Welk paard is nu meer tevreden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 22:12

Wat ik me nou eigenlijk afvraag:

- Een paard wat 24 uur per dag buiten komt, met maatjes in de wei kan staan maar waar niets mee gedaan wordt.

- Een paard wat hele dagen op stal staat (of enkele uren buiten staat) en elk weekend wedstrijden rijdt.

Dit is NATUURLIJK super zwart wit, maar welk paard zou nou serieus blijer zijn met zijn leven? Een paard wat 24 uur per dag met meerdere paarden buiten staat, zonder iets, waar niets mee gedaan wordt. Of een sportpaard, wat hele dagen binnen staat of enkele uren naar buiten gaat, veel verzorging krijgt en elke dag 1/2 uur wordt gereden en elk weekend mee op concours gaat.

Mijn mening:
Een paard wat 24 uur per dag buiten komt is denk ik nog het meest tevreden. Ookal wordt er niets mee gedaan, dit staat nog het dichts bij zijn natuur. Maar goed, als een paard niet beter weet?.. Eigenlijk jammer, dat je niet in het hoofdje van je paard kan kijken.

Miiej

Re: Welk paard is nu meer tevreden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 22:13

ik denk dat het bij elk paard anders is.
Net als mensen de 1 zit het liefst de hele dag thuis, de ander gaat het liefst de hele tijd weg.

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 22:13

Tja het lijkt mij logisch dat een paard dat 24 uur pd buiten staat met z'n maatjes tevredener is.
Ik denk dat dat de mening is van de meeste mensen hier op bokt, dus ik snap ook het nut van dit topic niet ;)

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 22:14

Miiej schreef:
Net als mensen de 1 zit het liefst de hele dag thuis, de ander gaat het liefst de hele tijd weg.

Maar een mens is toch iets heel anders dan een paard/pony?

Ik denk dat jezelf ook wel snapt dat het paard wat het dichtst bij zn natuur is het meest tevreden is, maar wat wil je met dit topic bereiken? Ik denk dat bijna iedereen het wel mee eens is van het paard wat 24 uur pd buiten staat

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 22:16

Ik denk dat als je het echt zo zwartwit pakt, en we er even vanuit gaan dat een paard niet beter weet, toch de 24 uur buiten de meest tevreden is..

Waarom:

Sportpaard is blij als baas er is (2-3 uur per dag) en als er wedstrijden gereden worden (elk weekend)

24-buitenpaard is blij zodra hij buiten met maatjes staat = de hele dag.

Het is logisch aan te nemen dat het paard wat de langste tijd krijgt waar hij naar verlangt er ook het gelukkigst is. En het meest in balans. :)

Miiej

Nee ik geloof echt wel dat er paarden zijn, die het leuker vinden om te werken en om met mensen in contact te zijn

Froexiie

xxxdonja schreef:
Miiej schreef:

Maar een mens is toch iets heel anders dan een paard/pony?

Ik denk dat jezelf ook wel snapt dat het paard wat het dichtst bij zn natuur is het meest tevreden is, maar wat wil je met dit topic bereiken? Ik denk dat bijna iedereen het wel mee eens is van het paard wat 24 uur pd buiten staat

klopt don, dat is niet met elkaar te vergelijken.
een paard 'hoort' bij z'n soortgenoten te staan.

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 22:17

Wat ík me nou afvraag bij zo'n vraag... Kan een paard überhaupt tevreden zijn? Is dat gevoel niet veelte abstract?

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 22:18

Ik zou graag willen weten wat mensen hiervan denken. Een paard wat wekelijks mee op concours gaat krijgt zoveel ervaringen mee, misschien wel positieve spanningen..

Maar als alle mensen nou serieus met mijn stelling eens zijn (en ik geloof ook graag, of misschien wil ik dat wel geloven dat dat zo is) waarom zijn er dan toch nog steeds mensen die hun paard hele dagen op stal laten staan?

Een topic hoeft toch geen praktisch nut te hebben om te plaatsen? Ik ben gewoon nieuwschierig.

