omgaan met een paard alsof het een mens is.. waarom?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nessah

omgaan met een paard alsof het een mens is.. waarom?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 12:52

Hallo,

Misschien een beetje een vage titel.. ik wist even niks beters..

Wat mij, eigenlijk altijd al, opvalt is dat ik in de paardenwereld erg veel mensen om zie gaan met een paard zoals zij met een mens omgaan. Dat mensen dingen snel zielig vinden of het paard de leider is..

Ik snap dat gewoon echt niet en vraag bij deze jullie mening. Ikzelf ben namelijk van mening dat ik met mijn paard omga als een dier dat onder mij staat. Het is een maatje van me, maar tot op zekere hoogte.. Ik wil respect van het dier en het dier krijgt dat ook zeker van mij.
Om een voorbeeldje te noemen, als ik met mijn paard loop ( er naast) en ik sta stil staat mijn paard altijd ook keurig stil. Hij is op mij gericht. Als hij een paar passen doorloopt zet ik hem, op een rustige manier, een paar passen achteruit. Daarnaast loopt mijn paard of naast mij of achter mij maar nooit voor mij.
Daarnaast als mijn paard los staat met een aantal paarden, die ze al kent, en ze krijgt een keer een mep van een ander paard bemoei ik me daar niet mee.. Ik haal mijn paard niet uit de wei daardoor en doe ook gewoon niks.. Ik laat ze gewoon hun gang gaan. Vaak zie ik mensen hun paard er gelijk uit halen onder het mom van straks krijgt hij wat.

Ik ben altijd consequent en vind ook dat het nodig is, als ik met paarden op stage te maken krijg die dominant zijn krijgen ze ook echt wel eens een mep als dat moet.. Zo hebben wij een paard met hele erge voernijd, die ik tijdens voeren ook gewoon met rust laat.. Maar toen ik vorige week ging voeren zat haar deken raar dus ik liep de box in om het deken goed te doen en mevrouw dacht wel even gericht naar mij te kunnen slaan.. Die heeft dus gewoon een schop terug gekregen.. Ik vind dat niet meer dan normaal..

Wel ben ik geduldig,zeker met paarden die angstig zijn of groen zijn.. Maar in een gevaarlijke situatie ben ik ook gewoon streng.

Ik ga met paarden om als een maatje maar wel een maatje die onder mij staat.. Ik ben ter alle tijden de baas en ik vind dat ook belangrijk, je bent bezig met een dier van vaak toch zomaar 500 kg en die moet goed zijn plaats weten anders krijg je gevaarlijke situaties.. Paarden die door drammen als ze de weide uit willen of paarden die door je heen lopen, naar je slaan of bijten.. Nee, die paarden kennen vaak hun plek niet. Naar mijn mening mag je lief voor je paard zijn maar niet te lief..

Ik hoor graag jullie meningen en ervaringen :)

knockout1

Re: omgaan met een paard alsof het een mens is.. waarom?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 13:03

AMEN.....
niets meer aan toe te voegen!!!

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 13:08

Idd, helemaal gelijk.
Vaak zie ik wel van 'Dat doe je toch ook niet met je medemens?'
En dan zie je in een ander bericht weer 'Je kan paarden niet met mensen vergelijken'
Pfff...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 13:09

Als je het paard als mens behandeld, hoef je je niet te verdiepen in de feitelijke wensen en behoeften van een paard, weet je wel hoeveel werk (en interesse) dat scheelt?!?

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 13:10

Hoe ga jij met mensen om dan? Toch ook met respect wat je dan terug krijgt zo ga ik met mijn paard om. Het is geven en nemen met mensen en ja dit doe ik ook met mijn paard. Anders ga je in mijn ogen over in machtspositie wat natuurlijk niet de bedoeling is.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 13:16

