Euthanasie of slacht i.v.m achterblijvende jaarling

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zomon

Euthanasie of slacht i.v.m achterblijvende jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 15:27

Ik zit me af te vragen wat beter is, euthanasie of de slacht. Ik heb een jaarling ( 19 mndn) die vanaf 5 maanden bij mijn merrie is gekomen als haar nieuwe kind om voor te zorgen. Door omstandigheden kan ik waarschijnlijk mijn 21 jarige merrie (die al 5 jaar grasmaaier is) niet meer onderhouden. Ik vraag me nu af wat is beter voor de kleine. Dat ze meemaakt dat haar pleegmoeder inslaapt waar ze bij is en zo dus afscheid kan nemen of dat haar pleegmoeder weggehaald wordt en de kleine niet weet waarom haar "moeder" niet terugkomt.

Zelf heb ik een goede ervaring met de slacht, waarbij mijn vorig paard niet eens de kans kreeg om na te denken wat er eventueel zou kunnen gaan gebeuren. ( was buiten gedaan en niet binnen).
Ik heb daartegen een slechte ervaring gehoord over euthanasie + hoorde ik dat paarden hiertegen kunnen gaan vechten.

Het gaat mij erom wat is het beste voor de paarden.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Laatst bijgewerkt door zomon op 04-11-08 16:05, in het totaal 3 keer bewerkt

Juangii

Re: Euthanesie of slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:31

Maar waarom verkoop je die pleegmoeder niet?

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:32

idd zijn vast wel mensen die een grasmaaier er bij willen
hoeft niet eens tegen betaling

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:33

Misschien dat je even kunt zoeken met de zoekfunctie? Lachen
Er zijn hier tientallen topics over. Lachen

Ik heb zelf ooit eens voor de slacht gekozen en zou het zo weer doen. Lachen

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:34

Persoonlijk zou ik geen paard in laten slapen die nog als grasmaaier kan functioneren.
Probeer ergens een plekje voor der te vinden is mijn advies.

Ik heb omdat mijn paard niet meer beter ging worden en erge pijn had in laten slapen (euthanasie)... dit ging heel gemoedelijk en hij vocht niet, leek alsof hij er vrede mee had.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:35

Slacht vind ik goed voor paarden die nog helemaal fris in hun koppie zijn. Voor oudere paarden, die er al doorheen zijn, vind ik euthanasie fijner, dan hoeven ze niet meer op de trailer naar de slager en die vechten er ook niet tegen. Dus ligt eraan in wat voor situatie je zit!

Qache01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:37

Als er écht geen andere mogelijkheid is om het paard elders te stallen of zo, zou ik kiezen voor euthanesie, vergeet niet dat een paard ook buiten het slachthuis al verrekkes goed weet waar hij is.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:51

Ben ik niet met je eens. Mijn lieve bijrijdpaardje Joshua, grootste stresskip ever, kwam ik tegen met ons "uitje slachthuis" van onze opleiding paardenhouderij. Ik reed hem het laatste jaar niet meer, wist wel dat hij naar de slacht zou gaan, maar het was wel erg toevallig dat hij die dag precies op dat slachthuis voor onze ogen het schietmasker op zou krijgen. Ik was natuurlijk erg van streek, maar ik heb hem bijna nog nooit zo relaxed gezien. Hij was totaal niet zenuwachtig en is op zijn gemakje naar binnen gelopen, voordat hij door had wat er ging gebeuren was het al over... Het was goed zo, want als hij in was geslapen, had hij lopen vechten, want zo was hij en geloof mij, dat is geen prettig gezicht!

zomon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 16:00

Mijn vraag is wat is het beste voor het veulen. eh jaarling.

Geen discussie over ergens verkopen of onderbrengen want dat is uitgesloten.
Ze heeft teveel mankementen om haar elders onder te brengen en ook is ze te vaak mishandeld + uitgehongerd om dit ooit nog mee te moeten maken. Vergeet niet dat ze al 5 jaar langer leeft dan menig ander paard in die situatie.Vanwege mijn liefde voor haar heeft ze al die tijd mogen blijven.
Laatst bijgewerkt door zomon op 04-11-08 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:03

Hier zijn al meerdere topics over, ik tem even.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:05

Vorig jaar was er in de wei naast die van de mensen waar ik werk ook een veulen ingeslapen. De paarden van de mensen waar ik werk waren ook wel wat onder de indruk van dat dode veulen ookal stonden ze niet samen op de wei.
Misschien dat je dan beter voor de slacht kan gaan. Dan ziet de jaarling haar niet dood gaan. Dan lijkt het eerder of ze weg gaat.

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:05

je schrijft bovenaan zelf wat jou ervaringen zijn kies die jij het fijnst vind
als het veulen met andere paarden kan staan dan vind die dat na een tijd ook prima

Orchidee21

Re: Euthanasie of slacht i.v.m achterblijvende jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:10

jammer dat je er vanuit gaat dat er vele kwade mensen zijn die geen goed tehuis kunnen bieden aan je grasmaaier.. alhoewel het verleden van het paard ik je ook wel begrijp.
Een jaarling moet allang op eigen benen kunnen staan, ik denk daarom dat je haar het beste weg kan brengen naar de slacht i.p.v euthenaseren in de weide. Maar toch, ik zou zoeken naar een boer met een grasweide o.i.d zodat je je paardje een fijne oude dag kan geven. Kan je hem niet stiekum vast binden bij een paardenrusthuis:)
succes

gootje12

Re: Euthanasie of slacht i.v.m achtergebleven jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:11

Ik ben ook voor slacht,maar zorg dan wel dat je erbij blijft en dat het slachthuis schoon is.
B.v als eerste van die dag laten slachten.Dat kan op afspraak.En zorg dat er geen tussenpersoon is die haar misschien nog weer doorverkoopt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:15

Je kunt dit paard wel 'redden' van de slacht/inslapen, maar er gaan elke week gezonde paarden naar de slacht van 2, 3 of 4 jaar oud, omdat fokkers ze niet kwijtkunnen.

