Uit de gratie geraakte ruitersportartikelen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Uit de gratie geraakte ruitersportartikelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 13:56

Waarom raken sommige ruitersportartikelen uit de gratie? Ze zijn soms nog wel te verkrijgen, maar bijna niemand koopt of gebruikt ze nog. En het is soms niet dat iets niet diervriendelijk is, maar 'het is gewoon geen mode' meer.

Een paar voorbeelden: de koordsingel. Ik vond dat altijd fijne singels, nooit geen problemen met schuren e.d.

De lage neusriem. Niets mis mee, maar waarom dan niet meer populair?

De fluittrens. Werkt het niet? Of is er een andere reden om dit bit amper meer te verkopen?

CM_

Re: Uit de gratie geraakte ruitersportartikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 14:05

Koordsingels :

Veel mensen konden er niet goed mee omgaan, en dingen zorgden voor schuurplekken omdat er knopen in zaten vanwege de onkunde.
Ik heb het nooit fijne singels gevonden .

Lage neusriem, idd vooral een modeverschijnsel, eerlijk is eerlijk een engelse neusriem staat gewoon veel mooier.

Fluittrens : heeft te weinig nut want gaat veel te snel verstopt zitten.

Oftewel de meeste dingen raken om praktische of mooiheidsredenen uit de gratie naar mijn idee.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 14:11

koordsingel heb ik nooit mee moeten werken, vind dat echt ondingen! Vind de singels van nu veel fijner en een stuk veiliger ook! Met een koordsingel heb je gewoon sneller dat er toch vel fout zit tussen die koordjes :(:)

Lage neusriem: wat crossmonster zegt :') Engelse vind ik mooier.

Fluittrens ken ik niet?

Ik heb eerder moeite met de "nieuwe modegrillen" dan met de dingen die uit de mode raken :o

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 14:21

De lage neusriem. Niets mis mee, maar waarom dan niet meer populair?

Een lage neusriem heeft een andere inwerking dan een hoge Engelse neusriem en hij werkt ook op een heel ander deel van de neus en kaak in. Vind het wel een beetje jammer als er voor een Engelse neusriem wordt gekozen omdat het `mooier staat´,want dat geeft al aan hoe weinig er bekend is over het hoe en waarom van het harnachement. De lage neusriem wordt vaak gebruikt als africhtingsneusriem, de hoge neusriem komt pas later in de africhting.

De fluittrens. Werkt het niet? Of is er een andere reden om dit bit amper meer te verkopen?
deze ken ik ook niet.

Plaatje:
Afbeelding

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 14:24

Dit is wat ik vond op een draversforum:
Citaat:
Je moet een fluittrens kopen! Als ie dat 1 keer vastpakt dan laat hij het de rest van zijn leven wel. Dan ontstaat er een heel irritant hoog toontje en dan leren ze het snel af!

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 15:15

Die fluittrens ziet er niet prettig uit. Een staaf dik ijzer zonder vorm. En ik ben ook de jongste niet meer, maar heb er nog nooit iemand mee gezien. Dus of het uit de mode is?
Koordsingel heb ik altijd een onding gevonden. Nooit geen problemen gehad, maar heeft me nooit fijn geleken voor een paard.
Lage neusriem is denk ik inderdaad een mode verschijnsel. En ook ik vind een hoge neusriem heel veel mooier.

Zo had je vroeger ook peesbeschermers van plastic, met ook van diezelfde bandjes er door heen.
En jute stal dekens. En vilten dekjes. Bij al deze ben ik toch blij met de nieuwe veranderingen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 15:25

Ik vond de jute dekens altijd heel erg fijn. De paarden waren er altijd snel droog onder. Begrijp niet waarom die zijn verdwenen.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 15:26

Fleeceje is veel handiger, tenminste vind ik dan. Schuurt niet zo, is niet zo stug. Ze waren wel degelijk en sterk, dat dan zeker weer wel.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 15:41

lage neusriem zorgt inderdaad voor een mooie stabiele ligging van het bit, jammer dat het uiterlijk blijkbaar belangrijker is!
Ik heb zelf een Engelse neusriem voor mijn paard (dus geen combi), in feite doet die bijna niks. Ik doe hem ook altijd netjes zo los dat er nog 2 vingers tussenkunnen.

Nog zoiets van de oude stempel: de kaptoom. Gelukkig is hij bezig met een comeback.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 15:42

Lage neusriem een modeverschijnsel??? Wel apart dan dat je ze tegenwoordig veel meer ziet omdat mensen erachter komen dat hun paard er fijner meeloopt (ja ik rij ook met lage neusriem en ondanks dat ik een gecombineerde vééél mooier vind, kies ik voor wat mijn paard fijner vind).

Een koordsingel gaan altijd haren tussen zitten, vind het logisch dat die niet meer verkocht worden. Tegenwoordig zijn er zoveel betere singels te krijgen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 15:44

beantsje schreef:
lage neusriem zorgt inderdaad voor een mooie stabiele ligging van het bit, jammer dat het uiterlijk blijkbaar belangrijker is!
Ik heb zelf een Engelse neusriem voor mijn paard (dus geen combi), in feite doet die bijna niks. Ik doe hem ook altijd netjes zo los dat er nog 2 vingers tussenkunnen.

Nog zoiets van de oude stempel: de kaptoom. Gelukkig is hij bezig met een comeback.

sperriempje? :)*

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 15:45

De sperriem zorgt ook voor het stabiele liggen van het bit. Maar ik merk dan zelf weer geen verschil, laag, hoog, gecombineerd of zelfs zonder neusriem. Misschien omdat ik net als beantje alles los heb hangen.

