Kredietcrisis vs de paardenhandel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Kredietcrisis vs de paardenhandel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:00

Ik vroeg me af of er iemand enig idee heeft in hoeverre de kredietcrisis invloed gaat hebben op de paardenhandel.. Nu is het zo dat er veel paarden te koop staan, maar dat er weinig vraag naar is. Logisch gevolg is dan, economisch gezien, dat de prijzen vanzelf zullen gaan zakken. Geldt dit echter wel voor de paardenhandel? Aangezien het toch een wereldje apart is en iedereen zo ongeveer denkt dat hij/zij goud te koop heeft staan...?

Ben benieuwd hoe jullie hier over denken Knipoog

Anoniem

Re: Kredietcrisis vs de paardenhandel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:04

Ik denk wel dat de prijzen van sommige rassen zullen zakken.
En dat het afhangt van de situatie. Moet een paard echt snel weg of kan ie ook nog rustig een tijdje blijven staan waar ie staat?

Ik denk dat de markt voor goede sportpaarden bijv hetzelfde zal blijven want daarvan is weinig aanbod. Maar van bijv recreatiepaarden/paarden die af en toe op wedstrijd gaan zullen de prijzen wel gaan dalen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:10

nielsd schreef:
Ik denk dat de markt voor goede sportpaarden bijv hetzelfde zal blijven want daarvan is weinig aanbod.

Ik had eigenlijk wel verwacht dat het aanbod zou toenemen aangezien er steeds minder mensen wereldwijd zijn die nog centen over hebben.
De praktijk is echter weerbarstig, want de echten met potentie blijven maar moeilijk te vinden blijkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:13

De echt goede sportpaarden zijn er niet zoveel.
Paarden die wat meer kunnen dan de gemiddelde KWPN´er (als we het over engels rijden hebben) en ook boven de Z kan komen.

De ´gewone´ sportpaarden zullen denk ik kwa prijzen dalen. Er zijn zoveel paarden die gewoon op een gemiddelde wedstrijd mee kunnen komen, ik denk dat dat soort paarden wel in waarde verminderen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:15

Nee, dat klopt, maar ik had toch verwacht dat er toch wel wat meer paarden met potentie zouden loskomen. Praktijk leert dat dat (nog) niet het geval is.

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:19

Natuurlijk zal de creditcrissis terug te vinden zijn in paardensector.
Wel zal er een vertraging gaan optreden voordat het effect goed voelbaar / zichtbaar is.
Mensen verkopen niet graag hun paard. Het bedrijfsleven zal sponsering ook duidelijk gaan minderen.
Hiervan kan dan de semi en topsport weer de dupe van worden. Daarnaast denk ik dat we de komende jaren zullen gaan zien dat ruitersportzaken hun omzet zien dalen, modeartikelen minder over de toonbank gaan (denk aan de eindeloze setjes markt).

Indien mensen minder te besteden hebben wordt uiteindelijk toch het luxe product (in dit geval de paarden) toch de dupe.
Als je moet kiezen tussen huisvesting onderhoud en eten voor je gezin dan komen zij toch echt op een hogere plaats te staan dan de paarden. Dan zien we vervolgens de verkoop van de paarden stijgen maar tergelijkertijd pensionstallen leeglopen. En waar blijven dan die paarden? Tja dat laat zich raden.

Ik ben benieuwd wat de toekomst gaat brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:21

Ik denk dat de mensen met zo'n topper juist nu dat paard liever bij zich houden en dus niet te koop aanbieden.. Of de paarden worden voor veel geld onder hun kont vandaan gekocht en komen niet in de handel doordat er een of ander rijkeluiskindje op wordt gezet..

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:22

Ja, maar in theorie komen er minder rijkeluiskindjes Tong uitsteken .

