Paard verzint eigen kunstjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

manutjuh

Paard verzint eigen kunstjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 18:34

Ik had eerder ook al een bericht geplaatst bij VD. Toen ging het er over dat ik wilde gaan beginnen en toen werd mij aangeraden om in plaats van een woord een clicker te gaan gebruiken.

Die heb ik gekocht en ik moet zeggen dat het echt geweldig gaat. Ik doe het met mijn jaarling, voor jullie beginnen te zeggen dat dit niet goed is voor een jaarling: dat wist ik zelf ook en ik doe ook nog geen VD trucjes aanleren. Ik gebruikte de clicker om hem dingen aan te leren die hij gewoon moet doen. Voetjes geven en grondwerk. Hij kon wel al voetjes geven maar hij heeft hier zo'n hekel aan en hij verloor steeds zijn evenwicht.

Dus ik had eerst de clicker aangeleerd. Toen hij snapte dat als hij de click hoort hij iets goed doet en een beloning krijgt ben ik begonnen met het voetjes geven.
Eerst de voorbenen en dan elke keer dezelfde volgorde rond. 4 weken was ik bezig en toen kwam de hoefsmid. Hij deed het nog steeds niet goed maar zijn evenwicht was al beter dus ik had er wel een beetje een hard hoofd in.
De hoefsmid is gelukkig een heel geduldig persoon en echt met alle liefde de tijd en aandacht aan Keno besteed die nodig is.
En mijn grote verbazing: in 1 keer al zijn hoeven gedaan zonder gezeur van Keno!!! Ik kreeg zelfs nog een complimentje van de smid, dat ik het zo goed gedaan had na vorige keer.

Dus ben ik verder gegaan met andere oefeningen. Achteruit lopen, mee lopen, ho!, en zulk soort basisdingen. Hij staat in een groepsstal dus het is wel fijn als hij dan gewoon achteruit loopt als mensen dat willen.
Dit ging allemaal wonderlijk goed, ik stond er gewoon van te kijken. Ook mijn zus, die niet wist dat ik dit aan het doen was met hem kwam thuis met het bericht dat hij inneens zo goed luisterd! een beter compliment kan je niet krijgen natuurlijk.
toen ben ik iets moeilijker gegaan, voorvoetje op comando. Geen spaanse pas maar echt een voet geven zonder dat ik hem omhoog moet trekken. Hij had er zin in en voor ik het wist kon hij het (goh, hij wist natuurlijk al wat de bedoeling was maar goed, eigenwijsje)

Hij vind het clicken nu zo leuk worden dat als ik de clicker uit mijn zak haal hij al helemaal entusiast word en gelijk zijn aandacht erbij houdt.

maar nu komt het. Waar heel het verhaal eigelijk om draait.
Hij vind het ZO leuk, dat hij zelf maar dingen gaat verzinnen voor een click en dus een brokje. Ik had wel verwacht dat hij alle oefeningen uit de kast zou trekken die hij geleerd had, maar dit slaat echt alles. Hij verzint gewoon zelf de trucjes!
Ik beloon hem er absoluut niet voor, ook al is het echt aandoenlijk, zo'n klein hummeltje dat heel de paddock achteruit loopt, dat werkt niet dus dan gaat hij met zijn voorbeen in de lucht staan (jaja, spaanse pas). Dan is het moeilijk negeren hoor. Maar toch gedaan natuurlijk, stel je voor wat hij nog verzint.
Ik heb dus officieel een creatief paard. En daar doe ik ook iets mee.
1 middag en hij kon spaanse pas op commando. Hij doet nu gelijk minder uit zichzelf dus het werkt wel.

Verder als spaanse pas wil ik niet gaan, hooguit targetten en zulk soort dingen, maar geen lichamelijke oefeningen. ben toch bang dat het niet goed is voor de groei.

Wilde toch even delen wat een creativeling ik heb Haha!

Het is een heel verhaal geworden, degene die het toch helemaal gelezen hebben: bedankt voor jullie geduld! Tong uitsteken

Ik zal wel een keer foto's plaatsen.

_Nelleke_

Re: Paard verzint eigen kunstjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 18:37

Haha wat leuk, een grappenmaker. Ik vind persoonlijk dat je er goed aan doet om hem de basisdingetjes op een leuke manier aan te leren hoor. Niks mis mee. Lachen

Atani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 18:42

Wat een verhaal. Lachen
Maar als hij begint te steigeren zou ik het toch wel negeren, stel je voor. Tong uitsteken

Wel leuk, zo'n intelligent en werkwillend beestje! Daar ga je later nog heel wat plezier aan beleven!

