wat doet 'men' met oude paarden...?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 22:51

Ik heb mijn eerste pony 15 jaar mogen behouden eer ze stierf binnen 1 dag aan een koliek op de operatietafel in Utrecht.
Ze was 18,5 maar zeer jong van geest en in een topconditie.
Helaas telde dit niet mee in haar eventuele kansen.

Nu heb ik nog een shet van 16 en die mag zijn leven bij ons slijten.
Ook heb ik een andalusier met handicap van 18 jaar en ook hij gaat nooit meer weg.
Mijn draver is ongeveer 14,zij heeft verschillende handicaps maar zolang het draagzaam is voor haar en ze er lol in blijft houden mag ze bij me blijven.
Ik kies voor een dier voor mijn leven,dus ik zal nooit een dier wegdoen om welke reden dan ook.

Ik heb een spaarpot achter de hand voor eventuele complicaties en ik heb geregeld dat als mij iets overkomt er goed voor de dieren gezorgt kan worden.
Mijn draver gaat naar haar peetmoeder(stalgenoot en goede vriendin) den de anda wordt van zijn mede eigenaresse.(die ook voor de draver zal blijven zorgen)
Beide zullen ze financieel gesteund worden door het geld van mijn levenverzekering,die geheel aan mijn dieren mag worden besteed.
Mijn shet blijft van mijn vriend en die draag zorg voor hem en hou de andere ook in de gaten en regeld dan ook het financiele plaatje.
Ze mogen van mij in een rusthuis samen geplaats worden en de meiden vertrouw ik daar ook in maar ze mogen niet uit elkaar gehaald worden of van de hand worden gedaan op een andere manier.

Hopelijk worden we samen heel oud Lovers en is dit allemaal overbodig.
Daar gaan we ook maar vanuit,toch Knipoog

Echter bij pijnen die niet dragelijk meer zijn of een duidelijk zichtbaar gebaar van niet meer willen leven,zijn voor mij de tekenen voor het euthaniseren van mijn dieren. Verdrietig

Smousje.

Joyce

Berichten: 6374
Geregistreerd: 02-05-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 22:52

Mijn mening blijft dat wanneer je aan een dier begint je deze tot het eind goed moet verzorgen. Totdat het dier zelf niet meer kan of pijn krijgt.
Zelf heb ik altijd gezegt dat ik hoop dat ik mijn pony zou vinden in de stal wanneer het dood zou gaan. Nu durf ik dit niet meer te zeggen nadat dit gebeurd is toen dribbel overleed. Maar dat is mede omdat hij pas 3,5 jaar was...
Dieren die bij mij komen, mogen blijven tot ze zelf niet meer kunnen of willen leven.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 02:17

Ik heb hier 1 oudje lopen, een ruin van 28. Niet mijn eerste pony maar wel een met een "emotionele" waarde.
Op dit moment doet hij het nog goed, een paar jaar met pension wbt rijden maar heel goed voor het opvoeden van gespeende veulens (heeft nu ook weer een veulen in zijn box erbij, zijn niet uit elkaar te krijgen).

In de winter valt hij erg terug, mager, huidproblemen en stram als hij net uit de box komt. Maar hij heeft nog plezier, draaft en galopeert nog vrolijk rond en probeert nog te bokken (wat niet echt meer lukt).
Maar in de zomer als hij dag en nacht buiten loopt, gaat het prima. Niet stijf, mooi in het haar en lekker dik.

Natuurlijk hoop ik dat ik hem ooit (liefst over een jaar of 10 Knipoog ) op een morgen in het land zal vinden. Maar omdat ik bang ben dat ik zelf niet meer objektief kan kijken en hem te lang zou laten lopen, vraag ik af en toe aan anderen (DA en m'n pa) wat zij van hem vinden.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 02:28

De situatie die je beschrijft heb ik nog nooit echt gehad. De paarden die ik nu heb zijn pas 8 en 9 jaar oud, ik hoop ze tot de dood te kunnen houden, hoelang dat ook duurt. Dit is mijn ideaal maar ik kan niet in de toekomst kijken. Maar ik weet zeker dat áls ik het kan waarmaken, ik dat ook zeker zal doen.

Ik heb een merrie gehad van 24, maar die heb ik niet mijn hele leven gehad, die kreeg ik toch ze 22 was. Ze is met 24 jaar ingeslapen omdat ze hele erge en vooral pijnlijke artrose had, maar ze had wat mij betreft hier nog gestaan als het mogelijk was geweest.

