Watvoor afspraken maak je met verzorger?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Watvoor afspraken maak je met verzorger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 16:13

Even een vraag, we zitten momenteel met lichamelijk ongemak van manlief en dat komt nu vooral op mijn schouders neer. Met vier paarden bij huis vind ik het in mijn eentje behoorlijk veel werk....
Vanmorgen tijdens de koffie hebben we even zitten filosoferen over al dan niet over een verzorger na te denken. Dit is niet iets wat je zomaar doet.
Ik zit me even af te vragen hoe mensen onder jullie het doen met afspraken, of je dit vastlegt, en verder het verzekeringstechnische aspect. Natuurlijk vallen ze onder je eigen WA, maar hoe zit het bijvoorbeeld als een verzorger ondoordachte dingen gaat doen waardoor door de schuld van die verzorger je paard gewond zou raken??
En verder, geef je diegene een beloning, zo ja, hoeveel en hoe of wat?
Dan nog, wat voor eisen stel je aan een verzorger, maar daar zijn we al zo'n beetje uit.
Ik ben benieuwd, en tips zijn zeer welkom.

Rubiquil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 16:22

Misschien is het makkelijk om nog even te vermelden wat je van je verzorger gaat verwachten. Wil je iemand die je komt helpen met binnen- en buitenzetten, mesten en voeren etc? Of wil je iemand voor het rijden? Of dat de verzorger bijvoorbeeld 1 of 2 paarden helemaal doet?

Over afspraken wbt verzekering kan ik je niet helpen, daar weet ik zelf ook niet veel van helaas. Iets over een vergoeding is pas te zeggen als je aangeeft wat ongeveer de taken worden en wat je verzorger ervoor terugkrijgt. Als het bijvoorbeeld alleen om rijden gaat vind ik een vergoeding niet nodig omdat het voor beiden plezierig is (wel afhankelijk van het niveau van het rijden en het doel). Als het echt gaat om de klussen die de verzorger doet zou ik wel een vergoeding geven...

Dus als je een klein beetje meer info geeft is het wat makkelijker advies geven misschien.

Ps. Veel beterschap voor je man!! Ik had in een ander topic meegekregen wat er was gebeurd! Veel sterkte en hopelijk komt ie er snel weer bovenop :(:)

Anoniem

Re: Watvoor afspraken maak je met verzorger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 16:25

Het gaat alleen om helpen met uitmesten, buiten zetten, longeren, poetsen, misschien groomen met mennen.
Het zal aan mij liggen maar voor het rijden zoekt men toch geen verzorger? (dat noem ik n.l. een bijrijder ;) )
Bedankt voor je reactie!

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 17:00

Wat verzekering ed betreft weet ik niets. Verder vind ik dat jij als eigenaar duidelijk moet maken aan een verzorger wat je precies verwacht van die persoon, je kan het evt op papier zetten, dan is het zowiezo duidelijk voor beide partijen.

Wat betreft de beloning, er zijn genoeg mensen die het al helemaal heerlijk vinden om voor paarden te zorgen en die verwachten geen beloning. Ik zou bijvoorbeeld geen geld hoeven hebben voor het uitvoeren van mijn hobby. Maar ik denk dat je dat met de persoon zelf moet bespreken wat er verwacht word van beide kanten.
Sterkte met je man!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 17:07

Ik neem aan dat je op TAO FAQ het aansprakelijkheids/verzekeringsgedeelte hebt gelezen.

Wat betreft de aansprakelijkheid van de verzorger voor eventueel schade aan jouw paarden het volgende.
Wanneer er sprake is van verwijtbaar cq onzorgvuldig handelen dan zou de verzorger aansprakelijk kúnnen zijn. Dit is gedekt op haar/zijn AVP.
Je moet er echter wel rekening mee houden dat wat jij onzorgvuldig/verwijtbaar vindt best wel eens flink zou kunnen afwijken van hoe dit in de wetgeving in elkaar zit. M.a.w. als jij des duivels bent omdat de verzorger iets gedaan heeft dat jij verwijtbaar vindt, dan kan het best zo zijn dat dat aansprakelijkheidstechnisch anders zit.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 23:29

Mijn ervaring is dat het helemaal niet zo gemakkelijk is om iemand te vinden voor dit soort dingen. Het ligt er ook aan welke mate van zelfstandigheid je verwacht. De zelfstandige types zijn meestal aan het werk, naar school óf het is hun werk - en dan moet je ze gewoon betalen. Verder is je eigen flexibiliteit van belang. Als je iemand zoekt voor 5 dagen/week in de ochtend, is dat ingewikkelder dan dat het tijdstip niet uitmaakt. Het is erg belangrijk om goed uit te spreken wat je verwachtingen zijn, want zoals je weet lopen er veel mensen rond met een hoog ambitiegehalte en weinig werklust.
Als je wel veel thuis bent, zou je ook aan een stagiaire kunnen denken van bijvoorbeeld een AOC. Voorwaarde (voor zover ik het weet) is wel dat je een bedrijf hebt, want je moet 'erkend leerbedrijf' worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 23:34

