Eerste wedstrijdje,hoe of wat,help?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Humphry

Eerste wedstrijdje,hoe of wat,help?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 21:57

Hallo Bokkers,

Ik wil zsm een onderling proefje rijden op een manege in de buurt...
Heb met mijn pony nog nooit gestart dus alles is nieuw voor 'ons'
Hoe zit dat nou allemaal,zijn het F-proefjes? Wie bepaald welk proefje je gaat rijden?
Kun je die proefjes ergens op internet terug vinden om ze te leren/oefenen?
Krijg je wel gewoon een protocol met de punten enzo? of met 1ste,2de en 3de prijs een bekertje of lintje?
Zijn er dingen die ik vergeet?
Help me aub :o

Bedankt alvast!!

Sim

Re: Eerste wedstrijdje,hoe of wat,help?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 23:02

WD V -> MA omdat het om onderlinge wedstrijd gaat.

clim_bling

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:41

Ik heb vandaag een wedstrijdje gereden ,F3 proef. Je moest een halfuur vantevoren aanwezig zijn om je paspoort in te leveren, (vantevoren moest je je al inschrijven welke proef je wilde en kon rijden) daarna kon je je paard opzadelen en gaan losrijden in een andere bak dan die waar het proefje gereden werd, dan word je omgeroepen en moet je binnenkomen. Gewoon rond gaan stappen, op een gegeven moment word de eerste opdracht omgeroepen, bijv. A-K-E-H in arbeidsdraf op de rechterhand. nou ,dan ga je in draf (maakt niet uit waar) en ga je op de goede hand rijden. Dan rijd je het proefje. Als je klaar bent moet je met je RECHTERHAND achter het zadel groeten, dat had ik namelijk fout gedaan... :o :o
Dan stap je uit in een andere bak en kun je je pony afzadelen, Vaak is dan even later (uurtje ofzo) de prijsuitreiking, en dan krijg je ook je paspoort terug en het papier waarop je punten staan genoteerd. (Vaak krijg je ook nog een lintje, en als je eerste ,tweede of derde bent vaak ook nog een beker of een andere kleur lintje)

Of het alleen Fproeven zijn weet ik niet, ik weet namelijk ook niet waar het is enzo...
Zoals ik al zei moet je bij ons vantevoren inschrijven wat voor proef je doet en op wie
Maar ik hoop dat ik je met dit verhaaltje wel een beetje heb kunnen helpen! :?

mars_loves

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 10:48

Ik heb ook vaak onderlinge proeven gereden (doe nu F-proefjes)

Bij ons moet je een uur vantevoren aanwezig zijn. Je meld je even dat je er bent. En dan ga je naar de paard/pony. Je haalt de spullen, gaat poetsen, vlechten enz.
En dan 10 min. losrijden (mag niet langer bij ons, maar dat doe ik altijd wel, ik rij op een ouder paard), bij losrijden doe ik meestal veel stap, figuren, stukje draf met figuren, en 1 rondje galop op iedere hand (als ik het red).. Dan word je naam geroepen, en ga je lekker je proefje rijden. Soms moet je aan het begin groeten (halthouden, rechterhand naar achter, en knikken) en meestal ook aan het einde. Vergeet niet altijd je zweep in je linkerhand te houden ! ;)
Nouja, veel plezier met je wedstrijd (ik moet vanavond ook), en het maakt niet uit hoeveelste je word, het gaat om de lol :D

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:11

ik rijd ook vaak F-proeven.
vergeet niet een wit dekje mee te nemen. de eerste keer dat ik een proefje deed was ik dat vergeten en bij ons mag je niet zonder rijden.
en zoals de anderen al zeiden ong 20 min van te voren naar de bak gaan om in te rijden en daarna word je geroepen om proefje te rijden.
niet vergeten om je zweep in je linkerhand te houden!!
dan ben je klaar en is er een prijsuitijking

DaniqueHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:17

Bij mij op de manege (op manegepaarden rijdend) dan moet je ongeveer een uur van te voren aanwezig zijn.
paspoort inleveren en betalen dan krijg je een startbewijs.
dan ga je je paard vlechten poetsen opzadelen enzo.
een kwartier van te voren mag je inrijden en dan word je geroepen om je proef te rijden.
daarna gewoon uitrijden afzadelen en wachten op de prijsuitrijking.
inderdaad moet je opletten dat je je zweep niet meeneemt met groeten! ohja, en lachen helpt ook altijd ;) :D

Reggue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 21:26

Welk proefje je rijdt hangt niet helemaal af van je ervaring,maar van wat je aankunt.
Volgens mij HOEFT het niet per se om bij je eerste wedstrijd bij F1 te beginnen.
Zorg in ieder geval datje de juiste kleding hebt,en dat je beessie er mooi uitziet!
Succes!!!
Oh,ja, als je een 'even' F-getal hebt,bijv. F2,F4,F6,F8 enz,moet je theorie uit je hoofd leren.
Dat staat als het goed is in je wedstrijdboekje,en bij de meeste maneges kun je de leerstof op een blaadje ophalen. Heb je een oneven F-getal, bijv. F1,F3,F5,F7 enz. Hoef je geen theorie (dat is trouwens een klein toetsje,maak je niet druk,'t is niet veel,misschien tien vragen),maar dan kun je het beste één of twee keer het proefje doorlezen,niet zo vaak,omdat je het toch aankunt. Ik geloof dat je instructeur/instructrice toch wel het beste weet wat jij aankunt.