Waarom zijn er zo ontzettend veel onopgevoede paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Waarom zijn er zo ontzettend veel onopgevoede paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 22:22

Iedere keer dat ik dit forum open, lees ik weer wat topics en ga vrijwel onmiddellijk op mijn handen zitten.
De topics met bijtende, schoppende, omdraaiende, door mensen heen rennende, bokkende, steigerende, niet stilstaande paarden vliegen je om de oren.

En heel vaak is dat echt de schuld van de eigenaar (of heel soms de vorige eigenaar) en slechts heel zelden is er echt sprake van een onhandelbaar paard.

Paarden houden van duidelijkheid. Je kunt ze vragen of ze iets willen doen, maar als het antwoord dan 'nee' is, dan ga je over naar vertellen of nog duidelijker vertellen. Nee is nee. Altijd. Nee is niet soms ja, of ja maar hij was zo grappig toen hij 3 maanden was een steigerde. Nee is niet, hij kan er niks aan doen want het is een hengst. Nee is desnoods op tijd die ene keer een gerichte schop geven als een paard nergens anders naar luistert. Nee is 100x afstappen en je paard terug zetten als je paard gaat lopen terwijl jij wilt opstappen. Nee is desnoods een uur met druk op een halstertouw blijven staan als je tinker weigert te lopen en lievert aan het touw hangt. Nee is nee. Altijd.

Wordt er tegenwoordig niet meer geleerd om verstandig met paarden om te gaan? Wordt er alleen nog maar geleerd te tutten met je paard en te denken dat als je maar voldoende vlechtjes vlecht een paard vanzelf heel lief wordt? Krijgt iemand nog wel iets mee van hoe een paard als kuddedier met een rangorde in elkaar steekt? Hoe een vluchtdier kan reageren? Dat een paard dat door je heen schoudert geen enkel respect voor je heeft (ik zie ze lopen, de eigenaren het de hand op de schouder van hun paard terwijl ze alsnog van de weg worden gedrukt)?

Zoveel topics waarvan ik denk.. te laat. Nu is de enige optie om het paard wel gericht die schop te geven. Om te voorkomen dat het arme dier door onkundige eigenaren uiteindelijk bij de slacht eindigt. Zoveel topics waarvan ik denk: Djeez neem een goudvis of koop een fiets. Neem geen paard voor je snapt hoe zo'n dier in elkaar zit.

Kortom zoveel topics waarbij ik op mijn handen zit. Omdat het toch niet helpt.

Affijn. Ik heb het één keer toch maar wel opgeschreven.
Beschouw het maar als niet geschreven.
Laatst bijgewerkt door Anya op 25-04-09 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 22:25

Je hebt gelijk met je vraag.

Maar je zou net zo goed kunnen vragen:

waarom zijn er zo ontzettend veel onopgevoede honden
waarom zijn er zo ontzettend veel onopgevoede kinderen

Mensen zijn gewoon niet consequent genoeg.

En het is niet iets van tegenwoordig denk ik. Het is van alle tijden.

YankeeBoy

Re: Waarom zijn er zo ontzettend veel onopgevoede paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 22:35

Ik denk niet dat het alleen is dat mensen niet consequent genoeg zijn, maar ik denk ook dat het vaak onkunde is, onwetendheid

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 22:35

goed gesproken Anya !
en Abeltje77: ik dacht hetzelfde over de
kids van tegenwoordig.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 22:43

Tja, waarom?

Omdat mensen een paard niet meer hebben om werk voor ze te doen, waarbij het niet zo praktisch is als ze voor de melkwagen hun tanden in willekeurige voorbijgangers zetten, of ineens omdraaien en met kar en al op hol slaan en je hele handel aan diggelen gaat?

Omdat het niet meer nodig is dat paarden bepaalde commandos onherroepelijk opvolgen, omdat ze voor de ploeg echt niet veel waard zijn als ze op de jonge planten trappen, in plaats van netjes in de sporen ertussen te lopen?

Omdat ze een paard hebben als substituut voor een vriendje, of om toch in ieder geval vriendjes mee te worden? Of anders als een kind behandelen? (Ik krijg nog steeds rillingen als ik een bepaalde pensionhoudster tegen haar paard "Wat is het toch een lief kind" hoorde koeren.)