De warme dagen komen er weer aan, kunnen ze niet de wei of een paddock op? Scheelt iig mesten. Met de paarden werken zou ik op een laag pitje zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 14:14

Nou we zijn er inderdaad achter gekomen dat het zeker niet makkelijk is om iemand te vinden die aan een aantal eisen voldoet, je komt inderdaad nogal veel mensen tegen die alleen de lusten willen, dus rijden en niet de lasten.
Gelukkig staat het spul overdag buiten, dat scheelt me een boel werk!!!!
En kwa werken op een laag pitje, dit gaat helaas niet, Cassidy.... als ik die keus had op dit moment zou dat voor de hand liggen. Drie stuks worden aangespannen gebruikt, eentje moet worden beleerd en twee van de vier lopen ook nog eens onder het zadel, waarvan één binnenkort ook nog weer op de nominatie staat om in de dressuur uitgebracht te worden. We zitten dus in de opbouwfase en dan kun je ze niet kwa werk op een laag pitje zetten...
Verder heb ik dus inderdaad geen bedrijf, verder ben je niet zo maar erkend leerbedrijf, helaas.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 14:43

Bekijk het ook even van de andere kant: waarom zou iemand voor een prikkie bij jou komen uitmesten en paarden buitenzetten? Met andere woorden: wat bied jij jouw verzorger?
Gratis stalling? Les? Toch wat paarden mogen rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 14:48

Kendra, ik heb nergens neergezet dat het niks mag kosten of dat er niks tegenover staat. Rijden is wel out of the question, trouwens.
Overigens ben ik niet aan het zoeken via Bokt ;)

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 14:58

Tot wannneer zoek je iemand? Weet dat je in Friesland woont, dus misschien kan k je wel in ieder geval voor een paar dagen per week uit de brand helpen :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 16:29

Als je gewoon degelijke hulp wil, neem dan contact op met de Agrarische Bedrijfsverzorging in je regio. Kost wat, maar dan heb je meestal gewoon volk dat weet hoe het werkt en geen behoefte heeft om te rijden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 16:31

Klopt Waratje maar dan moet ik 37.50 ex btw per uur betalen en laat me dat nou net wat te gek worden voor de hobby die paarden heet.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 16:41

Dat klopt, het is een afweging. Voordeel van AB is dat je ze weinig hoeft uit te leggen, dus tijd overhoudt voor andere dingen. Maar het is wel geld dat je niet aan iets anders kunt uitgeven......
Misschien een buurjongen die wat wil bijverdienen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:33

Ehm, misschien een volstrekt onzinnige opmerking, maar zijn de gevolgen van dat ongemak van je man niet verhaalbaar op de veroorzaker??

Je vermeldt namelijk niet of dat ongemak een stomme samenloop van rottige dingen is of dat er een ongeluk aan ten grondslag ligt (wat dan mogelijk verhaalbare kosten oplevert).

Rubiquil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:58

ikke schreef:
Ehm, misschien een volstrekt onzinnige opmerking, maar zijn de gevolgen van dat ongemak van je man niet verhaalbaar op de veroorzaker??

Je vermeldt namelijk niet of dat ongemak een stomme samenloop van rottige dingen is of dat er een ongeluk aan ten grondslag ligt (wat dan mogelijk verhaalbare kosten oplevert).

Dit ongeluk is gebeurd door een trap van een paard van de ts wat inmiddels niet meer onder ons is, dus het is nogal moeilijk om daar iets op te verhalen :(:)

@TS ik denk dat je de meeste kans maakt op een geschikt persoon in je familie/buren/kennissenkring die je bij kan springen... helaas woon ik niet in de buurt anders kon ik je wel uit de brand helpen 's ochtends....

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 08:56

misschien een rare zijsprong maar kun je niet al je andere huishoudelijke taken tijdelijk overdoen aan een betaalde werkster zo dat jij je handen vrij hebt voor de paarden.

hoef je je ook geen zorgen te maken dat er iets met je paarden gebeurd, hooguit met de stofzuiger :+

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 20:22

Ik denk, net als Alex66, dat het makkelijker is om een huishoudster te zoeken dan een verzorger/ster voor je paarden. Verzekeringtechnisch zoiezo makkelijker, want je blijft altijd aansprakelijk, en wat haal je in huis, wat weet diegene van paarden af, vaak ben je langer bezig met zo iemand "inwerken" dan dat je een huishoudster zoekt en jij gelijk met de paarden aan de slag kan en op jouw manier.

