Medisch inlegvel voor het paardenpaspoort aanvragen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Medisch inlegvel voor het paardenpaspoort aanvragen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 11:41

Omdat er veel vragen zijn, hierbij het bericht van het KVTH haflingerstamboek hoe het medisch inlegvel moet worden aangevraagd voor het paardenpaspoort. Je moet het inlegvel aanvragen bij het stamboek of organisatie die het paspoort voor jouw paard heeft uitgegeven.
Tot 1.7.09 kost dit 5 euro, daarna moet je een nieuw paspoort aanvragen en dat is veel duurder.

Heeft uw paard straks nog een geldig paardenpaspoort?

Op 1 juli 2009 wordt er een Europese verordening met voorschriften voor de identificatie en registratie van paarden van kracht.
In deze verordening staan veel verplichtingen die in Nederland al gelden sinds 1 januari 2004, toen de PVV verordening identificatie en registratie van paardachtigen in werking trad. Daarnaast staan er in de Europese verordening ook een aantal nieuwe voorschriften. Deze voorschriften gaan vanaf 1 juli 2009 in Nederland en in alle andere lidstaten van de EU gelden.

Aanvulling van paardenpaspoorten
Vanaf 1998 is een paardenpaspoort verplicht bij geregistreerde paarden en pony’s (dat zijn de bij een erkend stamboek ingeschreven paarden/pony’s).
In 2000 werd deze verplichting uitgebreid tot álle paarden en pony’s. Toen werd ook de inhoud van het paspoort uitgebreid. Er werd een hoofdstuk aan toegevoegd over medische behandelingen. Vanaf 2004 zijn alle uitgegeven paspoorten zeker voorzien van een hoofdstuk “medische behandelingen” (pagina 27 en verder).

De nieuwe Europese verordening bepaalt dat per 1 januari 2010 alle paspoorten de pagina’s voor de “medische behandeling” moeten hebben.
Dit geldt zowel voor nieuwe als voor oude paardenpaspoorten en in alle Europese lidstaten.
De in Nederland vóór 2004 uitgegeven paspoorten hebben nog niet altijd dat nieuwe hoofdstuk. Straks is een paspoort zonder een hoofdstuk “medische behandelingen” niet meer geldig. Zonder een geldig paspoort bent u als eigenaar en/of houder van het paard in overtreding.
De K.V.T.H. heeft op eigen initiatief hun paspoorten zonder “medische behandeling” in de afgelopen jaren al aangevuld met een inlegvel. Als u zo’n paspoort heeft, hoeft u uiteraard niet nog een keer een inlegvel aan te vragen.

Medische behandeling
Op de pagina’s “medische behandeling” moet de eigenaar aangeven of een paard wel of niet bestemd is voor de slacht. Als een eigenaar niets heeft aangegeven in het paspoort is het paard automatisch bestemd voor de slacht. De dierenarts moet bij het behandelen van zo’n voor de slacht bestemd paard met bepaalde medicijnen, deze in het paspoort. Het betreft de zogenaamde essentiële diergeneesmiddelen voor paarden. De dierenarts weet om welke stoffen het gaat.

Inlegvel
Tot 1 juli 2009 is het volgens de regelgeving toegestaan om het paspoort aan te vullen met een inlegvel.
Na 1 juli 2009 mogen geen inlegvellen meer uitgegeven worden om het oude paspoort compleet te maken. Dan moeten onvolledige en daardoor ongeldige paspoorten vervangen worden door een geheel nieuw paspoort. Dat is aanzienlijk duurder (€ 5,- voor een inlegvel).
Eigenaren zijn er zelf verantwoordelijk voor dat onvolledige paspoorten tijdig worden aangevuld. Met een onvolledig en dus ongeldig paspoort loopt u in de komende jaren zeker een keer vast. U kunt dan nergens heen met uw paard of pony én u bent sowieso in overtreding.
Inlegvellen worden uitsluitend op aanvraag verstrekt door de paspoortuitgevende instanties.
Paspoorten hoeven daarvoor niet opgestuurd te worden. Het inlegvel moet altijd bij het paspoort worden bewaard.
De inlegvellen zijn voorzien van een ultraviolet raster dat niet gekopieerd kan worden. Zonder dit raster zijn de inlegvellen ongeldig en het paspoort dus ook.

