In de les waar ik in rijd, wordt er eigenlijk niet veel tijd besteed aan nageeflijkheid.
Ik weet hoe het moet, maar op de meeste paarden lukt het me gewoon niet. Ik krijg het gevoel niet.
Ik rijd op manegepaarden, en ook op mijn verzorgpony. Met mijn verzorgpony lukt het redelijk, best wel gemakkelijk eigenlijk.
Hij reageert goed op mijn hulpen en ziet er volgens vele netjes uit. Daarintegen, op manegepaarden ga ik van mijn nette houding, over naar een slechte. Ik rijd veels te overdreven, en het ziet er naar mijn idee niet uit. Ook krijg ik het gevoel maar niet. Nu zijn er zat mensen die de paarden op de manege wel nageeflijk krijgen, maar nee, ik krijg het gevoel niet. Ik heb het al aan mijn instructrice gevraagd, en toen kreeg ik eventjes hulp en het lukt ook! Maar daarna niet meer. Hoe kan ik dit oplossen?
Het is ook vaak het probleem, dat veel paarden op de manege niet aan het been zijn. Ook ben ik niet de langste, dus drijven is niet eenvoudig.
Wijken is echt mijn allergrootste probleem: Wat ik ook probeer, het lukt me niet.
Steeds als ik het gevoel heb dat het goed gaat, is het volgens mijn instructrice niet goed genoeg.
Ik weet dus niet wat goed is, en wat fout. Ik heb het nooit volledig geleerd. Ik heb het al eens gevraagd, en dan wordt er vanalles gezegd, dan doe ik het, en is het fout. Er zit dus iets dwars. Meestal gaat de achterhand niet mee, maarja, het lukt niet!
Zelfs op mijn verzorgpony (Dressuurpony) krijg ik het niet goed voor elkaar. Hebben jullie tips?
Schouderbinnenwaards doen we de laatste tijd wel in de les. Het gaat meestal wel goed: We beginnen met wat stelling, en werken dit uit. Maar steeds wordt me verteld dat ik het verkeerd uitvoer. Ook dit heb ik nog nooit geleerd dus ja, ik zou me god niet weten hoe het moet. Je moet dus je paard op 3 sporen laten lopen, ofzo. Ik begrijp nu onderhand wel wat de bedoeling is, maar de uitvoering niet. Hebben jullie ook hiervoor wat tips?
Volgens mijn oude instructeur was ik een klein springwonder: Iniedergeval, ik had talent. Ik heb geen angst, en mijn houding is volgens de meeste echt goed. Mijn verzorgpony heeft M gesprongen. Toen ik laatst met hem ging springen, hoorde ik van mensen dat ik moest oppassen, want hij heeft rare neigingen. Ik ben dus gaan oefenen, en ben op de volgende conclussie gekomen: Vanuit draf gaat het super, een nette sprong zonder fratsen. Zelfs stijltjes gaan super. Ook als ik de drafbalk weg haal, en in draf erop af ga, gaat het goed. Hij gaat vlak voor de sprong wel in galop, maar dit is een geregelde galop, zonder problemen. Als ik vanuit galop op de hindernis af wil komen, schieten zijn oren alle kanten op en hij wordt bloednerveus. Hij wordt erg heet. Ik maakte dus voltes, en kalmeerde hem. Ik probeerde weer op de hindernis af te rijden, en weer hetzelfde probleem. Ik hield hem zo veel mogelijk in en ontspande. Toen hij af wilde zetten voor de sprong, weigerde hij toch nog op het laatste moment nog even. Dit was dus waar iedereen voor waarschuwde. Ik bleef wel zitten, maar de pony werd wat zenuwachtig. Ik maakte nog wat lage draf-sprongen, en kalmeerde hem, en stopte. Mijn conclussie is dus, dat als hij op de hindernis (In galop) af gaat, het allemaal prima is. Omdat hij wil springen, en hij dit kan, versnelt hij even. Als hij vlak bij de hindernis is, bedenkt hij dat het toch iets te snel gaat, en weigert hij. Dit is een enorm probleem, want ik wil verder komen met hem! Hoe kan ik dit oplossen?
Het is een enorm verhaal, maar nu heb ik al mijn knelpunten samengebonden.
Alvast bedankt!
helaas zie je dit te vaak bij instructie op maneges..