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 22:19

Tja, voor ons is tevredenheid een van zelfsprekenheid. Wanneer ik mij voldaan voel, wanneer ik relaxed thuis zit of een lekkere rit met mijn paard heb gehad, voel ik mij tevreden.. Maar wanneer voelt een paard zich nou tevreden of wanneer voelt hij zich het meest op zijn gemakt (misschien een makkelijkere stelling?)

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 22:19

Ik denk dat een combinatie van, een paard het tevreden kan maken.

Lekker buiten staan, spelen met vriendjes met aan het eind van de dag een lekker warme schone stal met aandacht van een baasje, met eventueel rijden. ( rijden kan ook een buitenrit of dergelijke zijn !!! ) Genoeg paarden die hier zeer tevreden mee zijn.

Wel ben ik van mening dat een paard iedere dag buiten moet komen, regen of zon, lekker spelen met vriendjes. Wel staan onze paarden bijv om 5 uur voor de poort om naar binnen in hun schone stal ( die iedere dag gemest en opgestrooid wordt ) te mogen.
Ook staat mijnpony te "springen" als hij weet dat we gaan uitrijden,vind hij heeeeerlijk.
En ja zeg nu eerlijk ? Iedereen probeert het goed te doen voor zijn paard ( tenminste laten we daar voor het gemak maar even van uitgaan ) En wat nu werkelijk goed is, daar heeft iedereeen zijn eigen gedachten over.

En stel je hebt sportambities, een uurtje per dag werken gaat een paard echt niet dood van.
Wel denk ik dat het ene paard het minder leuk vind dan het andere. Ik denk dat een gezonde combinatie van een heel tevreden paard kan opleveren !
Laatst bijgewerkt door Charlottte op 15-03-09 22:25, in het totaal 2 keer bewerkt

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 22:21

op stal staan en wedstrijden rijden zijn beide geen natuurlijk gedrag. Degene die 24 uur per dag buiten staat zal het denk ik meer naar zijn zin hebben.
Een paard dat alleen maar buiten staat met andere paarden zal het rijden echt niet missen, er zijn genoeg paarden die altijd maar bezig zijn om onder het werk uit te komen.
Er zijn paarden die het erg leuk vinden om te werken en bezig te zijn, maar als je ze in een groot weiland gooit met vriendjes vraag ik me af of ze het ook maar 1 seconden zullen missen.
Er bestaan al een aantal gelijke soort topics en die eindigen altijd in het over en weer modder gooien tussen mensen die vinden dat paarden de hele dag buiten moeten staan en de mensen die vinden dat ze best 23 per dag op stal kunnen.
Mijn mening: paard hoort niet 23 uur per dag op stal. Over hoe lang wel daar kan je over van mening verschillen, maar een aantal uurtjes buiten is wel een minimale vereiste.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 22:21

Froexiie schreef:
Tja het lijkt mij logisch dat een paard dat 24 uur pd buiten staat met z'n maatjes tevredener is.
Ik denk dat dat de mening is van de meeste mensen hier op bokt, dus ik snap ook het nut van dit topic niet ;)

Ben ik het mee eens, 24 uur buiten sluit gewoon aan op de natuurlijke behoeften van het paard,
ik neem aan dat de meesten op bokt dit wel weten. Beetje een open deur dit topic, ik zie het nut ook niet zo...

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 22:22

Mijn paarden hebben absoluut wel behoefte aan aandacht en genieten naar mijn idee echt van het werk dat ze moeten verrichten.
Ze staan met een kudde van 6 heerlijk dag en nacht buiten, en ik vind ze er tevreden uit zien.

Ze zijn vrolijk en zitten mooi in hun vel.

De vraag is voor mij ook te zwart-wit. Zal voor geen van beide kiezen ;)
Laatst bijgewerkt door adnariM op 15-03-09 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 22:23

Beetje jammer dat er dan nu al zo gereageerd wordt. Ik heb een aantal keren gekeken of er topics hierover zijn, maar heb ze niet kunnen vinden. Als dit zo is, kan hij natuurlijk gesloten worden.