Zelf zou ik het wel weten, ik breng liever tijd door met paarden dan dat ik ga huishouderen.

VeerleX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 23:00

Van verzekeringen weet ik niks af.
Misschien kan je de verzorger laten rijden, in ruil voor wat hulp in de stallen etc. Rijden is nog altijd het leukste , dus ik zou er geen beloning voor geven. Misschien ze is af en toe op wedstrijd laten gaan in de buurt als ze het goed doen ? Dat is altijd heel leuk :). Misschien ook duidelijke afspraken maken, hoeveel keer in de week komen rijden enzo ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 14:32

Veerle. nogmaals, ik ben níet op zoek naar iemand die de paarden gaat rijden. Een goeie ruiter vinden is tien keer zo moeilijk dan iemand die louter een deel van de verzorging op zich neemt en ik ben nogal erg kritisch wie op mijn paarden mag en wie niet ;)
Maar goed, for the time being is het zover opgelost dat een goeie buur genegen was om bij te springen, in ruil voor het beleren van een driejarige, dus tot zover zijn we voorlopig uit de brand en voor de toekomst heb ik gelukkig nóg iemand achter de hand.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:04

Dus toch tijdelijk uit de brand....gelukkig. Ik weet hoe het voelt. Zo zie je maar weer, een goede buur...Had trouwens absoluut niet het idee dat je voor een dubbeltje op de eerste rang wilde, maar heb wel eens gemerkt dat er een grote afstand zat tussen wat ik reëel vond als 'betaling' en hoe de andere kant daar tegenover stond, vooral als het gaat om dagelijks terugkerende dingen zoals uitmesten en paarden buiten zetten. Vrijheid - blijheid...veel mensen weten toch écht niet wat 'de tucht van de paardenhouderij' dag-in-dag-uit betekent.

Sanderrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 00:04

eerst hadden we hier meerdere verzorgster(tjes). maar na wat problemen hebben we besloten om met contracten te gaan werken. het klinkt een heel gehijsa, maar het maakt het wel veel duidelijker voor bijde partijjen. maar het mocht niet baten. de problemen bleven, de verzorgstertjes niet...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 16:55

een tiener kost geen 37,50. Voor zo iemand is 5 euro per uur dan al een heel bedrag, wat ze bij een supermarkt/winkel en met oppassen niet snel zullen verdienen.

Wit betaalde huishoudelijke hulp via een organisatie kost ongeveer 17,50 per uur, en als je zelf iemand regelt betaal je meestal 10 tot 15 euro per uur.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 19:13

joyce B schreef:
een tiener kost geen 37,50. Voor zo iemand is 5 euro per uur dan al een heel bedrag, wat ze bij een supermarkt/winkel en met oppassen niet snel zullen verdienen.

Maar die tieners zitten als het goed is normaal gesproken op school en komen dus niet ff sochtends je paarden buitenzetten/voeren en de boxen mesten...
Weet je wel wat AB is Joyce? :?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:51

volgens mij bedoel je daarmee dat agrarisch uitzendbureau. Waar boeren hun inval melkers ook vandaan halen bijvoorbeeld.

Waar ik op inging was dat zij hulp zocht bij de paarden in de vorm van een verzorger. Wat voor iemand wel of niet geschikt is, hangt af voor welke dingen ze hulp nodig heeft en op welke momenten.

Buitenzetten en voeren 's ochtends door de week zal wat moeilijk zijn, maar uitmesten na schooltijd, paarden weer binnenzetten en voeren, is vaak wel weer mogelijk indien diegene een beetje in de buurt woont of goed vervoer heeft (scooter bijv.) Net als hulp in het weekend.

Ik heb een meisje van 16 hier te helpen. Ze komt 2 tot 3x per week na schooltijd helpen uitmesten, vegen, water geven, voeren en paarden samen met mij uit de wei halen, net wat er dan nog moet gebeuren. Daarnaast rijdt en poetst ze mijn pony wanneer ze daar tijd voor en zin in heeft.

topicstarter heeft er geen 37,50 per uur voor over, en een niet-betaalde verzorger vinden die trouw komt is vaak ook lastig als er weinig tegenover staat, maar als het voor een tiener of jong volwassene een leuke bijverdienste is, en dan denk ik dat 5 tot 10 euro per uur zwart betaald heel welkom is en goed betaald in de paardenwereld, dan wordt het al een stuk makkelijker iemand te vinden...