Of komt het omdat veel pony's terechtkomen bij tienermeisjes, waarvan je helemaal niet kunt verwachten dat ze consequent zijn, terwijl hun ouders geen bal verstand van een paard hebben en ook niet willen hebben?

Of komt het omdat sommige mensen allerlei zweverige stromingen opzoeken, waaruit ze maar een deel van het verhaal filteren, het uber gepromote deel van de loshangende haren en zonsondergangen en galoperende paarden, een verhaal waarin geweld en vooral discipline geen plaats meer heeft.
Terwijl paarden de taal van hierarchie prima spreken en het heel natuurlijk vinden op het negeren daarvan aangesproken te worden.

Of omdat paarden met grote haast worden klaargestoomd voor de verkoop en dan als totaal betrouwbare, volkomen afgerichte en verkeersmakke 3-jarige familiepaarden worden verkocht aan onervaren, maar goedwillende mensen?

Of omdat er in de handel nog gekkere dingen gebeuren, zoals sederen bij voorrijden, gedragsproblemen verbloemen, zodat de eigenaar later met de gebakken peren zit en het paard nog meer: die komt vaak weer de handel in, moet weer winst gemaakt worden, dus...

Nou ja, ik kan in mijn eentje een boktpagina volschrijven. Laat ik dat maar niet doen. :+ :D ;)

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 22:45

ik denk dat heel veel mensen niet consequent kúnnen zijn omdat ze dan denken dat ze zelf niet meer lief gevonden worden, zoiets van"als ik mijn paard een trap geef vind hij me niet aardig meer of word hij bang van me"terwijl hij(gaan we vanuit) het alleen maar verdiend heeft, nét als bij je hond of je kind moet er duidelijkheid zijn

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 22:56

Ik ben zelf van mening dat je zeer consequent moet zijn niet vandaag iets toestaan en morgen niet.
Ze moeten duidelijk weten wat ze aan je hebben.
Niet zeggen ach wat is dat veulen toch schattig zoals hij aan je mouw knabbel, dit lijkt schattig als hij zo klein is maar is het ook nog schattig als hij volgroeid is en nog steeds denkt te knabbelen.
Een paard wat bijna op je kruipt om aangehaald te worden dat is leuk zeg, nee ze komen in mijn persoonlijke ruimte dit is puur dominant gedrag.
Ik heb zelf nog niet zo heel lang paarden, maar wat heb ik ontzettend veel van ze geleerd en dit vaak alleen door ze te observeren.
Ik was een hypertje nu niet meer zoals ik hun wat geleerd heb hebben ze mij ook wat geleerd.
Leer je paard lezen, ik heb het geleerd dus een ander kan dat ook.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 22:58

@Abeltje: dat geldt inderdaad ook voor honden en kinderen. Helaas lopen daarvan ook van die onopgevoede portretten rond.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 23:10

Omdat elke idioot tegenwoordig denkt Paardenmens te zijn en er overal en nergens paarden gekocht kunnen worden zonder dat er maar 1 sec gekeken wordt door de huidige eigenaar (als die uberhaut verstand heeft van paarden) of de koper ook maar enig sinds een greintje verstand heeft van paarden houden....

Ik zie het dag dagelijks in de praktijk dat de zoveelste onopgevoede bok met de eigenaar aan de haal gaat, de trailer niet op wilt en ze daarom een half uur te laat komen, de trailer niet op wilt en wij weer n half uur extra werk hebben, geen voetje kan geven, geen 2 sec stil kan staan en na hier 2 dagen te staan engeltjes zijn doordat ze duidelijkheid krijgen niet eens met een greintje geweld maar door gewoon concequent te zijn. Respons van de eigenaar: ja hij is een beetje gestressd op vreemd terrein, hij is bang van de trailer, doet ie anders nooit :o Krijgen hier zelfs hengstjes van 9 maanden oud aangeboden voor castratie omdat ze al niet meer handelbaar zijn... alsof dat met die opvoeding als ruin wel gaat lukken :Y) Je kan er soms van janken... zo sonde van die paarden ik hoop maar dat er ooit iets geregeld wordt dat mensen een examen moeten afleggen theoritisch en praktische voor ze bij een paard in de buurt mogen komen... maar dat geld idd ook voor honden en kinderen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 23:22