Als dit zo'n open deur is, vraag ik me af waarom en dan mensen reageren :D

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 22:29

Dat zal van het paard afhangen denk ik, elk paard is verschillend
sommige paarden worden vreselijk ongelukkig als ze hele dagen op stal staan
Andere paarden vinden het wel lekker veilig in een stal (mijn oude pony voelt zich altijd erg veilig in een stal)
Mijn zwarte merrie kon door een ziekte en blessure (val tgv Botulisme) een half jaar niet gereden worden
Hier werd ze erg triest van!
Ze staat graag buiten, maar ook graag op stal, zeker als het slecht weer is (ze kan zelf kiezen)
En ze houd van afwisseling, buitenrit en dressuur (in een vreemde bak) vind ze ook leuk/spannend.
Een rondje draven naast de fiets vind ze ook helemaal geweldig
(dan gaat ze een showtje weggeven met haar staart op haar rug :D )
Ook ligt ze graag helemaal plat in het zand als de zon schijnt (doet ze meerdere keren per dag)

Mij lijkt dat afwisseling het beste is
dus zo veel mogelijk naar buiten met soortgenoten
Flink aan het werk zetten en als het paard het leuk vind, veel buitenritten maken etc.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 22:31

mijn paard kan in en uit zn stal de paddock inlopen samen met zn vriendinnetje. in de zomer gaan ze overdag de wei in.
de laatste 3 maanden heeft hij stil gestaan. ik had geen goed passend zadel en zonder zadel is geen optie. ik heb hem zo'n 2 keer per week proberen te longeren maar vaak was de bak veel te nat of te bevroren.
ik merkte aan hem dat hij erg chagarijnig werd van het niks doen. we zijn nu rustig weer aan het rijden en hij wordt een stuk vrolijker! ik denk dat het per paard verschillend is wat hij/zij fijner vind. mijn paarden gaan binnen staan als het regent wat sommige paarden juist heel erg lekker vinden. s nachts staan ze ook binnen maar ze hebben zelf de keuze! s morgens heerlijk in het ochtend zonnetje staan dutten is zo prachtig om te zien!!
maar een vriendje is een must denk ik en 23 uur per dag op stal lijkt mij ook voor geen enkel paard fijn.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 22:33

Ik denk dat paarden niet eens die gevoelens op kunnen brengen om tevredenheid uit te drukken.
Wij geven daar zelf een betekenis aan, d.m.v de gedragingen van het dier.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 22:35

is dit niet een uitgezogen onderwerp??

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 22:36

mijn paard werd erg happerig en chaggie. dat lijkt mij een vorm van ontevredenheid/verveling

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 22:38

Zoals ik al zei: Ik heb gekeken en ik kon geen topics vinden die hierover gaan. Het gaat niet om het principe: Moet een paard naar buiten het gaat om het feit of hij daadwerkelijk happy wordt van concoursen en of dit te vergelijken is met buiten staan? Maar goed, ik heb getemt, want als dit echt al een onderwerp is dat vaker aan de orde is gekomen, wordt hij gesloten.

Graag nu geen berichten meer van: Nutteloos topic of uitgezogen onderwerpen want dat geeft geen waarde of invulling aan het topic. Er is getemt en mocht het zo zijn wordth ij gesloten.

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 22:39

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 22:40

Sun wordt er anders chagrijnig van als er niets met hem wordt gedaan. Je merkt dat hij niet lekker in zijn vel zit dan. Hij komt 8-12 uur per dag buiten met andere paarden, maar is heel blij als hij weer naar binnen mag.
Als een paard gewend is aandacht te krijgen, en hij ervaart dat als positief, wil hij ook graag aandacht blijven krijgen. Nou krijgt hij bij de aandacht vaak ook een extra snoepje of dingetje, dus misschien is het ook wel het lekkers waar hij dan naar verlangt. Maar alleen met paarden staan, wordt hij niet blij van. Maar 23/7 op stal staan wordt hij nog ongelukkiger van. Voor ieder paard is dit ook weer verschillend.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 22:46

oke,dan geef ik er even mijn eigen mening over.
een paard is een gewenningsdier,het zal leren tevreden te zijn met wat hij krijgt.

