Stalling grrr.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Balou_k

Stalling grrr.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 19:23

Ik ga allereerst geen namen noemen ;)

Dit word een lang verhaal, dus ga niet reageren als je het niet helemaal heb gelezen.

Ik sta op een stal, zelf mesten, zelf voer kopen zelf hooi/stro kopen. Ook moet je een keer per week twee kruiwagens mest uit de wei halen. Klinkt allemaal leuk en aardig, en als het alleen dit zou zijn is het natuurlijk geweldig.

Hooi en Stro :

Een tijdje geleden begonnen er pensionklanten te 'zeuren' dat er hooi en stro werd 'gestolen' niemand noemde een naam, maar ik had het gevoel dat ik de schuldige zou zijn, samen met nog een stalgenoot, toevallig zijn wij beide 16 jaar en daarmee de jongste.
We hielden hier een vergadering over, maar hier is verder niks uitgekomen.
Kennelijk is dit nog steeds aan de gang, ik merk niks, ik tel mijn hooi en stro niet, alleen merk ik wel op dat het snel op gaat, :Y)
Ik had 15 balen hooi en 20 balen stro, dit was binnen een maand op, ik geef mijn paard 3 plakken hooi en ik gebruik veschillende hoeveelheden stro.
Ik weet wel dat een vrouwtje van stal veel hooi 'extra' geeft, want mijn paard is toch zo mager :Y)

Voer :

We kopen allemaal ons eigen voer apart, mijn paard is vreselijk dik, ja echt dik, tussen de ribben door, en op de ribben een echt vetlaag, op de ruggengraat ook vet, het is een tweejarige, die hoort dus eerder schraal te zijn dan te dik !
Nog word er gezecht dat hij te dun is, dat hij precies goed is en dat hij niet mag afvallen, dat ik hem dan maar veel moet longeren, zoals jullie in een ander topic kunnen lezen heeft hij een beschadigd gewricht (sprong) dit komt doordat hij vast heeft gezeten in schokdraad !
[BEH] Toch fout, beschadigd gewrichtskapsel !
Dus en door zijn leeftijd, en door zijn beschadiging kan ik hem niet veel longeren, ik doe het nu ong. 2 keer in de week, ik wil niks overbelasten.
Ik wil hem dus geen KRACHTVOER meer geven, hooi kan hij onbeperkt eten.

Weidegang :

Mijn paard was gewend 24/7 buiten te staan, wind of geen wind, regen of geen regen, storm of geen storm etc. Nu staat hij halve dagen buiten, en als het een beetje regent maar van 12 tot half 5, hier ben ik het niet mee eens, er staat een schuilstal, hij zit goed in zijn vacht, hij heeft hooi ter beschikking, dus hoezo koud ? Maar langer mag niet, nu wil ik hem weer langzaam aan 24/7 buiten hebben, ik merk aan zijn gedrag dat hij er niks aan vind, ik ken mijn paard en ik weet hoe hij zich ongeveer voelt.
Hij word baldadig, sloopt zijn stal, ontsnapt er maar al te graag uit etc. (Mijn schuld, is een schuifdeur en heb de klink er niet opgezet waarschijnlijk andere verklaring heb ik niet)

Mest uit wei :

Iedereen moet twee kruiwagens mest uit de wei halen per week, dit haal ik soms niet, ik ben er meestal in het donker en dan zie je bar weinig, nu probeer ik het zo goed als kan bij te houden, ik loop nu zo'n 5 kruiwagens achter, ik probeer dit in het weekend in te halen zo goed als kan.
Zijn stal doe ik ook zo goed als kan, het is een echte viezerik, maandag en dinsdag was ik ziek, dezelfde stalgenoot van mijn leeftijd heeft hem toen opgestrooid :o :(:) , woesdag heeft mijn moeder hem gedaan omdat ik weg moest voor school, het is niet zo dicht bij huis dus kan ik niet zomaar zeggen ik ga :(:)

Aan de andere kant belooft de pension'baas' dingen zoals :

Mesthoop weghalen
(dit roept hij nu al langer dan een maand, en wij maar verschuiven)
Wei in stukken verdelen
De bak is stuk deze moet hij eigenlijk maken (geen haast)

Dit alles is trouwens voor 100 euro, dus het is een mooi bedrag, maar na al dat gezeur achter de rug, al dat gemiep en etc. wil ik hier weg.
De enige rede dat ik nog bleef was voor de stalgenoot van mijn leeftijd, heel gezellig, samen buiten wandelen, we kennen elkaar zo'n beetje en elkaars paarden die allebei zo zot als een deur zijn ook ;)

Dit moest ik even kwijt dank voor het lezen.

