Hoe nu verder? Chronische kreupelheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

charlottelot

Hoe nu verder? Chronische kreupelheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 23:44

Ik ben dot topic ook al begonnen bij stalling,verzorging en weide, maar denk dat het hier beter past.

Mijn verhaal in het kort:
Mijn pony die ik nu 10 jaar heb blijkt na 1,5 jaar behandelingen een blessure te hebben waar niets meer aan te doen is. Hij loopt kreupel, maar heeft zelf geen last. Rijden is geen optie meer.
Dit was aan de ene kant wel te verwachten, toch blijft het een klap.
Hij is nu 14 en gaat nog wel minstens 10 jaar mee in deze conditie lijkt me. Nu zit ik toch wel te wikken en wegen en wil ik graag wat opties overwegen. Een paard houden is duur en je hebt 'm toch vaak in 1e instantie om te rijden. Doordat dit nu niet meer kan is 'ie mega druk, wat irritant is voor andere paarden in de kudde en anderen mensen op stal. Rustig wandelen is er niet echt bij, ik doe het wel maar hij staat voornamelijk te bokken door al z'n energie. Het is een paard die 24/7 buiten staat en dan nog energie overhoudt zonder te rijden.
Eerlijk is eerlijk, ik mis het rijden best wel. Je voelt je wat nutteloos als je alleen maar een appel komt brengen, staat te poetsen terwijl hij daar aan de ene kant wel van geniet, maar aan de andere kant alleen maar staat te draaien of een stukje gaat wandelen en je je afvraagt wie je daar nu eigenlijk een plezier mee doet.

Ik kan me m'n leven niet meer voorstellen zonder hem, hij is m'n beste vriendje en ik heb zo veel mazzel met 'm gehad dat we vanaf het begin zo'n enorme klik hadden. Mensen zeiden wel eens dat ze maar weinig vaak zo'n goede match zien en dat is ook echt zo.
Toch zit ik nu ook met een financeel plaatje: een paard houden is duur en ik moet hard werken om 'm te kunnen onderhouden. Een tweede kopen zit er niet in qua geld en dan kan ik ze beide niet genoeg aandacht geven.

Nu zou ik graag willen weten wat mensen in mijn situatie hebben gedaan? (paard kan ik niet aan huis zetten om de kosten te drukken) mensen ervaring met dit soort dingen? rusthuis zit ik over na te denken, maar wat zijn daarvan de kosten? Ik wil graag alle opties overwegen en advies van andere mensen die dit hebben meegemaakt.

Ik heb gelukkig geen haast, hij staat nu prima en vermaakt zich wel. Maar voor de langer termijn wil ik misschien een ander plan gaan maken.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Daphaan

Re: [PP] wat nu verder? chronische kreupelheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 23:59

kun je hem niet als weilandmaatje aan iemand geven? misschien dat hij vanzelf een keer wat kalmer wordt in de wei.
geef hem weg en misschien zijner dan wel middelen om een nieuwe te kopen?

ik heb in mijn omgeving ook iemand met een chronisch geblesseerd paard en die heeft hem aan iemand gegeven die een weilandmaatje zocht. Ze kon er nog geregeld even heen om haar maatje te bewonderen, en toch was er ook ruimte voor een nieuw paard om mee te rijden.

dat is wat ik zou proberen :)

sterkte en denk er vooral rustig over na.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 00:03

Het probleem is dat ook een weidemaatje geld kost, een handje biks mee-eet, bekapt moet worden, ontwormd, geënt, bijgevoerd, etc. De kosten daarvan lopen ook op. Weinig mensen zijn bereid om zoiets te bieden aan een onbruikbaar paard. Bovendien bestaat altijd de kans dat ze hem, zonder overleg, toch weer proberen te rijden, doorverkopen of slachten.

Ik vind het een erg moeilijke keuze voor je. Ik snap dat je het rijden heel erg mist :j Maar ik heb geen pasklaar antwoord voor je...

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 00:21

Misschien kun je je paard aanhouden en een bijrijdpaard zoeken om op te rijden? Dan kun je in iedergeval rijden.
Mag je paard helemaal niks meer doen? Ook niet eventueel ermee mennen of id ivm met zn fitheid en overmatige energie?
Ik zou m niet wegdoen want de kans dat ie verkeerd terecht komt is best wel groot als ik al die verhalen hier lees.

charlottelot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 00:31

bedankt voor de reacties!

mennen is helaas geen optie meer. hij krijgt nu al kalmerende middelen, soort valium zeg maar. Zit er gewoon erg mee...wat is er nu fijn voor hem?

weidemaatje zou die erg goed zijn, hij is lief tegen ieder ander paard en speelt het liefst de hele dag. Maar tja, wie wil dat, een onbruikaar paard? en daar zitten idd kosten aan.