1:als een paard gewend is veel op stal te staan en regelmatig mee te gaan op wedstrijden en daarin word gewaardeerd,dan is het paard daar tevreden mee.

2:als het paard gewend is 24 u per dag op de wei te staan zonder ooit iets te hoeven uitvoeren,dan is het daar tevreden mee,omdat hij dat gewend is.

paard 1 kun je niet van de een op andere dag paard 2 van maken,er zal altijd een gewenningsperiode zijn en sommige paarden zullen nooit helemaal tevreden zijn met 24 uur per dag op de wei,evenmin als dat sommige paarden nooit volledig tevreden zullen zijn met meer uren op stal en regelmatig mee op concours.

en als je even verder gezocht had,dan had je kunnen zien dat er waarschijnlijk wel 100 variaties op jou stelling te vinden zijn hier op bokt.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 22:57

djoni schreef:
Wat ík me nou afvraag bij zo'n vraag... Kan een paard überhaupt tevreden zijn? Is dat gevoel niet veelte abstract?

Inderdaad, al is het in een nogal zwart witte discussie als deze best onhandig zo te gaan denken. Maar je hebt wel gelijk! Ik als mens zou het onnoemelijk saai vinden hele dagen of nachten op stal te staan of zelfs op de wei te grazen.. Paarden daarentegen vinden dit soort 'bezigheid' prima. (kan me van stilstaan niet voorstellen dat ze het prima vinden) Maar om op de vraag in te gaan, ik denk dat een paard 24/7 op de wei zonder werk meer tevreden is dan een paard dat er maar enkele uurtjes per dag uit komt. Maar natuurlijk is het ook zwart wit, je kunt een geschoren sportpaard niet opeens buiten gooien en maar verwachten dat hij het leuk vind.

Maar stel je paard heeft een periode gehad om te wennen heeft een goede vacht en is niet gedragsgestoord, (dwz of overdreven angstig of juist aggressief naar andere paarden, hiermee bedoel ik niet het vastleggen van de rangorde) dan zijn ze 24/7 buiten met soortgenoten gelukkiger. Simpelweg omdat dit natuurlijker is, dichter bij de natuurlijke aard van het paard komt.

Nu kan ik op deze laatste zin waarschijnlijk het commentaar 'ja maar de huidige paarden zijn niet meer te vergelijken met... enz' verwachten. Om dit maar meteen te ontkrachten: jawel, ieder paard, van iedere aard, en ieder ras heeft zijn oerinstinct nog. Welliswaar vaak onderdrukt, maar nooit 'out of the picture' ieder paard heeft een perfect vluchtmechanisme, kan voer en water ruiken en de lichaamstaal van andere paarden feiloos aanvoelen. Dus laten we ervan uitgaan dat het paard tijd heeft gehad te wennen aan het buitenleven.

Maargoed om toch even te nuanceren op dat zwart witte, zoals voor mij al is genoemd door iemand. Ook mijn pony die 24/7 buiten staat laat het flink merken als ik een dag niet langs ben geweest of enkele dagen maar snel eventjes, hij wordt brutaal of negeert me juist. Probeer er maar eens op te stappen als hij in zo een bui is, je belandt gegarandeerd op de grond, niet door overvloed aan energie maar door pure belediging! Dus ook .. nee vooral bij een paard wat 24/7 buiten staat is menselijk contact erg belangrijk! Er moet dus echt wel wat mee gedaan worden. Ook moet je je paard iedere dag even controleren op eventuele wondjes etc, iets waar je bij een stalpaard een makkelijker klusje aan hebt iedere dag. Bij een paard wat veel in de stal staat is beweging de allergrootste prioriteit, denk maar aan het artikel van laatst.

Maar om maar even mijn persoonlijke conclusie te trekken uit deze post: paarden zijn zonder twijfel gelukkiger 24/7 op de wei met soortgenoten!