spannend en mooi paardenboek

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

RoosBoum

spannend en mooi paardenboek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 17:29

Hallo allemaal,

Lees je niet graag? Sla dit berichtje dan maar over!

Ben je onder de, zeg ongeveer, 14 jaar? Sla dit berichtje dan maar over!

Ik zal me even voorstellen, ik ben Roos Boum, auteur. Ik ben op dit moment bezig hét boek te schrijven zoals ik dat vroeger graag had willen lezen. Paardengek als ik was en nog ben, zat ik altijd met mijn neus in mooie paardenboeken of spannende verhalen over paarden. Toen ik een jaar of 15 werd, hield dat een beetje op omdat ik de boeken die er waren over paarden wat kinderachtig begon te vinden. Boeken voor volwassenen gingen nooit over paarden en konden me dan ook niet boeien.

Inmiddels schrijf ik zelf boeken en nu ben ik een boek aan het schrijven voor jonge mensen vanaf ongeveer 15 jaar. Het wordt een spannend boek, met onverwachte gebeurtenissen. Met liefde en lekkere stukken, met mooie en verdrietige momenten, met humoristische stukken, en natuurlijk veel info erin verwerkt over paarden en paardrijden.

Maar eigenlijk ben ik gewoon heel nieuwsgierig wat jullie als paardengekken in een boek zouden willen lezen. En vooral óf jullie het boek wat ik hierboven een beetje beschreef zouden lezen.

Het zou leuk zijn jullie te betrekken bij het schrijven van het boek. Als het boek klaar is heb ik ook een paar testlezers nodig. Testlezers kies ik altijd heel zorgvuldig nadat ik via de mail heb kennisgemaakt. Testlezers lezen het boek en vertellen mij wat ze ervan vinden. Of sommige stukken saai of juist leuk waren, wat erin moet, wat geschrapt moet worden. Testlezers bedank ik altijd in het dankwoord van mijn boek, dus komt je naam in het boek te staan. En natuurlijk krijgen testlezers een gesigneerd exemplaar van me.

Dus ik lees heel graag van jullie, wat jullie nou zouden willen lezen, of wat zou je aangekaart zou willen hebben in een spannend, romantisch boek over paarden en pony's.

Tot gauw, Roos (info over mij en mijn boeken is makkelijk te vinden op internet als je Roos Boum intikt)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 18:30

goh, klinkt erg goed. Goede boeken over paarden zijn er inderdaad niet veel te vinden. Ik denk dat je dan een boek krijgt waarbij paarden niet de hoofdrol spelen, maar een bijrol. Anders kom je al snel in de richting van de aloude penny-verhalen.
Ik ben wel heel erg benieuwd naar de ideetjes die andere misschien aandragen. Zou me eventueel ook wel willen aanbieden als testlezer. Lees zelf erg veel, werk ook in een boekenwinkel.

Cavaliere

Re: spannend en mooi paardenboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 18:37

goh, heel erg leuk! ik ben zelf 17 en lees onwijs veel boeken, maar het enige echte paardenboek wat me zo kan bedenken is the horse whisperer.

wat ik in een paardenboek zal willen lezen? pf moeilijke vraag zeg. een echt verhaal kan ik zo niet opkomen maar het is belangrijk dat het spannend is, wel liefde en lekkere stukken, maar ik vind spannend toch wel erg belangrijk.

ik weet niet wat je aan het schrijven bent, hoever je al bent etc. maar ik wil me ook wel aanbieden als testlezer. ik lees erg veel en graag :)

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:31

Ik denk dat je in de titel al wel aangeeft wat de meeste lezers leuk zouden vinden.
Een mooi verhaal met spannende momenten, maar geen 'penny' verhaal.

Een voorbeeld kan ik zo niet bedenken, het taalgebruik vind ik altijd wel belangrijk en het moet niet (te) langdradig worden.
Als je ooit een testlezer zoekt; ik zou het meer dan graag willen doen, ik vind het heerlijk om goede verhalen (over paarden) te lezen.
Ik ben overigens 16.

blieb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:38

Ik moet zeggen dat de paardenfluisteraar niet echt een pennyboek is. Ik lees graag en veel. Hou wel van paardenverhalen en bied mij dan ook als testlezer aan. Ik ben al tijden op zoek naar een goed leesboek over paarden maar die zijn er weinig tot niet. Heb ook nog wel het grootste gedeelte van walter farley in de kast staan omdat deze toch wat meer "volwassen" zijn dan heartland bijvoorbeeld. Ik wacht met spanning af.....