Je hebt helemaal gelijk.. :D

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 13:17

Ik vind dit ook altijd!
En ik ben echt wel van mening dat mensen dit zelf moeten weten. Maar het wordt vervelend als ze zich met mij gaan bemoeien.
Ik heb bijvoorbeeld altijd laadproblemen (met de trailer) gehad met mijn pony. Ze was totaal niet bang, maar vertikte het gewoon om erin te gaan, wij hadden hier weinig ervaring mee, en hebben dus eerst alle methodes uitgeprobeerd die er naar ons hoofd werden geslingerd. Trailer in de wei zetten met daar het voer in, (zijn we mee gestopt toen er paddenstoelen op begonnen te groeien en de pony te mager werd) In het allereerste begin natuurlijk voetje voor voetje, en met brokjes en van alles en nog wat.Er kwamen ook mensen met longeerlijnen, nou dát vind ik pas gevaarlijk, mijn pony voelde zich ook gelijk bedreigd.. De lijn schoof onder haar kont en ze kukelde bijna achterover.
Het lukte dus echt niet, na een halfjaar proberen zijn we op gaan treden, en geloof me ze loopt er nu als een lammetje in..
Tijdens de periode van het 'optreden'(zo noem ik het maar even, als je begrijpt wat ik bedoel :+ ) hadden we ook zo onze ups en downs (heeft erg lang geduurd) en als we dan ergens waren, op les of iets dergelijks kwamen zich er altijd weer een paar mee bemoeien, dáar werd ik pas niet goed van. Kwam er weer zo'n ponymeisje (ik weet dat ik niks mag zeggen, ze was waarschijnlijk iets van 20 en ik ben 15) maar zo'n type was het, en die stond ons weer helemaal te bekritiseren. Dus ze komt op ons af, en ze zegt: 'zo moet dat niet, ik zal wel even helpen' Nou ze ging het dus ook voetje voor voetje (alwéér) proberen, dit werkte natuurlijk niet, maar omdat ik altijd gauw onzeker ben(doe ik het dan echt zo verkeerd enzo) heb ik haar toen laten doen. En na een halfuur stonden we er nog..
Ik denk, iedereen heeft zo zijn eigen manier, en daar moet, zolang het niet onder mishandeling of verwaarlozing valt, de rest zich maar niet mee bemoeien.
Ik ga ook met mijn pony om als een pony, en als ze zogenaamd van een vallend blad schrikt en daarna weer tot stilstand komt is ze ook niet meteen de koningin , maar dan is het 'braaf paard'. Ik denk dat je je paard totaal verpest als je er te lief tegen bent..

Ze is trouwens wel de koningin(geweldig) als ze eindelijk in de trailer staat, maar dat moet gewoon gestimuleerd worden, als je je paard te veel beloont na een schrikactie, gaat hij dit te pas en te onpas doen, lijkt mij, tenminste zo doet onze andere pony dat (ik heb hem nu driekwartjaar en bij zijn vorige baas werd hij behandeld alsof hij haar kind was)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 13:18

Het komt denk ik voort uit onwetendheid/onkunde?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 13:19

Je hebt wel gelijk, helaas mijn stalgenoten vinden dat je eenpaard niet mag slaan waardoor ik vaak met grote ogen word aangekeken :Y)

als mijn paard ergens van schrikt bijv. schiet hij weg maar zal nooit aa het touw trekken, ho is ook echt HO.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 13:24

Ik vind ook dat je helemaal gelijk hebt.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 14:20

wouterpaard schreef:
Hoe ga jij met mensen om dan? Toch ook met respect wat je dan terug krijgt zo ga ik met mijn paard om. Het is geven en nemen met mensen en ja dit doe ik ook met mijn paard. Anders ga je in mijn ogen over in machtspositie wat natuurlijk niet de bedoeling is.

met mensen ga ik anders om dan met mijn paard.. Over mensen hoef ik geen leider te zijn en niet altijd consequent te zijn.. Ik ga een mens ook geen tik geven als ze iets doen wat me niet aan staan :')

Een paard staat onder me, een mens niet.. Bij een paard ben ik de leider bij een mens een gelijke.

En over die machtspositie.. ik vind dat dat wel aan de orde is.. Jij bent de leider en niet je paard.. Net zoals een paard een plek heeft in een kudde heeft hij dat ook bij mij. Hij krijgt alle liefde en respect van me als hij niet over de grens gaat ( zie voorbeelden in beginpost). Paarden waarmee ik omgaan kennen hun plek en weten dat ze daar niet over heen moeten gaan.
Laatst bijgewerkt door Nessah op 28-02-09 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 14:25

Ik kan er ook niks meer aan toevoegen..mijn merrie en ik hebben een sterke band van vriendschap en vertrouwen en ik sta boven haar en dat accepteert ze en ze vind het ook fijn waardoor ze heel braaf is.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 14:32

je hebt helemaal gelijk nessah,ik denk er pressies het zelfde over.
maar toch zie ik liever dat mensen een paard behandelen als mens,dan dat ze het paard geen aan dacht geven,helaas staan er daar nog veel te veel van in ons landje.
Laatst bijgewerkt door amazone77 op 28-02-09 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 14:33

tja dit soort mensen zal je altijd houden, zo heb ik een stalgenootje die haar paard een deken om doet als zij het zelf koud heeft, dit paard staat dus regematig met een deken als het buiten bijv 18 graden is. :+

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 15:04

barbar schreef:
tja dit soort mensen zal je altijd houden, zo heb ik een stalgenootje die haar paard een deken om doet als zij het zelf koud heeft, dit paard staat dus regematig met een deken als het buiten bijv 18 graden is. :+

O jeeeeeeesus.. arm paard!!!! Straks sterft het beestje nog aan oververhitting :\

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 15:11

Ts heeft inderdaad gelijk :j

Op die manier is uiteindelijk de prachtige vriendschap tussen paard en mens mogelijk! Als er altijd een gevecht blijft onstaat die vriendschap niet.. en staat het paard boven de mens, das natuurlijk niet echt veilig :P

En inderdaad er zijn heel veel mensen die het paard niet gunnen om gewoon lekker paard te zijn :n

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 15:28

barbar schreef:

Dat is dus zo'n typisch voorbeeld.
Zou het helpen als je haar uitlegd dat de comforttemeratuur (de temperatuur waarbij je geen inspanning hoeft te leveren om op temperatuur te blijven) van een mens 20 - 25 °C is en bij het paard 10 - 15 °C
Waarschijnlijk wil ze de energie niet opbrengen om zich daarin te verdiepen, maar je zou het kunnen vragen.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:26

Ik vind dat je de spijker op de kop slaat Nessah. Niets aan toe te voegen gewoon... Paard is een paard en moet als paard behandeld worden... En jammer genoeg zie je vaak dat mensen paarden vermenselijken :n.

ikke schreef:
Als je het paard als mens behandeld, hoef je je niet te verdiepen in de feitelijke wensen en behoeften van een paard, weet je wel hoeveel werk (en interesse) dat scheelt?!?

