Bokt alternatief voor dierenarts.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Bokt alternatief voor dierenarts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 17:39

De titel zegt het al. En natuurlijk is Bokt geen alternatief voor een dierenarts. Dokter Bokt is een samenraapsel van leken en zo hoort het ook te blijven.

Toch gaat mijn haar de laatste tijd regelmatig rechtop staan. Of het nou de bankcrisis is, de inflatie, de kredietcrisis, ik weet het niet, maar je ziet steeds vaker topics opduiken als: "mijn paard ligt de hele tijd en is dramatisch aan de schijt" of: "mijn paard loopt onregelmatig en is kreupel en ik weet niet wat ik moet".

Pffffft, de dierenarts bellen natuurlijk. Ziek is ziek en kreupel is kreupel en in beide gevallen is deskundige hulp noodzakelijk.

Het zal wel weer liggen aan mijn oude dag, maar mij is altijd geleerd dat je bij ziekte en kreupelheden de dierenarts moet raadplegen. Volgens mij is dat nog steeds zo, of ga ik nu toch echt achter lopen?

Limanade

Re: Bokt alternatief voor dierenarts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 17:40

ow je bent niet de enigste die er zo over denkt hoor Tong uitsteken
op beestenboel zie je de ene topic na de andere voorbij komen..

word er altijd zo kwaad om Boos! als je dier je lief is, dan bel je toch gelijk de DA??

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 17:42

Ik ben eht emt je eens maar ook niet.
Ja túúrlijk als er wat mis is met je paard moet je de DA bellen. Maar de Da komt ook niet altijd eventjes 1,2,3 en dan is het misschien handig als je in de tussentijd toch wel weet wat je meot doen. Ik bedoel als ik internet niet had gehad had ik niet geweten dat als een paard naar izjn buik schopt/gaat rolen het wel eens koliek zou kunnen zijn. Maargoed, neem aan dat mensen emt paarden dat wel weten natuurlijk Clown

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 17:42

Klopt helemaal..
Hier erger ik mij ook mateloos aan, maar opzich is het misschien wel te snappen.. Vaak zijn het meisjes die onzeker zijn en misschien duidelijkheid willen via Bokt? Al zijn er op stal natuurlijk ook mensen waar advies aan gevraagd kan worden..
Dat neemt nog niet weg dat je de dierenarts beter zou kunnen bellen, ik bel overigens liever een keer te vaak dan te weinig. Overigens kun je ook altijd overleggen met een DA (wat veel mensen vergeten, dat kost dus ook geen consult). Je leert vanzelf de dingen herkennen en als het echt foute boel is dan bedenk je je geen moment.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 17:44

Ik erger me er ook aan. Het nummer van de veearts staat in mijn mobiele telefoon, ik ben goed verzekerd en bij twijfel bel ik meteen. Ik hoop dat er mensen reageren die wel Help...topics openen, zodat ze kunnen vertellen wat hun drijfveer was voor hun topic

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 17:45

Nou, dat bedoel ik, bij twijfel kun je altijd beter even bellen!
Ik heb ook al kreten voorbij zien komen dat een dierenarts geld kost, her en der, maar wat voor kostenpost heb je met een dood paard dan wel niet.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 17:47

om heel eerlijk te zijn is dit een van de redenen waarom ik de gezelschapsdieren kant op ben gegaan met mn studie en niet voor paard heb gekozen... Paardeneigenaren denken het vaak beter te weten dan de dierenarts. (kleine huisdieren eigenaren ook maar toch een stuk minder, bij paarden word erg veel zelf gedoktert, het gevolg van het overschot aan informatie en de toegenomen mondigheid van de mens, hetgeen ook zeer zeker positieve kanten heeft)
Op zich top dat mensen mondiger zijn en zelf eerst inlezen en opzoeken of het wel werkelijk nodig is... maar het nadeel hiervan is dus dat ook bij belangrijke zaken de DA te laat word ingeschakeld of zelfs niet. Ik zie regelmatig topics langskomen waarin bokkers wel eventjes vertellen wat het paardje heeft want "mijn paard had dit en dit en vertoonde dezelfde symptomen". Tja beetje jammer dat er bij elk symptoom een enorme lijst aan mogelijke ziektes hangt... Voor een diagnose moet je bij de DA zijn, niet op internet. Jammergenoeg denken veel mensen hier te simpel over... blijkbaar zijn die 6 jaar studie niet nodig.... die indruk krijg ik af en toe iig wel!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 17:50

Mij valt het ook op.
In sommige gevallen zal je als 'baasje' toch wel een sein krijgen van:"dit is niet goed'. Dan bel je uiteraard de DA.

