Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Miss_Malfoy schreef:Van wat ik hier lees, heb ik het idee dat ze de kans krijgt om 'm te peren. Probeer heel rustig te rijden, maar wel constant bezig te blijven. Zoek de balans op. Als ze langzamer loopt wanneer je een figuur rijd, ga dat dan doen. De hele tijd. Spreek met jezelf af dat je absoluut niet een hele lange zijde op de hoefslag mag rijden zonder iets te doen (zoals een overgang).
Probeer haar aandacht bij je te houden. Begin in stap al. Ga expres een stukje versnellen, eventueel de hals een klein! beetje laten strekken, dan weer teugels wat korter, en wat langzamer gaan, doe dit eens op een volte, etc.
Met hele simpele figuren kun je de aandacht al bij je houden. Moeilijk is ook helemaal niet nodig, daar raak je allebei alleen maar in de stress van. Gewoon lekker voltes achtjes, slangenvoltes, op de lange zijde overgangen (draf stap draf of versnellen, of vertragen) en alles rustig voorbereiden.
Dus niet heel gestressed steeds allerlei ingewikkelde figuren rijden, maar gewoon rustig grote lijnen rijden, waarin je ook de kans krijgt om netjes stelling en buiging te vragen.
En gewoon blijven controleren. Ieder moment. Is mijn basis in orde? En dat is dus, in volgorde van belang, heel grof gezegd:
Als ik been geef, gaan we dan sneller?
Als ik een ophouding geef, gaan we dan langzamer?
Als ik aan mijn linkerteugel trek, gaan we dan naar links?
Als ik aan mijn rechterteugel trek, gaan we dan naar rechts?
Gewoon zorgen dat dat altijd in orde is, dan ben je al een héél eind!
ch_ntii123 schreef:probeer eerst de noodrem erop te krijgen (mijn paardje wilde ook continu hard, zowel stap draf en galop). Ik moest wanneer hij hard ging, 1 keer terug nemen, niet reageren dan stoppen.
Er zijn wel verschillende manieren om het haar te leren, bijvoorbeeld de volte steeds kleiner nemen totdat ze rustiger wordt en dan weer groter. Je kan natuurlijk ook enkelt gaan rijden in stap, geen draf en geen galop (haar het idee geven dat ze niet altijd hard hoeft en dat het ook rustig kan)
Mijn voorkeur gaat toch uit naar het eerst longeren, totdat ze (los, in een paddock bijv) reageerd op je stem en op je gebaren, (longeren is ook heel goed voor het balans) zodra dat er in zit, en zij mooi 4 tempo's kan lopen. Dan pas zou ik haar gaan rijden.
Olster4ever schreef:Miss_Malfoy schreef:Van wat ik hier lees, heb ik het idee dat ze de kans krijgt om 'm te peren. Probeer heel rustig te rijden, maar wel constant bezig te blijven. Zoek de balans op. Als ze langzamer loopt wanneer je een figuur rijd, ga dat dan doen. De hele tijd. Spreek met jezelf af dat je absoluut niet een hele lange zijde op de hoefslag mag rijden zonder iets te doen (zoals een overgang).
Probeer haar aandacht bij je te houden. Begin in stap al. Ga expres een stukje versnellen, eventueel de hals een klein! beetje laten strekken, dan weer teugels wat korter, en wat langzamer gaan, doe dit eens op een volte, etc.
Met hele simpele figuren kun je de aandacht al bij je houden. Moeilijk is ook helemaal niet nodig, daar raak je allebei alleen maar in de stress van. Gewoon lekker voltes achtjes, slangenvoltes, op de lange zijde overgangen (draf stap draf of versnellen, of vertragen) en alles rustig voorbereiden.
Dus niet heel gestressed steeds allerlei ingewikkelde figuren rijden, maar gewoon rustig grote lijnen rijden, waarin je ook de kans krijgt om netjes stelling en buiging te vragen.
En gewoon blijven controleren. Ieder moment. Is mijn basis in orde? En dat is dus, in volgorde van belang, heel grof gezegd:
Als ik been geef, gaan we dan sneller?
Als ik een ophouding geef, gaan we dan langzamer?
Als ik aan mijn linkerteugel trek, gaan we dan naar links?
Als ik aan mijn rechterteugel trek, gaan we dan naar rechts?
Gewoon zorgen dat dat altijd in orde is, dan ben je al een héél eind!
Dit klopt allemaal
alleen is ze in de mond en aan het been heel gevoelig
maar tijdens een ophouding gaat ze in verzet
merk ik [staart zwaaien oren in haar nek ect.]
ze wilt gewoon rennen