Op welke leeftijd een hengst ruinen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HelgaV

Op welke leeftijd een hengst ruinen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 21:23

In mijn omgeving hoor ik nogal eens wat meningsverschillen over wanneer je een hengst het beste kunt laten ruinen.
De 1 zegt dat je dit het beste kunt doen rond hun 3e of 4e jaar. Dan heeft het paard een mooiere bouw.
De ander zegt dat je dit beter kunt doen tussen de 12 en 18 maanden. Dan wordt de energie niet meer in de uiterlijke hengstenkenmerken gestoken, maar kan het paard de kans krijgen wat meer te groeien.

Wat vind jij?

Jibbel

Re: Op welke leeftijd een hengst ruinen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:25

Ik denk dat die van mij redelijk groot wordt en ik wil graag dat stoere / grove uiterlijk. Dus áls ik hem ruin, dan pas als hij 4 of 5 is.

xLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 01:20

Die van mij wordt iets na z'n 1jaar geruint, ik hoef dat hele hengstengedrag niet. Was erg genoeg bij m'n zus haar pony, hoef dat niet nog een keer dat aangevallen worden, gesteiger en gebijt Lachen

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 10:32

Degene die ik op stal heb staan is met 3 jaar pas geruind. Vanwege de hengstenkeuring. Qua gedrag had ik hem beter eerder kunnen ruinen.
Degene die ik in de opfok heb is niet geschikt voor de VHK en is met 18 maanden geruind. Hij heeft voldoende massa en body en uitstraling. Hij mag echter nog wel een behoorlijk stuk groeien.

Jamesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:16

Mijn ruin is met 2 jaar gecastreerd!
Er zit niets geen hengst op of aan...

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:19

Ik vind het vaak zonde om een ruin al vroeg te castreren, dus zeg maar voor zn 2e jaar. Ik hou nl wel van die stoere hengstenbouw, dikke nek enzo, prachtig! Heb al vaak gezien dat mensen hun ruinen vroeg castreren en dat het vervolgens van die stokjespaarden werden, waar ik dus niet van hou. Dus ik zou wachten toe hij minimaal 3 is.
*edit* En over zn karakter hoeft die mijns inziens niet veel te zeggen. Zal ongetwijfeld per paard verschillen, maar ik ken hengsten genoeg die zo cool in de kop zijn, dat je je erover verbaasd dat het een hengst is.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:33

Deze ruin mist echt geen front omdat hij met 18 maanden is gecastreerd Haha!
Robbie

Je moet het per dier bekijken.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:43

Je foto doet het niet, Belker. Ben het met je eens dat je het idd per dier moet bekijken. Maar ik hou gewoon van een lekkere dikke hengstennek, en ik denk dat je meer kans hebt op een 'hengsten-uitstraling' door zo laat mogelijk te castreren.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:46

ik ga proberen die van mij hengst te laten, als dat niet lukt, dan laat ik m pas na zn 3e ruinen zodat hij wel n mooie hengsten uitstraling heeft

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:48

ik vind dat de hengstenuitstraling, de spieren ect toch wel snel in vet en ruin overgaan bij castereren dus ik zou het denk ik redelijk vroeg doen

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:55

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:15

Oeeh, Robbie heeft zn bouw mee denk ik hoor. Ik vind m iig leuk Haha!

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 18:23

ik heb me er ook erg in verdiept, en de reacties zijn zo 50-50, dat je er gewoon niet wijzer van word! Mijn paardje is nu 19 maanden, en is november geruint, hij werd erg het mannetje, en ik heb een merrie, en ik wil geen rare kruisingen, dus hij komt eind deze maand naar huis. Heb wel begrepen dat hij nu meer de hoogte in gaat dan de breedte, maar ja we gaan het zien, want hoorde ook weer dat het niet uit maakt of je hem vroeg of laat ruint, omdat hij als nog breed kan worden....

