Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Engelse vind ik mooier.
Citaat:Je moet een fluittrens kopen! Als ie dat 1 keer vastpakt dan laat hij het de rest van zijn leven wel. Dan ontstaat er een heel irritant hoog toontje en dan leren ze het snel af!

beantsje schreef:lage neusriem zorgt inderdaad voor een mooie stabiele ligging van het bit, jammer dat het uiterlijk blijkbaar belangrijker is!
Ik heb zelf een Engelse neusriem voor mijn paard (dus geen combi), in feite doet die bijna niks. Ik doe hem ook altijd netjes zo los dat er nog 2 vingers tussenkunnen.
Nog zoiets van de oude stempel: de kaptoom. Gelukkig is hij bezig met een comeback.
Mizora schreef:Sperriem zit vaak veel te ver voor het bit. Dan helpt het niks, alleen de mond dicht te houden. Zeker als hij strakker zit dan de hoge, dan trekt hij de hoge naar voren en verliest hij al helemaal zijn functie om het stil te houden.
.
Als je sperriem zo laag zit, zit je neusriem niet goed. Dus IMO is je hoofdstel dan fout afgesteld