Is 18 jaar oud?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bluebontje

Is 18 jaar oud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 20:55

Okee, de titel zegt het al, vinden jullie 18 jaar oud voor een pony?
(Dit met oog op de eventuele aankoop van een pony met die leeftijd)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Is 18 jaar oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 20:58

Hangt ervan af wat je verder nog met het dier wilt gaan doen. Meer info is dus makkelijk om een conclusie te maken.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 21:00

Ik heb mijn paard in april gekocht en zij is eveneens 18 jaar oud. Aan mijn paard merk ik haar leeftijd niet en bovendien ken ik de moeder van dit paard. Zij is inmiddels 26 en nog steeds in een goede conditie. Daardoor durfde ik het aan om een paard van 18 te kopen. Ik denk dat je moet overwegen waarvoor je een pony wil aanschaffen. Over het algemeen zijn pony's tot op hoge leeftijd goed te berijden, maar als je echt fanatiek wedstrijden wil rijden, dan zou ik voor een jongere pony gaan kijken. Wil je een leuke leerpony, dan kan je aan een pony van 18 naar mijn mening nog veel plezier beleven.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 21:00

verschild per paar, ik ken een pony van 26 die ik nog niet oud durf te noemen (zolang ze in rengallop het land in blijft vliegen en ze nog steeds de looks heeft als die van een 3 jarige Cool ) en ik heb ook een paard gekend die op haar 13de gewoon op was..

Verschild heel erg per paard, hoe intensief ze gebruikt zijn, erfelijkheid etc.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 21:03

vind ik niet oud hoor, ik rijd op een paard van 21, en dr staat dr nog 1 op stal van19jaar. Ik verwacht dat ze er nog wel wat jaren zijn hoor. Ik hoorde laatst dat een paard 35was geworden. Dus alles kan Pling

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 21:07

18 is op leeftijd, maar niet oud Lachen

Ponys zijn een stuk harder wat dat betreft.

Verder denk ik dat je niet aan de leeftijd direct moet ophangen. Er zijn paarden van 14 jaar die zich stram en oud gedragen en paarden van 23 waar je nog voor moet uitkijken als hij/zij uitfrissigheid/energie iets geks doet.

ladyleonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 21:22

mijn paard is 18 jaar en heb er gekocht toen was 8 jaar.
en ze is nog precies het zelfde
even fit en even mooi

ik heb een keer een wedstrijd gereden op een pony van 29 en ben 2de geworden.
(want mijn pony was hoogdrachtig vandaar)

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 21:53

De pony is voor mijn dochter.
Ze moet er lekker mee buiten kunnen rijden, mee naar les en
af en toe een onderlinge bixie wedstrijd mee doen.
Intensief wedstrijd rijden zal er niet mee gereden worden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 21:59

Hoe oud is je dochter? Wat voor soort pony is het? Verleden van de pony? Prijs?

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 22:02

mijn pony wordt 19, gezond als de tierelier, loopt ook als de tierelier, dusdanig dat menig jong paard daar nog van kan leren.
Ook is ze er niet minder pittig worden in karakter met de leeftijd.

Ik zou een pony/paard als de mijne zo durven kopen (dan wel met keuring natuurlijk).
Je hebt ze er ook bij die je beter kan laten staan omdat ze, heel banketstaaf gezegt, bijna maar nog nét niet, rijp voor de worst zijn.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 22:07

ik weet niet wat je wilt doen met het paardje, maar ik zou zelf geen 18 jr paard kopen

als je het paard eenmaal hebt en ze word 18 jr dan is het anders, ik zou de mijne ook echt niet wegdoen als ze ouder word
maar kopen met deze leeftijd, nee Knipoog liever een jonger paard en dan oud bij jou laten worden.