Aanvragen inlegvel
Vraag zo snel mogelijk, maar uiterlijk 30 juni 2009 een inlegvel aan, als de pagina’s “medische behandeling” in een paardenpaspoort ontbreken.
Een inlegvel moet aangevraagd worden bij de instantie die de paspoorten heeft uitgegeven (zie eerste pagina in het paspoort). Neem contact op met die organisatie of volg de instructie in het blad of op de website van die instantie.
De contactgegevens van de paspoortuitgevende instanties staan ook op http://www.nl-paardenpaspoort.nl.
De paspoortuitgevende instanties zullen in ieder geval willen weten:
• Naam, adres en woonplaats van de aanvrager
• Naam, chipnummer en levensnummer van het paard (cq de paarden)

De kosten voor het afgeven en registreren van dat inlegvel komen voor rekening van de eigenaar. De K.V.T.H. zal hiervoor een bedrag van € 5,- per stuk in rekening brengen
Laatst bijgewerkt door TeeGee op 17-08-09 09:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Sticky verwijderd.

Charaz

Re: Medisch inlegvel voor het paardenpaspoort KVTH aanvragen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 13:50

Heel fijn dat je dit hier geplaatst hebt! Ga het direct regelen!

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 23:41

ik had het gisteravond al gelezen...
mijn shetlander heeft die pagina vvel in zijn paspoort,mijn haflinger max heeft de medische behandeling pagina NIET en mijn jonge haflinger heeft die vvel en is ook voorzien van sticker:PERMANENT NIET geschikt voor consumptie vanvvege gebruikte medicijnen..dus duidelijk genoeg..is voor mij dus 1 x aanvragen..

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 18:27

Moet je voor t aanvragen hiervan ook lid worden?

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:50

Geldt dit ook voor andere stamboeken?? Onze shet heeft dit vel nog niet, is dat dan ook verplicht?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:13

MilouNigel schreef:
Geldt dit ook voor andere stamboeken?? Onze shet heeft dit vel nog niet, is dat dan ook verplicht?

Heb je de rest niet doorgelezen? Als pagina 27 tm ? medische gegevens er niet in zit.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:19

HA --> PP

Na wat nazoeken hebben we besloten dit op PP te plaatsen omdat het voor alle paarden met een paspoort geldt, en niet alleen voor haflingers. Zo is het voor iedereen te vinden, en zal er ook naar dit topic worden verwezen.

huricane

Re: Medisch inlegvel voor het paardenpaspoort aanvragen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 22:21

Ik heb het voor mijn paard laatst ook aangevraagd zij staat ingeschreven bij zangersheide. Ik moest bij de aanvraag vermelden of ze wel of niet voor de slacht bestemd was. Het stamboek heeft toen een stempel gezet op de pagina waar staat dat het paard niet voor de slacht bestemd is(dat had ik aangegeven) en ik moest een handtekening zetten. Ik had het binnen een paar dagen al in de bus.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 22:25

Toevallig heb ik hier vanmorgen voor naar het NRPS gebeld. Daar kost het inlegvel 5 euro. Stuur je je paspoort op, dan wordt er op de dag van ontvangst een inlegvel in gestopt en dan gaat het direct weer op de post naar jou toe. Je bent het paspoort dus niet lang kwijt.

Let even op: zoals in het stukje staat geldt dit voor paspoorten die vóór 2004 zijn afgegeven en de betreffende pagina missen. Even controleren dus of je niet toevallig die pagina al in het paspoort hebt zitten, zou zonde zijn als je het opstuurt naar het stamboek of de KNHS en het blijkt niet nodig te zijn.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 22:50

Bij de KNHS moet je nu ook een inlegvel hebben, wil je kunnen/mogen starten. Die moet je voor 1 juli 2008 hebben aangevraagd en kost 7,50. Of je moet een heel nieuw paspoort aanvragen.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 23:22

ik heb het gelijk ingevuld
had de pagina's er niet in zitten.

iemand zei al tegen mij dat ik dit moest doen maar kon het nergens vinden.
had bij knhs gekeken maar moest bij kwpn kijken, duh.

edit:

en als je een paspoort heb van een BWP??
kan op die boven gemeld niet vinden, staat er niet tussen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:25

Ik heb het paspoort niet op hoeven sturen, kreeg het inlegvel thuis gestuurd.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:33

Nou super bedankt!

Ik had wel al iets gelezen, maar is niet tot me doorgedrongen.

