Verkeerd aanspringen, herstellen en toch een 6?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kahawa

Verkeerd aanspringen, herstellen en toch een 6?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 18:05

Hallo :)

Ik had laatst een onderlinge wedstrijd in de B met mijn paard. We moesten op de volte tussen E en B arbeidsgalop rechts aanspringen. We sprongen per ongeluk verkeerd aan in de linkergalop, maar wel hersteld voor B in de rechtergalop. Is het dan terecht om nog een 6 te krijgen? Want je moet eigenlijk gewoon in 1x aanspringen in de rechtergalop en linkergalop is toch gewoon echt een fout als je dat eerst doet? Dus is het terecht dat je dan als nog een 6 krijgt of moet je eerder een 5 hiervoor krijgen? :)

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 23:31

Dat ligt er aan wat voor jury je had. Een FNRS jury (niet in alle klasses, maar in de lagere proeven) zal dit zo beoordelen aangezien je dus verkeerd aansprong, wel weer terug in draf ging en daarna wel in de goede galop zat.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 23:32

In een onderlinge wedstrijd wordt vaak wat milder gejureerd dan officieel. Officieel heb ik er weleens een 1 voor gezien (geschreven bij ponywedstrijd), ondanks dat het hersteld werd.

Ik vind een 1 heel streng, vooral bij pony's maar het is wel duidelijk onvoldoende. Dus een 3 of 4 vind ik wel op zijn plaats.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 28-03-09 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 23:33

als je het in de B netjes hersteld dan vind ik dat terecht,het is nog maar B dan zijn ze een stuk soepeler dan in de M,dan word je dus gelijk afgestraft......en terecht.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 00:09

liberty schreef:
Dat ligt er aan wat voor jury je had. Een FNRS jury (niet in alle klasses, maar in de lagere proeven) zal dit zo beoordelen aangezien je dus verkeerd aansprong, wel weer terug in draf ging en daarna wel in de goede galop zat.

Het was gewoon een B-proefje bij een KNHSjury ;)

liberty

Re: Verkeerd aanspringen, herstellen en toch een 6?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 14:54

Dan zou die het goed vinden zoals je het gedaan had :)

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 14:56

Ik denk dat het voor veel jury`s belangrijk is dat ze zien dat je het kan.
En als jij laat zien dat je weet dat je paard fout zit, en dan weer goed aanspringt, dan is een 6 niet echt te hoog vind ik.

JorisDy
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 14:57

Ik heb het ook een paar keer gehad. Had vooral in het begin moeite met mijn linkergalop. Meeste jury's gave gewoon een 6, met als commentaar: Netjes opgelost/goed opgelost.

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 15:00

Ik heb een paar keer meegeschreven met een jury, en toen iemand een keer fout aansprong, moest ik ook een keer opschrijven: goed opgelost!
Hij legde er ook bij uit dat dat was omdat hij dan had gezien dat je het wel kon.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 16:01

---> MA

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 16:14

Waarom MA? Ik rij niet bij een manege hoor en ik was eigenlijk benieuwd of dit cijfer (ook op niet onderlinge wedstrijden, dus gewoon KNHS ;)) normaal was.

cids

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 16:16

mijn dochter gebeurde dit laatst ook. commentaar van de jury, netjes hersteld een 4. :Z voor de goede orde dit was in de B cat A/B.

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 16:50

Tja, de cijfers verschillen nog wel eens per jury natuurlijk.
Ik heb ook vaak genoeg meegemaakt dat er inderdaad gewoon een 4 werd gegeven.

carrylies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 11:11

Bij FNRS-wedstrijden wordt er in eerste instantie gekeken naar de hulpen die de ruiter geeft. Als de ruiter goede hulpen geeft, maar het paard gaat fout is dit natuurlijk niet goed, Maar: als je laat zien dat je beseft dat je fout zit en hier iets aan doet door het te proberen te herstellen krijg je alsnog een 6. Hoewel ik er wel bij moet zeggen dat dit vooral in de lagere proeven geldt. Vanaf F11 ongeveer verwacht je gewoon een goede galop.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 11:21

Dit gaat niet over FNRS-wedstrijden... Maar KNHS-wedstrijden en dan gewoon een B-proefje...

W_aldrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 14:51

lijkt me redelijk. Als je het keurig hebt gedaan. :) Daarbij is het onderling.
Officieel zal je geen 6 hebben gekregen denk ik.

Linny123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 21:55

Volgens mij is het toch zo, dat als jij gelijk ziet dat je verkeerd aanspringt, je pony/paard netjes terug neemt en correct aanspringt (En de ruiter de goede hulpen geeft) je minimaal een 5 hoort te krijgen.

Kan me wel voorstellen dat als je verder heel rommelig en slordig bent, de jury je een lager cijfer geeft dan wanneer je een heel keurig proefje rijdt...

Marjoleiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 21:56

Ik heb het ook gehad
Hij sprong verkeert aan , ik heb het hersteld en hij sprong toen dus goed aan
en ik heb een 4 daarvoor gekregen
Ik had het wel netjes hersteld

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 22:25

Linny123 schreef:
Volgens mij is het toch zo, dat als jij gelijk ziet dat je verkeerd aanspringt, je pony/paard netjes terug neemt en correct aanspringt (En de ruiter de goede hulpen geeft) je minimaal een 5 hoort te krijgen.

Kan me wel voorstellen dat als je verder heel rommelig en slordig bent, de jury je een lager cijfer geeft dan wanneer je een heel keurig proefje rijdt...

Dat ben ik niet met je eeens. Er wordt toch per onderdeel geoordeeld?