mode bewust en setjes, belangrijk of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jesser

mode bewust en setjes, belangrijk of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 12:42

Na aanleiding van een topic waarin gesteld werd dat het belangrijk is hoe je te paard zit, vraag ik me af of het er toe doet of je wel of niet aan setjes/kleding doet..

er werd gesteld dat het wel degelijk belangrijk was om er netjes uit te zien op je paard, omdat je dan aantoont dat je gemotiveerd bent.

Hoe denken jullie er over?

Ik persoonlijk ben absoluut niet van de setjes, tis voor mij niet belangrijk. Als het maar lekker en confortabel zit. Voor een ander vind ik het prima als ze van setjes en alle toeters en bellen houden. (echt, als een ander het fantastisch vind om allerlei setjes, merkkleding te hebben, heb ik echt geen moeite mee, integendeel)

Maar wat mij meer aan het denken zet, wat doet het er toe wat je aan hebt, je paard mee 'aankleed'... heeft men dan zoveel meer motivatie als je er netjes uitziet? Ik ben altijd wel serieus bezig, mijn motivatie is dat ik een goede samenwerking heb met mijn paard, dat we samen lol hebben en het werk leuk vinden. Dit is voor mij belangrijker dan er mooi uitzien op mijn paard. Alleen als ik een showtje wil rijden, of met een competitie mee wil doen, zorg ik er voor dat ik er netjes en goed uitzie.

Mijn tuig en zadel dat is van goede kwaliteit, (ik rij niet engels, ben overstapt op de spaanse/klassieke rijstijl) Dekens zijn van goede kwaliteit enz. enz..

Hoe denken jullie er over?

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:01

Mij kunnen al die setjes en zooi ook totaal niet boeien. Nu val ik ook niet in de categorie 'wedstrijdruiter', maar eerder onder 'aanklooier/grondwerk/boshobbelaar' misschien dat dat verschil maakt :+

Ach, van een Anky pad die kleurt bij jouw broek, jas en petje gaat het paard echt niet beter lopen en de ruiter niet beter van rijden :P

Kleding toont je motivatie aan??? Hmmzz... zegt waarschijnlijk meer over de personen die dat roepen dan over waar het werkelijk om gaat...

Neuh... doe dus niet mee aan die onzin

(zo hadden wij ooit een sollicitatie van een lesgever toen ik nog in het bestuur zat van de rijvereniging, die alleen maar door kon draven over hoe zij het belangrijk vind om er goe duit te zien, want dan is het serieus :+ en hoe belangrijk zij het vind dat haar lesklanten er keurig bij zitten op het paard, want ook daaraan kon zij zien dat ze het serieus menen ...yeah right!)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:10

@Rosita: zo'n sollicitant had het bij mij niet gehaald denk ik.

De buitenkant is een leuke of minder leuke verpakking van de binnenkant. Meer niet in mijn ogen. Natuurlijk is er niets mis mee als je gek bent op mode én met paarden bezig bent, maar goed bezig zijn met paarden heeft niets met mode en er goed uitzien te maken.

Zelf gebruik ik wel rijbroeken, jophurs en chaps enz., maar truien t-shirts zijn eigenlijk altijd 'gedegradeerde' spullen. Spullen die ik niet meer gebruik in het dagelijks leven.

michellee73

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:14

Ik vind het niet het belangrijkste, maar toch leuk als je paarden er ook leuk passend gekleurd uit zien.
Het is naar mijn mening meer een bijzaak,

_rosita_

Re: mode bewust en setjes, belangrijk of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:17

Is het ook niet geworden Judje ;)

IK heb er idd geen problemen mee als mensen wél keurig in setjes ter paard gaan, maar laat het niet afhangen van een setje of kleurencombi of iemand wel of niet gemotiveerd is :+

Net was jij zegt Judje, mijn shirts-truien bestaan ook altijd uit spul wat ik dagelijks niet meer draag... Zeker na een knuffel moment met mijn paard die dan heerlijk met haar kwijlbekkie langs mijn arm komt ofzo ziet die trui er echt niet meer uit, maar die knuffelmomenten vind ik vele malen belangrijker dan er prachtig uitzien..

(je zou nu trouwens mijn broek moeten zien, vol met spetters door het door de bagger sjouwen ;))

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:20

OMFG, dan ben ik dus niet serieus en fanatiek genoeg bezig :=

Ik heb ontzettend veel dekjes, in alle kleuren van de regenboog.
De meesten of beter gezegd allemaal gekocht wanneer ze in de aanbieding waren, kleur boeit me nooit zo.
Setjes vind ik belachelijk en doe ik niet aan.
Ik rijd gerust met een roze dekje, een gele broek, een groene jas en nee ik schaam me nergens voor.
Oh ja vaak draag ik dan ook nog een paarse milkamuts. Die zit zo lekker.

