Gelders paard

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
samirah

Berichten: 1145
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 21:39

oeps ik had het even moeten lezen voor ik het plaatste.

="samirah"]Ik heb een merrie van Alpinistxvolbloed . en ja ze is heel lief en vriendelijk maar kan ook een flink heethoofd zijn. Ze is leergierig en wil graag werken maar is net zo goed ontzettend eigenwijs als het haar uitkomt.[/quote]

AnkeD

Berichten: 290
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-03 21:47

Met verbazing lees ik al een paar reacties over neurotisch gedrag, zouden jullie een paar voorbeelden kunnen noemen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 23:30

AnkeD schreef:
Met verbazing lees ik al een paar reacties over neurotisch gedrag, zouden jullie een paar voorbeelden kunnen noemen??


Waarom verbazing AnkeD? Bedoel je dat Gelderse paarden bekend staan om hun zachtaardige karakters???? Tenminste dat heb ik mensen wel eens horen zeggen. Misschien scheelt het dat die van mijn vriendin een halve Engels Volbloed is? Het paard van haar (wat inmiddels verkocht is overigens) was gewoon zenuwachtig af en toe, en op stal ook erg onrustig, zoog ontzettend veel lucht (zelfs een bandje mocht niet baten). Met rijden was ze ontzettend snel beledigd en kon bokken als de beste *LOL*

Tancreda4

Berichten: 24093
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 07:57

De Gelderse die ik ken (ik heb er nu 5 meegemaakt) zijn meestal erg rusitg. Mijn eerste paardje Lenteroos (m. genderose v. ahoy) was de rust zelve. Haar dochter Tancreda was helemaal een goed zak, die nog neit eens schrok van een bom als je die naast haar zou laten ontploffen.
Oke, Genderose was vorig jaar nogal panisch. Heen en weer lopen bij het borstelen, trappen, stallen uitstormen - nu ik haar verzorg is zij oko de rust zelve geworden die nergens meer van schrikt en zo mak als ee lam is.
Otto is een jaar of 6 (even rekenen Knipoog) en was vroeger nogal gek. Vreselijke scheitluis, steigeren bij het opzadelen, en bij het opstijgen, bokken als de beste. Nu is hij ook redelijk rustig geworden, al steigerd hij nog heel af en toe, en een bokje lukt oko nog wel.
Dan Union, oke, dat is dus de buitenbeen van het hele stel. Een behoorlijke poedersuiker knol, loopt je het liefste omver, heeft scheit aan mensen, en houdt dus ook geen rekening met ze, heeft al meerdere touwen verrot getrokken, en behoorlijke zenuwachtige knol in stal. (hijs 2).

Mijn ervaring zijn dus reuze lieve en makke paarden (op een enkeling na) en geen sprkae van neurotisch gedrag (niet meer in iedergeval)

Barco

Berichten: 2609
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Harmelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 10:56

ik kan Barco niet onder druk zetten met rijden. anders ontploft hij. Barco heeft een hele tijd terug bij een handelaar gestaan en hij dacht barco wel even van niets in het M dressuur te kunnen starten. dat lukte dus niet Barco ging door het lint. en die handelaar belandde in het ziekenhuis. je kan hem niet beledigen, want dan zal hij nooit meer iets voor je doen.
ik heb wat probleempjes met het rijden gehad. hij staat ineens stil met rijden, omdat hij iets ziet. draait 180 graden en galoppeert weg. en dit binnen 1 sec.
met buitenritten kan hij alles tegenkomen en niets eng vinden maar als hij daarna wel iets engs ziet, heb ik een paard wat alleen maar kan dribbelen en het liefst weg wil galopperen.
kortom niet altijd even makkelijk, maar nu kan ik omdat ik het weet goed anticiperen op wat hij doet of gaat doen.
voor de rest is het gewoon een scheetje, op stal heel erg braaf. dierenartsen, de hoefsmid vindt hij gezellig (krijgt hij weer aandacht) en de trailer inlopen doet hij ook zonder gemor. als je het hem vraagt en niet eist doet hij alles voor je! Schijnheilig