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 22:08

de pony van een vriendin is ook 18 en nog zo fris als een jonge hond.
heeft al meerdere ruiters naar de Z geholpen en zou het zo weer kunnen doen.
het is net als bij mensen,je bent zo oud als je je voelt

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 22:16

Mijn dochter wordt 9 volgend jaar.
Het is een pony zonder stamboek, gewoon een mengelmoesje dus en daar is de prijs ook naar.
Ik heb haar nog niet gezien in het echt ,dus ik weet niet hoe ze
verder is.

bonnie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 23:13

een pony met ervaring is voor een kind gunstig, van zo'n pony kun je heel veel leren
ik wil zelf ook een paard kopen wat 16 is, ik twijfel ook
altijd laten keuren natuurlijk maar dan is mijn vraag alleen klinisch of ook rontgenologisch?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 23:22

Gewoon gaan kijken. Als ze je aanspreekt en ze is gezond en fit, dan koop je haar, als ze je niet aanspreekt of er niet fit uitziet laat je haar lekker staan. Je wilt wel dat je dochter er gewoon op kan rijden, dus moet de pony gewoon gezond zijn.
Zoals gezegd, sommige paarden zijn met 12 al oud, anderen met 25 nog niet..... (mijn merrie van 21 is in ieder geval niet oud Duivel ). Wel is het handig om in de gaten te houden dat er bij een paard vanaf een jaar of 16 een aantal fysiologische punten van aandacht bijkomen. Vaak wordt de stofwissling wat minder efficient (kan een voordeel zijn bij heel sobere paarden), spieren warmen soms langzamer op en de hersteltijd na bijvoorbeeld een virusje kan wat langer worden. Allemaal niet wereldschokkend, maar wel iets om rekening mee te houden.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 16:04

Hallo,
Ik heb mijn huidige pony gekocht als 20 jaar (bijna 21) was en heb nog geen moment spijt alhoewel sommige mensen mij gek verklaarden, [naam] is geen een dressuurpaard, heeft geen papieren, is redelijk zuur, maar de klik was er en aangezien ze super braaf is en ik nu dingen doe waarvan ik vroeger zei dat durf ik nooit (bv galoperen in bos, springen) heb ik geen moment spijt gehad. Ik vertrouw haar 200% en zijn goed op elkaar ingespeeld. Ze wordt nu 24 jaar en ik rij nog altijd op haar, veel in bos (maar wel soms 3 uur).

Dus doe wat voor jou gevoel het beste is en trek u wat andere mensen zeggen niet aan, het is tenslotte uw beslissing.
groetjes

[naam]

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 16:05

Ik heb mijn paard op 22 jarige leeftijd gekocht, en geniet er al jaren van!! Het ligt er maar net aan in wat voor een conditie het dier is!

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 16:11

Ja, 18 is oud als je een paard hebt dat al dingen begint te mankeren. Maar 18 is eigenlijk best jong als je een gezond, stevig paard hebt! Als je het goed blijft verzorgen, kan het paard nog jaren mee! En natuurlijk wat je er mee doet is ook belangrijk.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 16:16

Mijn kwpn paard is nu 18, nou ze was behoorlijk fit en fris vanmorgen tijdens de buitenrit! Net een jonge hengst. Duss.... wat hier en daar ook al eerder wordt gezegd, kijk goed naar het paardje zelf in wat voor conditie hij of zij is. Een ouder paard is vaak wel heel geschikt als leerpaard.
Trouwens wat ziekte betreft. Er staan d'r vier bij mijn op stal (en ik moet afkloppen) maar bovengenoemde is het minst ziek van allemaal! Knipoog

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 17:16

Bluebontje schreef:
Mijn dochter wordt 9 volgend jaar.
Het is een pony zonder stamboek, gewoon een mengelmoesje dus en daar is de prijs ook naar.
Ik heb haar nog niet gezien in het echt ,dus ik weet niet hoe ze
verder is.