Ik zou als ik de mogelijkheid had om maar 1 paard te hebben, en ik had alleen een oud paardje waar ik niks meer mee kon, hem of haar niet verkopen en dan een jonger paard kopen, dat weet ik zeker.

okke
Berichten: 16
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-03 03:29

Veel 'als-en' en 'maar-en'. Goed, bij ondraaglijk lijden euthaniseer je een paard, daar kan ik inkomen. En idd, jammergenoeg gaat dit niet op voor mensen. Wat betreft verantwoordelijkheden nemen zie ik hier ook veel mooie woorden staan, maar over het algemeen kom ik vrij weinig oude paarden tegen. Jörp diende als voorbeeld, hij heeft nu al bijna 14 jaar pensioen, in het begin daarvan liep hij mog wel eens mee, daarna is hij jarenlang huisvader geweest, waardoor hij toch nog een functie had. Sinds vorig jaar echter werd hij door iedereen gepest, vooral de jongeren onder de paarden vonden het leuk de oude heer eindeloos op te jagen. Sindsdien staat hij in zijn uppie, kijkt bij tijd en wijle nog zeer schrander uit zijn ogen en hinnikt je blij tegemoet als je weer met een bijna volle emmer slobber aankomt. Deze winter heeft hij weer overleefd, de komende herfst haalt hij ook wel weer. De rest van de dag staat hij aan grassprietjes te trekken zoals menselijke opa's puzzels maken. Zijn tanden zijn vrijwel geheel weggepolijst, zonder bijvoer of in het wild was ie al jaren geleden omgekieperd...
Maar, hij is niet de enige... Ik heb geen oudepaarden pension, ik heb een klein ponyclubje. Overgenomen. Ik heb er hier nog een van 34, van 28, van 25 en zo verder. 6 paarden al jaren op pensioen. Leuke, lieve paarden. Gezond. Binnenkort mag ik die lijst uitbreiden met nog eens 3 paarden. Jullie hebben 1, 2 of 3 paarden. Leuke hobby. dure hobby ook. zeker als het paarden betreft die je verder alleen maar kunt borstelen.
Maar daar gaat het ook niet om. Het gaat erom wanneer je mag zeggen: nu is het mooi geweest. Wanneer zeggen jullie dat? dus zonder ziekte of gebreken. Als iedereen zo graag voor zijn oude paard wil blijven zorgen, waar zijn dan al die oudjes gebleven?

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 10:22

op de boerderij waar mijn paard ook staat hebben we twee ijslanders staan van 26 en 28 jaar oud deze twee lopen nog zeker vier keer per week. die van 26 daar wordt nog wel een buitenritje op gemaakt en die van 28 bijna niet meer. hooguit een keer als ze met de shetlanders een ritje gaan maken en dit paard voorop loopt. deze blijven zeker hun oude dag bij ons op stal slijten of er moet ze iets over komen. Wat ik zelf zou doen als mijn paard zo oud is. Geen idee nog als ik het geld heb om hem zelf te blijven houden en er meerdere paarden bij hem staan doe ik dat en anders is paarden rusthuis soest een goede oplossing.Maar dat is nog zo ver weg.

Fitzroy

Berichten: 25181
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 11:17

Ik ga met Ikke en Lielle mee. In de Randstad is er nu eenmaal geen plaats om alle oudjes te behouden.
Bovendien heb ik nog altijd een paard voor mijn plezier en dat is om er wedstrijden mee te rijden en niet om ernaar te kijken.
Als Fitz niet meer mee kan, zou ik uiteraard proberen een goed tehuis voor hem te vinden als gezelschapspaard maar als die optie er niet is ... moeilijk hoor!

Joyce

Berichten: 6374
Geregistreerd: 02-05-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 13:24

ik kan niet begrijpen dat er zoveel mensen zijn die kunnen zeggen wanneer hij oud is dat het dier weg moet. Je hebt altijd van je paard mogen genieten, hij heeft altijd alles voor jou gedaan en op zijn oude dag 'dump' je het dier gewoon? Als je hem kunt betalen als je er op kunt rijden kun je hem ook wel betalen als hij oud is. Misschien geen 2de, nee.. Maar persoonlijk zou ik mijn pony niet weg kunnen doen wanneer het oud is. Ik hoop zelfs dat ze byzonder oud zal worden..
is geen aanval op iemand persoonlijk, maar mijn mening.

daan
Berichten: 661
Geregistreerd: 16-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 13:29

okke schreef:
Veel 'als-en' en 'maar-en'...


