Hengstenvlecht in stappen *met foto's*

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Loezoe

Hengstenvlecht in stappen *met foto's*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 11:27

Een aantal jaren geleden heb ik op bokt een link geplaatst naar dezelfde foto's op het haflingerforum. Inmiddels werkt die link niet meer en aangezien ik nog regelmatig verzoekjes om deze beschrijving krijg en er afgelopen week een topic hier op paardenpraat stond over een hengstenvlecht die uitzakte, ben ik even in de archieven gaan zoeken en heb ik de foto's weer tevoorschijn gehaald.

Hopelijk hebben jullie er iets aan. Ik kan jullie helaas geen extra stappenfoto's meer geven, mijn pony die jullie op de foto zien is inmiddels al weer 3 jaar verkocht en mijn KWPN-er leent zich er niet echt voor ;)

Maargoed, genoeg gekletst, aan de gang:

stap 1:
pak een touwtje in de kleur van de manen van je paard:
Afbeelding

Stap 2:
Knoop het vast aan het eerste plukje van je hengstenvlecht:
Afbeelding

Stap 3:
vlecht het touwtje met het eerste plukje mee:
Afbeelding

Stap 4:
ga hier mee door tot het eind:
Afbeelding

Stap 5:
Trek het touwtje op het eind strak aan, dit voorkomt het uitzakken en wikkel het touwtje op het eind om het plukje heen:
Afbeelding

Stap 6:
Doe er een elastiekje omheen:
Afbeelding

En je hebt een hengstenvlecht die niet uitzakt:
Afbeelding

Als ik op wedstrijd ging, dan deed ik hetzelfde, alleen dan met 3 touwtjes, voor elk plukje één. Heb er destijds vaak complimenten over gekregen.

Veel succes ermee!!!

Groetjes Marloes

Destino

Re: Hengstenvlecht in stappen *met foto's*

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:30

Dit is wel een handig stappenplan!
Maar hoe blijven die touwtjes goed zitten? Schuiven die er niet uit dan?

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 11:31

_Chantal89 schreef:
Dit is wel een handig stappenplan!
Maar hoe blijven die touwtjes goed zitten? Schuiven die er niet uit dan?

als je goed kijkt dan zie je op de eerste foto dat er in het begin van 't touwtje 'n oogje zit waarmee ik 'm om het eerste plukje deed. je kunt 't ook gewoon vastknopen hoor.
en op 't eind wikkel je 't om de plukjes heen en daar gaat een elastiekje omheen, dus dat touwtje kan geen kant op' ;)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:32

Ik leg mijn hengstenvlecht bovenop de hals, heb geen touwtjes nodig en er zakt ook helemaal niets uit. Als je bij het begin elke keer de strengen haar die je onderop gepakt hebt goed aantrekt, en degene die daarna erbovenop komt te liggen ook, dan blijft ie bovenop liggen, mooi strak.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:34

Ik deed het altijd zonder touwtje, ging gewoon goed hoor!

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 11:35

Breghje schreef:
Ik leg mijn hengstenvlecht bovenop de hals, heb geen touwtjes nodig en er zakt ook helemaal niets uit. Als je bij het begin elke keer de strengen haar die je onderop gepakt hebt goed aantrekt, en degene die daarna erbovenop komt te liggen ook, dan blijft ie bovenop liggen, mooi strak.

tsja, dat is ook 'n stukje smaak. Ik heb het inderdaad ook wel een zo geprobeerd, maar mijn haf had al een behoorlijke hengstenhals omdat hij lang hengst is gebleven... Zijn nek werd te dik waardoor het geheel er niet zo sjiek uitzag. Maar nogmaals, dat is afhankelijk van je smaak en van de bouw van je pony.

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 11:37

superwoman schreef:
Ik deed het altijd zonder touwtje, ging gewoon goed hoor!

ik uiteindelijk ook, je leert strak te vlechten ofzo denk ik. Maar toen ik 'm net had was de hengstenvlecht bij mij ook nooit een succes en daarom deed ik het in eerste instantie zo. wellicht dat het ook van de type manen ofzo afhankelijk is...?

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:37

hier ook eentje die het zonder touwtjes deed.
en bleef ook goed zitten hoor.

Maar voor degen waarbij het niet lukt is dit waarschijnlijk wel een goed idee.

