Paard kopen bij Fokker, handelsstal of particulier?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BenB

Paard kopen bij Fokker, handelsstal of particulier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 13:59

Beste Bokkers,

Ik ben zeer benieuwd naar jullie ervaringen bij het aanschaffen van een paard. Er zijn ontzettend veel paarden te koop in verschillende leeftijden en prijsklasses. Hoe hebben jullie je paard gevonden en bij wie?
Wat is het voordeel een paard bij een fokker te kopen of een handelsstal met meerdere paarden?

Anoniem

Re: Paard kopen bij Fokker, handelsstal of particulier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 14:03

Ik koop altijd particulier, mijn ervaring is dat handelaren vaak meer vragen. Ik haal ze niet van marktplaats, maar het is meestal mond op mond.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 14:04

Ik heb het bij de fokker gedaan Lachen
Toen ik daar kwam waren ze zeer aardig en eerlijk Ja
en heb er verschillende paarden mogen bekijken.

een handelsstal zal ik niet snel doen, mits ik echt een onwijs leuk paard zie, maar dan laat ik hem uitgebreid onderzoeken .
(ook wel gedaan bij de fokker, maar dat was alleeen klinis hij was halfjaar geleden op de rontgen gezet, (bewijs zat bij de papieren) dus dat durfde ik aan Ja
ik kon op dat moment geen leuke vinden bij een particulier

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 14:06

ik zeg fokker of particulier, en dan met name de particulier. Handelsstal kan ook, maar dan ligt het eraan watvoor handelstal. Je hebt kleinschalige handelsstallen die handelen in top paarden, en zelf paarden beleren, opfokken.. Etc etc.
Maar het type: slachtpaarden opkopen, en dan opknappen komt helaas veel vaker voor, daarom ben ik niet zo van de handelsstal.
Fokkers die weten over het algemeen waar ze mee bezig zijn, en die fokken ook op het verbeteren van een ras of type. Dat is het voordeel van een fokker, ze willen het nageslacht telkens verbeteren, dus heb je meer kans op een beter paard. Fokkers hebben over het algemeen ook wel een bepaalde naam hoog te houden, dus zijn ze veelal betrouwbaar. Je hebt echter wel kans, dat je een afdankertje opkoopt bij een fokker. De beste paarden houden ze natuurlijk meestal zelf Lachen
Bij een particulier is het kopen van een paard vaak het persoonlijkst en fijnst. De mensen willen meestal dat hun paard zo goed mogelijk terecht komt, en zullen daarom meestal ook eerlijker zijn.

Ik denk dat het dus heel erg afhankelijk is van naar wat voor iets je op zoek bent, en ook naar watvoor persoon je voor je hebt..

Olikea

Toen ik mijn poown ging kopen ben ik ook particulier gaan zoeken.. maar ik wou wel een paard kopen bij de fokker.. dit omdat ik een jaarling zocht. Ik was bang om een paardje met een heel verleden te kopen..
Op de een of andere manier vertrouw ik handelaren gewoon niet zo (wss nergens op gebaseerd hoor.. meer een gevoel).. Ook is het soms moeilijk om het verleden van het paard te achterhalen.

Horsea_nl

particulier vraagt meestal een hoop voor hun paard, en is niet bereid te zakken

daarintegen is een handelaar wel bereid te zakken

het maakt mij niet uit waar ik mijn paard vandaan haal, je ziet snel genoeg of er wat in zit of niet

we hebben nu een paard bij een hengstehouderij vandaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 14:08

Lott, vreemd, mijn ervaring is dat ook particulieren niet meteen de bodemprijs noemen...

