Floortje en ik komen voorzichtig terug na 2 jaar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waldo

Floortje en ik komen voorzichtig terug na 2 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 23:16

Na lang twijfelen doe ik het dan toch maar, een topic met rij-foto’s maken…
Ruim 2 jaar na ons laatste ‘rij-topic’ en alweer bijna 2 jaar na het ongeluk, zijn we er dan eindelijk weer aan toe.
Dit gegeven heeft natuurlijk enige uitleg nodig....

Floor is 20 mei 2007 in de wei aangereden door een quad, waar zij een zware blessure aan haar rechterachterbeen aan over heeft gehouden. Na veel getob en het aflopen van meerdere dierenartsen ging het de afgelopen 2 jaar met lange, diepe dalen en af en toe een paar weekjes een zwakke top. Floor liep eigenlijk altijd niet helemaal goed en we zaten echt samen in een zware dip. Op de momenten dat Floor eindelijk wat beter liep, durfde ik niet meer. Ik bleef steeds langer wachten met opstappen, omdat elke keer als ik er 4 of 5 keer op had gezeten Floor weer niet goed meer liep. En als ze dan even goed liep, liepen we nog tegen zoveel andere problemen aan. Floor was buiten zo ontzettend bang geworden voor alles wat bewoog. Zo zijn we 2 jaar lang bezig geweest en ik durfde eigenlijk niet meer te hopen op een betere tijd. Voor het hele verhaal over het ongeluk kan je kijken in mijn profiel of me een pb sturen.

Maar nu durf ik toch langzaam en heel stiekem en voorzichtig een klein beetje vooruit te kijken. Al vanaf het moment dat ik van stal ben veranderd ging Floor vooruit in haar gedrag, ze was niet meer zo afgesloten en chagrijnig. Ze werd buiten rustiger en kon zelfs weer op de wei (ver van de weg). Dit was voor mij natuurlijk al fantastisch om te zien. Ik heb momenten gehad dat ik dacht nooit meer wat met mijn paard te kunnen, en nu kon ik eigenlijk alles weer (behalve rijden, maarja wat maakt dat dan nog uit). Ik genoot ervan om mijn paard eindelijk weer een beetje vrolijk en opgewekt te zien en wilde dit niet verpesten door te gaan rijden.
Gelukkig hebben de mensen op stal me er echt doorheen gesleept. En hoe moeilijk ik het ook nog steeds vind, ben ik daar wel blij om. Ieder stapje waar een ander niet eens bij nadenkt, is voor mij een mijlpaal om bij stil te staan.
De eerste keer longeren… De eerste keer longeren met hoofdstel… De eerste keer longeren met zadel… De eerste keer erop zitten met uitstappen na het longeren… De eerste drafpasjes… De eerste galopsprong…. De eerste keer aanspringen zonder bok… De eerste keer buiten aan de longeerlijn stappen… De eerste keer los buiten stappen… De eerste keer buiten draven… De eerste keer buiten galopperen… De eerste keer binnen erop zonder te longeren…
En dan nu; De eerste keer buiten erop zonder te longeren…

Hier hebben weken tussen gezeten waarin ik de volgende stap niet durfde te nemen. En dat zit dan ook niet eens alleen in deze stappen, maar ook in nog veel belachelijkere dingen, zoals dat ik eerst mijn cap niet op durfde te zetten. Heel raar, maar ik had het idee dat zolang ik zonder cap erop zat het eigenlijk niet telde. Ik reed voor het ongeluk altijd met cap. Dus zolang ik nog geen cap op had, kon je het geen rijden noemen en zou het dus misschien wel goed blijven gaan. Uiteindelijk heb ik mijn cap op moeten zetten van mezelf toen ik voor het eerst buiten erop ging, omdat ik wist hoe bang ze kon reageren en ik van mezelf wist dat ik dat niet uit zou kunnen zitten. En nu is het volgende dat ik geen laarzen aan durf te trekken omdat het dan toch weer serieuzer rijden wordt dan met schoenen aan. Deze gekke stap heb ik nog niet gezet, zoals je op de foto’s hieronder zult zien. Ik weet dat het nergens op slaat, maar het is voor mij nog te veel.