Ik zou wel een nieuw paard kunnen kopen, maar twee onderhouden dat is me te veel helaas. plus de tijd en aandacht voor beide lukt me ook niet en dat vind ik net zo belangrijk.
poes schreef:
Het probleem is dat ook een weidemaatje geld kost, een handje biks mee-eet, bekapt moet worden, ontwormd, geënt, bijgevoerd, etc. De kosten daarvan lopen ook op. Weinig mensen zijn bereid om zoiets te bieden aan een onbruikbaar paard. Bovendien bestaat altijd de kans dat ze hem, zonder overleg, toch weer proberen te rijden, doorverkopen of slachten.

Ik vind het een erg moeilijke keuze voor je. Ik snap dat je het rijden heel erg mist :j Maar ik heb geen pasklaar antwoord voor je...

zeker het feit dat mensen er dan op gaan rijden, dat is mijn angst. Hij loopt niet zwaar kreupel, misschien zou een 'leek' het niet eens merken en hij loopt wel door...want hij wil erg graag!

ik heb hier wel eens gelezen in dit soort situaties hun paard naar een soort weiland(en) brachten waar 120 paarden ofzo staan, maar kon niet echt vinden waar dat dan zou zijn en wat dat kost. het is niet zo dan ik 'm gratis ergens wil neerzetten, maar honderden euro's per maand is erg veel.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 00:34

De meeste rusthuizen zijn opichting volgens mij... mensen moeten het ergens van betalen e...

Waarom krijgt hij kalmeringsmiddelen? Staat hij niet de hele dag buiten? Als je een weitje met iemand kunt delen hoeft onderhoud niet zo duur te zijn, maar dan moet je er wel de tijd in investeren weer natuurlijk.

charlottelot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 00:50

hij krijgt nu kalmeringsmiddelen omdat 'ie tijdens de behandelingen op stal moest blijven en die af probeerde te breken uit frustratie. nu staat 'ie intussen weer buiten (omdat het toch geen zin heeft meer helaas) maar daar kan je niet zo maar mee stoppen, maar dat moet je afbouwen, daar zijn ben ik mee bezig.hij is wel veel minder druk nu die gewoon weer kan rennen gelukkig!

en een weitje delen klinkt ideaal, alleen in de omgeving van amsterdam lastig te vinden en nog steeds duur...

maar waarom zijn rusthuizen oplichting dan?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 01:03

Denk nu zelf eens na. Waarom zou een rusthuis het goedkoper kunnen doen dan een gewone pensionstal of weide waar ze alles voor je doen?

Juist. Dat kan niet.
Je hoort genoeg horrorverhalen over paarden die doorverkocht worden of naar de slacht gaan, heb het vorig jaar 2x van dichtbij meegemaakt...

charlottelot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 01:10

dat het goedkoper kan hoeft niet altijd raar te zijn lijkt me, ik sta zelf in heet 'duurste' gebied in ned en kan me best voorstellen dat het ergens goedkoper is in bv. friesland etc. en als je paarden op grote schaal houdt worden kosten ook minder hoog.

Maar je hebt waarschijnlijk wel gelijk hoor, ik moet er niet aan denken dat 'ie wordt doorverkocht (mensen schatten hem toch vaak 9 ofzo) of naar de slacht gaat. verschrikkelijk dat dat soort dingen gebeuren!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 01:14

Paarden op grote schaal? Dan denk ik meteen aan grote stallencomplexen, zonder regelmatige weidegang of persoonlijke aandacht. Of het andere uiterste: te veel paarden op te weinig grond.

Een paard is altijd duur. Als je ze op een weitje houdt, betaal je minder, maar investeer je gewoon meer tijd. Als een ander dat voor je doet, kost dat ook geld.

2 paarden bijna de verdoemenis in doordat mensen geloofden dat sprookjes bestaan...

Bekijk het zo: hij is jouw maatje en jij vindt de zorg voor hem op dit moment al 'zwaar' (weet even niet hoe uit te drukken), laat je dus niet in je hoofd halen dat een ander het met plezier voor je doet...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 10:47

Kan je nog met hem werken in de vorm van vrijheidsdressuur, lange lijnen, grondwerk? Dan zou je hem zo bezig kunnen houden, het is ook erg leuk om te zien hoe ze vorderingen maken en kunstjes snappen :) Voor het rijden, kan je eventueel een bijrijdpaard zoeken?

Zelf zou ik mijn paard houden, maar goed, ik huur een betaalbare weide dicht bij huis, dat maakt de situatie gemakkelijker.

charlottelot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 11:43

bedankt voor je reactie!
daar heb je dan erg veel mazzel mee!als ik maar rond de 100 per maand zou kwijt zijn zou ik hier niet eens over nadenken...

bijrijdpaard zou idd leuk zijn, maar dat zou dan wel bij mij op stal moeten (maar 8 paarden) qua tijd en daar is op dit moment niemand op zoek helaas.

grond werk zou misschien wel kunnen alleen moet ik erg opletten dat ik 'm niet ga overbelasten.