Vz of toch maar eigen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Benazir

Vz of toch maar eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 13:17

Ik heb eigenlijk een soort twijfel waar ik al een tijd mee zit en nu toch besloten heb om
te delen. Zo als de titel al zegt ben ik erg aan het twijfelen tussen een eigen paard
aanschaffen of een verzorgpaard nemen.. Het zit eigenlijk zo: ik rijd nu al 8 jaar op een
manege, heb mijn A- en B-brevet behaald en wil eigenlijk wel verder in de paardensport..
Op onze manege heb ik leren rijden, ja, maar dat is dan ook alles.. Verder uitbouwen en
werken naar ontspanning wordt niet veel aandacht aan besteed. Jullie zullen zeggen dat ik
dan toch gewoon een verzorgpaard moet nemen, maar dat is nu juist het probleem. Op onze
manege kan je geen paarden huren. Ik zoek nu al 2 jaar naar een verzorgpaard.. Ik ben er al
vele goede tegengekomen, maar de meesten waren allemaal te ver.. 1 uur met de bus rijden
is mij er ook weer over.. (Woon in Berchem, vlak bij Antwerpen) Vorige maand had ik er een
goede gevonden die niet ver was, maar door omstandigheden is zij verandert van stal en was
het ook weer te ver voor mij.. Nu ben ik onlangs op Kapaza iemand tegengekomen die een
weide verhuurt niet ver van waar mijn oude manege is, voor een gunstige prijs.. Sindsdien
ben ik erg aan het twijfelen om een eigen paardje aan te schaffen.. Ik weet dat het veel
meer verantwoordelijkheid is en veel meer zorg en geld vraagt dan een vz, maar ik wil echt
verder! De lessen op de manege boeien mij echt niet meer, hoewel ik nog wel steeds plezier
heb in het rijden en de omgang met paarden. Het paardje alleen kopen en onderhouden zal mij
niet lukken, dus zou ik hem delen met iemand of iemand zoeken die halfpension wil doen..

Sorry voor het lange verhaal en ik hoop dat jullie me wat tips kunnen geven! Lachen
x

Olikea

Re: Vz of toch maar eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:21

Ik snap je dilemma wel, maar als je nu al geen geld hebt voor de aanschaf en het onderhoud, hoe moet het dan verder.. het klinkt wel leuk, samen met iemand een paard kopen, maar ik denk dat dat vaker voor problemen zorgt dan dat het goed gaat..

Als ik je een tip mag geven..
Spaar elke maand ongeveer 350 euro, en zorg dat je dat ook echt kunt missen.. Dan kun je over een jaar een leuk paardje kopen, en kun je ook het onderhoud betalen.. en wat als je paardje koliek krijgt, of een operatie moet ondergaan..
kun je dat dan betalen..

Ik snap dat je graag een eigen paardje wil, maar je zult het toch eerst financieel op orde moeten hebben..

Benazir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 13:25

Bedankt voor je reactie!

Het stalgeld per maand kan ik wel betalen, was zelfs minder dan
die ene waar ik halfpension mee wilde doen dus dat zit wel goed.
Het paard zelf.. Sjaa.. 350 euro per maand sparen zal nogal
moeilijk gaan Clown Ben nog maar 14 Huilen van het lachen

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:28

Jeetje, klinkt precies als mijn verhaal eerlijkgezegd,
behalve dat ik niet de mogelijkheid heb een eigen paard te kopen..

Ik heb een verzorgpony gezocht en gevonden en daar kan ik toch zeker wel meer mee.
Mocht je toch een vz kunnen vinden raad ik je wel aan daarmee ook te gaan lessen,
ik heb tot ergens in mei nog lessen bij mijn andere manege lopen,
maar dat is echt niet prettig.