Zoals jullie na dit stuk misschien wel begrijpen ben ik er ontzettend trots op dat het weer zo goed gaat met mijn toppertje! Ik heb dit gewoon echt niet durven dromen en zou aan de ene kant wel van de daken willen schreeuwen dat mijn topper zo braaf is tijdens het rijden in de buitenbak. Ik zou deze foto’s, waar ik zo blij mee ben, wel aan iedereen willen laten zien.
Maar aan de andere kant durf ik het niet. Mensen kunnen zo keihard zijn en dat kan ik op dit moment absoluut niet gebruiken! Ik weet dat het nog lang niet zo goed is als het kan zijn en dat er nog genoeg te verbeteren is.
Zo moet ik zelf echt rechterop gaan zitten, mijn hakken uitdrukken en mijn benen lang houden.
Mijn linkerhand moet ik rechtop houden en mijn ellebogen langs mijn lichaam houden, want nu draai ik mijn hele arm uit, waardoor ik soms te veel vasthoud.
Eigenlijk moeten mijn teugels korter, waardoor ik mijn hand wat meer voor mijn zadel kan houden.
Ook moet ik meer voor me uit kijken en niet naar mijn mooie paardje blijven staren.
En in galop moet ik meer op mijn kont blijven zitten. Helaas ben ik door alle omstandigheden de afgelopen 1,5 tot 2 jaar flink wat aangekomen waardoor ik op dit moment niet heel goed op mijn zadel lijk te zitten. Maar ik ben van plan om daar weer verandering in te brengen. Nu het met Floor wat beter gaat, voel ik me ook wat beter, al zit ik nog steeds met de rechtszaak in mijn maag (letterlijk en figuurlijk als je het zo bekijkt). Ik ga dus niks aan mijn zadel doen, mijn zadel ligt goed op Floor en ik zit er fijn op.

Nog genoeg wat beter kan dus. Maar ik weet ook hoe het geweest is; de momenten dat ik van verdriet niet eens meer naar mijn paard kon kijken omdat we niks meer samen konden. En als ik dan nu deze foto’s zie, durf ik weer een klein beetje te hopen dat we er samen ooit wel uitkomen.

Afbeelding
Eerst natuurlijk rustig instappen.

Afbeelding
Een fijn drafje. (jammer dat de foto niet helemaal recht genomen is)

Afbeelding
Een van de mooiste foto's...

Afbeelding
Floor had er zin in... voetjes van de vloer. (ook weer jammer dat de foto niet recht genomen is)

Afbeelding
Deze vind ik zo mooi om te zien, kijk dat koppie nou toch! Wauw!

Afbeelding
De aardige buurvrouw moest zonodig keihard met de auto aan komen racen terwijl ze zag dat ik buiten aan het rijden was,
en knalde keihard de deur dicht. Floor schrok hiervan en werd even heel erg hyper. Dus even stappen tot de rust weer een beetje terug was. Hier begint ze weer een beetje te ontspannen.

Afbeelding
Weer helemaal op mij gericht, zo'n mooi koppie, daar blijf je toch naar kijken...

Afbeelding
Mooi om te zien dat ze toch nog zo lekker kan bewegen.

Afbeelding
En voor mij de mooiste; wat ben ik trots op mijn meisje!'

Tips zijn zeker welkom. Maar houdt het aub een beetje vriendelijk (en lees eerst even bovenstaande uitleg).
Ik ben al lang blij dat ik er weer op zit en we de buitenbak rond kunnen komen.
Natuurlijk is er nog genoeg te verbeteren en daar sta ik ook absoluut voor open.
Maar ik heb zo lang gedacht dat het hier niet meer van zou komen, dat het niet allemaal tegelijk weer goed kan gaan.
Dus wij gaan gewoon rustig, stapje voor stapje, verder en hopelijk kunnen we langzaam weer naar de toekomst gaan kijken.

Geak_Nena

Re: Floortje en ik komen voorzichtig terug na 2 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 23:19

ik ben heel trots op jullie! Ik heb het ongeluk verhaal doorgelezen, en dat jij daar zoveel tijd in hebt gezet vind super! Zoveel andere mensen hadden haar allang weggebracht! Ik vind het super mooi om te zien! ik heb verder geen commentaar

Hollando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 23:21

ten eerste: wat een geweldig mooi paard heb je daar!
Jullie vormen een héél mooi team!

en tjah, het rijtechnische: tenen naar binenn en iets meer ene knik in je armen.