Wel vind ik dat er verschil is tussen mensen en hun omgang met dieren.
De 1: belt bij een wondje al de DA, maakt zich overal zorgen over bla bla.
De ander: kijkt het even aan(bij lichtere dingetjes), schakelt de DA in als er geen vooruitgang is geboekt, of als er verslechtering is.

Ik merk ook dat er vaak vragen komen van mensen waarvan hun niet de huidige eigenaar zijn.
Ik weet zelf hoe het is als je beestje wat heeft en de eigenaar het niet zo serieus neemt als jij.
Ook hier kun je zelf aan de band werken tussen jou en de eigenaar en afspraken maken.

Ook ben ik zelf niet zo paniekerig, een paard kan best een keer manken of dikke benen of wond hebben.
Ik kijk het meestal een dag of 2 aan. Als het wel ernstig is het natuurlijk een ander verhaal.

Maar het feit dat bokt als DA gezien wordt valt wel op ja, maar het is natuurlijk wel fijn om te weten welke verschillende problemen bij welke symptomen kunnen komen.
Zo heb ik redelijk vaak gehoord dat dierenartsen zelf ook soms niet de oorzaak kunnen vastleggen.
Als jij dan enkele voorbeelden erbij kan leggen die je hier van bokt hebt,kun je misschien wel samen sterk staan zeg maar.

Hoewel een dierenarts goed werk moet verrichten, is ook hij een mens, en kan ook hij niet alles weten(vooral bij nieuwere dingen)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 17:51

Ook ik ben het met je eens. En als je dan meld dat ze de dierenarts moeten bellen krijg je te horen dat mams of paps de dierenarts te duur is. ALs ik het niet vertrouw met 1 van mijn dieren, of het nu de 1 van de honden, de kat of de paarden is, hang ik direkt aan de lijn bij de dierenarts. Als het 1 van mijn pensionpaarden is dan doe ik dit in overleg met de eigenaar. Maar die vertrouwen mij voor 100 %. Als het ernstig is bel ik eerst de dierenarts en dan de eigenaar.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 17:53

Zwerte, als dierenarts bij paarden maak je 1 foutje en je word uitgekakt door heel bokt door mensen die het beter weten.

Bellen kost inderdaad niks.
Ik ben ook een persoon die zich goed inleest....
Maar ik bel liever 1 keer te veel als 1 keer te weinig. Ja

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 17:54

Zwerte schreef:
om heel eerlijk te zijn is dit een van de redenen waarom ik de gezelschapsdieren kant op ben gegaan met mn studie en niet voor paard heb gekozen... Paardeneigenaren denken het vaak beter te weten dan de dierenarts. (kleine huisdieren eigenaren ook maar toch een stuk minder, bij paarden word erg veel zelf gedoktert, het gevolg van het overschot aan informatie en de toegenomen mondigheid van de mens, hetgeen ook zeer zeker positieve kanten heeft)
Op zich top dat mensen mondiger zijn en zelf eerst inlezen en opzoeken of het wel werkelijk nodig is... maar het nadeel hiervan is dus dat ook bij belangrijke zaken de DA te laat word ingeschakeld of zelfs niet. Ik zie regelmatig topics langskomen waarin bokkers wel eventjes vertellen wat het paardje heeft want "mijn paard had dit en dit en vertoonde dezelfde symptomen". Tja beetje jammer dat er bij elk symptoom een enorme lijst aan mogelijke ziektes hangt... Voor een diagnose moet je bij de DA zijn, niet op internet. Jammergenoeg denken veel mensen hier te simpel over... blijkbaar zijn die 6 jaar studie niet nodig.... die indruk krijg ik af en toe iig wel!

Even offtopic: Mijn tante heeft om diezelfde reden juist voor veearts gekozen, ze vond de mensen met kleine huisdieren juist eigenwijzer Huilen van het lachen

Keukenkast

suleilitha schreef:
Nou, dat bedoel ik, bij twijfel kun je altijd beter even bellen!
Ik heb ook al kreten voorbij zien komen dat een dierenarts geld kost, her en der, maar wat voor kostenpost heb je met een dood paard dan wel niet.

Niet alleen een dood paard kost veel geld, maar bedenk je dat dan voor je een paard aanschaft!
Je weet notabene toch dat zoiets kan gebeuren? Bij het minste of geringste kan een paard al wat mankeren..
Ik snap natuurlijk wel dat je het even afwacht of wat dan ook, maar pff!
Laatst had ik het er nog met iemand over; je neemt een gratis boerderijkatje, maar zelfs die beesten kunnen je honderden euro's lichter maken.
Laat staan een paard!

Brainless

Jaah, en wat van:

Mijn paard loopt kreupel, en ik weet zeker dat hij geen pijn heeft.... wat kan het wel zijn.

isabelleke

ik ben het met jullie allen eens maar vaak (bij mij dan) is het om ervaringen uit te wissellen omtrent de situatie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 17:55

Isabelleke, en jij denkt dan dat je de remedie op Bokt vindt?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 17:56

Lieveli: OO ÉÉÉCHT IS IE TE DIK??? Wow!

