Is dit eigenlijk wel verstandig?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Essiie

Is dit eigenlijk wel verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 17:35

Vorig jaar in maart kreeg ik een paard van mijn zus te rijden, dat ging eigenlijk allemaal wel goed.
Maar omdat ik nog niet zo veel paarden kennis had met paarden die schikkerig en heet zijn ben ik naar dat ze flink schrok heel hard gevallen, en brak mijn staart botje.
Toen hebben we besloten een veulen te fokken met haar, omdat ik toch een tijdje niet kon rijden.
Ongeveer een half jaar later kreeg ik een nieuw paard, een heel braaf beest waar ik echt heel veel kennis mee op heb gedaan.
Helaas vond ik het gewoon niet leuk om op dat paard te rijden, heb veel van hem geleerd, maar het ras paste totaal niet bij mij.
Toen ben ik gestopt met rijden, en het paard van mijn zus heeft nu een veulen gehad en kan weer bereden worden.
Omdat ik het rijden ontzettend mis wil ik eigenlijk toch de gok wagen om weer in het zadel te stappen.
Lijkt jullie dit verstandig?
Hebben jullie misschien eventuele tips voor mij?
Laatst bijgewerkt door Essiie op 04-06-09 18:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Pytje

Re: Is dit eigenlijk wel verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:38

als je er voor kiest om er weer op te gaan zitten (wat ik persoonlijk wel zou doen), is het misschien slim om er eerst een paar keer iemand anders op te zetten. Ik begrijp dat het paard een tijdje heeft stilgestaan en als hij schrikkerig en heet is, is het voor je eigen vertrouwen slim om even iemand anders eerst een paar keer laten rijden. Wat je kunt doen als je er zelf weer op gaat, is de eerste paar keer aan een longe, waarschijnlijk zit je toch niet helemaal 100% erop, dus om weer vertrouwen in dat paard terug te krijgen (en te voorkomen dat je weer valt) lijkt me dat slim.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:38

Vind het een vreemde veronderstelling dat een goed paard direct schrikkerig en heet moet zijn. Wat een onzin! Een kalm paard is dus geen goed paard volgens jou?

On topic: Zolang jij jezelf zeker genoeg voelt om weer op het paard te stappen, dan zou ik dat gewoon doen.

Essiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 17:46

Goede paarden zijn over het algemeen minder makkelijk, als minder goede paarden. Kijk maar eens op een manege die paarden zijn ook minder goed en vaak ook ontzettend braaf.

hoofdstel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:49

Als jij zelf ook weer graag op het paard wil stappen zou ik het gewoon doen. Misschien is het wel een idee om inderdaad iemand anders eerst even te laten rijden zodat haar ergste energie eruit is, zodat je daarna 'rustig' kan rijden.

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:56

gewoon er op gaan en gaat het goed dan is dat mooi mee genomen en gaat het niet goed dan is het jammer maar helaas

maar vindt het een erg rare gedachtegang dat alleen hete paarden goede paarden zijn...
imo is een paard een goed paard als je er een eenheid mee kan vormen wat je er ook mee wil bereiken.

klikt het niet met dit paard dan zij dat zo

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 18:13

Essiie schreef:
Goede paarden zijn over het algemeen minder makkelijk, als minder goede paarden. Kijk maar eens op een manege die paarden zijn ook minder goed en vaak ook ontzettend braaf.

Dat gaat echt niet altijd op...
Duco heeft Z2 gelopen bij de pony's en is/was ook ontzettend braaf. En dan bedoel ik écht braaf.

Essiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 19:57

Bedankt voor de reacties. :)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 20:32

Zodra jij voelt dat je er klaar voor bent, dan zou ik er gewoon op stappen. Je kunt het paard van te voren flink longeren, zodat de energie weg is. En misschien kun je anders eerst onder begeleiding beginnen? Voel je echt dat het niet gaat, stop dan voor er ongelukken gebeuren.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 21:26

LZP -> PP

RamonaJJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 21:45

ik sluit me aan :)