ArianeW

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:39

Wat een leuk idee!! Wat mijn voorgangster Claudia_ al aangeeft, titel moet al pakkend zijn. Ik ben inmiddels 23 jaar, en vroeger altijd in de ban van de boeken met als titel Ponyclub de Bokkensprong/ horse whisperer. Zoals je beschrijft kom je op een leeftijd waarop dit soort boeken niet leuk meer zijn..

Een heel leuk verhaal over vriendinnen die een gezamelijke liefde hebben voor paarden. Een soort gelijk boek zou je kunnen schrijven over volwassen vrouwen die bwv onvoorziene gebeurtenissen in hun levens bij elkaar komen en de liefde voor paarden weer opbloeit. Ik ben erg benieuwd dus mocht je nog een testpennel nodig hebben of leuke ideeën nodig zijn.. neem gerust contact op.Heel veel succes met het schrijven van je boek!!

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 21:09

Wat een super leuk idee zeg!

Nou ik ben 15 jaar, en ik lees ontzettend veel, en ik lees altijd en overal.
Echte goede paardenboeken zijn gewoon ontzettend lastig te vinden, en als die er zijn vind ik ze niet pakkend genoeg of ik vind ze te kinderachtig/voorspellend.
Ik meld me bij deze ook aan als testlezer :)

Een boek moet me echt pakken. Hij moet me vanaf de eerste bladzijden echt aangaan, er moet gewoon wat gebeuren. Ook vidn ik het gewoon super als er veel word beschreven hoe alles er uit ziet, zo krijg je een echt mooi beeld hoe het er uit ziet etc. Ik vind bvb de (schrijfstijl) stijl van Gossip Girl & Harry potter leuk. Het moetook redelijk geloofwaardigheid in zitten, er mag heus wat fantasie in zitten (zie harry potter) maar dan moet het ook goed verdeeld zijn.
De titel moet ook dan goed pakkend zijn. Ook vind ik het wel gaaf, als er bvb een onverwachte wending in zit. Of als je een 'avondtuur' verhaal in maakt, dat er je iemand verdenkt, maar dat het toch neit is. en dat het een persoon is die je totaal neit verwacht. Dat vind ik harstikke pakkend.
Ook mag het einde open zijn, zodat er steeds mee delen bij kunnen zitten.
Als je er ook nog van leert (de lezer) vind ik het natuurlijk helemaal geweldig.
Het boek wat je nu beschrijft met Romantiek, spanning etc lijkt me echt geweldig :j

Nogmaals, ik bied me aan als testlezer, en ik hoop echt dat ik je kan helpen met 't boek :)

RoosBoum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 13:45

WOW!! Wat een leuke reacties allemaal!! Kippenvel! Dat had ik echt niet verwacht. En precies wat jullie zeggen dat vond ik ook altijd, er zijn gewoon na een bepaalde categorie tot zeg 13 jaar of zo, geen boeken meer. Ja horsewhisperer megagaaf. De Film, o dat ongeluk, vreselijk! Zo moeten huilen bij die film!