Even nu zonder dollen, ik vind het gigantische onzin als mensen vinden dat je netjes te paard moet zitten.
Op concours ala, danz ie ik er ook spik en span uit, maar thuis heb ik lekker mijn oude vieze kloffie aan en heb ik schijt aan of het bij elkaar past of niet :+

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:20

Ik vind het ook altijd wel leuk, om met een leuk kleurtje rond te hobbelen, maar dat alles bij elkaar past vind ik nou niet echt nodig.
Doe het meer omdat ik er zelf een beetje fleurig uit wil zien :+

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:21

rosita je doet je kleren daarna toch weer in de was?

Ik match mijn kleren wel! dat doe ik in het dagelijkse leven ook.
Dat ik mijn kleren combineer wil niet zeggen dat het niet fijn zit?
En ja ik pas mijn paard zijn outfit aan aan die van mij.

Ik vind het geen gezicht om in alle kleuren van de regen boog of vloekend te paard te zitten ongeacht of het nu om het rijden gaat of niet.

Hoe iemand rijd heeft natuurlijk niks te maken met hoe iemand er uit ziet.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:24

Wassen??? daar doe ik niet aan!

Uiteraard gaan mijn kleren de was in, maar zéker niet na elke voerbeurt/strontschep beurt/ buitenritje... Ik denk dat het ook scheelt dat ik 2x per dag voer/water vul/poep schep etc en dus door de bagger ploeg, aangezien ze 24-7 buiten staan...neuh sorry... Zie me al komen met mn keurig babygele Ankyjas of broek ;)

Buiten dat zul je mij dus ook zeker met vlekken ter paard zien, als er eerst een uitgebreide baggerploeg sessie of knuffelbui is geweest en ik daarna ga rijden, tsja,.. zie ik er niet altijd meer keurig uit hoor( ga niet eerst even tussendoor naar huis om te wassen), zal me ook een grote worst wezen :D Mijn prioriteiten liggen bij mijn paarden en het verzorgen ervan niet van hoe keurig schoon mijn trui of jas is

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:30

Dus als je kleren passen bij je paard liggen je prioriteiten niet bij je dier?

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:32

Dat zijn jouw woorden...
Míjn prioriteiten liggen zeker niet bij schone kleren in ieder geval. Wanneer mijn shirt onder de vlekken zit zal het me een zorg zijn, dat ik daarna nog ter paard moet...tsja.. dat zij zo. Ik kan me daar werkelijk niet druk over maken..

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:40

Nou zo lees ik het toch echt bij jou.

Alsof iemand die wel in setje rijd zich daar wel perse druk om maakt? (om het vies worden)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:41

Ik denk ook niet dat je dat zo hoeft te stellen Nathalie. De 'minder ijdele ruiters' in dit topic zijn denk ik alleen van mening dat hoe je er uit ziet er niet toe doet over hoe goed je wel of niet met je paard om gaat.

Rosita geeft imo aan dat haar prioriteiten liggen bij haar paarden en niet bij haar kleren, maar dat wil niet zeggen, dat iedereen die wel bezig is met zijn kleren zijn prioriteiten niet bij het dier heeft. :) Het is denk ik te vergelijken met: alle paarden zijn dieren, maar niet alle dieren zijn paarden.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 18:04

Ik rij op een Vaquerazadel, is spaans en de bovenkant is van wol, daarop kan ik alles dragen, wat ik eerder nooit op een engels zadel kon, omdat het dan schuurde..
Trek nu meestal mijn meest ouwe baggie spijkerbroek aan, want die zit het lekkerst en confortabel.

Ik kleed me meer praktisch aan, is het koud, ben ik een michelenmannetje/vrouwtje, is het warm lekker topje en niet zo warme broek aan.

alleen als ik 'uit' ga rijden, wil ik me nog wel eens netjes aankleden..haahahaha.. wil mijn buurvrouwt niet zich laten generen voor mij.. (hihi. hoort niet bij mij, rijd alleen maar zomaar naast mij }> )

Voor mij is het belangrijk zoals gezegd, dat het tuig en zadel goed en van goede kwaliteit is, dat ik lekker veel stro in de stal kan leggen, en dat ze goede voeding krijgen.. en eerlijk gezegd, de rest scheelt me niet zoveel..

Persoonlijk voor mijzelf, steek ik liever meer tijd in mijn paarden qua omgang en het samenwerken, samen groeien, dan me bezig te moeten houden met setjes, kleurtjes, enz.. en nee, ik suggereer niet dat anderen die wel die interesse hebben, daarom dat niet belangrijk vinden.
Ik zelf ben als persoon gewoon niet zo.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 18:10

Ik vind verzorging wel belangrijk.
Zorg dat het schoon is en enigsinds niet vloekt, net als wanneer ik niet bij de paarden ben.

Imo moet het niet ten koste gaan van andere dingen zoals les, wat bij sommige het geval is. Dan rijden ze juist meer voor schut. Zo niet, dan kan het heel netjes zijn.

