verkeerde galop.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HAPPY22

verkeerde galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 20:27

Hoi.
Ik rijd op de manege bijna altijd op een pony die een hele moeilijke rechtergalop heeft.
Je kunt met hem niet gewoon op een grote volte of in een hoek aanspringen. Dan zit hij in de verkeerde galop. Daarom galoppeer ik, op aanraden van de instructrice, altijd op een kleine volte halve baan aan. Dit helpt, maar ik heb er veel commentaar op gekregen toen ik bijvoorbeeld op ponykamp ging op een andere manege (waar ook een pony was die hier moeite mee had). Heeft iemand misschien nog andere tips ofzo? Haha!

Fem_daf

Re: verkeerde galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:35

Vanuit een gebroken lijn aanspringen kan goed helpen.

Er zijn trouwens al heel veel topics hierover, even zoekfunctie gebruiken en je vindt heel veel goede tips!

rockie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:10

pony misschien losser maken aan die kant;

zelf heb ik een pony gereden die dit probleem ook had, deze pony reageerde er goed op als je zelf je bekken een beetje overdreven naar buitendraaide.

Mandyy94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 23:04

ik moest ook altyd op een kleine volte aanspringen, en het hielp wel.
en ik heb ook veel overgangen gemaakt, en als die in de goede galop aansprong goed beloond.
nu springt hij 9 van de 10 x goed aan Haha!

HAPPY22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 13:21

Mandyy94 schreef:
ik moest ook altyd op een kleine volte aanspringen, en het hielp wel.
en ik heb ook veel overgangen gemaakt, en als die in de goede galop aansprong goed beloond.
nu springt hij 9 van de 10 x goed aan Haha!

Jaaa, dat is echt ja! Het gaat nou steeds beter met het aanspringen, en nu springt hij bijna iedere keer in de goede galop aan. Komt misschien ook omdat hij was meer aan me gewend is Bloos

Roos__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:07

zelf heb ik een pony gereden die dit probleem ook had, deze pony reageerde er goed op als je zelf je bekken een beetje overdreven naar buitendraaide.

ben ik het mee eens

Roos__

ben ik het mee eens

Roos__

oeps ik ben net nieuw Nagelbijten / Gniffelen dus ik post soms perongeluk heel vaak!

Roos__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:08

oeps ik ben net nieuw Nagelbijten / Gniffelen dus ik post soms perongeluk heel vaak!

Roos__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:08

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:50

Zie dat de hulpen juist gegeven worden. Vooral goede stelling naar binnen en goed zitten in het zadel, geef de hulpen et voila. Als ze juist aanspringen, belonen en terug op draf om het vervolgens weer te proberen. Gewoon blijven oefenen, dan kom je er wel Lachen

waypoint

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 22:38

poe dat heb ik ook gehad .. echt eindeloos proberen en heel goed belonen als hij het uiteindelijk wel goed doet .. bij mij hiep: niet goed gelijk terug en wel goed lekker belonen en doorgalloperen. sucses Knipoog

Anous_Bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 23:16

Doe het zelf net als waypoint. Je kan ook stelling naar buiten om zo het binnenschouder meer ruimte te geven.

HAPPY22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 12:01

Anous_Bjorn schreef:
Doe het zelf net als waypoint. Je kan ook stelling naar buiten om zo het binnenschouder meer ruimte te geven.

Stelling naar buiten heb ik ook geprobeerd paar weken terug, dan doet hij het wel wat moeilijker, maar het lukt!

Het irritante is ook dat hij dan heeeeeel lomp en hard gaat galoperen. Maarja, als hij maar in de goeie galop zit!

Captain_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:05

heel goed stelling naar binnen vragen, en heeeeel duidelijk zijn met je hulpen.
En gewoon heel veel oefenen, maar op een manegepaard is dit moeilijk!

HAPPY22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 16:48

Zidanne schreef:
heel goed stelling naar binnen vragen, en heeeeel duidelijk zijn met je hulpen.
En gewoon heel veel oefenen, maar op een manegepaard is dit moeilijk!

Op een manegepony is het idd moeilijker, want er zijn altijd van die mensen/kinderen die gewoon lekker doorgaloperen in de verkeerde galop. Hamer

Ssunique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:31

idd zoals de rest hier al zegt, veel stelling vragen
in het begin mss wat extreem veel, zodat hij het een beetje leert, en na een tijdje kun je dat wat minderen. Dat hij in het begin lomp galoppeert is niet erg, want hij moet het natuurlijk ook leren en die galop is vast na al die jaren 'fout' galopperen niet makkelijk voor hem!
Maar 't zal wel moeilijk zijn om dit een manègepaard te leren, want een uurtje later zit er iemand anders op zijn rug die dat wsl wel niet zal corrigeren.... toch succes!

lail

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:08

zorg ook dat je zelf recht blijft zitten, als je teveel naar binnen gaat zitten springen ze juist verkeerd aan

marloesXpaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 09:29

Op de volte zetten met veel stelling naar binnen,

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:39

Bij de ene werkt het om veel binnenstelling te vragen, de ander is gebaat bij een lichte buitenstelling. Dat is een kwestie van uittesten.
Verder is jouw houding heel erg belangrijk!! Zorg dat je zelf perfect zit. Bovenlichaam/schouders naar de rijrichting draaien, zelf extreem naar binnen kijken, bekken juist de andere kant op draaien, binnenbeen op de singel, buitenbeen er wat achter, gewicht gelijk of iets op buiten. En laat je binnenhand los, desnoods in het begin helemaal los. Dan kan je zijn binnenkant niet blokkeren.
Ook kan het helpen om vanuit lichtrijden aan te springen. Als je niet goed kunt doorzitten, breng je daarmee de pony al uit balans. Maak het jezelf dus lekker makkelijk door vanuit lichtrijden aan te springen.

coradv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:13

Een meisje bij mij op stal had dat ook met haar paard en het kan ook aan het zadel liggen. Bij haar lag het dus aan het zadel, de boom lag te strak dus galopperen deed pijn. Als dat het niet is kan het ook zijn dat je meer binnen stelling moet vragen of je zweepje aanleggen aan het buitenbeen.
Wat ook kan helpen is contra stelling en vlak voor dat je in de galop wilt aanspringen weer een goede stelling aan te vragen.
Let inderdaad ook op je houding, sommige paarden zijn daar ook heel gevoelig voor, en als dat niet zo is kan je ook is wat meer naar binnen zitten met je bil. Soms helpt dat. Je moet veel dingen uit proberen maar het komt vast goed.

HAPPY22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 18:20

Ik geloof zeker ook dat het goed komt. We zijn ook al een heel eind. Maar het is zo lastig dat het een manegepony is. Wassie maar mijnes... XD

JorindaLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:43

Stelling aan nemen en je been hulp exra verduidelijken door het ene been die naar achter moet nog duidelijker aan te drukken. Dat heb ik altijd geleerd... En als je op het diepste punt in de hoek, zeg maar de scherpste bocht, aanspringt lukt het vaak ook. Succes Knipoog

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:22

wat ook kan helpen, als jij en de pony dat al een beetje kunnen is een pasje wijken en dan aanspringen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 09:01

--> MA