In dit geval vind ik het nog best lastig. Als de pony qua grootte past, braaf is en als goed leerpaard kan dienen zou ik het doen. Besef wel dat je zeer waarschijnlijk ook gelijk de laatste eigenaar zal zijn en dat ook als je dochter opeens de jongens interessanter gaat vinden dat er alsnog een (oude) pony staat die zorg nodig heeft. En op een gegeven moment is het ook geen pony meer om lekker flink mee te gaan crossen. Dat zou nú misschien wel kunnen qua leeftijd van de pony, maar daar is de leeftijd van je dochter niet naar. En als ze straks 12/13 wordt is het voor de pony waarschijnlijk niet bevordelijk. Ik weet niet of ze dat ooit gaat doen en of ze ooit de jongens interessanter gaat vinden dan paarden, maar helaas is het wel realiteit dat veel pubermeisjes hun paard/pony links gaan liggen zodra ze de leeftijd van 13-16 bereiken.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 20:36

elvirah schreef:
een pony met ervaring is voor een kind gunstig, van zo'n pony kun je heel veel leren
ik wil zelf ook een paard kopen wat 16 is, ik twijfel ook
altijd laten keuren natuurlijk maar dan is mijn vraag alleen klinisch of ook rontgenologisch?

als ik jou was zou ik allebei doen.. ik heb afgelopen zomer een 19 jarig paard gekocht en geen keuring laten doen, omdat het beestje er super fit uitzag.. was dus geen goeie keus.. het beestje blijkt lichte vorm van artrose te hebben.. (heeft vele dressuurwedstrijden over de hele wereld gereden) en zijn hoefzool bleek ook erg dun te zijn waardoor ik afgelope 2 maand niet op hem heb kunnen rijden omdat hij een hoefzweer had gekregen.. (nu gelukkig wel weer, hij heeft ondertussen aan zijn voorbenen hoefijzers gekregen) Als je zo'n oud paardje koopt.. moet je er rekening mee houden, dat ze sneller ouderdomskwaaltjes kunnen krijgen, maar van een ouder paardje kan je wel enorm veel leren.. zoals mijn paard weet meer dan dat ik weet.. dus ik kan super veel op hem leren en is gewend aan het verkeer en alles.. ik vind het een heerlijk paardje.. ik heb er 1000 euro voor betaald dus dat valt nog mee voor een russische volbloed met papieren (ruin)..
je moet gewoon zeker weten hoe gezond het paard is.. als het gezond is.. waarom niet.. dan kan je dochter er nog jaren van genieten

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 22:09

Mijn paard is dit jaar 18 geworden. wij hebben haar nu 3 jaar . is 18 oud? Nee in haar geval echt niet. Ze ziet er uit alsof ze 8 is en zo gedraagt ze zich ook. Is superfit, ziet er super uit. Het mooiste compliment kreeg ik vorige week bij een onderlinge springwedstrijd op stal: toen ik de bak binnen reed werd er in de kantine gezegd: dat is zeker nog een jong paard!
Ik zou zeggen: ga bij die ponny kijken of ze er goed uit ziet en of het geen oudje is. Als ze nog lekker fit is en er gezond uitziet, denk ik, waarom niet. Neem iemand mee die er kijk op heeft en misschien is het wat voor je dochter. Dan koop je wel een pony van 18, maar stel dat ze er nog een paar jaar plezier van kan hebben. Vaak zijn het goede paarden/pony's om het op te leren.

Trudy H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 17:46

Mijn paard is bijna 21 en nog af en toe zo gek als een deur. Het ligt er heel erg aan hoe oud ze zijn als ze worden ingereden, wat er mee is gedaan en zo. Mijn merrie is groot, stevig en is pas met 8 jaar onder het zadel gegaan. Ze heeft wel 9 veulens gekregen, maar buiten een wat dikke buik ziet ze er fantastisch uit. Je moet wel wat meer tijd nemen om ze warm te rijden, maar dat moet al vanaf 12 jaar. Een pony kan makkelijk 30 jaar worden, dus .. gewoon doen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:01

Wel goed laten keuren (ondanks de waarschijnlijk vrij lage prijs zou ik ook rontgenologisch doen omdat de eventuele dierenartskosten zo hoog zijn mocht ie wel wat hebben) en als hij er door komt en het klikt zou ik het zeker doen!

jackeline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:23

18 is natuurlijk niet meer piepjong.
Maar als ze gezond zijn, gaan ze nog wel 10 jaar mee.
Ook een jong paard kan wat gaan mankeren.