Wat ik feitelijk nu doe, is schrijven zoals ik mijn paardenleven heb ervaren, maar dan vertaald naar vlot en snel. Het is eigenlijk een spannend boek, er gebeurt iets in wat in werkelijkheid gebeurd zou kunnen zijn. Daar kan ik niet teveel over vertellen natuurlijk. Beetje bij beetje komt de lezer erachter wie het doet en waarom. Pas op het laatst is het helemaal duidelijk en dan zijn de gevolgen echt heel heftig. Gedurende de hele storylijn spelen een paar meiden de hoofdrol. Anouk en Marit zitten in 3havo, bijna 4 havo want het is mei. Er is een lekker stuk, een stagiair uit Deurne, en er is een tuttige Eline uit 4havo. Intriges en liefde onderling. Er gebeuren ongelukken met paarden, (heb er zelf wel een aantal meegemaakt) er moeten paarden weg, zo akelig, er is verdriet, er gaat zelfs een paard dood. Echt heel naar, maar het is wel zoals de werkelijkheid gaat. Zo is het leven. Maar er zijn ook heel mooie momenten er wordt een veulentje geboren, er is liefde én het allerbelangrijkste er komt een meisje Jade voor een jaar over uit Canada. Zij heeft een leuke broer Scott. Haar vader is een beroemde western en naturalhorsemanship trainer en op de nogal conservatieve manege is western nog wel een beetje taboe, dus aan Jade de taak om de vooroordelen weg te nemen. Verder zijn er door het hele boek heen tips verwerkt. Bijv aloude middeltjes bij koliek. Die echt werken overigens!!!
Fantasy zal er niet echt inzitten. Het is behoorlijk realistisch. Met mijn eerste boek heb ik mensen aan het huilen gekregen. Ik wil niet dat mensen verdrietig worden van mijn boeken, maar ik vind het wel heel fijn als ik het zo schrijf dat mensen zich helemaal in kunnen leven. En open einde daar heb ik zelf heel erg een hekel aan, dus dat denk ik niet.
Het boek moet leesbaar zijn vanaf zeg 15 jaar maar dan ook voor volwassenen leesbaar zijn. Mijn eerste boek heb ik voor een zo groot mogelijk publiek geschreven, zodat iedereen het kon lezen. Dat heette ook een boek voor volwassenen, maar het is behoorlijk veel gelezen door 4 havo en ook zelfs door twee meiden van 13. Dus dat wil ik met dit boek ook bereiken. Het moet vanaf 15 jaar leesbaar zijn.

In ieder geval gaaf dat jullie allemaal willen testlezen. Zo ver ben ik nog niet, daar gaat nog wel een paar maanden overheen, maar ik hou jullie op de hoogte.

En ik hoop op nog meer reacties en suggesties natuurlijk!

Tnx Roos

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:44

The horse wispher is in het boek en in de film echt gaaf :j
Hele mooie film :j
Het boek zelf, waar jij nu in bezig bent, lijkt me echt fijn/leuk om in te gaan lezen :j

Welke boeken heb je allemaal al uitgegeven? dan kan ik al vast wat kennis maken met je schrijfstijl :j

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:47

Ik vind het belangrijk dat een boek realistisch is, dus geen boek over 2 vriendinnen die samen een prachtige hengst redden en die zij alleen kunnen berijden enzo. Het boek moet voor mij nog een verhaal hebben naast paarden.

TessaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:50

Leuk me echt heel leuk, het boek dat je gaat schrijven.
Ik ben zelf 15 en de meeste boeken over paarden zijn meer voor mensen tot 13 ofzo. En ik zou ook best wel willen testlezen.

RoosBoum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 15:02

Hey, nee wat ik al zei, het is een realistisch boek. Inderdaad onwaarschijnlijke (fantasy) avonturen horen meer thuis voor lui van de jongere leeftijdscategoriën.
@Marijee, oei heftig wat je vraagt over kennis maken met mijn schrijfstijl. Ik heb twee boeken geschreven over kindermishandeling. 1 echt kinderboek tot 13 jaar (overigens vinden volwassenen het ook nog steeds een leuk boek om te lezen) en het andere boek voor volwassenen wordt heel indrukwekkend ervaren. Het is een autobiografie dus ook daar zit behoorlijk wat paard in, maar het draait om de kindermishandeling. Mijn derde boek is heel wat luchtiger en gaat over hoe het is om in het buitenland te leven. Met alle mooie, komische en verdrietige dingen die daar bij horen.
Wat ik al zei, tik bij google maar Roos Boum in en je vindt mijn boeken wel. Anders zoek je even bij mijn uitgever swpbook en dan klik je bij auteurs op Roos Boum. Boeken zijn in de biebs te verkrijgen. Of overigens kun je ze ook gesigneerd bij mij kopen, maar dat is een ander verhaal.

Tot weer, ik hoop op nog meer inspiratieve reacties vanjullie! Ik begin een goed beeld te krijgen van wat jullie ongeveer willen en het grappige is, dat dat precies is wat ik zelf vroeger ook wilde lezen, maar er niet was.

Nog een klein vraagje, wat vind je een lekkere dikte van een boek?

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 15:07

Eigenlijk mag het voor mij superdik zijn als het een goed boek is, maar ik denk dat veel mensen er dan niet eens in zouden beginnen. :P

RoosBoum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 15:15

Maar wat is superdik? 300 blz? Dat is zeg maar een boek van 3cm dik. Ik hou zelf ook van dikke boeken, maar schrijven is de kunst van het weglaten...

