Hoi, ik heb een pony gered van de slacht, leuk beestje was het wel, alleen heel mager. Deze week zag ik ineens dat hij propjes maakte van zijn hooi en dat uittufte... hij at langzaam enz. Ik belde de oude eigenaren op en die zeiden ineens, ja bij ons heeft ie al een hele tijd niet gegeten... Inplaats van dat ze dat direkt zeggen

Nou ja, ik op bokt gevraagd wat het zou kunnen zijn, iedereen dacht het gebit. Vandaag kwam de dierenarts en die zei dat ie geel tandvlees had en ook wat geel bij zijn oog en dat hij waarschijnlijk wat aan zijn lever had en hij vroeg of hij wel is wormen had gehad

En toen zei de dierenarts: Kijk, het is heel simpel... Hij heeft geen haken en verder niks aan zijn gebit... Of dat beest is heel erg verwaarloost bij de vorige mensen en hij heeft zooooooo lang wormen gehad dat ze hem zo mager hebben gevreten en dat ze toen dat op was maar aan zijn lever zijn begonnen en dan is de lever heeeel erg beschadigd alsk het zo is bekijk... Of hij heeft nu nog wormen in zijn lever zitten en dan is de lever ook beschadigd. Verder kan het alleen zijn dat hij een plant heeft gegeten en dat de kleur van zijn tandvlees komt door de kleurstoffen in die plant, maar dat is zeer onwaarschijnlijk.
Ik heb voor de zekerheid TOCH een bloedtest laten doen. Dan kan hij zien of de lever (erg) is beschadigd en of er nog wormen in zijn lever zitten. Misschien is het wel iets heel anders, dat kan natuurlijk ook zei hij, maar ik moest er maar op rekenen dat hij dit niet ging overleven

Arme Polly... ze is verder nog zooo vrolijk, maar ze lijdt er best wel onder. Als ze maandag (dan zouden de uitslagen van de bloedtest er zijn) vertellen dat de lever (ernstig) beschadigd is en dat ze wat pijn laat, dan krijgt ze toch maar een spuitje... Ze is al oud, de dierenarts schatte haar 20-23... Das dan toch beter dan dat ze lang moeten lijden of dat ze op medicijnen of weet ik veel wat moet leven