Foto van mijn magere paard :Y) komen van de week !! Oordeel dan zelf

Ligt het aan mij, of ?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:19

Ik snap je frustratie wel, zeker over de kruiwagens poep, de weide die ik huur moet ik zelf ook elke dag leegmesten, anders verdubbeld de huur en doet de boer het zelf *zucht*. Ben ook nog maar student en kom vaak 's avonds laat thuis, en moet dan nog poep gaan kuisen. Maar, ik zorg wel dat dit elke dag gedaan is, vooral om strubbelingen te voorkomen. Voor de wintermaanden heb ik een hele sterke zaklamp (meer een soort spot, maar dan draagbaar) en dan doe ik het maar in het donker... eventjes tanden op elkaar en snel een kruiwagen volscheppen (paardlief poept elke dag anderhalve kruiwagen vol).

Het is niet echt veel hulp, maar gewoon een tip. Als je al je klusjes op tijd af hebt, is dat al één ding minder waar ze over kunnen zeuren :) Ook is blijven communiceren erg belangrijk, want anders krijg je in no time misverstanden (zoals dat jij bv dat hooi zou stelen).

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 21:34

Ik heb alles af, behalve de kruiwagens, in het donker wil ik het niet doen, ik ben nou eenmaal ECHT bang in het donker, en soms wil ik het doen en heeft iedereen alles al weggehaald, ze staan nu ook niet veel in de wei dus ligt niet zoveel.

Woody2015

Re: Stalling grrr.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 08:25

Ow ikk herken mezelf precies in je verhaal, natuurlijk niet alle gelijksoortige dingen!
Ik sta dus ook op zo'n zelfverzorgerstal en allemaal leuk en aardig, mijn paarden kunnen het niet beter hebben maar wat een gezeik!
Dan weer dit niet goed, dan doe ik te weinig of dan betaal ik te weinig of ik heb de wei niet goed genoeg schoon of er is weer ruzie met die, ja ook ik zoemk stiekem naar een andere plek maar ergens waar het beter is voor mijn paarden kan ik niet vinden en daar komt buij dat de pensionprijzen echt belachelijk hoog zijn!

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 08:29

op het moment dat jij echt niet gelukkig bent op die stal, kan ik je eigenlijk maar 1 tip geven.
En dat is, ga op zoek naar iets anders!
Ik heb dat nml zelf ook gehad en kwam elke dag boos thuis, dat werkt niet, iig niet voor mij.
Zit je paard ook niet op te wachten!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 08:56

als je pony buiten blijft , staat deze dan alleen ?
is het bij jullie net zo verschrikkelijk nat als in
de rest van zeeuwsvlaanderen ?

niet alle boeren zijn even duidelijk in communiceren
weet je zeker dat de opgegeven reden de enigste is ?

3 plakken hooi is wel wat weinig hoor
dat eet mij shet al in de winter
zoveel gras is er nu niet en er zit niks in
om een indicatie te geven
mijn paard pony en shet krijgen gezamelijk 3 kruiwagens
voedzaam ! kuil , paarden kuil wel dus net ff droger dan kuil
net ff natter dan hooi

weet niet welke kwaliteit hooi je voert maar hou wel de voedings waarde in de gaten
als je niks bijvoert

als er te weinig in zit gaan paarden meer eten om toch aan hun vitaminen te komen
en worden dan dus dik

als je een baaltje hooi hebt knoop deze dan weer dicht
je bent er alleen einde dag dus lijkt me sterk dat ze jou aankijken
op diefstal hooi ,

dat vrouwtje van stal .. die dus extra voert .. is dat ook een pension klant ?
pakt die van jouw hooi ?
of van ander hooi ?
neem aan dat je der al aangesproken hebt over het ongevraagd bijvoeren ?
verder heeft een ander weinig te maken over hoeveel beweging jij je paard geeft

om van het gez.. over stro kwijt te zijn kan je er over denken
om op vlas oid over te gaan
scheelt ook veel in hoeveelheid te mesten :D

op IEDERE stal heb je mensen waar je het niet mee kan vinden etc
ook bij ons ..
bij ons geeft de boer hooi bij .. ook als je dat niet wilt
heel lief bedoeld maar men .. een enorme bende makend in de wei
mijn paarden nemen 3 happen en gaan er over urineren
echt nog nooit zoveel mest/rotzooi/werk gehad als op deze stal
(en heel veel meer nutteloos werk en en en ..zucht)

onze boer belooft ook 10.000 dingen
begin vorig jaar zou het een en ander al in orde zijn :D
het begin / de start moet nog gemaakt worden :(
zo zou die oa zand storten bij mij in de paddock
met als gevolg dat mijn paarden weer / nog in de modder staan
heb nu zelf rubber matten gekocht zodat ze iig EEN droog sta plekje
hebben ...
de weide afzetten .. wij ja wij (in mijn man en ik ) hebben voor andere pension klanten in de winter
een weide en paddock af staan zetten in de regen etc
boer had geen tijd , maar mijn paarden mochten door dat deze nog niet af was
niet naar de paddock

mijn paarden staan met hun hooi op de wind
omdat anders een paard van een ander door de draad gaat ..