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 12:50

Oke, misschien is het ook wel iets overdreven om Regina neurotisch te noemen. Het wordt overigens ook al wel wat minder. Toen ik net met haar begon mocht ik nauwelijks aan haar komen, nu is ze iig op stal een stuk rustiger geworden. Maar als ze iets niet kent kan het zo'n vreselijke zenuwpees zijn. Ook als ze alleen is, is alles eng, en hoef ik ook echt niet te proberen om boos op haar te worden. Ik moet echt giganitsch veel geduld bij haar op kunnen brengen, vooral in de omgang.
Met rijden vond mijn instructrice haar ook een moeilijk paard, omdat ze aan de ene kant vreselijk lui en dwars kan zijn, terwijl ze aan de andere kant een neuroot is.
En als ze in zo'n bui is, en denkt iets eng te moeten vinden kijkt ze ook echt niet meer voor je uit....

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 12:54

Isolda ismisschien de uitzondering op de regel. Zoek maar eens op mijn naam en Isolda, er zijn genoeg topics Haha!

Ze is een schat hoor, maar is gewoon een paard met een gebruiksaanwijzing. Kan om het minste geringste over de rooie gaan, terwijl ze van echt iets engs niet op kijkt. Tis maar net hoe haar bui is.
Dat heeft ze van haar vader, dat is ook een idioot Haha!

Haar dochter Udinde is heel rustig en koelbloedig, even afwachten wat ze gaat doen als ze ouder is, maar tot nu toe is ze het schoolvoorbeeld van de gelder Lovers

Crissy
Berichten: 352
Geregistreerd: 22-10-02
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 16:22

Mijn paard is een Onyx x Koopman x Fortuin, maar hij heeft wel dezelfde trekjes als Barco (op basis van samenwerking doet hij alles, maar als je hem beledigt dan is hij echt lastig en dan is het ook niet zomaar over). Verder is hij heel lief en altijd vrolijk en speels. Hij is nu 14 jaar en al bijna 11 jaar bij mij.

Barco

Berichten: 2609
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Harmelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 13:01

oh wat grappig. heb je dat stukje in het Bit gelezen over Waldo E? Is ook een Koopman en heeft ook van die typische trekjes! Echt Barco

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 13:11

Dat neurotische van Zichem kan weleens bij de Holsteiners in zijn bloed wegkomen. Hij voert namelijk 2 x Amor.

daan
Berichten: 661
Geregistreerd: 16-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 21:42

Ja, k heb er 1, een 10 jarige merrie van Zep. Niet neurotisch overigens...

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 18:09

Ach, eigenlijk is Regina gewoon echt een paard met gebruiksaanwijzing (die ik gelukkig steeds beter begin te kennen en begrijpen).
Zo moet ik haar als ze omdraait echt niet terug draaien (sta ik een half uur later nog te vechten), maar gewoon door draaien en verder rijden of er niets gebeurd is. Ook moet ik haar als ze wegsprint niet door laten rennen (wat vaak gezegd wordt, door laten rennen en dan nog net even iets langer dan ze wil), maar rustig terug nemen en verder rijden. Als ik in een bepaalde hoek een keer boos word, zal ze nog een paar keer in die hoek drukker worden.
Zo ook met longeren, het lukt me nog niet echt om haar aan de longe halt te laten houden, ze loopt vrolijk verder (gaat wel langzamer stappen). Kan ook niet de lijn korter nemen zodat ze naar me toe moet komen, want als ik wat meer druk op de lijn leg, begint ze te rennen.
Herkent iemand dit, of heeft iemand leuke tips voor het longeren?

Albert

Berichten: 5737
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 23:54

Ik vind het leuk om te lezen dat de meeste heethoofden en/of neuroten geen gelderse paarden zijn, maar kruisingsproducten.
Dat is een van de nadelen van een F1 product, daarmee werden (worden) enorme concessies gedaan op het gebied van karakter.
Zichem (al lang dood) stond bekend om zijn lastige karakter en gaf dat ook vrolijk door. Er zijn niet zoveel nakomelingen van hem, hij heeft een tijd in de V.S. gestaan. (Saddlebreds verbeteren Haha! )