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:29

Juist mensen met veel geld vinden geld héél belangrijk. Als ze zien dat hun dure sportpaard niet maar aan de eisen voldoet, of te kostbaar gaat worden, zetten deze mensen hun viervoeter veel sneller aan de kant dan mensen met een kleine beurs die er hard voor geknokt hebben. Liefde van veel mensen gaat via de portemonnee en dán pas door de maag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:30

Haha das waar, dus uiteindelijk zullen ook de potentiele toppers los gaan komen? Tong uitsteken

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:32

hihi, die zijn al "los" zolang je maar goed betaald.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:33

Als ze dan voor dumpprijzen te koop komen... Clown

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:35

Tja, mensen met veel geld zijn niet voor niets zo rijk geworden. Clown Die kunnen echt handelen.
Dumpprijzen? Keep on dreaming.... Maar ach je moet wat te wensen overhouden toch?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:37

De handel is momenteel erg slecht. In het echte topsegment gaat het nog wel, maar ik ken diverse zeer goede stallen die klagen dat de handel momenteel slecht c.q. stil ligt. Toppers zullen altijd te koop voor de juiste prijs....

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:38

Ach, voor wat meer dan dumpprijzen zijn ze ook niet te koop, want ze zijn er nauwelijks.

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:39

LDRD schreef:
Ach, voor wat meer dan dumpprijzen zijn ze ook niet te koop, want ze zijn er nauwelijks.

Om je humeur wat op te vrolijken:
Een goed paard koop je niet, die train jezelf tot op het hoogste niveau.
Getallenteerde paarden zijn er meer dan genoeg, nu nog de juiste ruiters ervoor.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:42

Niet helemaal eens. Jong getalenteerd en dus zelf op te leiden moet je met een lampje zoeken. En dan bedoel ik potentieel voor de lichte/zware tour. Ja, met een ellenlange gebruiksaanwijzing zijn er nog wel een paar, maar ééntje zonder op of aanmerkingen waarop dan ook?

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:43

Ik denk dat er inderdaad een groot aanbod gaat komen van paarden en pony`s.
En denk ook zeker wel voor een goedkoper bedrag als dat ze normaal zullen vragen!

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:45

Een getalenteerd paard heeft altijd wel iets en idd meestal een zeer lange gebruiksaanwijzing.
Een suf meegaand paard zal nooit de top bereiken. Indien je topsport wilt zul je moeten leren omgaan met karakterpaarden.
Dat zijn paarden die in staat zijn door te zetten ondanks vaak een kleine fysieke handicap.
Het valt of staat met de combinatie, doorzettingsvermogen, geld en een factor geluk (zoals gezond blijven etc.)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:46

Ik denk dat de markt voor de duurdere paarden nog wel goed blijft. De gewone markt zal er het eerste wat van gaan merken.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:47

Dump prijzen zijn er al. De handelaren uit het lagere segment verkopen nu prd voor 1000 euro waar ze anders het dubbele voor vroegen. Ook paarden in de lagere prijsklasse willen ze nauwelijks aankopen want ze krijgen er zo weinig geld voor terug dat ze er gewoon geen winst meer op maken.
En voor het hogere segment blijft altijd markt.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:48

Pessade dat is wel duidelijk hoor. Maar een té lange en ingewikkelde gebruiksaanwijzing is echt een handicap, ook voor de GP ruiter. Die zien ze ook liever wat eenvoudiger, maar wel met het juiste temperament natuurlijk.

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:49

Idd het hogere segment zal altijd blijven. Echter zullen ook daar de prijzen onder druk komen en vallen de statusruiters al snel al. Die gaan weer golven.... Cool

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:52

LDRD schreef:
Pessade dat is wel duidelijk hoor. Maar een té lange en ingewikkelde gebruiksaanwijzing is echt een handicap, ook voor de GP ruiter. Die zien ze ook liever wat eenvoudiger, maar wel met het juiste temperament natuurlijk.

Tja dat is zoiets willen als een formule I wagen maar dan wel een automaatje Haha! Want dat schakelen maakt het zo ingewikkeld. Clown
Natuurlijk wil iedereen een makkelijk talent, ik ook wel (kijkt even in haar portemonee en schudt teleurgesteld haar hoofd) Huilen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:58

Nee hoor, we zoeken gewoon een jonge potentiele GP'er zonder gebreken en met het karakter om ook zover te komen en dan willen we ook best schakelen Knipoog . Uiteraard speelt persoonlijke smaak e.d. ook mee, maar een jaar zoeken heeft nog niks opgeleverd.