Manegepony wil niet voorop lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ptatt

Manegepony wil niet voorop lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 13:25

Hoi, ik rij op een manege, en al een hele tijd op dezelfde pony maar het probleem is dat de pony niet vooraan of alleen wilt rijden, ik vind het best irritant. Als ik bijv wil aangaloperen draait hij zich ineens om en als ik zeg maar een stuk van andere pony's af rijd dan gaat hij trekken en irritant doen. Weet iemand hoe ik dat tegen kan gaan dat hij niet irritant gaat doen als ik een stuk van de andere pony's af rij? xx :o
Laatst bijgewerkt door Zwartwitje op 09-03-09 00:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Manege pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 13:31

Waarom ga je het niet bespreken met je instructrice? Denk dat zij je veel verder kan helpen in praktijk dan wij achter de computer ;)

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 13:34

Ik neem aan dat je in een manegeles rijdt? Dan zou ik het even met je instructrice/instructeur overleggen. Dat hij/zij even aandacht in de les eraan kan besteden en evt het probleem juist opzoeken als je lesgever naar je kijkt.

Verder is het denk ik iets wat je langzaam leert naarmate je beter gaat rijden. Vroeger toen ik nog jong was en toen ik op de manege in de ponyles zat ik ook weleens op zo'n eigenwijze tinker. In het begin schoot dit echt niet op en heb ik heel wat rondjes gedraaid in de hoeken. Maar later leer je er steeds beter mee omgaan en ben je het voor.

ptatt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 13:35

Ja ik zal het eens aan de instructeur vragen :) Voor mijn gevoel gaat het ook wel steeds beter, maar het gaat nog niet echt goed.

RichelleMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 13:37

ik denk niet dat je er veel aan kunt doen.
die pony's zijn dat zo gewend.
misschien wordt het dan tijd voor jou eigen pony,
of verzorg pony. dan kun je dingen voor je zelf rijden.

;)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 13:41

Ik zou niet zeggen dat die pony's dat nu eenmaal zo gewend zijn en dat je er niks aan kan doen. Inderdaad even aan je instructrice vragen wat je het beste kan doen. Dit is rijtechnisch prima op te lossen :)

ptatt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 13:41

Ja dat is waar, hij is op de manege ingereden, dus hij rijd altijd al achter iemand aan :) Had ik maar een eigen pony :P ik rij wel 1x per week bij familie van mij, daar leer ik ook heel veel :D

RichelleMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 13:44

Maartje_M schreef:
Ik zou niet zeggen dat die pony's dat nu eenmaal zo gewend zijn en dat je er niks aan kan doen. Inderdaad even aan je instructrice vragen wat je het beste kan doen. Dit is rijtechnisch prima op te lossen :)

ik heb zelf eigen paarden
die ik tot het Z door gereden heb.
meestal staan die manege pony's al een
aantal jaren daar op stal. en die pony's en paarden
worden vaak zo gereden. ze ze weten bijna niet beter.
je kunt natuurlijk ook
met de instructie overleggen dat ze die
gewoonte's gaan veranderen.
dat wil ook helpen!

xx.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 13:48

Ik weet niet wat je eigen ervaring hiermee te maken heeft, maar goed. Ik rij op een manege en ik weet uit eigen ervaring dat deze problemen op te lossen zijn door rijtechnisch correct te handelen. Ik geloof niet zo in het 'ze weten niet beter'.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 13:59

Veel manegepony's zijn inderdaad helaas gewend dat ze dit soort dingen kunnen doen, en proberen het graag als je nog niet handig genoeg bent om het op te lossen. Dat betekent niet dat ze het niet kunnen, integendeel! Het betekent wel dat je heel zeker en duidelijk moet rijden, zodat de manegepony merkt dat hij naar jou moet luisteren en niet z'n eigen gang mag gaan.

Ptatt: waar je op zou kunnen letten is ten eerste dat je zelf goed rechtop blijft zitten. Als je bij het aanspringen in de galop wat naar voren hangt, wordt het veel makkelijker voor hem om zich om te draaien. Goed trots rechtop blijven zitten en jezelf lang maken, dat is heel belangrijk!

Verder: binnenbeen, buitenteugel :) Zo maak je hem op twee manieren duidelijk dat hij niet naar binnen mag en om mag draaien, maar gewoon op de hoefslag moet blijven. Dit is iets om samen met je instructeur te oefenen.

ptatt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 14:22

Oke, ik zal het eens gaan proberen! Heel erg bedankt voor de reacties! :D