Iemand die een plekje over heeft kan beter zo'n paard nemen dan een ouder paard dat al een mooi leven heeft gehad. Er gaan zoveel gezonde paarden naar de slacht No Cheer

maccie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:15

ik zou het veulen onderbrengen bij andere paarden en dan de merrie wegbrengen. Zo zal het veulen al afgeleid zijn door zijn nieuwe vriendjes en de dood niet meemaken.

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:16

Ik heb mijn merrie naar de slager gebracht haar veulen van toen 1,5 jaar stond hier ook in de wei samen met haar vriendje ik bewust voor de slager gekozen vanwege mijn merrie ivm het vechten maar ook vanwege mijn andere paarden dat ze dat niet hoefden te zien.
Ik heb wel de trailer,leeg,aan hun laten zien en zo schenen ze te begrijpen dat ze niet meer terug kwam....
Veulen was allang gespeend maar de band was toch nog enorm sterk vandaar....
Gr gemma

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:19

Arabesk schreef:
Je kunt dit paard wel 'redden' van de slacht/inslapen, maar er gaan elke week gezonde paarden naar de slacht van 2, 3 of 4 jaar oud, omdat fokkers ze niet kwijtkunnen.

Iemand die een plekje over heeft kan beter zo'n paard nemen dan een ouder paard dat al een mooi leven heeft gehad. Er gaan zoveel gezonde paarden naar de slacht No Cheer

Kan je nog paarden kopen aan het slachthuis? Ik dacht dat dit niet meer mocht.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:20

Ik zou mijn paard dus niet weg doen als grasmaaier.
Je weet nooit wat ermee gebeurd in de toekomst..

Verder denk ik dat jij alleen die keuze kan maken.. doe waarbij jij je goed voelt.
Normaliter ben ik zelf voor de slacht, omdat het snel gebeurd, maar ook dat zal afhangen van de omstandigheden..

Persoonlijk denk ik dat in dit geval (paard met heel verleden icm een jaarling die waarschijnlijk verschrikkelijk aan haar hangt) kiezen voor het in laten slapen in de weide..
Zo heeft de jaarling tijd om afscheid te nemen, en zal het minder plotseling zijn dat ze weg is.. wel een paar uur laten liggen dan.. En liefst wel een ander paard erbij waar ze steun aan heeft..

Wat betreft paarden die er tegen vechten.. een goeie DA geeft het paard eerder teveel spul dan te weinig, dat hij zeker weet dat ze gaat!!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:23

Arabesk schreef:

Ik lees dat hier wel vaker... is dat echt waar joh?
Dat is toch afschuwelijk... christus. Dan hebben we het dus over jonge/ gezonde paarden?
Kun je paarden idd afkopen aldaar?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:28

Dravertjes die niet snel genoeg zijn, fokmerries die niet (snel genoeg) drachtig willen worden. Ik heb ze allemaal voorbij zien komen.

Het overige 'materiaal' bestaat uit kapotgereden sportpaarden.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:30

Ah okee ik begrijp nu dat er meer aan de hand is dan dat ze alleen op leeftijd is en je der niet meer kunt onderhouden. (daarop reageerde ik of je der niet ergens onder zou kunnen brengen, want het kwam wat oneerlijk over tegenover de merrie)
Ik heb zelf alleen ervaring met euthanesie, wat erg gemoedelijk verliep.
Sterkte met je beslissing.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:32

Voor het juiste bedrag kan er een hoop Knipoog

Qua wat het beste zou zijn voor het veulen... Ik vind het moeilijk, heb daar geen ervaring mee. Voordeel van in laten slapen, is dat je veulen echt afscheid kan nemen en kan zien/ruiken dat ze er niet meer is. Maar ze zal waarschijnlijk toch de eerste tijd wel van slag zijn, wat je keuze ook is. Doe waar jij je goed bij voelt!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:34

Arabesk schreef:
Dravertjes die niet snel genoeg zijn, fokmerries die niet (snel genoeg) drachtig willen worden. Ik heb ze allemaal voorbij zien komen.

Het overige 'materiaal' bestaat uit kapotgereden sportpaarden.

Mmm, eigenlijk zou ik het helemaal niet erg vinden wanneer de paardensport ophield te bestaan.
Dat je nog wel kunt sporten met die dieren, maar just for fun... geen punten, geen geld, no nothing... zal een hoop leed schelen.
Ik zou het niet missen.
Er zijn evengoed erg veel mensen die het correct doen, maar die maken het niet goed voor al die GRRRRRR &*^%$@$%&**!!!! Boos! Boos! Boos! helaas......

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:11

Lijkt mij geen goed plan om je enter te laten zien hoe haar pleegmoeder inslaapt ! En normaal gesproken haal je een veulen op een gegeven moment toch ook bij de moeder vandaan.