"moet aan de teugel kunnen lopen"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

"moet aan de teugel kunnen lopen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 18:05

Een zin die ik steeds vaker in te koop gevraagt topics langs zie komen (of ik let er meer op ;) )
Hoe kan het nou een eis zijn dat een paard wel of niet aan de teugel loopt? Dat het paard bij ruiter A keurig loopt, wil niet zeggen dat ie dat bij ruiter B ook doet.

Kan iemand me die zin eens uitleggen? ;)

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:08

zag het vandaag nog staan, ben zelf ook heel benieuwt ;)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:11

Ik kan het je mischien niet helemaal uitleggen, ben het wel met je eens. Mensen snappen vaak niet dat 'aan de teugel' geen oefening is maar een gevolg. Als ik iemand hier op bokt zie typen 'kijk hij kan al goed aan de teugel lopen', denk ik er automatisch achteraan 'nee jij kan hem goed in de krul trekken!' Ook snappen ze vaak niet dat het bij sommige paarden echt lang duurt voordat ze zich durven loslaten. Ik denk dat het in de ogen van menig onervaren manegemeisje een eis is om goed te kunnen rijden, vaak omdat ze opkijken naar sommige pnsionruiters met hoger niveau. Dus willen ze natuurlijk ook een pony die dat kan! Maar nogmaals snappen ze niet dat het geen kunstje is. Nageeflijkheid en aanleuning is volgens mij niet alleen het meest besproken onderwerp op bokt maar daarbij ook het meest delicate onderdeel van het rijden.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:16

Misschien word het meer gezien als een soort basis training dat een paard het al heeft geleerd. Hoewel het natuurlijk (zoals al gezegd is) geen aparte oefening is maar een gevolg van goed rijden over het geheel.

In verkoop advertensies staat immers ook vaak op wel niveau het paard heeft gelopen. Maar dat betekend niet dat je als nieuwe eigennaar meteen op dat niveau kan starten.

WowAmigo

Re: "moet aan de teugel kunnen lopen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 22:03

Volgens mij zegt dit meer over de koper dan over het gezochte paard?

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:53

het is er eigenijk een beetje ingesleten, vooral op de maneges. Vorig jaar toen ik nog op een manege reed werd er heel wat afgeroddelt over elkaar.
'Zij kan 'niet' rijden want haar pony loopt niet aan de teugel' Vaak was het zo dat de pony's die wel aan de teugel liepen dit alleen maar reden nadat ze enkele malen met elastiek waren gereden. Ze trokken de pony dus in de krul. Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik er toch wel aardig trots op ben als ik aan het rijden ben en de pony na een aantal maanden ineens aan de teugel loopt. Maar inderdaad sommige pony's doen er veel langer over dan anderen, en het is geen oefening maar een gevolg.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:54

WowAmigo schreef:

klopt. Laatst sprak ik een meisje die eindelijk een eigen pony mocht. Zei ze: 'ja ik heb op marktplaats al heel veel pony's gezien die aan de teugel lopen! Ik vind eigenlijk wel dat ze aan de teugel moeten lopen, anders is het geen goede pony.'

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:55

Het ene paard is gemakkelijker na te rijden dan het andere paard, denk dat je het als zodanig moet lezen. Een paard met een fijne mond loopt gemakkelijker in aanleuning dan bijv. eentje met de spreekwoordelijke (lees moeilijker) franse mond.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:55

Hmm, aan de teugel is als je een constante, soepele verbinding hebt met de paardenmond.

En als deze goed is, kan het zijn dat het paard ook NAGEEFLIJK gaat lopen.

Het mooie is dan dat dit soort kopers dus niet eens weet waar ze het over hebben :P En dat zegt, inderdaad, meer over de kopers dan over het gezochte paard :+

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:58

Nou ja, het ene paard is natuurlijk veel makkelijker/sneller/soepeler nageeflijk te rijden dan het andere. Misschien dat ze op zoek zijn naar een paardje die dus heel correct gereden is zodat de beginnende ruiter veel kan leren van dit paardje? :+

lijktmesterkt,maarikdoepositief:P

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:36

ja ze zoeken ook een paard dat correct gereden is, maar ze moeten wel aan de teugel kunnen lopen, het is tenslotte een oefening :+

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:24

Kan me voorstellen dat je dan een pony zoekt die fijn gereden én na te rijden is, maar dat vraagt toch ook wat van de ruiter. Wat als die het binnen 6 maanden niet meer doet? Terugbrengen ivm verborgen gebrek? :+ (hij is stúk!!)

Ik snap best wat er achter steekt, maar in mijn ogen kan je dan nog wel wat lesjes gebruiken zeg maar ;)

petradek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:30

Jammer, zulke mensen!

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:31

Ik vind dat eigenlijk best wel grappig als dat er staat :+
Getuigd niet echt van een beetje ervaring vind ik.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:07

Alleen een enkel geval van extreem brede hals in combinatie met te nauwe kaak (zoals bij sommige fjorden) kan niet aan de teugel lopen. Verder kan elk paard aan de teugel lopen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:09

Tallie_Ho schreef:
Hmm, aan de teugel is als je een constante, soepele verbinding hebt met de paardenmond.

En als deze goed is, kan het zijn dat het paard ook NAGEEFLIJK gaat lopen.

Het mooie is dan dat dit soort kopers dus niet eens weet waar ze het over hebben :P En dat zegt, inderdaad, meer over de kopers dan over het gezochte paard :+

Niet juist; een constante soepele verbinding wordt 'aanleuning' genoemd. Als een paard dan ook nog nageeflijk is, is hij aan de teugel.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:11

Ik vind het idd apart. Het is ook altijd een doel bij ons in de les.

Als ik zelf rijd 'vraag' ik er haast nooit na, ik laat mn verzorgpaard zelf het bit lekker opzoeken .

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:24

Sabinee__ schreef:
Ik vind het idd apart. Het is ook altijd een doel bij ons in de les.

Als ik zelf rijd 'vraag' ik er haast nooit na, ik laat mn verzorgpaard zelf het bit lekker opzoeken .

Mager lesgeefmens heb je dan, als die niet verder kan komen dan de startlijn. Zou ik toch eens zoeken naar iemand die ook nog iets te melden heeft zodra het paard "an de teugel" is.

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:29

Het ligt natuurlijk heel erg aan het paard...
Soms zie ik mensen echt net zolang "trekken"" totdat het paard loopt. Gewoon lekker doorlopen en goed op het been is het belangrijkste, als je dat goed kan, dan kan je voorzichtig gaan spelen......

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:46

WowAmigo schreef:

:j dan weet je iig aan wie je je paard niet wilt verkopen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:49

Inderdaad belachelijk.. Ik zou het als ik een paard kocht, er eerder bij zetten: een goede achterhand.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:50

of gewoon een slof erbij geven. loopt ie ook wel 'áan de teugel' :Y)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:51

suuzepuus schreef:
of gewoon een slof erbij geven. loopt ie ook wel 'áan de teugel' :Y)

haah daar dacht ik net ook aan :9
Dan loopt ie denk ik bij iedereen wel aan de teugel, nouja in de krul is denk ik een meer passend woord.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 22:05

och dat verschil kennen ze toch niet...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 10:35

suuzepuus schreef:
och dat verschil kennen ze toch niet...

Zelfs in het juryhokje wordt het verschil vaak niet opgemerkt......