Voor mij is een wedstrijdruiter iemand die meerdere paarden uitbrengt op wedstrijden met het doel die paarden naar een hoger niveau te brengen. Dat kunnen eigen paarden (met nadruk op meervoud) zijn maar ook paarden die voor anderen uitgebracht worden.
Iemand die met een enkel paard wedstrijden rijdt is voor mij meer een ruiter die wedstrijden rijdt.
Ik heb er best bewondering voor dat mensen de discipline op kunnen brengen om regelmatig op wedstrijd te gaan om steeds hogerop te komen maar ik heb ook wel eens het idee dat het hele wedstrijdgebeuren wat overschat wordt.
Soms heb ik het idee dat de ruiter die puur wedstrijdgericht rijdt met zijn of haar paard een beetje neerkijkt op mensen die andere discipline's van de sport beoefenen (en ja, daar hoort ook buitenrijden bij, dat valt ook niet altijd mee

Ik zelf heb de discipline en de zin niet om regelmatig wedstrijden te rijden en ik heb een paar jaar geleden een paard gekocht wat daar ook niet bij uitstek geschikt voor is. Dat wil niet zeggen dat ik maar een beetje rommel in de marge. Ik heb een bewuste keus gemaakt en daar sta ik achter en mijn omgeving heeft daar respect voor en ziet mij, als niet wedstrijdruiter, nog steeds als een volwaardige gesprekspartner als het op wedstrijdpaarden aankomt.
Nu kan het mij persoonlijk niet zoveel schelen hoe mensen mij zien op bijv. het internet maar het valt me wel op dat juist door dat internet er wel een tweedeling lijkt te zijn ontstaan tussen de mensen die wel en de mensen die niet wedstrijden rijden waarbij het mij onduidelijk begint te worden wanneer mensen dan geacht worden een "wedstrijdruiter" te zijn.