Mensen worden gewoon te lief. Zien hun paard steeds meer als kind of een dier met menselijke eigenschappen. 'Vindt ie me nog wel aardig als ik hem nu een mep verkoop?' Paarden zijn geen mensen. En ze denken ook niet als mensen, en ze vinden niet dezelfde dingen niet of wel normaal als mensen. Paarden vinden het normaal om duidelijke orders te krijgen. In een kudde worden ze ook gewoon terug op hun plaats 'geramd' om het zo maar even te zeggen, als ze dingen op eigen houtje gaan doen, of dingen negeren. Wat moet een paard wel niet van jou denken als je zelf niet eens stevig in je schoenen staat? Hoe kan jij dan leiding aan je paard geven? Dan lachen ze je uit. Een paard is alleen maar leuk als ie weet tot hoever die kan gaan. Dat is dan wel weer hetzelfde als met kinderen. xD

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 23:32

Zit je in een wachtkamer bij de dierenarts, rustig je Donald Duck? te lezen, wachtend op je beurt.

Ondertussen breken de aldaar aanwezige kinderen zo ongeveer het halve praktijkpand af.
1 staat er op de lectuur tafel, de ander zit zo ongeveer in de etalage. Nummer 3 krijst dat hij een koekje wil.
van nummer 1 wordt niets gezegd, nummer 2 kan ook gewoon d'r gang gaan en uiteraard krijgt nummer 3,
nu nog harder om een koekje krijsend zijn koekje.

Ondertussen doet de moeder van het stel haar beklag over dat de hond niet goed luisterd.
Hij gekastreerd moet worden, nu 3 jaar oud is en nog nooit bij de dierenarts is geweest en dat ze nu wel moest gaan.
1 van de kinderen was maand geleden met zijn step met van die harde wielen in huis over de hond zijn staart heen gereden.
(staart hangt er inderdaad beetje sneu bij, met enorme knik) maar daar had de hond absoluut geen last van gehad.
Ja hij had een keer gegild, maar dat was alles en daarna had hij volgens haar niet meer gekwispeld omdat hij kwaad was
op de kinderen.

Nadat ze voor de 25e x (oke, de tel kwijt) het commando zit geeft (alwaar hij uiteraard geen gehoor aan geeft)
terwijl hij ondertussen aan zijn veels te langer rollijn al tegen de tafel heeft gepiest,
een tas van iemand anders in de wachtkamer heeft omgegooid en leeggeroofd,
zijn neus al 4 x in een konijnekooi heeft gestoken en hij ondertussen 10 koekjes van de baas heeft gehad zonder
uberhaupt ooit te zijn gaan zitten.
Erger nog, zojuist probeerde hij haar te bijten, waarop hij eerst een koekje kreeg.
Ze zich blijkbaar iets later bedacht dat dat toch niet mocht en toen het commando foei volgde.
Waarop de 2 oudsten? (ben niet goed in leeftijd schatten) ook nog van mening waren allebei een ruk aan de riem te moeten geven,
voor datgeen wat ondertussen in hondebegrippen een eeuw geleden was gebeurt.
Waarna het ene kind het andere kind aan de haren door het pand begon te sleuren, waarop alleen volgde, niet je zusje plagen.
Uiteraard had deze mededeling van de moeder geen effect.

Ondertussen probeer ik me in mijn Donald Duck te verstoppen.
(Terwijl het stoom me uit de oren komt en ik me afvraag of het niet mogelijk kan zijn om mensen een
huisdier en kinderverbod te geven? danwel ze ernstig op verplichte cursus te sturen.
Aangezien kinderen opvoeden volgens mij nog moeilijker is dan huisdieren. )
Vervolgens verteld dat de kinderen voor hun verjaardag allemaal een dier uit hadden mogen kiezen.
De hond hadden ze nog.
En vorig jaar had de kat de tamme rat van 1 van de kinderen gegrepen, nou haar man had die kat alle hoeken van het
huis laten zien. En hem vervolgens in willen laten slapen, maar het werd uiteindelijk het asiel, omdat de dierenarts het inslapen weigerde.
Met de pony ging het best goed die stond ergens gestald en daar gingen ze 1 x per week naar toe.
Ze moesten nodig maar weer eens heen bedacht ze, want ondertussen waren ze al 3 wkn niet geweest.
Ach het was ook niet zo'n leuke pony, want hij luisterde niet en nam een loopje met de kinderen.
En haar had de pony al een paar keer gebeten. Aangezien de meneer waar ze naast zit in rijbroek is, is hij om die reden
vermoedelijk vandaag het slachtoffer. Hij probeert wel in zijn tijdschrift weg te duiken, maar is kansloos.
Ze gaat verder, omdat die pony niet zo leuk is willen ze er eigenlijk een grotere bij, ze hadden een leuk hengstje gezien
van 2 jaar oud. Dat konden ze dan helemaal naar hun hand zetten, zo'n jong dier................