Ik heb al mn paspoortjes nagekeken en moet nog 4 inlegvellen regelen.
Bij drie verschillende stamboeken, op drie verschillende manieren :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 09:25

Ik snap het eigenlijk allemaal niet zo... :o
Karin schreef:
Let even op: zoals in het stukje staat geldt dit voor paspoorten die vóór 2004 zijn afgegeven en de betreffende pagina missen. Even controleren dus of je niet toevallig die pagina al in het paspoort hebt zitten, zou zonde zijn als je het opstuurt naar het stamboek of de KNHS en het blijkt niet nodig te zijn.

Hoe zou dit er dan uit moeten zien? Het betreft dus enkel een pagina met daarop de opmerking of een paard wel of niet geschikt is voor humane consumptie?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 11:43

pagina 27 tm .... staat bij de inhoudsopgave van je paspoort medische gegevens.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 11:49

Klopt idd, NRPS had het over de pagina's na 26, maar ik had het paspoort niet bij de hand (zat op mijn werk en dacht er toevallig aan dat ik moest bellen aangezien ze alleen 's morgens bereikbaar zijn). Ik heb er verder nog niets mee gedaan, zal vanavond ff in het paspoort kijken wat er nu precies mist. Paspoort van mijn paard is afgegeven in 2000 dus ik weet haast wel zeker dat daarin die pagina ontbreekt.

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 11:54

Maar hoe zit dit dan als het paspoort op de naam van een eerdere eigenaar staat?

Kan je dan wel als nieuwe eigenaar een inlegvel aanvragen met bijv. een kopie van het koopcontract?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 11:57

De medewerkster van het NRPS vroeg aan mij of het paspoort op de naam van de huidige eigenaar staat. Nu staat dat (nog steeds) op naam van mijn ouders, dus dat komt wel terecht.

Ik kan me voorstellen dat ze het paspoort retour sturen naar het adres dat erin vermeld staat, en als dat de oude eigenaar is, dan is dat voor jou dus niet zo handig. ;)

Je zou dit dus even moeten nagaan bij de instantie waar het paspoort van jouw paard is afgegeven.

Peperplant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:00

Hoe doe je dat als je een vals paspoort hebt en geen koopcontract?
Ze verplichten mij tot aanvraag duplicaat paspoort anders kan ik dat inlegvel niet krijgen.
Kosten 182.00 Euro.
Ben nu dus echt niet blij :(
Dat is geld wat ik liever aan m`n lieve bejaarde ouwe grasmaaier besteed, op haar oude dag.
Ben ik strafbaar als ik het niet aanvraag???
Laatst bijgewerkt door Peperplant op 29-01-09 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:00

Als het paspoort op een eerdere eigenaar staat zal je het dan dus eerst op jouw naam moeten overschrijven bij het betrokken stamboek.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:01

Een paard dient altijd een geldig paspoort te hebben peperplant, maar als je er toch het erf niet mee af gaat of vervoerd...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:02

Maya schreef:
Als het paspoort op een eerdere eigenaar staat zal je het dan dus eerst op jouw naam moeten overschrijven bij het betrokken stamboek.

Met zoveel woorden zeiden ze het niet bij het NRPS, maar ik kan me voorstellen dat dat wel de handigste manier is om het paspoort weer bij jou thuis te krijgen.

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:08

Karin schreef:
Maya schreef:

Met zoveel woorden zeiden ze het niet bij het NRPS, maar ik kan me voorstellen dat dat wel de handigste manier is om het paspoort weer bij jou thuis te krijgen.

Toen ik bijna 2 jaar geleden mijn haflinger kocht heb ik dus netjes contact opgenomen met het Haflinger stamboek.
Ik gaf aan hun aan dat ik hem graag op mijn naam wou zetten, aangezien het een ruin is en ik geen fokambities met hem kan hebben was het volgens hun niet nodig.

Het zou dan een beetje krom zijn als ik het nu wel ineens zou moeten doen :\ .

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:13

Onze pony heeft een pas uit 2001 (NHS) zonder inlegvel.
Ik lees op de site van de KNHS dat je voor 20 euro een nieuw paspoort hebt. Ik denk dat ik dat maar ga doen aangezien in het paspoort nog de naam van de oude eigenaar staat.

Hoe doen ze dat eigenlijk met de gegevens over de oude entingen? Worden die ingevoegd in het nieuwe paspoort?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:16

voor 20,- een nieuw paspoort? Dat kan niet kloppen... die zijn volgens mij zeker over de 100,-