Op een site van een bedrijf voor bitloze optomingen vond ik deze quote:
Citaat:(1)De veiligheid van de ruiter wordt verhoogd, nooit kan het paard op het bit gaan rijden.
Onervaren ruiters kunnen hun paard geen schade toebrengen door het bit in de gevoelige mond van het paard te trekken. Daardoor is het bitloze hoofdstel ook bij uitstek geschikt voor maneges, beginnende ruiters en menners.
Het is bewezen dat paarden veel minder kopschuw worden.
Het is bewezen dat het trekken reduceert of zelfs helemaal verdwijnt !
Met de bitloze hoofdstellen hebben we voor 98% succes met paarden die heel zwaar trekken met hun hoofd.
We zien daardoor dat paarden veel minder uitbreken.
Verhoogt de veiligheid? waarom dan? Omdat een bitloos hoofdstel zich aansnoert en je daardoor meer te zeggen hebt? maar is dat dan niet net zo sneu als aan een bit gaan hangen? En zouden die paarden niet minder gaan hangen omdat zo'n hoofdstel pijnlijk is rond de kaak als een paard erin gaat hangen? Maar ligt dat niet aan de onkunde van de ruiter dan, als een paard gaat hangen? Volgens mij rijd je dan nemlijk zelf op teveel druk waardoor het paard iets HEEFT om in te hangen.. moet je dat daarmee oplossen?
Onervaren ruiters?
Maar hoe zit dat dan met het neusbot? Het bitloze hoofdstel hoor bovenaan het neusbot te zitten, dat 'zwevend' is.

Zo staat het in de wiki.
Maar als je daar teveel aan trekt, wat gebeurt er dan?
Ruiters die niet met een hoofdstel met bit om kunnen gaan, die doen hun paarden pijn in hun mond.
Maar kunnen die ruiters zomaar met een bitloze optoming gaan rijden die de boel aansnoert?
Zouden ze daar geen last van krijgen op hunh kaken, met altijd het hoofdstel op dezelfde plek waar dus altijd druk ontstaat op dezelfde plek?
Niet te spreken over beginners die met een 'veilig' genoemd bitloos hoofdstel gaan rijden en het toch te laag (op het zwevende neusbot) instellen.. wat gebeurt er dan?
Ik heb eens op bokt rondgespeurd in profielen van mensen die rijden met bitloze optomingen en schrok daar best van. Een groot deel van de hoofdstellen zit te laag!!!
Ruiters die trekken aan een bit=zielig.
Ruiters die trekken aan een bitlooshoofdstel is misschien wel zieliger!
Een aansnoerneusriem, is zielig... maar een aansnoerhoofdstel is niet zielig??
misschien kan iemand mij hier wat duideljkheid over geven, ik snap er soms niks meer van..
Hij begrijpt de hulpen absoluut. Ik rij ook regelmatig bitloos, en hij loopt netjes in de bak, op een lichte druk op de neus kan ik hem terug nemen, en ook helemaal op zit, hoofdstelloos. Ook wandelen gaat prima, hij loopt aan een los halstertouw als een hondje achter me aan. Maar als het dan spannend wordt, zowel onder het zadel als aan de hand, dan merk ik dat het halster gewoon totaal geen invloed meer heeft. Dan moet ik het echt puur van mijn lichaamstaal en stem hebben, want het halster daar loopt hij dan doorheen alsof hij gewoon helemaal niks om heeft
dus ook met bit trok ik er niet aan. Ik heb mij verdiept in de werking van t bit en wat t doet in de paarden mond en dat heeft mij omgezet ( helaas niet eerder gedaan
(goed streven of niet?)