Uiteraard ging dit nog even door, maar ehhh, de Donald Duck was uit en hela! aan de beurt.
Wordt dus niet vervolgd.
Hoewel? Uiteindelijk hoorden we achter in de praktijk een assistente die het blijkbaar meer dan zat was, ernstig uit
de slof schieten. Met een preek over opvoeden, consequent zijn enzovoort enzovoort, jullie kunnen het hier vast wel
bedenken.
(tekst met toestemming gejat van NdP)

Kan hier maar 1 ding bij bedenken, als je er geen verstand van hebt (of niet de juiste begeleiding en wil om te leren)
niet aanschaffen, nog geen guppy!
Maar ja, bij dat gebrek aan verstand/kennis gaat het daar al mis.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 10:12

je hebt wel gelijk hoor, maar als je een kind krijgt weet je van tevoren niet wat je gaat overkomen, mijn 3 kinderen zijn nu volwassen , en ik moet zeggen, ze doen het prima, maar huisdieren is wat anders, mijn hele leven hebben we al een hond gehad, dus toen ik op mezelf ging kwam er weer een hond, ook dat ging allemaal prima, nu alweer mijn derde hond en ook deze doet het erg goed, nu de paardjes, vroeger had ik een verzorgpony(35 jaar geleden) toen gingen we verhuizen en moest ik andere dingen doen(school, werk e.d.) het verlangen naar een pony of paard bleef, nu, ik ben nu 50 heb ik voor het eerst 2 eigen paardjes, één minipaardje en een shetlander, ze zijn beide volgende maand één jaar oud, ja en dan denk je dat je wel ervaring hebt in opvoeding, maar paarden zijn totaal anders dan kinderen en honden, het is daarom ook denk ik dat het bij paarden zo vaak niet goed gaat,gelukkig heb ik veel hulp, de fokster van joanna helpt me vaak en ik heb aan drie kanten buren die paarden hebben, dus ik kan altijd raad vragen, maar als ik dan lees, "komen lekker tegen je aan staan"mag dit dan niet? word dit als dominant gedrag gezien? doe ik het dan fout om ze dan even te kriebelen? ik vind dan juist dat ze braaf zijn, verder zijn ze eigenlijk altijd heel braaf, ik poets en ze blijven keurig staan , celine is geschoren voor het eerst , blijft rustig 2 uur staan, hoefjes krabben? geen probleem, wat moet je dan nog meer hé? en wat aan je knabbelen? ik geef ze een klein tikje op de neus en zeg "é"maar waarom doen ze dat dan , dat knabbelen? is dat dan ook weer dominant gedrag? soms weet ik het niet zo goed hoor, dus vergeef me dit lange epistel en misschien hebben jullie nog wat tips om het nog beter te doen, want uiteindelijk wil ik toch dat de paardjes , net als de hond (en kids haha) goed opgevoed worden

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 10:16

Abeltje77 schreef:
Je hebt gelijk met je vraag.

Maar je zou net zo goed kunnen vragen:

waarom zijn er zo ontzettend veel onopgevoede honden
waarom zijn er zo ontzettend veel onopgevoede kinderen

Mensen zijn gewoon niet consequent genoeg.

En het is niet iets van tegenwoordig denk ik. Het is van alle tijden.

ja ik zie ook een verband

als mensen problemen hebben met een paard dat over ze heenloopt, hebben ze meestal ook onopgevoede kinderen

Heel veel vrouwen durven gewoon geen 'nee' te zeggen, niet tegen hun paard, niet tegen hun man, niet tegen hun kinderen.