Net zoals in het echte leven, moet het niet draaien om het uiterlijk.
Echter moet het tuig wel in orde zijn en mag je imo daar niet op bezuinigen ten koste van het paard.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 19:54

Judje, dank voor het antwoorden, dat is precies hoe ik het bedoel!

s_casper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 20:18

Ik vind dat netjes eruit zien op het paard niets te maken heeft met motivatie.
Zelf vind ik het wel leuk als mijn rijkleding een beetje bij elkaar past, ik heb bijvoorbeeld alles in bruintinten en zwart. Als ik iets wil hebben wat ik wel goed vind, maar wat er niet in die kleur is dan maakt het mij niet uit en draag ik het ook, maar als hetzelfde er dan toch ook in het bruin is dan zal ik die wel eerder nemen. Dat vind ik dan toch wel leuk, maar het belangrijkst is dat het gewoon goed is en dan maakt het niet uit of het wel of niet past qua kleur.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 20:25

Ik vind het wel leuk om met setjes te rijden.
Het paard gaat er dan wel niets beter van lopen maar het is toch leuk om er netjes verzorgd uit te zien, gewoon in een leuk setje, of tenminste kleuren die niet vloeken.

Het is dus wel een beetje belangrijk voor mij. :)
Ik vind ook dat er netjes uitzien niets te maken heeft met motivatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 20:38

hmm heb net een zelfde soort topic geopent :D ik dnek ook dat ik dezelfde discussie als jou ebdoel waar ik t ook heb gelezen :P

Maar nee ik vind t niet belanrgijk hoe iets eruit ziet en dat dat al helemaal niet met motivatie te maken heeft. ik kreeg te horen dat ik met mn stippeltjes rijbroek aan niet gemotiveerd ben en ik bij diemand in de les met zo'n rijbroek weggestuurd zou worden, Een lachertje uiteraard.
Iedereen heeft een andere smaak, dus iedereen vind ander kleding dracht mooi.
Op wedstrijden enzo heb je een standaard kleding dracht maar met jevrijetijds trainingen wat maakt t uit? al ga je in een vuilniszak! Het gaat erom dat t lekker zit!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 20:41

Maar het moet ook veilig zijn. Met gympen in het zadel is niet veilig, net als een petje ipv een cap.
Ik vind verder ook dat je aan moet trekken wat je leuk vind en wat je lekker vind zitten. Als ik rij past mijn dekje zelden bij mijn kleren en bij elk dekje dat ik heb hoef ik echt geen bijpassende peesbeschermers en/of bandages te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 20:52

idd, veiligheid wel ja daar benk mee eens, maar omdat mijn paarse rijbroek ( van een bekent merk, namelijk horka ) met stippies ( voorbeeld profiel ) iets is waarmee je niet serieus genomen word? das toch van de zotte?

vlinder_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 20:57

Ik vind dat het al dan niet dragen van setjes/bijpassende kleding helemaal niks te maken heeft met het gemotiveerd bezig zijn met paarden of met serieus genomen worden..
Je draagt toch gewoon waar je jezelf prettig bij voelt? En in mijn geval zijn dat setjes met kleren die matchen, het liefst nog van een merk ook, thats me :+ En voor een ander oude kleding die fijn zitten.. so what? Vind niet dat kleding verschil mag maken.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 20:59

Cinnepin schreef:
idd, veiligheid wel ja daar benk mee eens, maar omdat mijn paarse rijbroek ( van een bekent merk, namelijk horka ) met stippies ( voorbeeld profiel ) iets is waarmee je niet serieus genomen word? das toch van de zotte?

Ik vind appart juist leuk
Maar idd dat is echt van de zotte. Ik heb ook een paarse rijbroek met streepjes. Mijn zus heeft echt zoiets , dat je daar in durft te lopen.
Een paar maanden terug had ik alles in verschillende kleuren aan. Ja de een vind dat je voor banketstaaf loopt, ik vind het alleen maar leuk.

Laat iedereen doen wat hij/zij leuk vind.
Echt met een pikeurbroek aan en alles van Anky, ga ik echt niet ineens als haar rijden.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:00

dat boeit mij totaal niet...
ik vind het leuk om af en toe um te versieren maar dat hoeft niet elke keer hoor..
zo lang het maar fijn zit ben ik al blij :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:02

Lous schreef:
Anoniem schreef:

Ik vind appart juist leuk
Maar idd dat is echt van de zotte. Ik heb ook een paarse rijbroek met streepjes. Mijn zus heeft echt zoiets , dat je daar in durft te lopen.
Een paar maanden terug had ik alles in verschillende kleuren aan. Ja de een vind dat je voor banketstaaf loopt, ik vind het alleen maar leuk.

Laat iedereen doen wat hij/zij leuk vind.
Echt met een pikeurbroek aan en alles van Anky, ga ik echt niet ineens als haar rijden.

Ik hou ook van apart, zodra ik een aparte rijbroek zie dan zla ik hem waarschijnlijk ook meenemen! ( als ie lekekr zit uiteraard )
Ik krijg ook vaak te horen hoor dat je in zo'n rijbroek durft te lopen! ( heb ook een knal roze :+ )