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 18:43

Ja en als het werkt waarom niet. Hij is altijd als de dood voor denkens en handoeken enzo (behalve de gestreepte handoek, het eitje) dus daar wilde ik ook de clicker voor gaan gebruiken.

@1Flashke1: Ow dat doe ik al hoor, plezier aan hem beleven Haha! heel veel zelfs, maar ben idd wel bang dat hij gaat steigeren, ben nog niet zo lang geleden van een steigerende merrie afgevallen en die viel bijna boven op me, dus is een soort trauma van me. Wil ook zeker niet dat Keno dat gaat doen.

elizevb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 18:46

Leuk zeg! maar ik herken het wel hoor, opeens buigen of spaanse pas laat lady ook wel eens zien, en dan het koppie zo scheef van..: krijg ik nog wat? maar die van jou is wel erger hoor haha! Knipoog Succes en ik ben benieuwd naar je fotos

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 13:27

Zo is die van mij ook. Anderhalf is die. Die kent ook simpele dingen en vanuit voetje op heeft zij ook zichzelf pas aangeleerd. Ik had geen zin in een schrapend/been uitslaand paard, dus heb ik er wel een commando aangeplakt zodat ze dit enkel doet als ik het vraag. Ja

Leuk is dat he als ze vanzelf toch zoeken. Het moet natuurlijk niet te gek worden. Clown

sarahtje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:59

waaauw leuk paardje, je zal er nog veel mee beleven laten denk ik Haha!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:05

Hee, leuk!

Als jouw pony het zo makkelijk oppakt en zo enthousiast is, is dat een teken dat je hem rustig wat verder kan beleren.

Steigeren hoeft niet, geen enkele reden dat je dat zou aanleren. Knipoog

Maar lachen, ja zeggen, rondje om je heen, knielen en liggen vormen bijvoorbeeld totaal geen belasting buiten het spel waar hij natuurlijk gelegenheid voor heeft.

Of bijvoorbeeld een doek in zijn mond pakken en aangeven.

Je pony is al crea, nu jij nog. Knipoog Haha!

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 13:36

Die ideeën zijn zeker leuk om te leren!

Aan mijn creativiteit ligt het niet hoor, ik heb genoeg leuke ideeën, maar ik ben bang dat ik te ver doorga en hem dan of verpest of dat het te belastend is voor hem.

irma_llove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:58

idd. Je pony is al crea, nu jij nog Haha!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 21:47

@Manuthje: ik ben met mijn huidige VDpony (we hebben er nu nog 2 in training maar deze is het verst Tong uitsteken ) ook rond de 2 jaar begonnen.

Ze geven zelf aan of ze het leuk vinden. En als ze het snappen, zijn ze er in het koppie dus ook aan toe, anders snapten ze het niet. (Deze klinkt echt logisch heh? Tong uitsteken )

Ik zou je aan kunnen raden om de kunstjes heel geleidelijk aan te introduceren, zodat je jonge dier niet in de war raakt, dat kan lastig gedrag veroorzaken.

Dus een kunstje, tijdje niets nieuws leren, weer een nieuw kunstje.

Als je merkt dat ze toch in de war raakt las je gewoon een pauze in.

Ik ben zelf bij jonge ponys nooit langer dan 5 minuten bezig, lang genoeg voor het aanleren. (bij mijn oudere paarden VD ik nooit langer dan 10 min, maar daar komt dan nog 'vrije speeltijd' bij.)

Ik zou niet zo bang zijn iets te verpesten, als ik jou was hoor. Kennelijk zijn jullie samen al goed bezig!

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:15

Heel erg goed! Zo te horen weet je precies wat je wilt en dankzij de klikker is de kans dat je hem onbewust beloond kleiner. De mijne trekt soms ook de trucendoos open. Vandaag nog, steigeren, spaanse pas, alles om maar niet achterwaarts of traver te hoeven doen. Tja, daar trap ik dus niet in. Dat zijn wel even moeilijker momenten omdat ze dan extra hun bets lijken te doen. Maar het was niet wat ik vroeg dus geen beloning!

Super leuk dat hij zelf zo meedenkend is! Als jij zo consequent blijft en weet wat je wilt aanleren en wat niet kan het alleen maar positief uitpakken!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 16:12

Verplaatst: VD --> VVDD

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 19:26

ik probeer mijn jaarling ook wat dingentjes te leren maar wil nog niet echt lukken Tong uitsteken
achteruit kan hij ookwel en meelopen (afentoe even niet) maar zoals blijven staan snapt hij nog niet echt Tong uitsteken
maar ik doe het wel gewoon met de stem. Alleen weet hij nu dat hij snoepjes krijgt en word hij een beetje vervelend, duwen enz.

reggie98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 08:06

hahaha wat grappig! het moet wel een circuspaard zijn!!!