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 15:22

Ik zou me ook wel willen opgeven voor testlezer.
Ben dol op lezen en lees verschillende soorten genres.
Ook ben ik erg benieuwd naar de boeken dat je hebt geschreven over kindermishandeling, dit omdat ik vroeger dacht dat ik het alleen meemaakte.
Zou je me de titels willen geven over de beide boeken dat je al hebt geschreven?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 15:26

Als je een goed boek hebt maken de bladzijdes helemaal niet uit, je leest er zo door heen en stoppen is moeilijk. De boeken van Jill Mansell zijn al snel rond de 300/400 bladzijdes en die lees je zo uit, heerlijk.

Het verhaal van de TS spreekt me al erg aan. Dus 300/400 bladzijdes, kom maar op ;)

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 15:28

Wat is dik?
Ik vind bvb boeken van 500 blz heerlijk :j
Maar een boek van 200 blz kan net zo goed wezen :j
Maar het gaat er ook om, is het boek wel te lezen en niet te langdradig.
De gebeurtennissen moeten niet te dicht opelkaar komen, maar ook niet te ver vanelkaar af.

Snap je? :)

RoosBoum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 15:34

Ik wilde de titels enzo niet geven omdat ik niet wist of dat onder reclame maken valt. Dus vandaar dat ik zei dat ik heel makkelijk te vinden ben op internet bij o.a. swpbook. Maar als je Roos Boum intikt bij google kom je er vanzelf. Of pb me anders even dan geef ik de titels door. Of als jullie weten of ik het wel mag noemen, kan ik dat ook wel doen, maar dat was niet mijn opzet.

300 blz lijkt me dan wel oke.

En uiteraard wisselen spanning en gebeurtenissen elkaar af in een, zoals dat in de schrijverswereld heet, een verantwoorde regelmaat. De lezer krijgt even tijd bij te komen van de ene gebeurtenis en dan komt na even diep ademhalen het volgende heftige. Overigens hoeft dit heftige dan niet gelijk naar of spannend te zijn, het kan ook een mooi hoogtepunt zijn.

In ieder geval gaaf dat er zoveel mensen willen testlezen. Ik sta verder nog steeds open voor nog meer suggesties over dingen die jullie in een paardenboek willen lezen.

Of noem (nog meer) dingen die je juist niet in mijn boek zou willen lezen.

Bijvoorbeeld hoe ver mag een verliefd stelletje gaan in jullie idee? Geen grove of gore details graag in de antwoorden die jullie geven, of mail me even in mijn mailboxje. Ik vind zwoel kussen ver genoeg en de rest wil ik overlaten aan de fantasie van de lezers. Wat vinden jullie?

Grtz Roos
Laatst bijgewerkt door RoosBoum op 04-02-09 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 15:34

Hoi, ik ben 35 en lees graag paardenboeken. Omdat er voor volwassenen idd geen paardenboeken zijn ben ik erg benieuwd hoe het gaat worden. Zoals ik hierboven al vernomen heb is het boek zeer realistisch. Hoe dik het boek is maakt niet uit als het maar goed te lezen valt. 300 blz lijkt me redelijk. Maar jij moet het schrijven. Is het een verhaal van 500 blz, geen probleem natuurlijk. Wel vind ik dat er ook leermomenten in het boek moeten zitten. Ik heb bijvoorbeeld de hele reeks van Yvonne Brill de Bianca serie. Is niet voor volwassenen maar blijf ze toch steeds lezen. Vaak ook niet realistisch maar toch vind ik wel dat er leermomenten benut zijn op een speelse manier.

Ik zou je boek graag willen beoordelen als volwassene zijnde.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 15:38

Ik denk dat ik beide autobiografiën van je ga lezen.
Wanneer komt de boek over Frankrijk in dit jaar uit?

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 15:43

Wat leuk! Er zijn inderdaad weinig boeken die nu nog steeds leuk zijn die écht over paarden gaan (ik kan er tenminste weinig opnoemen)

Ik heb tot heel lang nog de 'kinderboeken' gelezen en denk dat het heel moeilijk zal zijn er een boek voor volwassenen van te maken. Ik lees zelf altijd graag boeken over ranches, paarden met problemen, paarden die moeten worden ingereden en daar omheen natuurlijk een sappig, spannend verhaal.