Alleen vraag ik me af of het niet ontzettend aan de manen trekt wanneer het paard zijn hoofd omlaag wilt doen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:38

Loezoe schreef:
Breghje schreef:

tsja, dat is ook 'n stukje smaak. Ik heb het inderdaad ook wel een zo geprobeerd, maar mijn haf had al een behoorlijke hengstenhals omdat hij lang hengst is gebleven... Zijn nek werd te dik waardoor het geheel er niet zo sjiek uitzag. Maar nogmaals, dat is afhankelijk van je smaak en van de bouw van je pony.

Ik heb een Fries, met een behoorlijk front en hals. :D

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 11:40

Breghje schreef:

ja, dan staat het vast al heel anders. Maar helaas zijn haflingers daar niet altijd mee gezegend ;)

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:40

ik heb 1 paard ooit gevlochten waar de vlecht echt niet in bleef zitten. Bij hem gebruikte ik hetzelfde systeem, maar dan met een pantykous in dezelfde kleur als de manen, dat hielp ook perfekt!

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 11:44

kaatjemuts schreef:
ik heb 1 paard ooit gevlochten waar de vlecht echt niet in bleef zitten. Bij hem gebruikte ik hetzelfde systeem, maar dan met een pantykous in dezelfde kleur als de manen, dat hielp ook perfekt!

Die tip heb ik inderdaad ook gelezen. Dat zal vast ook goed werken. +:)+
Ik weet alleen niet of die voor haffie's in het wit te vinden zijn. Ik was in de tijd van de foto's nog vrij jong en heb toendertijd maar m'n moeders haak-touw gepakt, lekker goedkoop ;)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:46

Loezoe schreef:
Breghje schreef:

ja, dan staat het vast al heel anders. Maar helaas zijn haflingers daar niet altijd mee gezegend ;)

Bij de fokkers van Haffies en Belgen waar ik gewerkt heb legden we ze ook altijd op de hals ipv half eraf (en bij de Belgen met keuringen wol erbij gevlochten, daar mag je juist de manen niet meer zien). Tenzij ze echt een dubbele manenkam hadden de Haffen, dan maakten we een matje of een dubbele hengstenvlecht, één aan elke kant. Ik persoonlijk vind een stoere haffie hengstenhals niet storend, juist heel sterk staan :)) wat door de vlecht nog eens wordt versterkt. Supermooi als ie hem dan buigt en zich groot maakt! Het jammere van half eraf vind ik altijd dat op een gegeven moment na eten of rijden, er overal losse plukken uit gaan steken :o .

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 19:59

Breghje schreef:

Ik vlecht mijn paarden ook altijd op deze manier. Doordat de vlecht bovenop de hals ligt, komt de hals veel mooier uit. Het staat veel mooier en het blijft nog beter zitten ook :)

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:08

ik vlecht ook bovenop de hals en achterstevoren, maar soms hebben ze zulke korte en dunne manen... dan wil t er echt niet in blijven zitten, dan is een panty ideaal

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 22:55

handige tip dat touwtje!!
ga ik zeker proberen,

Daiss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 03:01

Handig..ziet er netjes uit.. :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 03:05

*gaat dit onthouden* m'n hafje heeft prutsmanen :+ kan je trouwens ook gewoon pektouw meevlechten? dit is overigens een merrievlecht geen hengstenvlecht. Hengstenvlecht gaat bovenhands ;)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 03:25

handig :D

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 11:10

Maartje1990 schreef:
*gaat dit onthouden* m'n hafje heeft prutsmanen :+ kan je trouwens ook gewoon pektouw meevlechten? dit is overigens een merrievlecht geen hengstenvlecht. Hengstenvlecht gaat bovenhands ;)

ja hoor, pektouw kan ook, maar dit was in huis en dus lekker goedkoop ;)

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 18:21

Van die touwtjes vind ik idd wel erg slim bedacht, maar de mijne heeft korte manen dus dat worden knotjes :)

Nikkylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 20:16

Handig topic!
Ik ga het zeker een keertje uitproberen :D

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 22:29

Dat ziet er heel mooi uit, dat ga ik eens uitproberen :) De vlecht is bij mijn paard sowieso niet erg makkelijk, ze heeft nogal dikke manen en deze zijn niet zo ontzettend lang, maar het staat toch netter op wedsdtrijd en de mijne zakt dus ook vaak uit!
proberen waard in ieder geval!

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 22:33

Deze ga ik onthouden! Zijn druk allerlei kapsels aan het proberen voor onze wedstrijd over 3,5 week! Vandaag zakte de hengstenvlecht uit, dus ik ga dit ook eens proberen!

RosaJennifer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 17:41

Wel handig als je nog geen hengstenvlecht kan maken,
heb gelukkig niet het probleem dat de hengstenvlecht uitzakt maar m'n paard heeft hele lang manen