Tuurlijk veel als-en en maaren..Je bent duidelijk niet de enige die niet kan beslissen wanneer het genoeg is geweest. Als je geld zat hebt en bovendien maar 1 paard is het makkelijker om hem aan te houden dan wanneer je er een stal vol van hebt staan waar je eigenlijk van moet leven maar waarvan een groot deel te oud is om het geld te verdienen...Maar toch...kun je soms de beslissing niet nemen. Als ik jou hoor praten is het net of ik mijn baas hoor. Die vindt eigenlijk ookal jaren dat er best een aantal uitegepensioneerd zijn maar een spuitje krijgt er geeneen. Ik denk dat bij ons pas tot euthanisreen wordt overgegaan (als er tenminste geen sprake is van lijden voor het paard) op het moment dat het financieel niet meer haalbaar is om alle oudjes aan te houden. En dat is denk ik pas als de andere paarden eronder lijden, niet als ze er zelf een broodje minder van moet eten...Hoe het voor jou zit kan je alleen zelf beslissen denk ik.
Maar op je vraag waar al die oudjes dan zijn kan ik wel met zekerheid zeggen dat we er hier genoeg hebben staan..

Westernfreak

Berichten: 5498
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 13:49

okke schreef:
Maar, hij is niet de enige... Ik heb geen oudepaarden pension, ik heb een klein ponyclubje. Overgenomen. Ik heb er hier nog een van 34, van 28, van 25 en zo verder. 6 paarden al jaren op pensioen. Leuke, lieve paarden. Gezond. Binnenkort mag ik die lijst uitbreiden met nog eens 3 paarden. Jullie hebben 1, 2 of 3 paarden. Leuke hobby. dure hobby ook. zeker als het paarden betreft die je verder alleen maar kunt borstelen.


Nee hoor, wij zijn bezig om een bedrijfje op te zetten en de pony's zullen ook hun kost moeten verdienen.
Natuurlijk zitten we nog niet in een situatie waar we 3 oude paarden hebben die niks meer kunnen.

3 paarden in kost die niks meer opleveren is veel. 6 is te veel denk ik om de ponyclub draaiende te houden.....als je nu al verlies lijdt?
Wees realistisch....zijn er andere mogelijkheden voor die oudjes zodat ze toch nog wat geld opleveren?
Zo niet.....ze hebben een goed leven gehad toch? De paardenwereld is een harde wereld waar je moeilijke beslissingen moet nemen soms.
Een bedrijf op verlies laten draaien kan simpelweg niet.

Als ik eerlijk ben, zou ik het ook ontzettend moeiilijk vinden en er alles aan doen om de oudjes een leuke paar jaar te geven, maar een bedrijf kun je niet op verlies laten draaien.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 15:16

Het belangrijkste is dat je naar je dier moet kijken. Is ie te oud voor de sport, en wil jij toch verder in de sport, dan zul je moeten kiezen. Zomaar in laten slapen is voor mij geen optie, en ik denk dat de meeste veeartsen het mij eens zullen zijn.
Als je paard erg oud is, en weinig lol meer beleefd doordat ie erg stijf is, en slecht en dergelijke, tsja dan zul je zelf ook wel zien dat het niet meer gaat. Maar op welke leeftijd dat nou is.... Hangt helemaal van het paard af, is 100% individueel. Mijn paardje is 17, en wordt een dagje ouder. Niet in de zin van haar gezondheid, maar wel in het gedrag. Ze doet minder gauw een stapje sneller ("in mijn tempo kom je er ook wel"). Aan de andere kant, kan ze ook nog wel eens vlot uit de hoek komen (laatst op een rit een galopje van 30km per uur, handig, he, als je man er naast fietst).
Ik weet wel dat ik mijn paard bij mij haar oude dag gun, tenzij ik natuurlijk gigantisch financieel in de problemen kom.

Aan de andere kant, als je een professioneel bedrijf hebt, of niet zo'n groot inkomen, dan kan ik me voorstellen dat je meer hebt aan een paard waar je echt wat mee kan....