Zij weten natuurlijk niet af van wat je allemaal doet met je vzp
en bovendien zijn de meeste maneges geloof ik vooral ingesteld op mensen die komen rijden om het rijden.
Zo gauw je een vz of eigen paard hebt kom je rijden om dingen te leren,
aangezien je kan rijden om het rijden wanneer je wil.
Dat is waar ik nu een beetje last van krijg iig,
en zo te horen lijkt de manege waar jij rijd nogal op de mijne.

in ieder geval: veel succes Lachen

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:28

Ik snap het ook, maar ik zou niet sámen met iemand een paard kopen.
Evt. misschien zelf kopen en iemand laten leasen of laten rijden tegen betaling?
Als het echt in geen manier kan, tsja dan zit er niets anders op dan toch door te zoeken, of evt. op een andere manege of pensionstal een paardje leasen?
En ik denk dat je op je 14e geen paard in je eentje kan betalen, en samen met iemand vind ik persoonlijk niet echt een optie, maargoed dat ligt er ook weer aan met wie, je buurmeisje of je zusje. Lachen
En je ouders willen niet bijbetalen?

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:29

Als 350 euro per maand sparen moeilijk gaat zou ik ook geen paard kopen, want dat kan je zomaar elke maand kwijt zijn aan je paard Lachen .

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:30

Mag ik vragen wat je van plan ben te doen met het paardje?
Heb je gedacht aan de aanschafprijs, je beginkosten,
De tijd die je kwijt ben. Waar je gaat rijden.
Hoevaak je gaat rijden, Of je lessen wil/kan betalen?

Een eigen paard is een grote stap.. En wat ik hoor denk ik dat je beter op zoek kan gaan naar een betere manege of iemand die les kan geven op een eigen paard(?)
Hoe denk je verder te kunnen komen met je eigen paard als je niet beschikt over goede les?

Benazir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 13:45

@TE5: Blij dat ik iemand gevonden heb die hetzelfde voorheeft Lachen Lessen met mijn nieuwe vz zou ik zekers doen! En idd bij onze manege denken ze ook dat je komt rijden om te rijden en niet om echt verder te willen leren en verder opbouwen.. Jij ook succes! Lachen

@Cupcake: Dat was ook mij eerste idee; om iemand te laten leasen of halve stal te laten doen Lachen
Mijn vader spaart al voor mij sinds ik klein ben, dat spaargeld zou dan natuurlijk erg goed van pas komen Lachen En natuurlijk vragen of andere familieleden willen bijbetalen voor mijn verjaardag Haha!

@Renza: De stalling op de weide kost 180 per maand. Waarom die hoge kosten? Lachen

@Shanty_Muis: Ik wil graag verder uitbouwen en misschien ooit gaan starten Lachen Welke richting weet ik nog niet goed, hangt af van het paardje, maar ik spring erg graag ^^ Als er iemand halve stal met mijn paard zou doen, kom ik 3 a 4 keer in de week zelf rijden Lachen Lessen kan ik nog nemen op onze manege, voor mensen met een eigen paard is er namelijk een andere instructeur die wèl verder uitbouwt.. Of desnoods een privéleraar, maar dat is ook wel erg duur.. Het probleem bij mij is dat ik niet in een landelijke omgeving woon en al erg lang heb moeten wachten en zoeken voor ik deze manege gevonden
heb.. Dus overstappen naar een andere manege gaat niet zomaar.. Ik zoek natuurlijk nog altijd verder naar een vz,, maar momenteel niet veel resultaat...

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:48

xJuce schreef:
@Renza: De stalling op de weide kost 180 per maand. Waarom die hoge kosten? Lachen

Wat zit er bij dat geld? Alleen de wei, of ook voer?
Verder zal je ook nog geld kwijt zijn aan lessen, hoefsmid, af en toe vervanging van spullen voor je paard, wormenkuur, etc., en als je pech hebt en paard ziek wordt ben je sowieso een heleboel geld kwijt.

Benazir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 13:51

Renza schreef:
xJuce schreef:

Wat zit er bij dat geld? Alleen de wei, of ook voer?
Verder zal je ook nog geld kwijt zijn aan lessen, hoefsmid, af en toe vervanging van spullen voor je paard, wormenkuur, etc., en als je pech hebt en paard ziek wordt ben je sowieso een heleboel geld kwijt.

180 voor volpension, alles inbegrepen Lachen
Ja dat met ziekte valt natuurlijk niet te voorspellen, en dat weet ik ook.. Ben nu zelf elke maand al geld aan het sparen..

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:53

Als je het red kwa geld & tijd zal ik het doen.
Ik heb zelf ook de keus genomen om te stoppen bij de manege, op de manege kom je gewoon nooit verder dan lesje rijden Ach gut . Een half jaar later pas weer een verzorgpaard gevonden.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:54

ik zou niet een paard gaan delen, ik heb dat ook een tijdje gedaan maar toch ook al is het een goede vriendin waar je het mee deelt er gaan zich ergenissen opstapelen en als het eruit komt krijg je problemen om het paard weg te doen

ik zou toch of verder sparen en even wachten of leuk verzorgpaard zoeke

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:58

En wat vinden je ouders ervan?

Groenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:06

heey,
ik zou zeker een verzorg paard doen, als je een eigen paard hebt en je hebt al niet het geld ervoor is dom... en denk na over het gevolg dat als er iets gebeurt met hte paard, dan krijg je erook nog de dokters kosten boven op... ik zou het niet doen hoor maar goed je moet heth zelf weten...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:12

Willen je ouders bijspringen als je een vette dierenartsrekening krijgt die je niet kan betalen o.i.d?
Dat maakt ook nog veel uit.

Benazir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 14:13

Renza schreef:
En wat vinden je ouders ervan?

Mijn moeder vindt paarden enzo wel leuk, maar ze vindt het we veel geld.. Maar omdat de prijzen op onze manege weer opgeslagen zijn (150 voor 10 lessen Huilen van het lachen) denk ik dat een eigen paard bijna goedkoper
uit zou komen.. Voor dat ik dat andere vzp zou nemen, was er ook nog een andere pony met wie ik bijna een halve stal had en dat was voor 100 euro per maand en dat mocht van haar.. Mijn vader begrijpt dat ik niets meer leer op de manege en toen ik tegen hem begon over dat verzorgpaard wilde hij ook meteen eens langs gaan etc..

Benazir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 14:14

anoukoaky schreef:
heey,
ik zou zeker een verzorg paard doen, als je een eigen paard hebt en je hebt al niet het geld ervoor is dom... en denk na over het gevolg dat als er iets gebeurt met hte paard, dan krijg je erook nog de dokters kosten boven op... ik zou het niet doen hoor maar goed je moet heth zelf weten...

Het probleem is juist dat ik er geen vind.. Al 2 jaar zoek ik en nog steeds niks.. Daarom dat ik het ook overweeg.. Natuurlijk is een verzorgpaard ook een zeer welkome oplossing, maar als ik er geen vind..

Groenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:17

okee het is wel moeilijk, maar het is echt heel erg om als je een band hebt met ene paard dat je hem moet verkopen wanneer die ziek is, dan hefet het paard jou juist zo hard nodig en moet je hem weg doen... ik geef alleen mijn mening omdat het mijzelf ook verschrikkellijk lijkt als het mij zou overkomen dat ik dan mijn eigen paard zou verkopen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:19

xJuce schreef:
anoukoaky schreef:
heey,

Het probleem is juist dat ik er geen vind.. Al 2 jaar zoek ik en nog steeds niks.. Daarom dat ik het ook overweeg.. Natuurlijk is een verzorgpaard ook een zeer welkome oplossing, maar als ik er geen vind..

Dan houd het op. Als je een eigen paard hebt dan is dat een hele, maar dan ook hélé verantwoordelijkheid.
Bovendien moet je altijd genoeg geld op zak hebben voor als je paard ziek word. Ik weet niet hoe oud je bent, maar als je nog op school zit, wacht gewoon lekker. Jou tijd komt nog wel... Bij mij precies hetzelfde. Ik wil ook graag een verzorgpaard, maar ik kan er ook geen vinden. Eigen pony heb ik wel, maar op shetlanders kan ik niet rijden Knipoog . Wacht gewoon. Maak je studie af, verdien geld met je werk, en op een dag heb je vast genoeg geld om een paard te kopen en te onderhouden. Lachen

DiamondDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:22

Hei, Het is niet alleen geld wat er speelt. Je hebt natuurlijk ook genoeg tijd nodig. Er gaat al snel 3/4 uur per dag inzitten en je moet natuurlijk ook gewoon naar school. Ik weet niet of je een baantje hebt om het te betalen maar daar krijg je dan ook minder tijd voor. Mischien kun je toch voor een eigen paard kiezen en dan een verzorger zoeken die een klein bedrag per maand meebetaald. zo krijg je toch een beetje geld en heb je tijd over. Ik snap helemaal dat je met dit dillema zit. Succes! en bespreek het goed met je ouders over wat je te wachten staat!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:29

Tja, geluk maar er zijn er in verhouding vééél meer die een paard willen en die het toch echt zelf moeten betalen.
Gewoon verder zoeken naar een verzorgpaard, ik had ook nooit gedacht dat ik er een zou hebben nu.

Groenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:29

heey, mijn vader betaald mijn paard en alle spullen die ik er voor nodig heeb, en mijn moeder die betaald vaak de kleding enzo en de overige dingen die ik wil... inderdaaad ik heb geluk... maar als ik vragen mag hoe oud ben jij?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:30

Je bent 14, vertelde je? dan kan je beter een verzorgpaard zoeken, echt wel, ik had op de stal een stalgenoot, en die is ook 14 en die had enorm veel problemen met het geld en uiteindelijk moest het dier verkocht worden, tja wie gaat ook een paard nemen als je naar school moet en nog geen vaste baan hebt?, ze mocht al geen paard kopen van haar ouders, maar ze was eigenwijs en het eindigd ermee dat het dier door de handelaar naar de slacht is gedaan, dier was chronisch kreupel geraakt door geldgebrek en door geen geduld te hebben om het boxrust te geven, ze sloeg het advies van de veearts in de wind, tja drama dus voor haar.

Echt als je geen vast inkomen hebt, dan is een verzorgpaard veel beter.

En zeker als je ooit een paard wilt kopen, dan is het beter om voorjezelf te kopen en niet met iemand samen te kopen, en ik spreek uit ervaring, dat nooit meer voor mij, om samen eigenaars te zijn van 1 paard.

Je kan dan beter een bijrijder nemen, om de kosten te delen in de stallingskosten per maand, de rest van de kosten zijn helaas wel voor jouw, eigen paard kost veel geld en tijd, dat is gewoon zo.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:30

Wanneer je nu al die 350 euro niet kan missen en je ouders niet kunnen of willen bijspringen zou ik ook zeker niet aan een eigen paard beginnen.
Samen een paard houden klinkt erg leuk, maar wanneer jullie eventueel bijvoorbeeld onenigheid krijgen, hoe ga je dat dan regelen met jullie paard.
Verder zeg je de kosten van het lessen dat een eigen paard haast goedkoper is, maar dat is vaak niet zo.
Een paard kost stalling, smid, dierenarts, aanschaf en onderhoud van tuig en andere benodigdheden, en daarnaast zal je er toch nog mee gaan lessen. En dan de kosten voor zoals je zegt het eventuele wedstrijdrijden.

Verder kost een eigen paard veel tijd en energie. (ik ben zelf absoluut geen voorstander van maar 3 a 4 keer in de week naar het paard gaan) Ik wil absoluut niet zeggen dat dat het geval is bij jou. Maar besef wel dat bij een eigen paard ook de volledige verantwoordelijkheid bij jou ligt.

Daarnaast is natuurlijk het voordeel van een eigen paard dat je alles zelf kan bepalen kwa rijden en verzorging, stalling en weidegang en alle andere bijkomende zaken.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:33

als j het niet in je eentje kan betalen kun je geen paard kopen. 180 euro heb je de wei. maar de hoefsmid, dierenarts , wormenkuren, bijvoeren, harnachement waar doej e het van als je 14 bent?? jeouders moeten het kunnen en willen betalen. anders houd het op
en een verzorg paard waar je evt. een beetje aan betaald kan toch ook?? wat heb je gedaan om te zoeken? er is er eht wel 1 te vinden!