Veiligheid van trekkende autos

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Veiligheid van trekkende autos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 11:06

In de overvloed van topics over trailertrekkers weegt het aspect veiligheid blijkbaar niet zwaar, niet mbt de gewichtsverhouding niet mbt de botsresultaten.
Er is een zeer omvangrijke studie over de praktíjkresultaten van botsingen met autos. De terreinwagens, suv's, busjes etc. staan daar uitgebreid in.
Voor wie dit in de keuze voor een volgende auto mee wil nemen is hier een echt goed stuk informatie: http://www.monash.edu.au/muarc/reports/muarc266.pdf

Onderschat de verschillen niet. Bijvoorbeeld een LandRover Defender 90 van 2000 en een SsangYong Korando geven een vergelijkbaar veiligheidsgevoel doch je wil met die Defender echt geen serieus ongeval want de bescherming door de carosserie is onvergelijkbaar veel minder dan bij de Korando.

Blijft dat voorkomen het beste is; dat je het beste de kans op een ongeval zo klein mogelijk houdt door met veel vaardigheid rustig te rijden met een verantwoorde gewichtsverhouding.

hc

Tanja

Re: Veiligheid van trekkende autos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:06

Ivm het ontbreken van een vraag (TAO is een onderdeel van Vraag Maar Raak) moet ik dit topic verplaatsen.
TAO-->PP

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:33

Het lijkt me dat een SUV/terreinwagen over het algemeen in Australie op een heel andere manier gebruikt wordt als hier.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 21:04

Wat heeft dat met de relatieve letselkans bij ongeval te maken?

Denk je dat je in een Landcruiser in NL tegen een boom een andere ervaring opdoet als in Australië?
Dat een Pajero tegen een andere auto in NL ineens veiliger of onveiliger is dan een Landcruiser?
Dat over de kop met een Defender in NL de grotendeels in elkaar geschroefde alu carosserie niet verkreukelt?

Het rapport pretendeert geen exacte wetenschap, analyseert een groot aantal ongevallen en geeft een representatief beeld van de relatieve letselkans.
Het is een zeldzaam stuk informate wat veel meer informatieve waarde heeft dan de op zich al erg waardevolle botsproeven onder laboratoriumomstandigheden: In de werkelijke wereld zijn ongevallen complexer dan de lineaire en enkelvoudige botsproef in een laboratorium.
Dit rapport geeft vergelijkende informatie over ongevallen in de werkelijke wereld. De data is mbt veel autos bepaald.... informatief. Tussen >15% onveiliger en >15% veiliger dan het gemiddelde zit VEEL verschil in letselschade en sommige autos scoren nog aanzienlijk grotere relatieve verschillen.
Leer ervan, of niet :)*

hc

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 23:57

Ik zie cijfers staan over het aantal gewonden bij ongelukken. Ik kan me zo voorstellen dat dat cijfer erg moeilijk te vergelijken is tussen de drukke, vlakke wegen van Nederland en de vaak minder goede, minder drukke wegen in Australie.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 02:43

Het aantal noch de absolute ernst zijn de kern.
Wat de kern is, is de relatieve veiligheid. Als bij auto x meer/minder gewonden van meer/minder ernstige aard zijn dan bij auto y, dan is dát een relevant praktijkgegeven.

Wanneer auto x >15% boven het gemiddelde scoort en auto y >15% minder dan is dat een waardevol stuk informatie wat in NL niet fundamenteel zal verschillen van Australië.

In NL zal het absolute verschil van die relatieve >15% minder of meer alleen maar groter zijn; meer slachtoffers en meer serieus letsel; het resultaat 'alleen maar' zwaarder aantikken :)*

Er is ook aandacht voor de 'agressiviteit' van de voertuigen en dat is een in NL inderdaad onvergelijkbaar belangrijker punt. Het relatieve verschil blijft hetzelfde, 'alleen' betreft het in NL meer slachtoffers.

Je hebt helemaal gelijk met de opmerking dat de NL-omstandigheden niet gelijk zijn; de door het onderzoek gevonden verschillen wegen daar veel zwaarder. Sommige absolute waarden zijn in NL extremer, relatief echter niet.

Hier waar ik woon liggen de absolute waarden óók anders en ook hier maakt dat niets uit voor het relatieve verschil: Als ik met een Landcruiser in een ravijn duik loop ik zie rapport % meer/minder risico dan met een Defender. Extremer letsel dan bij een duik in een sloot in NL maar relatief hetzelfde.

hc