Weer een superlesje :)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Weer een superlesje :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-03 12:53

Jaja, iedereen zal het nu wel al zat zijn mijn gewzijmel over mijn paard, maarja hij is zo stoer :)

Dinsdag is mijn lesdag en daar keek ik dus alweer enorm naar vooruit. Sinds mijn instructeur 2 weken terug op mijn kereltje heeft gereden loopt hij echt zo ontzettend fijn. Alsof hij nu ineens bevestigd heeft gekregen wat nou eigenlijk de bedoeling is.

Dus gister zijn we maar op sjiek gegaan vierkant in de bandages in -creme- kleur met natuurlijk bijpassen dekje. Hij ziet er echt zo stoer uit dan.

Ik denk dat het komt omdat ik vroeger nooit met Barbies heb gespeeld ;)

Maargoed... lekker met een lang teugeltje instappen. Dat gaat heel reaxed tegenwoordig, want hij kachelt wel braaf door, ongeacht wat er om hem heen gebeurt. Dus toen maar even de teugels een beetje opgepakt, waardoor hij gelijk al begon te kauwen en zoeken. Ik denk dat zijn bovenste halsspier gewoon wat sterker aan het worden is, waardoor het allemaal gewoon wat makkelijker wordt, want hiervoor had hij nogal de neiging om zijn onderhals in de strijd te gooien en dat is dus echt een brok spieren.

Maar goed, dus even zo doorgestapt, lekker rustig want ik zat er al best vroeg op. Daarna een stukje aangedraafd. Ik vond hem iets onrustig met zijn hoofd en hij liep (naar mijn mening) wel heel erg te pielen met zijn bit en hij reageerde niet zo goed op mijn been als ik zou willen zien. Beetje hannessen dus, maarja, ik zat er nog maar net op.

Hij voelde een beetje skippy, beetje kijkerig, wat hij meestal wel in het begin heeft Wat hij echter nog nooit gedaan heeft is wegspringen als er iets gebeurd... Nu dus wel :D

Iemand kwam uit het donker de hoek om met een kruiwagen, waar net op dat momet wat stro ofzo vanaf viel en dat geluid was zo ontzettend eng joh... Ha. Hij liep dus nogal te zoeken ;)

Toen nog maar even gedraafd, terwijl er aan de andere kant een stel kamikaze piloten in halve rengalop de bak door renden. Ik heb daar toch wel zo'n godsgruwelijke hekel aan. Tuurlijk, mijn paard is echt ontzettend braaf, maarja het is en blijft een jong paard en -gelukkig- is hij lekker koel in zijn kop, anders had ik echt een probleem gehad. Beetje aso dus. En normaal is het zo lekker rustig op dinsdag avond!

Maargoe... instructeur kwam binnen en we zijn allemaal oefeningetjes gaan rijden om hem wat meer aan het been te krijgen, om hem nog wat meer te laten zakken (hij blijft toch nog een beetje vasthouden in zijn onderhals), om hem en mijzelf lekker te laten ontspannen en om hem wat in zijn lichaam te laten buigen.

Ik heb het idee dat ik zelf nou ook eindelijk eens wat beter ga zitten, meer in mijn zadel, en ik begin dingen beter op te lossen, dus niet meer als hij onder me vandaan schiet de teugel meer aan gaan trekken, maar juist gaan zitten, been eraan en op die manier teruggaan rijden. Ik vind overgangen terug trouwens heel moeilijk ;) Theorie is geen probleem, maar om het dan ook daadwerkelijk te gaan doen... poe! Moeilijk!

Anyway, uiteindelijk liep hij echt heel relaxed in draf, hand volgen zonder probleem, waarop mijn instructeur zegt "Nou, zet hem maar in galop". Haha... en toen kwamen we dus tot de conclusie dat mijn paard het makkelijk moet kunnen, maar dat ik het gewoon niet kan. Ik verkramp namelijk helemaal, waardoor mijn paard onder me vandaan schiet en ik hem absoluut niet help :( Veel te twijfelachtig, toen mijn instructeur zei dat ik er het best een klein tikje bij kon geven om de hulp te bevestigen was mijn tikkie veel te venijnig, waardoor ik er een sprongetje bijkreeg. Volkomen terecht natuurlijk, maarja. Dat ging dus niet zo goed, dus dat gaan we nog maar een paar keer oefenen in het bos :)

Het buigen in het lichaam ging al een stuk beter, met voltes openen en sluiten enzo, maarja, die had ik geoefend ;)

Ook nog even gespeeld met de respons op het been en ik kreeg hem op een gegeven moment ook even een paar passen in een veel energieker draf waarbij hij duidelijk wat meer van de grond kwam. Erg leuk om te voelen dat dat goed ging :)

Ook zei mijn instructeur dat hij al iets begon te zakken van achteren, in ieder geval genoeg voor zijn mate van africhting.. Allemaal erg positief en ik geloof dat mijn instructeur ook erg blij met hem is ;)

Ik ben in ieder geval weer helemaal in de wolken... en wil eigenlijk 2 keer per week lessen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 13:05

Klinkt goed Haha!. Fijn als het allemaal zo schijnbaar makkelijk vooruit gaat, knap hoor.
Stoorzenders tijdens je les zijn inderdaad erg vervelend Boos!.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 13:08

Dat is echt lekker he als je vooruitgang merkt! Dan heb je er weer helemaal zin in Knipoog

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 13:16

Lovely schreef:
Klinkt goed Haha!. Fijn als het allemaal zo schijnbaar makkelijk vooruit gaat, knap hoor.
Stoorzenders tijdens je les zijn inderdaad erg vervelend Boos!.