Debbiedee
Berichten: 467
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 19:40

Fitzroy schreef:
Ik ga met Ikke en Lielle mee. In de Randstad is er nu eenmaal geen plaats om alle oudjes te behouden.
Bovendien heb ik nog altijd een paard voor mijn plezier en dat is om er wedstrijden mee te rijden en niet om ernaar te kijken.
Als Fitz niet meer mee kan, zou ik uiteraard proberen een goed tehuis voor hem te vinden als gezelschapspaard maar als die optie er niet is ... moeilijk hoor!


wat een gelul, jij hebt het geld er niet voor over om je paardjes oud bij jou te laten worden, plaats is er zat

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 19:53

okke schreef:
Hij is wat stijf, maar heeft verder geen pijn of zo, hoor. Maar toch begin ie me af te vragen hoe


hoe weten we dat nou? een paard is toch een kei in het lijdzaam lijden?

Percy

Berichten: 12090
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 23:40

Als je zo'n paardje al zo lang hebt en oud hebt zien worden valt het meestal wel te zien wanneer ze niet meer kunnen of pijn krijgen. Het is alleen moeilijk te aanvaarden. Daarom is een regelmatig veeartsbezoek ook zo prettig.

Mijn Xanthippe ging op en af. Aan het eind van de winter dacht ik echt "nu is het afgelopen" en dan werd het weer wat beter weer en ja hoor, ze leefde weer helemaal op. Tot die dag in de herfst. De hele zomer had ze dubbel en dwars genoten. Mijn dochter van toen 5 was er zelfs weer een beetje op gaan rijden en Xanthippe vond het geweldig. Op een ochtend lag ze dood in de box: hartststilstand, pats, boem weg. Dat was behoorlijk slikken maar ik ben dankbaar dat ze op zo'n mooie manier gegaan is.

Als ik een paard heel lang heb en er een goede band mee heb dan kan ik ze echt niet laten afmaken omdat ze niet meer kunnen werken. Maar ik heb geen bedrijf wat winst moet maken. In dat geval wordt het een heel ander verhaal. En ik denk ook dat je de paarden van zo'n bedrijf anders ziet dan je eigen paar paarden die je puur voor je eigen plezier hebt.

Fitzroy

Berichten: 25181
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 00:26

Debbiedee"]
[quote="Fitzroy schreef:
Ik ga met Ikke en Lielle mee. In de Randstad is er nu eenmaal geen plaats om alle oudjes te behouden.
Bovendien heb ik nog altijd een paard voor mijn plezier en dat is om er wedstrijden mee te rijden en niet om ernaar te kijken.
Als Fitz niet meer mee kan, zou ik uiteraard proberen een goed tehuis voor hem te vinden als gezelschapspaard maar als die optie er niet is ... moeilijk hoor!


wat een gelul, jij hebt het geld er niet voor over om je paardjes oud bij jou te laten worden, plaats is er zat
[/quote]

O ja, als ik nu al geen weidegang heb voor mijn paard?
Ooit in de Bollenstreek geweest? Zo te horen niet. Woningen of bollengrond, that's it.

Debbiedee
Berichten: 467
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 09:40

is hier in het gooi ook weinig weidegrond maar met zoeken lukt het wel, maar jij zegt zelf"bovendien heb ik nog altijd een paard voor mijn plezier en dat is om er wedstrijden op te rijden en niet om naar te kijken" dus jou gaat het duidenlijk alleen om het rijden en hb je er geen geld voor over als je niet op kan rijden

prompter

Berichten: 11319
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 10:01

Ik heb mijn beide paarden van veulen af aan, en ik vind dat ik de verantwoordelijkheid voor ze draag tot ze sterven. Ik heb mijn paarden voor de sport zolang ze dat aankunnen, en daarna zorg ik voor ze totdat het voor het paard ondraaglijk wordt. Ik begrijp mensen niet die roepen dat ze een oud paard als ze er niet meer op kunnen rijden niet op een "dure pensionstal" kunnen houden - ik neem aan dat de pensionstal de prijzen niet verhoogt voor paarden waar je niet meer op kunt rijden? Dus als je niet meer kunt rijden is het ineens "duur"? Ach, hier zijn al meer onderwerpen over geweest, ik zal mensen die hun paard alleen als sportartikel zien wel nooit begrijpen vrees ik....