:') :+
Maar jammer genoeg zijn er idd mensen die zo redeneren.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:04

ikke schreef:
barbar schreef:

Zou het helpen als je haar uitlegd dat de comforttemeratuur (de temperatuur waarbij je geen inspanning hoeft te leveren om op temperatuur te blijven) van een mens 20 - 25 °C is en bij het paard 10 - 15 °C
Waarschijnlijk wil ze de energie niet opbrengen om zich daarin te verdiepen, maar je zou het kunnen vragen.

dit heb ik idd al een paar keer proberen te vertellen maar dan heeft ze een smoes van, ja maar mijn paard heeft een heel dun velletje dus ze heeft het heel erg snel koud.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:21

barbar schreef:
ikke schreef:

dit heb ik idd al een paar keer proberen te vertellen maar dan heeft ze een smoes van, ja maar mijn paard heeft een heel dun velletje dus ze heeft het heel erg snel koud.

hopeloos geval.........

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:29

Maar het paard is helaas hier wel de dupe van :\

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 22:30

MoonChloe schreef:
Maar het paard is helaas hier wel de dupe van :\

Yep, maar helaas kunnen we niet de hele wereld redden.
Ik zie zoveel zaken waarvan het paard de dupe wordt. Als ik een opening zie, dan probeer ik andere gedachten in te brengen. Soms lukt dat en vaak niet.

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 01:50

Ik ben ook dikke maatjes met mijn shetlander. Maar er zijn grenzen
Het is niet als hij stout is dat hij dan een extra snoepje krijgt, of het niet meer opnieuw moet oefenen.. 1 keer moet hij het goed doen voor mij. daarna doen we een andere oefening.
Kvind dat er ergens grenzen zijn ;) Maar toch is hij m'n dikke maatje ;) Mss als er iets gebeurt ofzo tussen 2 paarden / shetjes wat niet normaal is, zal k gaan kijken of er niets erg gebeurt ;)

Lins_nys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 11:35

Ik hoor heel wat interessante en goeie concepten in je tekst,
echter een toevoeging:
- Achter je paard lopen wil helemaal niet altijd zeggen dat jij ondergeschikt
bent aan hem/haar, dit is nl de positie die een hengst bv ook inneemt om
zijn kudde te drijven of om ongewenste indringers te verdrijven.
- Een tweede dingetje is dat je idd gelijk hebt met het feit dat paarden onder
mekaar best een robbertje mogen vechten, kijk echter steeds dat wanneer
jij in de buurt bent je zorgt dat die andere paarden je paard niets kunnen
doen, want wanneer jij reageert ben jij de hoogste in rang en bescherm je je
eigen kleine kudde van twee, maar wanneer je paard moet reageren wil dat in
haar wereld zeggen dat jij het leiderschap niet aankan om je kudde te beschermen
dus neemt zij die rol van je over, bij wijze van spreken...

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 17:48

Lins_nys schreef:
Ik hoor heel wat interessante en goeie concepten in je tekst,
echter een toevoeging:
- Achter je paard lopen wil helemaal niet altijd zeggen dat jij ondergeschikt
bent aan hem/haar, dit is nl de positie die een hengst bv ook inneemt om
zijn kudde te drijven of om ongewenste indringers te verdrijven.
- Een tweede dingetje is dat je idd gelijk hebt met het feit dat paarden onder
mekaar best een robbertje mogen vechten, kijk echter steeds dat wanneer
jij in de buurt bent je zorgt dat die andere paarden je paard niets kunnen
doen, want wanneer jij reageert ben jij de hoogste in rang en bescherm je je
eigen kleine kudde van twee, maar wanneer je paard moet reageren wil dat in
haar wereld zeggen dat jij het leiderschap niet aankan om je kudde te beschermen
dus neemt zij die rol van je over, bij wijze van spreken...

Met je 1e punt bedoelde ik meer dat als ik met een paard loop het paard niet voor mij uit loopt en naar rechts gaat als ik naar links wilt of me even mee trekt naar een stukje gras. Maar dat hij op mij gericht is.

Als mijn paard met een kudde los staat ben ik er niet bij ( het is wel een vaste kudde) en bemoei ik me er gewoon niet mee.. Als ze een keer een harde klap krijgt en ik zie dat toevallig.. sja dan doe ik niks, heeft ze hem waarschijnlijk gewoon verdient.