Wat vinden jullie van zulke 'ruiters'?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

woeliej

Wat vinden jullie van zulke 'ruiters'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 19:49

Ik weet niet zo goed waar ik het plaatsen moet, maar omdat mij dit met name om de omgang met je paard gaat maar hier neer gezet.

Pensionstallen. Paardlief mooi volpension ergens stallen, niks geen omkijken meer naar. Toch nemen sommige mensen dit naar mijn mening iets te letterlijk... 'ik heb weinig tijd dankzij mijn werk, woon mischien ook erg ver weg van mijn paard (lees, andere kant van het land), maar hij staat volpension dus het is prima'. En beest word dan serieus maanden niet naar om gekeken..

Naar mijn mening heb je hier geen paard voor... Geen tijd dan toch ook niet eerlijk tegenover het paard om er 1 aan te houden? Dan wel gesproken over gezonde paarden natuurlijk. Dier heeft toch ook zijn aandacht nodig? Verzorging verder nog. (bijv. smid, die dus vaak vergeten word) Ik snap best dat niet iedereen elke dag trouw wat met zijn paard gaat doen, maar maanden/weken lang niet naar het beest omkijken..?

Hoe denken jullie hier over? Heeft een paard genoeg aan de verzorging die een vol pension bied? Aan de aandacht die hij van de andere paarden krijgt op de wei en op stal? Of heeft het ook die extra aandacht en zorg nodig die alleen een eigenaar het dier bieden kan?

( sorry maar moest even m'n verhaal kwijt! )

Bramasole

Re: Wat vinden jullie van zulke 'ruiters'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 19:53

Ik denk dat er ergere situaties voor een paard zijn dan in volpension staan, de weidegang die je noemde en met/tussen soortgenoten leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 19:55

Moderatoropmerking:
OPG --> PP.

OPG valt onder Vraag Maar Raak, waar meer de concrete informatieve vragen thuishoren. Dit is een iets algemener discussie-onderwerp, vandaar dat ik hem naar PP heb verhuisd Lachen

Daarnaast heb ik nog een reactie verwijderd ala 'Gebruik de zoekfunctie'. Dit soort reacties zijn ook niet de bedoeling. Je kunt daarvoor TEM'en, als je van mening bent dat er een recent (afgelopen twee weken) topic over hetzelfde onderwerp is geweest.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 19:58

Als een paard de basisverzorging krijgt vind ik dat gewoon acceptabel...
Denk je dat al die shetjes etc etc die je in grote weides ziet lopen iedere dag geborstelt worden?

Mijn ene pony vind dat gefriemel helemaal niks. Een borstelbeurt vind ze lekker, maar als het te lang duurt word ze niet vrolijker. Mijn andere pony geniet wel weer helemaal van al dat gefriemel Haha!

knockout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 20:00

Het zou mijn manier absoluut niet zijn, maar denk dat het er ook een beetje van afhangt wat voor een stal het is. Staan ze overdag lekker buiten, let er iemand op de paarden ivm wonden en zo. Hoe gaat het met inenten en ontwormen, enz enz...
Maar snap niet dat iemand dan aan de aanschaf van een paard begint, vind het niet leuk voor het paard en daar is het eigenlijk ook veel te duur voor.

bezelbub

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 20:04

Ik denk dat niet iedereen de luxe heeft om een paard bij huis te stallen, dus pensioenstalling is dan wel een fijne oplossing.

Wij hebben zelf de paarden aan huis dus is het makkelijk om even snel de stal in te lopen maar als je die luxe niet hebt.
Ik heb een aantal vriendinnen die hun paarden op de manege hier in Emmeloord hebben staan, het is onmogelijk om de hele dag op de manege te zijn maar zij besteden echt wel meer dan een uurtje per dag aan hun paard.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 20:04

ik zou het zonde van mijn geld vinden, maar het paard lijdt er volgens mij ook niet onder.
Ik sta ook op een volpension, maar ik ga wel iedere dag. (is ook maar 5 minuten bij mij vandaan) Als ik een dag niet kan dan mis ik haar.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 20:13