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 18:25

Volgens mij was het zo dat als je hem vroeger liet ruinen, hij minder 'hengstenstreken' vertoonde op latere leeftijd. Maar don't blame it on me want ik weet er niet veel van maar heb het wel eens gehoord Knipoog

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 19:02

Hmm, reacties verschillen inderdaad best wel.
Van mij hoeft een hengstenbouw niet zozeer. Maar zo'n super rank paard hou ik ook niet van.
Ik heb nu een hengst van 7 maand staan. Maar ik denk dat ik hem ook gewoon laat ruinen wanneer hij een maand of 15 is.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 08:12

Onze hengst is vorige week gecastreert.
Ik wilde hem zolang mogelijk hengst houden.
Hij was erg lief en zeer betrouwbaar.

Echter in een maand tijd veranderde hij in een woeste hengst.
Bijten, opdringen, steigeren enz.

Daarom hebben we besloten hem zsm te laten helpen.

Hij wordt bijna drie jaar en heeft wel een mooie hengsten uitstraling Knipoog

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:11

qt_shetties schreef:
ik heb me er ook erg in verdiept, en de reacties zijn zo 50-50, dat je er gewoon niet wijzer van word! Mijn paardje is nu 19 maanden, en is november geruint, hij werd erg het mannetje, en ik heb een merrie, en ik wil geen rare kruisingen, dus hij komt eind deze maand naar huis. Heb wel begrepen dat hij nu meer de hoogte in gaat dan de breedte, maar ja we gaan het zien, want hoorde ook weer dat het niet uit maakt of je hem vroeg of laat ruint, omdat hij als nog breed kan worden....

Dat telt idd mee voor je keuze, staat je paard in de buurt van andere merries en wordt hij vervelend, dan snap ik dat je dan eerder besluit te castreren dan wanneer je nergens last van hebt.
Die van mij weet nog van niks, staat met 4 andere in een groep, 2 merries staan wel op stal, maar daar reageren ze nauwelijks op.
Daarnaast verschilt t erg per ras. Die van mij is een Fries en ik kan me voorstellen dat hoger in het bloed staande rassen veel feller en heftiger zijn op jonge leeftijd als hengst.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:02

Nou die van mij blijft hengst hoor als t goed is, hij heeft ook n best goede afstamming. Hij is tot nu toe heel lief en handelbaar en is nu 17 maanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:14

Mijn tinker is vlak voor zijn tweede geruind. Ik heb de DA gevraagd of ze daardoor nu veel slungeliger worden en met ielig nekje. Mijn DA vond het echt onzin, ze kunnen wel enkele cm hoger uitgroeien.

Mijn tinker is nu 3.5 en heeft een giganek, ook verder is hij een mooi stevig paard geworden, geen slungeligheid of ieligheid aan te bekennen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-01-09 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:27

Ik wou die van mij ook net iets voor zijn tweede laten ruinen. Hij is nu bijna 8 maanden. Maar ik wil me nicht even laten informeren op de uithof(die werkt daar) wat het beste is, en ik kijk het gewoon even aan, hoe die zich ontwikkeld en gedraagd.

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 16:50

Die van mij is een maand voordat hij 3 werd geruind. Ik heb hem hengst gelaten zolang als dat zijn gedrag dat toe liet. Hij is nog steeds super braaf en heeft geen hengsten streken. Kwa bouw en uitstraling heeft hij er nooit als een hengst uitgezien.

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 10:55

2,5 jaar ofzo

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 14:38

Vriendin van mij heeft haar hengst laten ruinen
toen hij 2,5 jaar was.

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 17:12

Als ik zou moeten kiezen zou ik het toch zo laat mogelijk laten doen.
Vind dat laat geruinde paarden een wat mooiere bouw hebben.
Maar je moet het per paard bekijken. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 17:17

Ik heb gemerkt dat het weinig uit maakt op welke leeftijd er wordt geruint en hoe ze eruit zien. Mijn paard is geruind op 8/9 jarige leeftijd en heeft nu niet bepaald veel front of een dikke nek. Het zelfde geldt voor mijn pony, die is op 3,5 jarige leeftijd geruint. Hij heeft een redelijke nek maar zeker nu in de winter is er niks van te zien dat hij hengst had kunnen zijn.

Persoonlijk heeft het mijn voorkeur om pas te ruinen als het nodig is, op het moment dat het voor hen zelf prettiger is om wanneer het gedrag te ver gaat.