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 14:08

Zelf geef ik voorkeur aan een fokker!
Zo zie je meteen de rest van de familie rondlopen en een fokker heeft meestal nog niet zoveel kosten aan een paard gehad, dus betaal je er lang niet zoveel voor als dat je hetzelfde paard koopt bij een particulier of stal..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 14:10

De mijne heb ik via MP, van een particulier. Ik was al maanden voor de lol wat aan het rondkijken, omdat ik eigenlijk pas een aantal jaartjes later misschien een jong paardje wilde kopen. Maar ja, toen zag ik HEM ineens staan tussen al die andere paarden en toen was ik meteen verkocht.... Ik ben naar hem gaan kijken, wat nog een aardig eindje rijden was, maar dat boeide niet. Vanaf de allereerste seconde dat ik hem zag wist ik al dat hij het zou worden. Lovers
Geen moment spijt van gehad, het heeft duidelijk zo moeten zijn. Lachen Lachen Lachen

Overigens was hij toen 2 jaar en ben ik ook in zijn verleden gedoken en ben aardig wat te weten gekomen. Een fokker zou ik ook kunnen overwegen, een handelaar, nee, daar zie je me niet. Maar goed, het is zo gegaan en het is goed zo. Lachen

BenB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 14:12

Ik heb zelf ook verhalen gehoord van fokkers, dat je inderdaad de familiekring eens kan bekijken, het is inderdaad waar dat ze de paarden wegdoen die niet aan hun eisen voldoen om bijvoorbeeld in de hoge dressuursport te kunnen lopen.

Ik zie op marktplaats of sporthorses toch vaak enorm hoge bedragen staan voor driejarige paarden die net zadelmak zijn en geen bijzondere afstammeling hebben en dat is toch vaak bij particulieren. Ook blijkt het vaak niet helemaal waar te zijn op welk niveau de paarden presteren. (met uitzondering van klassering, dat is te achterhalen)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 14:14

(Ik heb ook helemaal geen sportpaard, hoor Knipoog ).

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 14:15

suleilitha schreef:
Lott, vreemd, mijn ervaring is dat ook particulieren niet meteen de bodemprijs noemen...

wij hebben vorige jaar gezocht naar een merrie. een boertje die er echt super veel voor vroeg, weigerde er iets af te halen!

zo hadden we dit jaar weer een 'boertje' en ook hij weigerde maar een cent van zijn bedrag af te halen. en hij vroeg behoorlijk veel

meer dan de hengstehouderij deed

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 14:16

Ik de mijne van MP.
Maar, ik geef toe dat bij een fokker vaak een fijner gevoel geeft, zie je direct alle nakomelingen lopen, bij een particulier niet.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 14:20

Ik koop altijd bij de zelfde handelsstal. Ik heb hele goede ervaringen met die man. Paard laten keuren is bij hem nooit een probleem. Ook elke dag terug komen zonder afspraak is geen probleem. Ook op proef is geen probleem. Daarbij is over alles te praten. Als ik een paardje inruil en ik vraag of hij een goed tehuis wil zoeken waar ik contact mee kan houden is dat ook geen probleem.

BenB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 14:29

Dat is wel erg leuk als je een vertrouwd adres hebt. Ik vind het zelf belangrijk dat je altijd mag langskomen bij een stal om te rijden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 14:31

Tot nu toe bij particulieren en 1x bij een fokker en handelaar in 1 (ook hengstenhouder, had er al eens een merrie laten dekken).

Alleen bij de laatste kon er niets van de prijs af, maar dat had er meer mee te maken dat hij hem voor het dubbele net zo makkelijk kwijt geweest was (ik was eerste, maar andere geitereseerde hebben later nog contact met mij opgenomen of ze haar niet riant meer konden kopen).

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 14:32

Klopt een vertrouwensband is toch wel een beetje belangrijk.
Ik vind bij particulieren altijd wel dat er toch druk zit om zo'n beestje zo snel mogelijk te verkopen.. Dit is bij een fokker beduidend minder, al zal hij er natuurlijk ook niet op zitten te wachten dat je drie weken lang elke dag komt rijden Clown
Klopt ook dat ze meestal de minder potentiële paardjes verkopen, maar aan de andere kant; vaak zijn het leuke paarden waar je als "gewone wedstrijdruiter" prima mee uit de voeten kunt!! Het ligt natuurlijk een beetje aan je eigen eisen etc.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 14:42

