeft toch niet perse gelijk fulltime te werken :)?
Je kan eerst wat meerdere uurtjes werken en kijken hoe dat gaat en als je er geen moeite mee hebt zou je best fulltime kunnen werken toch :)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:10

Ik heb de paarden ook thuis staan en wij (mijn zus, man en ik) werken 32 en 36 uur p.w. De paarden zijn 3 dagen in de week overdag alleen. Daarnaast ben ik ook kleinschalig pensionhouder. Zowel als eigenaar maar ook als pensionhouder hou ik de paarden geen 24 uur per dag in de gaten :P , maar ik zorg wel dat ze voldoende te eten en te drinken hebben. Ze lopen nu 24/7 in de wei. 's winters komt iemand om ze die dagen dat we er niet zijn tussendoor een plak hooi te geven.
Eerder stonden mijn paarden bij mijn ouders, die werkelijk alle dagen thuis waren. Ze zagen veel, maar als er 'ns eentje in een ander stuk liep reageerden ze verbaasd want dat was ze niet opgevallen. Je kunt niet alles zien en veel gaat ook gewoon goed.

Als je de boel goed voor elkaar hebt, kan het in mijn ogen prima. Idd 's nachts kijk je ook niet elke keer. Dat van die camping kan ik me dan wel weer voorstellen, maar dat is 's nachts enger dan overdag. Aan de andere kant hoe vaak gebeurt er iets tov het aantal paarden in NL dat buitenloopt? Als je eerlijk bent is dat bijna te verwaarlozen. En dus komt hier de gevraagde schop onder je kont....... Het zijn geen kleine kinderen, als jij zorgt voor een veilige omgeving en voldoende voer: ga lekker 36 uur werken of bouw dat op en ervaar hetzelfde als de andere bokkers in dit topic. :D

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:28

Ik denk dat je paard veiliger staat aan huis dan op een grote stal. Juist op dat soort stallen lopen veel mensen in en uit, waardoor er niet altijd voldoende toezicht is op wie er thuishoort en wie niet. En inderdaad, ook pensioenhouders etc. zijn wel eens een dagje weg.

Bovendien zullen mensen die bewust kwaad willen, veel eerder naar zo'n stal gaan - er staan immers meer paarden.

Terwijl; bij een huis weet iemand nooit zeker of jij thuis bent of niet, of dat er nog meer mensen binnen zijn.

Je zou misschien nog naar de camping kunnen gaan, vragen of ze een waarschuwing willen plaatsen dat jouw paarden 'verboden toegang' zijn?

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:37

Miriam schreef:
Die mensen hebben hun paard oa juist op een pensionstal of bij de boer staan omdat daar wel toezicht is.... Mensen met een boerenbedrijf zijn vaak rond huis en ik neem aan dat een pensionstalhouder toezicht houdt op de paarden van zijn klanten.

Dat laatste ben ik wel met je eens hoor, het zal wel meevallen met de rare dingen die mensen uithalen, zeker overdag. Maar ik heb toch al regelmatig campingkindjes bij mijn toen tweejarige hengst uit de wei moeten vissen....

(en wat als er eens een paard door de draad gaat of koliek krijgt oid.... dat spookt allemaal door mijn hoofd. Ik weet het, ik ben een zeikerd wat mijn paarden betreft...)

Edit: Sifra: We hebben alles idd veilig afgezet dus in principe zou het moeten kunnen dus.... en diep in mijn hart weet ik wel dat ik niet alles in de gaten kan houden, maar vind het wel een beetje eng....

Ook ik heb de paarden aan huis staan en werk fulltime. Ik moet toegeven dat ik er wel aan moest wennen toen ze van mn ouders naar ons zelf verhuisde. Mijn ouders zijn altijd thuis, maar zagen natuurlijk ook niet alles. Ook als je je paard bij een boer hebt staan is het betrekkelijk. Hij is tenslotte ook aan het werk en zal echt niet de gehele dag jouw paard in de gaten kunnen houden. Je moet het thuiszijn dus ook relativeren.

's Nachts kan een paard ook koliek krijgen (al is er vaak een aanleiding toe en niet van het een op andere moment) of vast komen te liggen. Ze hebben geen celstraf dat ze 24 uur in de gaten moeten worden gehouden of een permanente bodyguard.

Tis denk ik voor jezelf een gewenning en tis waar wat je schrijft; als je alles veilig hebt afgezegd, wat moet er dan gebeuren??

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:32

Verplaatst van VSW naar PP.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 08:12

Dank je wel allemaal voor de reacties tot nu toe! Ik ben blij om te horen dat het wel kan werken.
De buren aan twee kanten zijn familie van ons, die zou ik inderdaad kunnen vragen om af en toe eens te kijken of ze er nog staan. Verder is alles veilig afgezet dus daar maak ik me niet heel druk om.

Ik vind het wel heel leuk om te horen wie het ook zo doet (dus paarden bij huis en fulltime werken). Misschien dat er nog goede tips voorbij komen.... *D

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 08:15

Ook ik werk fulltime en heb de paarden aan huis. Vaak is mijn vader er wel maar vaak ook niet (of op het land oid) Maar ik heb nog nooit geen gekke dingen mee gemaakt. Zorg iig voor een goede en veilige omheining met stroom.

Ik kan me je onzekerheid wel voorstellen, maar met buren ernaast en een doorgaande weg is er vaak wel een oog op de beesten. Plus dat er 's nachts net zo goed wat kan gebeuren in de stal. Dan ben je er ook niet bij.

angellelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:15

Wij werken ook beide fulltime en hebben de paarden aan huis. Wij hebben eigenlijk nooit echt gekke dingen meegemaakt doordat er geen toezicht was. De paarden gaan voor het werk naar buiten (in weer en wind) en savonds op stal.
Wij hebben geen toezicht van buren of andere personen, dit hebben wij opgelost door het volgende.
Ik heb op mijn werk een inlogsysteem waarmee ik in kan loggen op onze camera's op stal en buiten bij de weides, zo kan ik tussendoor toezicht houden en wanneer nodig is iemand bellen of zelf gaan. Dit zijn gewoon beveiligingscamera's.
Verder is onze grond goed afgerast zodat ze niet als ze uitbreken op de weg komen te lopen maar op ons terrein blijven. De weides zijn met hoge omheining afgerast en daar staat behoorlijk wat stroom op.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:19

Als je zoveel toezicht en hulp hebt, dan zou ik het wel aandurven :)

Wij hebben dat niet. Ik werk 24 uur per week en dat bevalt heel prima. Maar wij moeten dus alles zelf doen en niet alle paarden kunnen tegelijkertijd naar buiten ivm de hengst.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:19

ik heb ze niet ana huis staan, maar wel erg dichtbij en geen beheer van pensioonstalhouder oid
Iedereen in de buurt weet van wie de paarden zijn, mocht er iets gebeuren word ik gebeld
Verder komen er op verschillende tijdstippen per dag mensen bij de wei, bijrijder, ikzelf, eigeraanr van andere pony,
is 1 keer wat gebeurd, toen 2 shets ingebroken hadden in mijn weiland.

Ook op een pensionstal is niet 24-7 toezicht en kan wat gebeuren