Ik wil je er graag mee helpen, het lijkt mij erg leuk, heb zelf ook wel eens dit soort dingen op willen zetten, maar ik heb er het geduld niet voor en na een paar dagen heb ik weer iets anders om mijn energie op te botvieren.

Enneh, hoe dikker het boek hoe beter, ik vind het altijd zo vreselijk jammer bij pakkende boeken wanneer ze afgelopen zijn...

Als je wilt weten wat ik graag wil lezen etc moet je maar een pbtje sturen, ik zit meteen weer vol met ideeën hahaha.

Groetjes,
Denise

RoosBoum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 16:03

o leuk mensen ik word helemaal enthousiast van jullie ideëen. 300 blz ga ik aanhouden, is ongeveer even dik als mijn vorige twee boeken voor volwassenen. O trouwens, mijn laatste boek komt volgende maand uit. Duurt nog wel even voor het in de bieb ligt hoor. Maar alle boeken zijn nog gewoon verkrijgbaar in de boekwinkels, soms even bestellen, 1 dag levertijd en sowieso bij mij natuurlijk. (gesigneerd krijg je ze dan thuis)

De tip paarden die moeten worden ingereden had ik overwogen, maar laten vallen omdat ik zelf nog nooit een paard heb ingereden en ik vind dat je als schrijver zo dicht mogelijk bij jezelf moet blijven. Maar later bedacht ik me dat ik wel paarden heb afgericht. hahaha hoe dom kan een mens zijn. Ik heb diverse paarden beleerd voor het aangespannen rijden. Dat is weliswaar geen inrijden, maar wel africhten. En het stuk over natural horsemanship zit heel veel africhting in maar ook zelfreflectie. Ik kreeg daar zo'n spiegel voor gehouden, door hen door mijn paard, vond ik niet altijd leuk. Het beeld wat de spiegel weergaf was niet hoe ik mezelf graag zag. Ik dacht bijv dat ik heel geduldig was, maar het tegenovergestelde bleek waar. Veel van geleerd. Al dergelijke leermomenten verwerk ik in het boek omdat het mijn eigen momenten zijn. Bijna meer africhting van de ruiter dan van het paard hahaha, maar vaak is dat ook het geval.

Verder wil ik ook bijv blisteren aan de orde/kaak stellen.

en willen jullie nog reageren op tot hoever een verliefd stel mag gaan? Ik vind zelf zwoel kussen wel genoeg en de rest suggereer ik.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:26

Tja, dat verschilt denk ik per lezer/leeftijd
Ik zelf ben 15 en ik vind het leuk als er een verhaal omheen zit, maar je mag het wat mij betreft wel gaan beperken tot zoenen.
ik ga ook zo wat boekjes reseveren van jou, ik ben heel erg benieuwd :j

Karina_1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:40

Klinkt helemaal leuk... ben bijna 30 (nog 2 weken) en wil me ook wel opgeven als testlezer.

Wat betreft het "hoe ver gaan" van een verliefd stelletje.
Van mij hoeft het niet in geur en kleur - laat maar over aan de verbeelding.

Net als zovele hier al hebben geschreven - vindt ik t heerlijk om een boek te lezen en al helemaal als er paarden in voor komen.

Misschien ook een paard er in voor laten komen die geblesseerd raakt en moet revalideren??
(voor reallife inspiratie PB mij - heb zo'n paard op stal staan...)

Veel succes met schrijven en je inspiratie...

RoosBoum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 16:49

Ja paard ziek koliek komt er in voor. Paard overlijden komt er in voor. Geblesseerd en revalideren, kan ik nog over piekeren.

Zwoel kussen en daar hou ik het dan bij.

Leuk dat zoveel mensen zo enthousiast zijn! Straks heb ik nog veel te veel testlezers. Geeft niet, het duurt nog even voor het af is en tegen die tijd zal de een wel kunnen en de ander niet. Ik hou jullie allemaal in mijn bestand.

Mooi dat ook 'oudere meisjes' van 30 enzo, mijn mening delen dat er weinig is op paardengebied. Dus net als mijn eerste boek schrijf ik het voor een groot publiek vanaf 15 jaar.

Wat vinden jullie ervan als ik dierenmishandeling aan de kaak stel? Bijv de verboden methode blisteren? En willen jullie dingen lezen over paarden op transport op weg naar Salamië? Of is dat té erg.