Ooit een onopgevoed paard gezien dat van een man was? Ik ben dat nog niet tegengekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 10:17

Er zijn zat domme, egoïstische en gemakzuchtige mensen en als ze kinderen of dieren hebben, dan valt het op hoe ze zijn. Dan wordt er verantwoordelijkheid verwacht en dat hebben ze niet.

Aangezien mensen steeds meer de middelen hebben en er steeds meer aanbod is, zie je praktisch bij ieder huishouden wel een hond of een ander huisdier en het hebben van paarden is ook steeds makkelijker, het aanbod van te goedkope paarden wordt ook steeds groter.

tummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 10:18

goed geschreven.!!
en antwoord op je titelvraag: omdat er teveel onopgevoede mensen zijn met te weinig kennis van paarden

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 10:18

Ik ken een paard en die loopt zo over je heen,die wordt ook niet aangepakt.Hij liep mij een keer omver drukte me tegen het hek aan en ik zat klem.Ik kon gelukkig een takje pakken,maar de eigenaar kwam net dus die gaat te keer tegen mij.nu blijkt dat beest echt over haar ook heen te denderen,ze is veel te soft.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 10:23

Omdat je vroeger luisterde naar iemand die zijn hele leven in de paarden zat. Daar keek je tegenop. Je had geen grote bek daar tegen en je wist donders goed dat je het zelf niet beter wist.
Tegenspraak werd in die tijd ook niet geduld. Kinderen hielden toen hun snebbel.
Thuis zuren dat je paard wilde ging er ook niet in, het was niet voor elk zeurende penny toegankelijk.
Dat was te duur. Je ging er maar hard voor werken en dan bleven de "die hards" over.

Daaroor misschien een verschil?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 10:28

randalinpony schreef:
Of komt het omdat sommige mensen allerlei zweverige stromingen opzoeken, waaruit ze maar een deel van het verhaal filteren, het uber gepromote deel van de loshangende haren en zonsondergangen en galoperende paarden, een verhaal waarin geweld en vooral discipline geen plaats meer heeft.
Terwijl paarden de taal van hierarchie prima spreken en het heel natuurlijk vinden op het negeren daarvan aangesproken te worden.

Oh hoe herkenbaar dit :D

Wij zijn weleens gebeld door mensen die een probleem hadden met hun paard, (mensen overlopen, platduwen, lomp doen etc). Ze hadden gehoord dat NH zo fijn was. Dus ik kom daar en leg uit dat een paard niet over je heen mag lopen en dat je dan heel duidelijk moet aangeven wat jouw persoonlijke ruimte is. Dat je dat niet redt met inademen door je zonnevlecht en visualiseren dat het paard respect voor je heeft, valt dan niet in goede aarde. 'Nee' is bij een paard eerst een waarschuwing en dan gewoon een dreun.

Tja en als een klant geen nee kan zeggen tegen z'n paard omdat hij (meestal zij) de dreun zielig vindt, pak ik mijn biezen en wens de klant veel geluk. Meestal rennen er dan ook een of meerdere krijsende kinderen om het paard heen, van diezelfde klant :+

Er zijn NH-trainers die daar misbruik van maken, die blijven zo'n klant eindeloos opzadelen met wazige verhalen over zonnevlechten en aura's, maar niets doen aan het oplossen van het probleem en dan ook nog een keer roepen dat je een paard noooooooit mag slaan. En dat een paard slechts een spiegel is van je eigen ziel (hoe neerbuigend naar het paard toe!! ze hebben een eigen karakter en eigen geest).