onze eigen weide die de boer afzou maken
(waar eerst de helft is ingepikt dus we komen gras te kort deze zomer
jippie .. nog meer zelf hooi bij kopen ..
de zomer weide daar liggen palen en draad klaar , al maanden ..
paarden kunnen nu dus NIET DE WEI OP)
heel fijn als je buiten paarden hebt ...

weet dat je der overdenkt om naar ons toe te komen
(me god weet waar je je pony dan zou moeten zetten .. komen nu al te kort)
maar daar heb je dus de zelfde euvels .. en geen eigen hooi/stro
daar heb je dan ook geen schuilstal
ze kijken wat minder naar weide uitmesten , maar bij verder ook 10.000 kleine dingen

ga op stal eens in overleg over het mesten en jouw school uren
de dagen worden al weer langer , de donkerste tijd hebben we gehad
en de langste zwaarste winterdagen zijn al achter de rug

het gras lijkt altijd groener aan de overkant ..maar echt overal is er wel iets
dus denk goed na wat je wilt en of waar je nu staat
wel of niet in dat plaatje gaat passen

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 09:11

Nee de wei is niet nat ze staan met zijn 5en op 2 HA en dan een groepje van twee (dominant ook tegen mensen) op 1 ha.

De wei is in twee delen verdeeld, en alleen de eerste 5 vierkante meter is een BEETJE blubber.

Over 3 plakken is weinig :

Dit krijgt hij per KEER, hij krijgt twee keer avond, en een keer octend voor dat ze op de wei gaan.

Dat vrouwtje voert van mijn voer en hooi / stro bij, gisteravond was ik later, aangezien ik op mijn vader moest wachten, (wij voeren met bakjes) toen had ze heel mijn bak vol met voer gedaan, ik vind het zo niet gek dat hij dik is/word.
Alleen staan ja dat wel, maar ik zou net zo lief een shetlander kopen voor erbij. Mijn paard word hier niet gelukkig van en ik ook niet, dit vind ik gewoon heel erg jammer.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 09:16

Ik vind 100,= een pittige prijs als dit excl, voer, hooi, stro en mesten is!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 09:21

@ Jord

Een pittige prijs, misschien wel, maar het ligt best mooi, tegen de polder aan, maar ook een dorp ernaast (sluiskil)

3 HA aan weide die echt niet nat is :)

Een redelijk nette bak (waar ik nu toch geen gebruik van maak, mijn paard is 2 jaar, ik leer hem nu de basis van longeren (stap en draf) )

Ja waarom ik hier nog sta ?

Puur en alleen om die stalgenoot, samen hebben we het reuze gezellig, maken wandelingen met de paarden, etc.

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 09:30

Jord schreef:
Ik vind 100,= een pittige prijs als dit excl, voer, hooi, stro en mesten is!

ik vind het wel een redelijke prijs maar tja mijn paard staat in de randstad en alles wat dan lager is dan wat ik betaal vind ik al redelijk haha.

Maar als je je echt gaat ergeren en dalijk echt met tegenzin naar je paard gaat zou ik toch op zoek gaan naar een andere stal. misschien betaal je dan iets meer maar hoef je ook minder te doen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 09:33

De stal doen vind ik niet erg, het is altijd wel gezellig, met Balou erbij, die altijd vreselijk in de weg staag :o haha.

Alleen die kruiwagens, als ik ze wil doen is het te donker wat ik ECHT eng vind (rede ga ik nu niet noemen), of er ligt niks waarna ik maar met een halve kruiwagen terug kom waarna ik weer gewoon twee volle moet halen.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 09:37

Als het puur en alleen voor de stalgenoot is, zal ik toch op zoek gaan naar iets anders. je moet nooit voor de mensen blijven, mensen komen en gaan. Heeft je stalgenoot eventueel geen interesse om samen iets anders te zoeken?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 09:42

Deze stalgenoot gaat volgend jaar weg (gaat een opleiding doen, althans dit wilt ze gaan doen, dan neemt ze haar paard mee naar Breda als ik weg ben, anders wou ze haar paard laten staan, dit wilt ze nu niet omdat ze nu ook geen rede heeft om te blijven.)