Ik heb alleen mijn 2e paard particulier gekocht, daar zaten meer problemen aan (luchtzuigen, bronchtitis zonder het te vertellen en heb hem wel gekeurd) als de 3 die ik bij een handelaar heb gekocht. Bij de handelaar heb je ook gewoon meer rechten, die hebben zich wettelijk gezien aan veel meer regels te houden. Nooit een verborgen gebrek of dergelijke meer gehad. Dan maar iets meer uitgeven en meer rechten hebben als consument.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 16:42

Nou, wettelijk gezien maakt het niet uit of je handelstal of particulier bent. Je hebt dezelfde plichten en rechten!
Hij doet jou een aanbod, jij gaat daarop in - hij moet leveren en jij moet betalen. Zo simpel is het en of je nu particulier bent of niet, daar heb je je aan te houden.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 16:48

mijn voorkeur gaat uit van de fokker! maar goed dat ligt er maar net aan wat je wilt. mijn voorkeur gaat uit naar jonge beestjes die nog niks of weinig kunnen en dan heb je bij fokkers meer kans als dat je bijv een doorgereden paard zoekt op m niveau...
particulier paarden kopen zal ik niet snel meer doen, tenzij het beest de leeftijd heeft om nog niet verpest te zijn, of zover gereden dat je em uitgebreid kunt uitproberen.
handelsstal zou ik opzoeken, maar dan ligt het er wel aan welke Knipoog
overal zitten rotte appels tussen wat je ook doet, maar ik ben blij dat ik iig 2 fokkers heb gevonden waar ik bij wijze van alles zou durven te kopen omdat ik weet dat het is zoals ze het voorstellen Haha!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 16:51

Ik heb mijn beide paardjes op een manege gekocht.
Mijn eerste pony kende ik omdat ik er altijd op reed met de manegelessen.
Nooit problemen mee gehad.

Mijn huidige paardje komt van een manege waar ik niet gereden heb. Was voor mij verder onbekend, maar was via school aan het adres gekomen.
Van dit paardje heb ik lange tijd ontzettend spijt gehad, mede omdat we bij de koop behoorlijk voorgelogen zijn.
Nu, bijna 3 jaar later, hebben we alle problemen achter ons kunnen laten en heb ik een geweldig paardje waar ik niet meer zonder kan.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 16:51

Ik heb dr bij een kleinschale handelstal/springstal vandaan en hij heeft dr weer van de fokker gekocht! Ze is nog maar 2.5 maar ik vind het wel fijn dat ik weet waar ze vandaan komt! Ik zou ook nooit graag een paard kopen van een grote handelstal die niet eens weten waar ze de paarden vandaan halen

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 16:54

_Lott schreef:

mijn ervaring is het tegenover gestelde. Particulier willen over het algemeen een goed plekje vanwege emotionele waarde (zijn aan hun dier gehecht) en daardoor makkelijker bereid om te zakken als een handelaar die geen band heeft met het dier en het dier alleen ziet als iets dat geld op moet brengen.

Ik ben afgelopen weken op zoek geweest naar een paard en via de email is er zo 1500/2000 euro af te praten als je een goed tehuis bied (bij meerdere paarden) Een handelaar zakt echt niet zo makkelijk.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 16:55

Ik heb er twee van MP gekocht, ze waren toen ong twee jaar jong! En mijn paint van kapaza belgie die was toen 1 jaar jong.
Alle drie voor een leuke prijs kunnen kopen. Super blij met ze.
Onze shet hebben we van een vriend gekregen, omdat die gepest werd door zijn andere paardjes.
Hier staat die samen met mijn paint en dat gaat super! Mijn andere twee merries staan ook samen. Haha!

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 16:57

Breitling schreef:
_Lott schreef:

mijn ervaring is het tegenover gestelde. Particulier willen over het algemeen een goed plekje vanwege emotionele waarde (zijn aan hun dier gehecht) en daardoor makkelijker bereid om te zakken als een handelaar die geen band heeft met het dier en het dier alleen ziet als iets dat geld op moet brengen.

Ik ben afgelopen weken op zoek geweest naar een paard en via de email is er zo 1500/2000 euro af te praten als je een goed tehuis bied (bij meerdere paarden) Een handelaar zakt echt niet zo makkelijk.

Ik denk persoonlijk dat dit per situatie/stal/persoon verschillend is..