En als het niet zo wil lukken als NH goeroe dan koop je gewoon shadowfax uit lord of the rings, waar ieder kind zonder hoofdstel op kan rijden en je bestempelt je zelf tot goeroe :+

Laatst bijgewerkt door Arabesk op 26-04-09 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 10:30

Met een hond kan je naar een training zo dat je weet hoe je de hond moet opvoeden en zo.Bij een paard wordt er makkelijk gedacht dat ze het zelf wel kunnen.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 10:33

Ik ben zelf iemand die geen moeite heeft in de paranormale dingen.
Maar als daar iets belangrijk is, is het de voetjes op de grond houden en vooral nuchter denken en handelen.
Elke behandelaar die anders wil doen geloven, snel weg wezen daar :)

De spiegel klopt opzich wel hoor.
Ben jij niet consequent zie je dat terug in je paard.
Ben jij bijvoorbeeld zelf bang, dan gaat even ergens langs niet omdat je dat doorgeeft aan je paard.
Dat soort dingen klopt dus wel en dat is naar mijn idee wat er bedoeld wordt met spiegelen van de eigenaar.
Laatst bijgewerkt door kazary op 26-04-09 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 10:34

helemaal mee eens!

Met als kleine kanttekening: een ieder die zijn paard wel opgevoed heeft weet hoe ontzettend moeilijk consequent zijn is. En hoeveel werk het blijft kosten om je paard netjes opgevoed te houden.
Dan weet je ook meteen waar het mis gaat.

Begin me ondertussen soms te ergeren aan opmerkingen als: goh, die van jou is echt heel erg braaf/ verkeersmak/hanteerbaar'. Daarbij menen ze vaak dat dat vanzelf gaat.....

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 10:35

Ik sluit me graag aan bij de meningen van de mensen die eerder al hebben gereageerd, maar wil nog wel een aanvulling plaatsen. Voor honden zijn er cursussen die men ZOU KUNNEN VOLGEN, dus in die zin kunnen mensen leren hun hond van pup af aan op te voeden. Of liever gezegd: de mensen worden tijdens die cursussen opgevoed tot leider. Helaas zijn er nog geen veulen-tot-volwassen-paard cursussen breed in het land beschikbaar. Als dat zo zou zijn, denk ik dat een stuk minder paarden onopgevoed hoeven rond te lopen omdat de eigenaar dan gelijktijdig met het veulen-jaarling-etc is opgevoed tot leider. ;-).
Ik ben zelf paranormaal begaafd, maar hou niet van gezweef. Ik ben superconsequent naar mijn dieren en ik denk dat daar al veel te verbeteren valt bij veel mensen met paarden.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 10:36

Een paard is ook niet gemakkelijk.
Niet alleen omdat het een vluchtdier is, maar een hond is sneller onder de indruk van een kick onder zijn kont dan een paard. Als ik Sis straf is hij enkel maar nog meer schrikachtig.
Ik snap niks van paarden :P Maar ik geef het toe ;) En ik leer elke dag bij.
Ik heb niet voor niks een 'oudje' gekocht. Hij kan mij dingen leren ;)
Enne er zijn ook nog wel goede ouders hoor! Ik ben er 1 :D

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 10:36

kazary schreef:
Omdat je vroeger luisterde naar iemand die zijn hele leven in de paarden zat. Daar keek je tegenop. Je had geen grote bek daar tegen en je wist donders goed dat je het zelf niet beter wist.
Tegenspraak werd in die tijd ook niet geduld. Kinderen hielden toen hun snebbel.
Thuis zuren dat je paard wilde ging er ook niet in, het was niet voor elk zeurende penny toegankelijk.
Dat was te duur. Je ging er maar hard voor werken en dan bleven de "die hards" over.

Daaroor misschien een verschil?

Mee eens. Ik heb wat stallen uit moeten mesten voordat ik een half uurtje gratis van de manegehouder mocht mee rijden in de les. Jaren ging dat zo door. Als je de stallen niet wilde uitmesten voor een gratis les, was het je passie niet en had je niets te zoeken op een paard. Geld was er thuis niet zo veel en al die spulletjes die tegenwoordig worden aangeschaft waardoor je paard er uit ziet als een opgedirkte zuurstok, lagen nog niet eens in de winkels.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 10:38

ik snap niks van paarden Maar ik geef het toe En ik leer elke dag bij.
Ik heb niet voor niks een 'oudje' gekocht. Hij kan mij dingen leren

Dan snap je meer dan vele andere. :)
Die kopen een jong sensibel sportpaard want ze willen de sport in. Vergeten alleen dat ze er te weinig ervaring voor hebben en schatten zich veel te hoog in. En zelfs als het niet goed gaat ligt het niet aan hen, maar aan die pokke knol.