Juist goed als er stoorzenders zijn. Dan leert je paard zich op jou te concentreren in alle omstandigheden. Op wedstrijden heb je ook vaak stoorzenders.

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-03 13:33

Er zijn stoorzenders en stoorzenders... Ik mag toch hopen dat op de gemiddelde wedstrijd mensen goed genoeg kunnen rijden dat ze niet in rengalop rondjes om me heen hoeven te rijden of nog erger, tegen me op rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 14:08

Pava"]
[quote="Lovely schreef:
Klinkt goed Haha!. Fijn als het allemaal zo schijnbaar makkelijk vooruit gaat, knap hoor.
Stoorzenders tijdens je les zijn inderdaad erg vervelend Boos!.


Juist goed als er stoorzenders zijn. Dan leert je paard zich op jou te concentreren in alle omstandigheden. Op wedstrijden heb je ook vaak stoorzenders.
[/quote]

Die andere dagen in de week misschien, maar niet dat ene uur per week dat ik les heb, dan wil ik graag gewoon rijden zonder me druk te hoeven maken over wat anderen doen. Dat is trouwens heel normaal hoor, om rekening te houden met degene die les heeft.

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 14:26

Het is op wedstrijden ook heel normaal om rekening te houden met de anderen. Alleen lukt niet iedereen dat even goed.
Ik vind het juist prettiger als dat soort dingen tijdens mijn les gebeuren. Dan staat mijn instructrice erbij en weet je meteen hoe je dat het beste op kunt lossen. Zeker als je een jong paard hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 14:29

Mijn paard is altijd al bang geweest voor paarden die te dicht in zijn buurt kwamen en dat zal hij ook altijd blijven, zolang hij blijft lopen hoor je mij er niet over. Tijdens mijn les wil ik gewoon kunnen rijden zoals mijn instructrice aangeeft en niet anders. Voor sommige oefeningen is het heel onhandig als je die moet onderbreken.

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 14:40

Als je geen wedstrijden rijd is dat ook niet zo erg. Dan begrijp ik wel dat je les het belangrijkste is. Maar mijn paard is ook als de dood voor andere paarden en ik start wel. Dus voor mij is het wel fijn als ik daar tijdens de les mee geconfronteerd word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 14:47

Nou, ik ken mijn paard wel zo'n beetje en mijn les benut ik graag voor iets nuttigers dan het omzeilen van ongestuurde projectielen. Net als Mucky vind ik dat heel erg onhandig. Mucky en ik staan allebei op een stal met veel paarden en hebben dus (bijna) altijd te maken met andere ruiters, dat is meestal geen punt, maar ik kan me voorstellen dat het tijdens je les vervelend is. Zoals ik al eerder zei, tijdens dat ene uurtje per week wil ik me niet druk hoeven maken over de stuurloosheid van een ander. Een wedstrijdsituatie vind ik heel iets anders, ander terrein, andere paarden en vaak onbekende mensen en in de ring ben je toch alleen.

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 14:53

Ik geloof best dat dat dan vervelend is. Ik sta op stal met 1 ander paard, dus ik kan wel wat meer drukte gebruiken.
Alleen vind ik een wedstrijd niet een totaal andere situatie hoor. Ik heb genoeg botsingen meegemaakt met ongeleide wedstrijd-projectielen. Da's ook een reden waarom mijn paard nu zo bang is.

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-03 15:11

Amen. We staan trouwens niet op dezelfde stal (even voor de duidelijkheid), maar ik vind het ook echt uitermate irritant als mensen door mijn les heen banjeren.

Mijn paard is echt absoluut heel makkelijk en maakt zich gelukkig ook niet zo druk over dat soort dingen, maar als er iemand recht op me af komt, vlak langs me heen rijdt, recht voor me afwend, of net naast me met een giga sprong in galop aanspringt vind ik dat toch uitermate irritant. Ik ben nog niet zover met mijn paard dat ik he even op de rem zet, of even opzij zet met mijn been en mijn insziens moet dat ook helemaal niet nodig zijn.

Tijdens dat half uurtje wat ik les heb, wil ik graag op mijn paard letten en niet iedere keer over mijn schouder moeten kijken of ik wel kan afwenden of niet.

Een tijdje terug had ik een les waarbij er nog maar -1- ander iemand samen met mij in een 20x60 bak reed. Op een gegeven moment reed ik bijna tegen haar op, omdat ik zo geconcentreerd met mijn paard bezig was dat ik haar nauwelijks binnen heb horen komen. Ik ben nadien gewoon naar haar toegegaan om even sorry te zeggen en uit te leggen waarom ik haar niet zag, waarop zij antwoordde dat ze daar ook niet had moeten rijden. Tada, probleem gewoon vriendelijk opgelost.

Ik denk dat de manier waarop een hele grote factor in dit verhaal speelt.