eerlijke paardenmensen??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 10:28

Tuurlijk is het schofterig van zo'n handelaar, maar je kent vast wel de uitspraak "je hebt twee soorten paardenhandelaren: slechte en hele slechte".
Het is natuurlijk ook dom om als onervaren iemand in je eentje een paard te gaan kopen, en 'm ook niet te laten keuren. De veearts had meteen gezien dat dat dier niet zo oud was als werd gezegd. Een ervaren paardenmens overigens ook....

Dus tja, oneerlijk is maar 1 kant van het verhaal, je kunt het ook over dom gaan hebben...
Bonhof omschreef het vorig jaar zo mooi in een interview: er zijn in dit land zo veel mensen met paarden, maar zo weinig paardenmensen....

rooslover

Berichten: 2104
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Maasdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 11:02

Tja..Wij hebben een keer een welsh verkocht die 100 % zeker gezond was..belde paaar dagen de later die man die hem gekocht heb ..ja jullie hebben mij een dampig paard verkocht ..ik zal jullie een slechte naam bezorgen..! Mijn vader heeft toen gewoon eerlijk gezegt dat als een paard niet gezond was dat hij het niet zo verkopen..! en het kon niet dat ze bij ons dampig was want ik had nog met en de kar gereden en ik had daar niks van gemerkt!

Tja en gister hoorde ik ook nog een verhaal.. Wij hadden een keer een welsh hengst verkocht aan een kennis en die weer aan iemand .. en die hadden hem weer weggeven .. teminste hij was nog van hun.. en toen hadden die mensen gezegt aan we ze hem hadden weg geven ..van jah hij is dood..
Door het schrikdraad gegaan, pezen kapot. Terwijl die mensen hem gewoon aan iemand in België hadden verkocht..

Niet elke handelaar bedriegt iemand, soms zijn het gewoon de mensen zelf

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 15:30

ik heb 3 jr geleden op de paardenmarkt mijn paard gekocht het was toen nog een veulen.
en volgens de handelaar 4 maanden oud
hij heeft geen papieren en ze wisten ook zijn ras niet.
ik was gelijk verliefd op het beesje.
later op stal dieren arts de bij en alles leek in oorde.
maar toen werd het etens tijd ja dat was nog een hele race
hij wist namelijk niet wat het was en wou niet eten of drinken
en opstal was ook niks hij kwam letterlijk over de deur heen
dierenarts er weer bij wat bleek
hij was 2 maanden oud en waarschijnlijk zo uit de wei bij ze moeder weg geplukt en op de markt gezet
dus had nog nooit een stal gezien even als bix appels ect
na 1 maand hem met veel zorg verzorgt te hebben
kreeg hij last van worden hij werd heel sloom en mager.
en ik had hem toen ik heb kocht ontwormt.
maar goed dieren arts erbij vitamineshots en spuitjes
en hij had een bal boven aan ze linker achterbeen
toen moesten we foto's maken want het kon een loszittend bot zijn volgens de dieren arts.
uit de foto's bleek dat het niks was en is later ook weer vergroeid (gelukkig)
dus alles bij elkaar had ik dus erg pech met me paardje
ik had hem op de markt gekocht voor 500 gulden
en met alles erom heen was het dus een aardig bedrag
maar ik vind dat ik niet echt opgelicht ben
alleen vond ik het erg zielig voor mijn paard dat hij gewoon te vroeg gespeend is Boos!

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 00:10

runningkawa schreef:
Citaat:
je hebt gelijk!!!!
Maar het is wel zo dat je beter geen paard aan een vriend kunt verkopen.
Er valt dan altijd iets verschrikkelijk tegen............

En dat geld met veel dingen
Bv de auto die nog nooit wat heeft gehad, maar als je hem verkoopt aan een vriend en de versnellingsbak gaat kapot.
Als je pech hebt weg vriendschap, want je wist het vast al Lips are sealed

Idem met een paard, je weet nooit wanneer iets pas naar buiten komt.
Daarom is het ook zo verstandig om een paard te laten keuren.
Niet dat dat alles uitsluit, maar je weet iig wat meer.

Tja Kawa, en dan heb ik het om in de paarden te blijven, niet eens ovet medische tekortkomingen.
Maar ook die dingen als:hij schrok van een trekker , en jij zei dat ie verkeersmak was, en hij gaat helemaal niet braaf de trailer in etc etc.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 00:12

Cassidy schreef:
Ik denk dat je als verkoper maar één keer op je gezicht gaat door TE eerlijk te zijn tegenover een eventuele koper.

Wat jij immers als groot struikelblok ziet voor de aanschaf van een paard, of het houden van een paard (zie de eeuwige discussies op bokt over het wel of niet kopen van een luchtzuiger) kan voor een ander best acceptabel zijn?

Nu is luchtzuigen een gebrek dat je hoort te melden bij de verkoop van een paard. Maar hoeveel paarden hebben een onhebbelijkheid die de een irritant vindt, en de ander het noemen niet waard?

Dat betekend niet dat ik het goedkeur als iemand een tweejarige voor drie jaar verslijt en hem als zodanig verkoopt. Maar zijn we daar niet allemaal debet aan? De meesten willen een paard op een leeftijd waar je meteen mee kunt beginnen. Helaas zijn de onderhoudskosten van een paard waar je (nog) niet op kunt rijden, en een paard waar al wel wat mee gedaan kan worden nagenoeg gelijk...

Dus wie is hier degene die de schuld treft? Zoals al eerder gezegd: de handelaar verkoopt wat de koper wil kopen. En niemand komt kijken naar een eenjarige of een tweejarige....

Wijze, rake woorden Cassidy!!!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 00:28

Sonja schreef:
Tuurlijk is het schofterig van zo'n handelaar, maar je kent vast wel de uitspraak "je hebt twee soorten paardenhandelaren: slechte en hele slechte".


er zijn ook goeie hoor!