Vrijdagavond mocht ik alleen de derde griep deze winter begroeten zodat ik tot zaterdagochtend 11.00 uur serieus heb liggen twijfelen of ik wel mee kon gaan.

En het was in een woord geweldig!!
De avond begon met een optreden in Vaquera-stijl zoals vaak te zien is op de feesten in Spanje. Er wordt dan gereden op Cruzado´s (kruisingen met een ander ras in dit geval), waarbij de dames achterop de paarden in dameszit en prachtige jurken meerijden. Heel mooi!!
Daarna: Rafael Soto op een Cruzado met een Garocha-demonstratie. Erg indrukwekkend en leuk om te zien dat de oorsprong van het westernrijden in Europa ligt en wel in de Iberische rijkunst!
Toen een prachtige solo van een van de Olympische paarden. En alle kritiek op deze paarden ten spijt (hoewel ik weet dat ik net zo goed als ieder ander bevooroordeeld ben door persoonlijke smaak) gekrabbel heb ik niet gezien en ook de uitgestrekte gangen waren echt heel mooi.
Het werken aan de hand en het lange teugelwerk hebben altijd mijn grote belangstelling en ook deze onderdelen waren ruim vertegenwoordigd. Alles werd getoond, van zijgangen als schouderbinnenwaarts en travers tot galopwissels om de pas, passage en piaffe. En natuurlijk de sprongen boven de aarde.
De caroussel aan het einde was ook geweldig om te zien, en tijdens de toegift toonde een van de paarden zelfs de zeer moeilijk uit te voeren Spaanse draf.
Voor liefhebbers van Barokke rijkunst en Barokke paarden is dit echt de moeite waard om naar toe te gaan!!!