Mijn moeder gaat vanavond bellen voor stalling.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 09:45

SLOT OP JE VOERTON
daarbij .. heeft ze jouw paard niet te voeren

bedenk wel wat een luxe een DROGE wei is..
en het in het donker is maar van korte duur

hoe vaak zie je nu andere mensen ?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 10:03

Niet vaak en ook dit is een probleem, ik kom telkens in de avond na school of stage, dan denken ze dat ik niet ben geweest, dit vind ik ook niet leuk, ik word overal op aan gekeken, nu leg ik telkens een vlecht in zijn staart en haal hem de dag erna uit, alleen maar om te bewijzen ik ben geweest, dit voelt zo naar.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:03

Tip voor uitmesten in het donker: een hoofdlampje op doen!
Dat gebruik ik na een tip van een stalgenootje nu ook bij het uitmesten van de paddock in het donker en bevalt erg goed. Je hebt je handen vrij om de mest te scheppen en hebt altijd licht waar je heen kijkt.

Krachtvoer kun je een slot op je ton doen. Hooi kun je je pakken opgestapeld houden en een lijstje bijhouden waar je elke keer dat je 1 opensnijd een streepje zet. Dan weet je ook wat je verbruikt en op 1 open pak is makkelijker te zien wat je zelf voert en of dat te snel gaat. Normaal weet je hoeveel hooi je per dag voert (hoe veel dagen je met 1 pak kan doen)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 10:06

@ joyce, dat durf ik niet :o ik ben echt vreselijk bang, dit heeft ook een rede, maar ik denk niet dat ik die hoef uit te leggen.
Het donker om me heen, ik kan er niet tegen. :(

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:22

Diesel83 prijzen in de randstad zijn idd niet prettig.

TS kun je niet met je stalgenoot overleggen om dan samen naar een andere stal te gaan als je alleen voor haar blijft? Dat lijkt me dan de beste oplossing, als zij dan die opleiding in Breda gaat doen kun je alsnog voor haar paard zorgen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 10:26

@ Jord, zij kan momenteel geen duurdere stal bekostigen, daarbij heeft ze ook geen tijd om verder weg te staan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:33

Balou_k schreef:
@ joyce, dat durf ik niet :o ik ben echt vreselijk bang, dit heeft ook een rede, maar ik denk niet dat ik die hoef uit te leggen.
Het donker om me heen, ik kan er niet tegen. :(

Dan moet je wat of iemand anders regelen. Jij bent daar verantwoordelijk voor!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 10:34

@ superwomen, wie kan ik regelen ? wie zou dat doen ?

Ik ben echt bang in donker dit heeft ook een rede niet zomaar een rede, dit vertel ik liever niet openbaar op een forum.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:36

Kun je tegen dat vrouwtje niet heel duidelijk zeggen dat ze je paard niet bij mag voeren en er gewoon af moet blijven!
Dit kan natuurlijk echt niet.
En over het mest ruimen : Bij ons op stal moeten de pension klanten ook mestruimen op het land. Ze hebben gewoon een vaste dag in de week waarop ze de landjes mestvrij maken.
Dat werkt beter dan dat iedereen er willekeurig twee kruiwagens af trekt.
Maar een andere stalling zoeken zou de beste oplossing zijn denk ik.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 10:40

Ja maar dat vrouwtje trekt zich er niet van aan, die vind mijn paard te mager, ik ga van de week foto's maken hoe mager hij dan wel niet is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:41

Balou_k schreef:
@ superwomen, wie kan ik regelen ? wie zou dat doen ?

Ik ben echt bang in donker dit heeft ook een rede niet zomaar een rede, dit vertel ik liever niet openbaar op een forum.

Maakt niet uit welke reden je heb.
Als je en afspraak heb, dat je dat moet regelen, dan moet je dat doen.
Desnoods vraag je je ouders of een vriend/vriendin of betaal je iemand whatever... Als je maar zorgt dat het gedaan wordt.

En dat vrouwtje zou ik maar snel duidelijk maken dat ze niet aan je paard moet komen of voeren.... Als ze dat wel doet dat zij ook een paard hier heeft staan en daar dus maar eens goed over moet nadenken ;)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 10:43

@ superwoman,

ik wil best iemand betalen, maar wie en waar vind je zoiemand nou ?

Iedereen loopt trouwens achter, het is niet alleen ik, vaak ligt er gewoon ook niet genoeg.