Ik vindt niet dat je daar dan een paard voor heb. Ik heb er twee verder weg in pension staan maar die zijn dan ook met pensioen, ondanks dat kom ik er wel zo'n drie keer in de week om ze te poetsen en ff te knuffelen. De stalhoudster doet het de rest van de week en krabt elke dag hun hoefjes. Mijn andere paard staat ook in volpension maar daar ben ik elke dag om te rijden en me dingen te doen.
Maar ik ken ze ook die nooit naar hun dieren omkijken, dan staan ze wel elke dag een paar uur buiten maar wordt er verder niet naar omgekeken, zo af en toe komt er dan iemand een uurtje rijden en voor de rest staan die dieren maar te staan, krijgen geen medische zorg of een jaarlijkse enting of een ontworming laat staan een hoefsmid die zien ze al helemaal nooit, krijgen een B keus hooi en staan schraal op het stro. Nee zo hoort het niet en gelukkig ben ik ook niet zo , ik zou me zelf niet recht in de spiegel aan kunnen kijken of lekker kunnen slapen. Sommige mensen zijn geen dieren waard.

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 20:39

Hier staat er 1 op de manege met haar 2 pony's.
Ze is nu 2 week niet meer geweest wat vaker voorkomt, haar pony's staan op een manege. Ze komen er niet uit, enkel voor uitmesten staan ze ff vast buiten. 1 van de pony's heeft geluk want die heeft een ruiter. De andere staat te verpieteren in zijn box, slaapt veel, eet amper, drinkt amper..
De pony's staan 's zomers ook op stal.. En waarschijnlijk gaat ze donderdag op cc. Scheve mond

TS;
Hier heb je idd geen paard voor, een paard heb je om elke dag voor te zorgen en beweging te geven(als ze 24/7 op stal staan)

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 20:44

Als ze er nooit uitkomen vind ik erg sneu. En al helemaal als je dan wel wedstrijden wilt rijden.

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 20:47

danneke80 schreef:
Als ze er nooit uitkomen vind ik erg sneu. En al helemaal als je dan wel wedstrijden wilt rijden.

Ja inderdaad..

Oh ja, ook heeft ze een nieuw paard erbij die in groningen staat (waar zij woont)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 20:53

Ik ben er ook zo eentje, hoor, ik kom hooguit 3 x per week, regelmatig maar 2 x per week.
Ja, daarvoor heb ik een dure pensionstal. Paardje wordt gevoerd, uitgemest, wordt 's ochtends in de wei gezet (samen met andere paarden) en tegen donker er weer uitgehaald.

Ik houd van mijn paard maar ik heb ook een gezin en dat komt wel op de eerste plaats. Daarnaast heb ik een baan.
Mijn paard heeft een goed, afwisselend leven.

Wat is daar mis mee?

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 21:19

beantsje schreef:
Ik ben er ook zo eentje, hoor, ik kom hooguit 3 x per week, regelmatig maar 2 x per week.
Ja, daarvoor heb ik een dure pensionstal. Paardje wordt gevoerd, uitgemest, wordt 's ochtends in de wei gezet (samen met andere paarden) en tegen donker er weer uitgehaald.

Ik houd van mijn paard maar ik heb ook een gezin en dat komt wel op de eerste plaats. Daarnaast heb ik een baan.
Mijn paard heeft een goed, afwisselend leven.

Wat is daar mis mee?

dit bedoel ik niet. Jij bent er dus nog elke week een paar keer. Ik heb het echt over mensen die weken al dan niet maanden niet naar hun paard omkijken Gezonde dieren maar prima op de rijden valt maar ook geen verzorgpersoon er voor willen, beest heeft het immers prima

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:34

@ woeliej Ik denk dat je dit van dichtbij meemaakt?
Zoja ben jij zeker de enigste die zich er wat van aantrekt of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:38

Als iemand om wat voor reden wekenlang niet naar een paard gaat, maar het dier heeft verder alle basiszaken, is er niks mis mee. Een paard zit niet op aandacht van een mens te wachten, en denkt ook niet als een mens. Poetsen en trutten is geen voorwaarde voor een gelukkig paardenleven.

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:39

Als mensen 2/3x per week komen, oke..
Maar helemaal niet komen , Dan vraag ik me idd af waarom heb je dan een paard?