Voor de rest heel mooi!

pris87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 23:22

Meid wat een mooie foto's om dat zo te zien!
Op veel foto's ben je gewoon aan het stralen, nu alleen nog maar een steigende lijn hopelijk met floor!

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 23:30

Wow, wat een verhaal!
Echt vind het onwijs mooi om te zien, dat je ondanks alle ellende en tegenslagen toch voor je paardje bent gegaan! En moet je kijken waar het jullie gebracht heeft.. Ik vind dat ze SUPER loopt en heb op jouw zit ook weinig aan te merken! Je paardje ontspant, jij krijgt weer vertrouwen en jullie hebben plezier! Heerlijk toch? :)
Je ziet gewoon aan de foto's dat jullie een team zijn! Heel mooi :j

Wat een mooie kleur heeft Floor trouwens! :j :)

Miss_DJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 23:31

Super Karlijn om jullie zo weer samen te zien!
Jullie stralen allebei en gelukkig gaat het steeds een beetje beter met Floor :) .
Ik hoop dat er nu geen terugval meer komt en dat jullie er nu echt weer helemaal bovenop komen.

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 23:41

wat heerlijk, deze foto's..je loopt inderdaad echt te stralen, geweldig gewoon :)
en wat een prachtbeest zeg!
fijn om te lezen dat het nu alleen maar vooruit gaat! succes nog samen!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 23:43

hey meis,

echt super dat het weer beter gaat na al die ellende!!

als eerste wil ik aan je kwijt dat ik het echt super van je vind dat je al die tijd in dr heb gestoken, zoals er al werdt gezegd zouden veel mensen dit niet gedaan hebben..

super dat je nu weer wat kan doen, en ze loopt nog netjes ook na 2 jaar weinig doen :)

enige rijtechnische tip die ik voor je heb is meer in het midden van je zadel zitten.. maar ja.. jij heb ook een flinke pauze achter de rug ;)

Ik hoop het echt van harte dat het nu weer eens een hoog en scherpe top wordt ;)

en wat is het een mooi meisje he :D

_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 00:45

ik ben echt blij voor je dat er eindelijk weer een steigende lijn in zit!
Je mag echt trots op jezelf( en je paard) zijn.
Geniet maar lekker van je knappe meid!
Heel veel plezier en succes :D
Gaat helemaal goed komen met jullie.

floorDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 06:17

Wouw wat gaaf! Jullie zijn echte doorzetters! Ik vind het er super goed uitzien, echt waar! Het enige puntje is idd dat je tenen iets meer naar binnen gedraait mogen staan. Jullie komen er wel!

flo31

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 08:19

Als ik zo naar jullie foto's kijk, zonder aan het verhaal te denken, ziet het er ook al fantastisch uit! wat een leuk voorbeentje telkens :)
Aan de foto's is echt niets te zien van jullie ongeval, dus blijf gewoon zo verder doen! Je laarzen aandoen is een psychologische stap, maar beeld je in dat je na je laarzen zeker nog iets anders zal vinden dat het rijden 'niet serieus' maakt. Ik vind jullie heel goed bezig, probeer het je allemaal niet aan te trekken (gemakkelijker gezegd dan gedaan begrijp ik wel!)

VEEL SUCCES!

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 08:31

Allereerst wil ook ik mijn bewondering uitspreken voor je doorzettingsvermogen en je vertrouwen dat het ooit weer goed zou komen.
De foto's zien er goed uit. Je straalt helemaal op je paard en je paard loopt er zo van de foto's te zien best ontspannen bij. Het lijkt er wel op dat je weer een beetje moet wennen aan de bewegingen, maar dat zal vanaf wel weer terugkomen. Probeer daarbij wel om je schouders en rug wat meer te ontspannen, al denk ik dat dit al veel zal verbeteren als jullie weer wat meer routine krijgen.

Askor_Djarne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 08:32

Wat fantastisch om te horen dat er ook mensen zijn die door het vuur gaan voor hun paarden !! Echt heel veel respect dat je hebt vol gehouden en dat jullie er samen weer een beetje uit beginnen te komen. .. ik hoop echt dat jullie weer de goede kant op gaan en dat Floor niet terug valt !!!! SUPER !!!

Rijtechnisch: tenen naar binnen en handen wat meer bij elkaar. Voor de rest ziet het er zeer netjes uit!

Je hebt echt een toppertje onder je kont en dat is ook te zien dat je je dat realiseerd! Je straalt helemaal op de meeste foto's, net zoals Floor!

Sterkte !!!

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 08:46

Tjee wat een doorzettingsvermogen heb jij zeg. Daar mag je echt trots op zijn. De foto´s vind ik super om te zien. Het straalt er gewoon vanaf dat paardrijden plezier voor 2 is. Als jullie na 2 jaar alweer zo rijden dan ben ik zeer benieuwd hoe jullie er na een tijd training eruit zien meid. Ga zo door. Wat voor afstamming heeft jouw paardje? het is een prachtig beestje.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 08:53

Het eerste wat ik dacht bij de foto's: Wat een prachtig paardje! En na het lezen van je verhaal: Respect! Respect voor het doorzettingsvermogen en geduld waarmee jullie dit trauma te lijf zijn gegaan!

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 08:59

Heb je de stijgbeugels te lang, omdat je je hakken optrekt?
Dan kiep je naar voren in't zadel en ga je compenseren door achter op de lepel te zitten.. Het zal ook helpen als je naar voor kijkt ipv naar beneden...
Verder loopt ze mooi in balans, mooi op de loodlijn met haar hoofd en lekker voorwaarts.

jua32

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 09:07

Hoi,

Ik vind het helemaal top van je dat je de tijd en geduld en vertrouwen hebt genomen om alles stap voor stap op te bouwen. Veel mensen hadden in jou plaats er voor gekozen om met een ander paard verder te gaan. Jullie komen er wel. Zet hem op. Heel veel geluk met je mooie paardje.

Mvg Juanita.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 09:19

Kan alleen maar zeggen ZO TROTS OP JULLIE
Zoveel gedult, tegenslag en nu .................... Ga zo door Karlijn, voel je paard aan enne genieten he, na al die tijd.

noellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 09:27

Lieve Karlijn,
ik heb het al op Hyves gezegt, maar ik ben zo trots op jullie!
Je hebt zo'n enorme kracht en doorzettingsvermogen, zelfs in de (vele) tijden dat het echt tegen zat, de vele keren dat de dal dieper werd, en alle andere dingen die tegen zaten.
Je hebt een paar keer de hoop bijna opgegeven als er wéér iets tegen zat, maar ook gelijk altijd de moed inpraten en proberen positief te blijven.

Je mag ontzettend trots zijn op jezelf. Dankzij jou geduld, liefde en kracht bereik je dit, dat je toppertje weer een echt toppertje word.

Echt, grote bewondering en diepe respect voor jou en je Florepaard.
Top!

Liefs, Noëlle

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 10:14

wat een super mooi paard heb je zeg, ik heb bewondering voor je, dat je zou lang en geduldig bent geweest tot je paard weer beter is.

rijtechnisch, knik in je elleboog en soms heb je pianohandjes

Luv_Them

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 10:50

Prachtig paardje! Ik vind (zoals meerderen hier) de kleur heel erg mooi! Verder ga ik mee met het commentaar hierboven, dat van die knik in je armen viel mij ook op, maar ik heb daar zelf ook vaak last van.

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 10:56

en het belangrijkste om te zien is, vind ik, dat jullie allebei weer lachen! geniet van het moment, vergeet dat niet.

eindeloos respect van mij, voor jou!

wat commentaar betreft ga ik mee in voorgaand.

nataly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:44

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:49

wat heb jij een prachtig paard zeg, en wat goed dat je zo hebt doorgezet. Ik heb echt alle respect voor je.
Je houding is uiteraard nog wat onzeker, maar neem dat voor lief, eerst weer lekker genieten en dan ga je vanzelf wel weer lekker ontspannen rijden! Heel veel succes!!

marjank1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:53

Wat een mooi beestje :~
ik heb even op je profiel gespiekt wat een mooie foto`s heb
je daar op staan. Je paardje heeft echt van die schitterende ogen :P
Ik snap dat je verliefd op der bent geworden.
Gelukkig dat het nu weer een stuk beter gaat, en het gaat zeker
goed komen. het ontspannen rijden dat komt wel.Probeer nog wat trotser te gaan zitten want dat mag
wel hoor op deze mooierd, !