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 17:23

Mijn paardje is nu dan pas bijna 3 maar die blijft ook bij mij totdat ze echt niet meer kan.En dan bedoel ik lichaamelijk.Is zij 18 en kan niet meer lopen van de pijn wat dusdanig niet verholpen kan worden dan krijgt zij een spuitje maar zo ook als zij ouder/jonger is.VAn mij mag ze 40 worden bij mij.Ze is bij mij geboren en ze zal ook bij mij sterven al moet ik er elke cent voor omdraaien.Ik heb toen gekozen om haar als veulen te houden en kies er nu voor om oud te worden bij mij dat heeft ze wel verdiend.

ikke

Berichten: 37667
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 23:40

okke schreef:
Jullie hebben 1, 2 of 3 paarden. Leuke hobby. dure hobby ook. zeker als het paarden betreft die je verder alleen maar kunt borstelen.
Maar daar gaat het ook niet om. Het gaat erom wanneer je mag zeggen: nu is het mooi geweest. Wanneer zeggen jullie dat? dus zonder ziekte of gebreken. Als iedereen zo graag voor zijn oude paard wil blijven zorgen, waar zijn dan al die oudjes gebleven?


Alle mooie verhalen ten spijt hier, de meesten zijn hemelen voordat ze de kans hebben gekregen oud te worden.
Ik dacht een paar weken geleden dat ik die beslissing moest nemen. Mijn paard kan niet meer opstaan als ze ligt, arthrose in de achterbenen. Heel soms gaat ze dus toch liggen en onlangs dus ook op de wei. Met wat hulp en aanmoediging kan ze dan wel opstaan, maar dat deed ze de laatste keer niet. De veearts was ook al bang dat dit het einde was. Hij wilde echter nog een pijnstiller proberen. Toen ik na een kwartiertje wegliep om een extra touw te halen om haar te helpen opstaan, keek ze op, draaide zich om en kwam, met hulp, zeer rap in de benen.
Ik heb vandaag lekker met haar door het bos gehobbeld, ze heeft zich uitstekend vermaakt. Als ze niet meer door het bos wil hobbelen, dan is het afgelopen. Enerzijds omdat ik mijn paard heb om door het bos te hobbelen, anderzijds omdat ik weet dat als ze niet meer door het bos kan hobbelen, ze helemaal niet meer kan hobbelen, dus pijn heeft en dat verdient ze niet.

Lielle

Berichten: 66266
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 09:44

Debbiedee schreef:
is hier in het gooi ook weinig weidegrond maar met zoeken lukt het wel, maar jij zegt zelf"bovendien heb ik nog altijd een paard voor mijn plezier en dat is om er wedstrijden op te rijden en niet om naar te kijken" dus jou gaat het duidenlijk alleen om het rijden en hb je er geen geld voor over als je niet op kan rijden


Debbiedee, wel goed quoten, dat heb IK namelijk gezegd!

Fitzroy

Berichten: 25181
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 09:46

Alleen denk ik er precies hetzelfde over Knipoog

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 09:53

Ik heb mijn paarden om te rijden,
als ik naar een paard in de wei wil kijken dan neem ik wel een goedkoop shetje.
Of het moet een goede fokmerrie zijn, maar mijn ruinen...
Nee die mogen niet blijven, of ik moet met 1 nog eens een heeeel bijzondere prestatie neerzetten waardoor ik een heel bijzondere band met het dier zou hebben.
Maar eerlijk gezegd denk ik dat ik voor die wel 'uitgereden' ben, dan verkoop ik ze liever zodat ik er iemand die er nog wel heel veel van kan leren een plezier mee kan doen.

Lielle

Berichten: 66266
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 09:57

dat weet ik Fitz Haha!, maar verkeerd quoten vind ik toch heel slordig Knipoog.

En Sjuimpje, die bijzondere band geldt dus wel voor Trammelant, daarom is hij er nog; bovendien hebben 10 jaar lang anderen met en van hem kunnen leren, dus eigenlijk jouw oplossing Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 10:00

Precies, maar ik heb nu geen paarden waarvan ik echt geen afscheid zou kunnen nemen dus denk ik niet dat het een heel bijzondere band is.
En dat verkopen;
dat kan zijn omdat het paard niet meer in zich heeft en het dus niet eerlijk is om het wel van hem te vragen,
maar ik hoop er ooit nog eens 1 te hebben/verkopen waarbij het paard meer talent heeft als wat ik benutten kan.

Fitzroy

Berichten: 25181
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 10:51

Sjuimpje schreef:
maar ik hoop er ooit nog eens 1 te hebben/verkopen waarbij het paard meer talent heeft als wat ik benutten kan.


We belanden nu wel in een andere discussie, maar stel dat dat het geval is? Dan is het toch ook zonde om dat paard te behouden?
Of zal ik hier even een ander topic van maken?