Met kleine huisdieren vind ik sommige mensen zo ''dommig'', dan zou ik liever een mondige paardeneigenaar hebben.

Vergeet niet dat je met best een hoop dingen in paardenland op moet letten, ze nemen je in de zeik waar je bijstaat als je er niets van afweet.
Bijv. zadelpasservices/zadelmakers, handelaren etc, ze kunnen je in de maling nemen waar je bij staat!
Dus zo gek is die mondigheid van paardeneigenaren imo niet tegenwoordig.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 15-11-08 18:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 17:57

@ isabelleke; heb je al wel een dierenarts ingeschakeld op dat moment dan?

LadyMadonna

laatst werd geadviseerd om een slokdarm verstopping met een tuinslang door te spoelen.... tja, daar gaan idd ook mijn nekharen van overeind staan.

Ik heb zelfs in de regels van mijn forum staan: "Bedenk dat het een forum is, waar iedereen antwoorden kan geven op je vraag. In sommige gevallen kan het wijzer zijn direct contact op te nemen met bijvoorbeeld een vereniging of dierenarts. "

RoosIris

Ik erger mij ook groen en geel aan al die topics over "wat mankeerd mijn paard".
Maar niet alleen over paarden, ook over andere dieren(hamster met gezwel, cavia met vreemde dingen in zijn oor).

Als je aan dieren begint kost het gewoon geld. Heel simpel.
Als je voor een dier kiest, moet je er ook voor zorgen. En of het nou een goudvis is of een olifant. Elk dier heeft recht op medische zorg

Bij twijfel bel ik DA/VA. Dan wel voor meteen langskomen dan wel voor telefonisch advies. Die mensen hebben ervoor geleerd en zij weten het beste wat te doen. Over het algemeen.
Als iedereen lekker zelf gaat lopen doktoren moeten ze ook niet jammeren als het volledig mis gaat.

Tuurlijk lees ik ook wel medische artikelen. Maar als het puntje bij het paaltje komt bel ik DA. En mag die gaan behandelen. Ook al staat er bij een artikel precies wat te doen. Ieder geval is anders...
Laatst bijgewerkt door RoosIris op 15-11-08 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 17:59

stef schreef:
laatst werd geadviseerd om een slokdarm verstopping met een tuinslang door te spoelen.... tja, daar gaan idd ook mijn nekharen van overeind staan.

OK dan!

Dat hebben ze dan de dierenarts zien doen, maar jeetje..
Ik lees het vaak niet eens meer, domme adviezen.
Als ik al reageer zeg ik al-tijd dat de DA echt geen overbodig idee is..

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 18:02

Natuurlijk zijn er een heleboel onnozele topics, maar vaak (in mijn geval ook) wil je 'het er gewoon even over hebben'. Als je bv kijkt naar topics over peesblessures, vind ik dat daar vaak waardevolle informatie staat. De ene da zegt op stal, de andere vindt dat je het paard wel op de wei kunt gooien. Om je eigen mening te vormen kunnen ervaringen van anderen nuttig zijn.
Als je hier een tijdje rondloopt weet je ook heus wel wie wel iets zinnigs heeft te melden en wie alleen vanuit hobbyisme denkt dat ie een halve dierenarts is (schriftelijke cursus bij de LOI gedaan waarschijnlijk Haha! ).

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 18:05

Ik ben het inderdaad met jullie eens. Maar waar ik me ook groen en geel aan erger is, stel je opent een HAW topic en je paard is even tegen de hand, dan is het gelijk 'Haal er een osteopaat of fysiotherapeut bij". Pff

Jet_Joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 18:05

Lijkt me logisch om de dierenarts te bellen, tekst en foto's daar kan je toch niets mee!

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 18:11

stef schreef:

Ik heb zelfs in de regels van mijn forum staan: "Bedenk dat het een forum is, waar iedereen antwoorden kan geven op je vraag. In sommige gevallen kan het wijzer zijn direct contact op te nemen met bijvoorbeeld een vereniging of dierenarts. "

Ik heb 6 keer in een maand tijd gezien hoe een slokdarmverstopping word behandeld, maar geen haar op mijn hoofd dat ik het zelf doe.

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 18:17

Ik vind het wel makkelijk om anderen hier op bokt om hun ervaringen te vragen. En als ik sympthomen zie die niet levensbedreigend zijn of erg pijnlijk voor het paard dan wacht ik meestal een dag af. En dan zet ik hier op bokt alvast wat om anderen te vragen wat hun ervaringen of ideen hierover zijn..

Tuulijk met koliek of een extreem dik been bel ik natuurlijk de veearts. Wie niet?