Maar heb je zulk soort mensen in je omgeving ts?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:41

Ik ken iemand die een paard heeft en er maar een paar keer per jaar naar kijkt. Dier is wegens een blessure niet geschikt voor de sport momenteel en het ontbreekt hem aan niks.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 21:43

Alabaster schreef:
@ woeliej Ik denk dat je dit van dichtbij meemaakt?
Zoja ben jij zeker de enigste die zich er wat van aantrekt of niet?

klopt, een stalgenoot gaat zo met haar paard om. Ben alleen niet de enigste die er op deze manier over denkt. Was alleen even erg moe van de schijnheilige 'ik ben zo goed voor mijn paard' act na het aanzien van de hoeven van het dier waar nadat ik er een paar weken geleden een opmerking over maakte nogsteeds geen smid voor is langs geweest.

Ik weet dat dit me opzich ook uberhaupt nix aan gaat maar vind het gewoon beroerd om aan te zien... Schijnheilig gedoe, bah!

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:45

in zo'n opzicht ben ik het met je eens, dat vind ik ook niet kunnen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:46

Ach, van een paar weken te laat naar de smid overkomt het dier niks, hoor en bovendien, mijn smid staat ook niet de zelfde dag voor de deur nadat ik heb gebeld.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:47

Ik persoonlijk houd hier dus absoluut niet van

Ik heb een paard en doe zelf de verzorging, dus elke dag ga ik erheen. Als ik een keertje niet kan heb ik een stalgenoot die mijn paard doet, maar andersom doe ik het ook voor haar. Een paard zie ik als een verantwoording, ook al betaal je er mensen voor die het voor je doen, is mijn mening, dat je er toch ook wel zelf voor mag zorgen. Ik heb dan het geluk dat mijn paard 24/7 buiten staat met schuilstal, dus ze hoeven niet binnen en buiten gezet te worden, maar het voeren en stal schoonmaken doen we allemaal zelf, zelfs voordat ik naar mn werk ga (6 uur sochtends), dan ga ik ze nog voeren. Ik zou mijn paard zoiezo niet ergens in volpension zetten zodat ik er zelf bijna niet naar om hoef te kijken. Maar iedereen denkt hier natuurlijk anders over. Ik val er niemand op aan die wel hun paarden in volpension hebben staan Knipoog

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 21:48

suleilitha schreef:
Ach, van een paar weken te laat naar de smid overkomt het dier niks, hoor en bovendien, mijn smid staat ook niet de zelfde dag voor de deur nadat ik heb gebeld.

het dier heeft de hoeven zo lang dat de hele stand aan het veranderen is en de hoeven er van aan het in scheuren zijn. Mijn smid die het zag vandaag nam zelfs het woord 'dierenmishandeling' in de mond

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:49

Oja dat dacht ik al. Die act "ik ben zo goed" komt mij heel bekend voor.
Ik werd er ook zo beroerd van maar ik was dan de enige die zich er wat van aantrok, uiteindelijk ben ik daar weggeaan want ik kon het echt niet meer aanzien. Ik heb er wel eens wat van gezegd hoor maar dan kreeg ik het bekende antwoord .. het zijn jou paarden niet ..klaar Boos!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:52

Zijn toch ook geen ruiters of paardenmensen maar het is iemand met een paard.
Vind het tegenover het paard niet eerlijk. Tijd moet je maken.
Bij ons op stal staat er ook zo iemand, paardje smakt naar een lekkere poetsbeurt maar baasje komt niet.
Geld wordt automatisch overgemaakt ect.
Ik ken haar en ze heeft eigenlijk nooit echt iets met het paard gedaan maar kan haar niet verkopen.
Van mij krijgt ze dan wel (met toestemming) een heerlijke poetsbeurt op z'n tijd Lachen

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:54

@AaronYve Dat is een goede zin! Stalgenoot van mij zegt ook wel vaak: "Je hebt paardenmensen en mensen met paarden".
Daarin heeft ze (en jij ook natuurlijk) zeker gelijk!
Laatst bijgewerkt door Angeliekje op 02-01-09 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt