Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ik rijd in de winter trouwens altijd met BP; geeft een veilig gevoel en is heerlijk warm.

Irisamaire schreef:Ik begin een nieuw topic omdat ik met de zoekfunctie niet kon vinden of meerdere leden al over dit onderwerp hebben geschreven.
Ik rijd sinds september 2008 weer bij een manege. (1 keer per week dressuur, eens in de twee weken springen).
Ik heb daarvoor acht jaar niet gereden (en ook helemaal niet met paarden in aanraking gekomen).
Ik ben nu 25, toen ik stopte met rijden was ik dus 17. Omdat ik in die beginjaren (6e levensjaar tot 17e) altijd erg intensief heb gereden en op mijn 14e nog M sprong, dacht ik dat een tussenstop van acht jaar geen probleem zou zijn. Echter merkte ik dat ik iets vervelends heb ontwikkeld in die 8 jaren dat ik niet heb gereden: Angst.
Terwijl ik 'vroeger' nog op elk paard stapte zonder enige twijfel merkte ik dat toen ik weer ging rijden in september een soort van angst had ontwikkelt om er af te vallen en als gevolg bijvoorbeeld iets te breken of een ander ernstig 'iets' te overkomen.
Ik vraag me af waar nu ineens die angst vandaan komt, terwijl ik dat 8 jaar geleden nog niet had.
Komt het omdat ik ouder ben geworden en nu anders over dat soort dingen nadenk? (bijvoorbeeld omdat je bang bent dat als je iets breekt je direct in een carriere-dip terecht komt ofzo? Of omdat je anders over leven nadenkt? Waren we vroeger onbezorgder?)
Of komt het juist omdat ik er 'weer even doorheen moet'?
Ik maak me hier ernstig zorgen over omdat ik nog wel op elk paard stap vanuit die oude mentaliteit van onbezorgheid (we doen het gewoon en dan zien we wel wat het wordt) maar vervolgens ontzettend ongemakkelijk op een paard zit. En die gespannenheid werkt natuurlijk automatisch op het paard uit.
Ik dacht dat het er aan lag dat ik gewoon eens weer van een paard moest vallen om te ervaren wat is. Maar nu ben ik vanavond van een paard gekletterd tijdens springen omdat die als een dolle op de hindernis afging - ik dacht dat ie ging springen en op het laatste moment vol in de stijgers ging - en dat deed me eigenlijk best behoorlijk pijn (gezien er een staander op mijn hoofd viel).
Natuurlijk ga ik gewoon weer juist op dat paard met de springles, omdat ik weet van 'vroeger' dat als je het paard om die reden gaat vermijden, de angst alleen maar sterker wordt. Maar eigenlijk ben ik natuurlijk toch best bang om de volgende keer er weer op te gaan!
Mijn vraag aan jullie:
- Waarom is na 8 jaar stop die angst ineens ontstaan terwijl ik vroeger wel zo'n held was? (want als je weet hoe het ontstaan is kun je er wellicht aan werken)
- Hoe kom ik over die angst heen (juist veel op risicovolle paarden gaan zodat je vertrouwen weer wint in jezelf of juist niet of een andere manier?)
- Is het zaak om de volgende les springen weer op dat (felle) paard te gaan of is het zaak om juist op een betrouwbaar paard te gaan?