Dit word een lang verhaal, dus ga niet reageren als je het niet helemaal heb gelezen.
Ik sta op een stal, zelf mesten, zelf voer kopen zelf hooi/stro kopen. Ook moet je een keer per week twee kruiwagens mest uit de wei halen. Klinkt allemaal leuk en aardig, en als het alleen dit zou zijn is het natuurlijk geweldig.
Hooi en Stro :
Een tijdje geleden begonnen er pensionklanten te 'zeuren' dat er hooi en stro werd 'gestolen' niemand noemde een naam, maar ik had het gevoel dat ik de schuldige zou zijn, samen met nog een stalgenoot, toevallig zijn wij beide 16 jaar en daarmee de jongste.
We hielden hier een vergadering over, maar hier is verder niks uitgekomen.
Kennelijk is dit nog steeds aan de gang, ik merk niks, ik tel mijn hooi en stro niet, alleen merk ik wel op dat het snel op gaat,
Ik had 15 balen hooi en 20 balen stro, dit was binnen een maand op, ik geef mijn paard 3 plakken hooi en ik gebruik veschillende hoeveelheden stro.
Ik weet wel dat een vrouwtje van stal veel hooi 'extra' geeft, want mijn paard is toch zo mager
Voer :
We kopen allemaal ons eigen voer apart, mijn paard is vreselijk dik, ja echt dik, tussen de ribben door, en op de ribben een echt vetlaag, op de ruggengraat ook vet, het is een tweejarige, die hoort dus eerder schraal te zijn dan te dik !
Nog word er gezecht dat hij te dun is, dat hij precies goed is en dat hij niet mag afvallen, dat ik hem dan maar veel moet longeren, zoals jullie in een ander topic kunnen lezen heeft hij een beschadigd gewricht (sprong) dit komt doordat hij vast heeft gezeten in schokdraad !
[BEH] Toch fout, beschadigd gewrichtskapsel !
Dus en door zijn leeftijd, en door zijn beschadiging kan ik hem niet veel longeren, ik doe het nu ong. 2 keer in de week, ik wil niks overbelasten.
Ik wil hem dus geen KRACHTVOER meer geven, hooi kan hij onbeperkt eten.
Weidegang :
Mijn paard was gewend 24/7 buiten te staan, wind of geen wind, regen of geen regen, storm of geen storm etc. Nu staat hij halve dagen buiten, en als het een beetje regent maar van 12 tot half 5, hier ben ik het niet mee eens, er staat een schuilstal, hij zit goed in zijn vacht, hij heeft hooi ter beschikking, dus hoezo koud ? Maar langer mag niet, nu wil ik hem weer langzaam aan 24/7 buiten hebben, ik merk aan zijn gedrag dat hij er niks aan vind, ik ken mijn paard en ik weet hoe hij zich ongeveer voelt.
Hij word baldadig, sloopt zijn stal, ontsnapt er maar al te graag uit etc. (Mijn schuld, is een schuifdeur en heb de klink er niet opgezet waarschijnlijk andere verklaring heb ik niet)
Mest uit wei :
Iedereen moet twee kruiwagens mest uit de wei halen per week, dit haal ik soms niet, ik ben er meestal in het donker en dan zie je bar weinig, nu probeer ik het zo goed als kan bij te houden, ik loop nu zo'n 5 kruiwagens achter, ik probeer dit in het weekend in te halen zo goed als kan.
Zijn stal doe ik ook zo goed als kan, het is een echte viezerik, maandag en dinsdag was ik ziek, dezelfde stalgenoot van mijn leeftijd heeft hem toen opgestrooid
, woesdag heeft mijn moeder hem gedaan omdat ik weg moest voor school, het is niet zo dicht bij huis dus kan ik niet zomaar zeggen ik ga
Aan de andere kant belooft de pension'baas' dingen zoals :
Mesthoop weghalen
(dit roept hij nu al langer dan een maand, en wij maar verschuiven)
Wei in stukken verdelen
De bak is stuk deze moet hij eigenlijk maken (geen haast)
Dit alles is trouwens voor 100 euro, dus het is een mooi bedrag, maar na al dat gezeur achter de rug, al dat gemiep en etc. wil ik hier weg.
De enige rede dat ik nog bleef was voor de stalgenoot van mijn leeftijd, heel gezellig, samen buiten wandelen, we kennen elkaar zo'n beetje en elkaars paarden die allebei zo zot als een deur zijn ook
Dit moest ik even kwijt dank voor het lezen.
Foto van mijn magere paard
komen van de week !! Oordeel dan zelfLigt het aan mij, of ?
Ook is blijven communiceren erg belangrijk, want anders krijg je in no time misverstanden (zoals dat jij bv dat hooi zou stelen).