De kaptoom heb ik nooit gebruikt.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:02

Die vilten dekjes ken ik ook nog wel...Vilt is ook wol, dus of dat nou zo heel slecht was? Het gaat bij een dekje veel meer om de pasvorm denk ik, nog meer dan om het materiaal, laat staan het modekleurtje...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:03

Sperriem zit vaak veel te ver voor het bit. Dan helpt het niks, alleen de mond dicht te houden. Zeker als hij strakker zit dan de hoge, dan trekt hij de hoge naar voren en verliest hij al helemaal zijn functie om het stil te houden.

Lage neusriem - men vindt het lelijk. Maar ik heb er pas weer 1 gezien bij de eigen paarden op de manege. Zelf rij ik ook altijd met laag, ondanks dat de eigen hoofdstellen van Karinda en Dina hoge neusriemen hebben.

Koordsingel - Men vindt het zielig. Als het niet fatsoenlijk vastgemaakt wordt kan het voor schuurplekken zorgen. De benen naar voren trekken na het singelen is toch ook niet meer van deze tijd.

Fluittrens - Men kent het niet. Ik heb er zelf ook nooit mee gewerkt dus of het werkt weet ik niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:04

Mizora schreef:
Sperriem zit vaak veel te ver voor het bit. Dan helpt het niks, alleen de mond dicht te houden. Zeker als hij strakker zit dan de hoge, dan trekt hij de hoge naar voren en verliest hij al helemaal zijn functie om het stil te houden.
.

Dan heb jij vrees ik je hoofdstel te groot gekocht oid, sperriem zit bij mij nl tegen het bit aan :+ Als je sperriem zo laag zit, zit je neusriem niet goed. Dus IMO is je hoofdstel dan fout afgesteld :=

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:09

Dan zit je hoge neusriem waarschijnlijk te laag. Dat zie je namelijk wel heel vaak.

Die vilten dingen kon je niet goed uitwassen, dat vond ik een nadeel.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:11

Idd de werking van de lage neusriem is niet zoveel beter/ anders dan een engelse neusriem die goed is bevestigd.
Een mexicaan werkt wel anders in, en zeker omdat 9 vd 10 mensen de neusriem verkeerd bevestigd, met de ringen zowat in de ogen van de knollen :+

Wat is nog meer uit de gratie geraakt : Haarnetje (volledig over haar heen) en haarstrik met haarzakje eraan .

En die caps met dat stuk leer in de nek (foeilelijk) zie je ook steeds minder.

Hmm en wat nog meer * denkt na *

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:16

Het geen cap dragen is uit de gratie geraakt :) Vroeger reed iedereen zonder.

De plastron die je zelf moest strikken.

__Sanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:18

Er zijn ook gebroken fluitbitjes ipv ongebroken.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:21

Ik heb nog steeds een zelfstrikbare plastron :')

Maar die zie ik zowiezo nog wel veel, vroeger had ik juist een kant en klare... geschiedenis herhaalt zich :D :))

Toen ik in deurne zat mocht je na het eerste jaar zonder cap rijden, dus idd is dat zonder cap rijden ook van de oude stempel.

Met normale dunne dekjes rijden tegenwoordig ook :x

Bontjes mogen van mij ook weer rap verdwijnen, naast dat ze oerlelijk zijn en er veel gevoel verloren gaat, zijn ze ook funest voor de rug.

Maar nu draai ik de boel om, we hebben het over dingen die verdwenen zijn :P

De roskam!
Afbeelding

Vroeger onmisbaar in je poetstrommel, je maakte er na elke poetsbeurt je borstels mee schoon.

En wat denk je van tape om de manen... zoooo 1990 :')

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:27

crossmonster schreef:
Bontjes mogen van mij ook weer rap verdwijnen, naast dat ze oerlelijk zijn en er veel gevoel verloren gaat, zijn ze ook funest voor de rug.

Waarom funest voor de rug???

Gekleurde tape om de frontriem draaien. Als je er heel handig in was kreeg je mooie diehoekjes.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:28

Nu gebruik je die ovale ijzeren om je borstels schoon te maken.Maar die jij laat zien is inderdaad weg.

Ja tape, echt van rond die tijd. :)

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:29

Inderdaad, tape om de frontriemen! Ik ken alleen de caps met het stuk leer in de nek niet. Met alle andere spullen heb ik jarenlang gereden. Het was in ieder geval erg degelijk materiaal, het ging zelden stuk. Hooguit een passantje dat sneuvelde... Als penny zwoor ik altijd om nooit een koordsingel te gebruiken voor mijn eigen paarden en die belofte ben ik nagekomen. Met name in de winter vond ik het een crime om alle haren glad eronder te krijgen (reed destijds een kruising ijsco).
Die ijzeren roskam werd door de boeren waar ik paarden reed zelfs gebruikt om de paarden tijdens de rui mee te 'borstelen'. Ik moet zeggen dat deze ook in mijn huidige poetskist ontbreekt, vond het altijd een onding...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:30

In mijn ponytijd gebruikte ik altijd "mijn handelsmerk" :') Ik vlocht de pony aan een kant in, en hing aan de andere kant in het binnen een vlechtje naar de andere kant met een gekleurd lintje erin ...

Komop hey, dat was toen stoer :')

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:33

Schiet me nog iets te binnen, met twee teugels rijden.
Een sierspeldje op je cap.