Waarom ben ik nou zo een angsthaas?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

kensha

Waarom ben ik nou zo een angsthaas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 09:58

Ik ben vrij een angsthaas om eerlijk te vertellen.

Gisteren dus voor de eerste keer in de galop geweest [wel toen op ander paard]

Ik stond echt te beven van de angst ook als ik tijdens het rijden dan inene me voet uit de beugel verliest ga ik al in paniek als de instructeur haar door laat draven.

Ook als ik door moet zitten en dat ik even verkeerde gedachtens krijgt dan ga ik al inene recht overeind en ga ik weer staan/zitten tijdens de draf.

Nu voel ik me echt een angsthaast alhoewel na het les merk ik pas dat ik ervan had genoten.
[we hebben wel nettjes aan de longeerlijn gezeten]
Overig heb ik vrij wel veel moeite om me balans te vinden. Ik weet niet waarom. Vroeger op manege had ik die nog.

Lise81

Re: Waarom ben ik nou zo een angsthaas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:47

Heb je een idee waar de angst vandaan zou kunnen komen?
Bijvoorbeeld, bang om te vallen oid. Dan zou je daar gericht op kunnen trainen - val training bijvoorbeeld.
Zitles is altijd goed, als je er meer gaat ontspannen wordt je balans vanzelf weer beter!

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 01:30

MW --> PP

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:43

ik gok op: angst om de controle te verliezen (en daarbij behorende o.a. angst voor er vandoor gaan, beugels en teugels verliezen en niet meer kunnen stoppen, niet terug kunnen nemen en er af te vallen)
Gebrek aan balans komt door de spanning in het lichaam, angst zorgt voor aanspannen van de spieren en op gespannen spieren kun je niet ontspannen in balans blijven zitten.

oefenen met lange teugel of zonder teugel en alleen rijden op je zit kan hierbij helpen en ook enkele oefeningen om een paard op hol zsm terug te nemen in stap zou je wel eens zekerder kunnen maken.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:40

ShamalArabs schreef:
kan hierbij helpen en ook enkele oefeningen om een paard op hol zsm terug te nemen in stap zou je wel eens zekerder kunnen maken.

Oefenen op een paard op hol, lijkt mij minder geschikt. Oefenen in rijden zonder stijgbeugels wel.

Door ervaring, dat het niet afloopt, zoals het tussen je oren zit, zal de angst minder worden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 15:01

Vooral doorgaan tot het overgaat.. Klinkt heel dom maar vertrouwen in je eigen rijvaardigheid krijg je toch alleen maar door het erg vaak te doen. Helaas geen truukjes voor! EN die balans, dat wordt vanzelf beter, zonder dat je er bewust mee bezig bent leert je lijf steeds beter om te gaan met de beweging van het paard (heb ervaring, ben kluns eersteklas met mega balansprobleem maar wordt bij mij ook steeds beter).

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 17:55

Ik heb gisteren weer op me eige paard gereden en ik kon toen wel veel gemakkelijker me balans vinden en goed staan/zitten tijdens het draf.

Het is eigelijk inderaad de angst omdat ik zelf geen controle heb maar me instructeur wel. Ik vertrouw wel 100% op haar daar niet van maar this altijd de angst dat dan optreed.

Het doorzitten zonder stijgbeugels ging nu wel beter vergeleking met de eerdere les.

Edit; Ik had op een moment die rijles dag wel kramp in de onderkant van de rug misschien daar toch wat losser zou moetten. Sinds na die kramp ging het wel wat beter.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 18:03

Die Richard!! Je deed het helemaal niet zo slecht hoor gister!
Maar een angsthaas ben je, dat is wel duidelijk! Iets meer vertrouwen in je lesgeefster hebben he!! Harmony is een heel braaf paard en zeker aan de longe erg gehoorzaam. We gaan gewoon nog een keertje aan de longe en dan weer in galop. Let maar op zodirekt wil je niet anders meer dan galoperen!
Het blijft toch jammer dat ze op je vorige stal je zo weinig hebben geholpen en je zelfs op een niet al te best beleerde hengst hebben gezet waar je een paar keer van af bent gevallen. Waarschijnlijk komt daar nu je angst vandaan.
Maar je wilskracht is er, dus je gaat er echt wel komen! ( het gaat toch al een heel stuk beter dan een paar maanden geleden??)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 18:25

opala schreef:
ShamalArabs schreef:
kan hierbij helpen en ook enkele oefeningen om een paard op hol zsm terug te nemen in stap zou je wel eens zekerder kunnen maken.

Oefenen op een paard op hol, lijkt mij minder geschikt.

Dát staat er toch niet?! Clown wel lezen natuurlijk joh Knipoog

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 19:42

Mijn advies is ook gewoon doorbijten, en kilometers maken! Zo te lezen heb je goede instructie en een braaf lespaard. Ik ben ook niet zo dapper maar echt het is ook een kwestie van positieve ervaringen en steeds beter leren rijden. Na een poosje weet je wat je van je paardje kan verwachten, hoe ze rijdt en hoe ze meestal reageert. volhouden. Ach gut

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 19:55

Ik lees dat je in goede handen bent Kensha Lachen.

Je vertrouwen zal na een tijdje wel weer terug komen. Gewoon oefenen, oefenen en nog eens oefenen op een braaf paardje Lachen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:00

ShamalArabs schreef:
Dát staat er toch niet?! Clown wel lezen natuurlijk joh Knipoog

Bloos Je hebt helemaal gelijk Haha!

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 13:44

aerdenhout1 schreef:
Die Richard!! Je deed het helemaal niet zo slecht hoor gister!
Maar een angsthaas ben je, dat is wel duidelijk! Iets meer vertrouwen in je lesgeefster hebben he!! Harmony is een heel braaf paard en zeker aan de longe erg gehoorzaam. We gaan gewoon nog een keertje aan de longe en dan weer in galop. Let maar op zodirekt wil je niet anders meer dan galoperen!
Het blijft toch jammer dat ze op je vorige stal je zo weinig hebben geholpen en je zelfs op een niet al te best beleerde hengst hebben gezet waar je een paar keer van af bent gevallen. Waarschijnlijk komt daar nu je angst vandaan.
Maar je wilskracht is er, dus je gaat er echt wel komen! ( het gaat toch al een heel stuk beter dan een paar maanden geleden??)

Dat is inderdaad waar, heb gisteren 45min lang gereden 20 minuten draf deze keer. Ik heb erna nog gevraagd aan 2 pension klanten hoe ik op het paard zat tijdens het draf. Blijkbaar zat er een grotere vordering tussen sinds na de rijles.

Benieuwd wat jij er van zal vinden na de rijles deze avond.

PS; kijk alweer naar uit de volgende privé les.

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:48

je moet je over die angst heen zetten, makkelijker gezegt dan gedaan.
maar ik heb dat ook gedaan, dan rij je ook paard met plezier

Incredible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 23:48

Dat is helemaal niet erg, daar kun je ook niks aan doen. Ik ben ook altijd bang geweest van paarden m.n de hoogte. Bij een vriendin stond ik al te beven als ik haar paard zag staan waar ik met een opstapje erop moest klimmen. Als je eenmaal eropzit went het wel weer.
Proberen om niet te bang te zijn want een paard voelt en merkt alles. Ikzelf zit ook wat onstabiel in mn beugels waardoor het ook wat wankel is. Je kunt hem gewoon rustig terug naar stap pakken en opnieuw beginnen. Jezelf zwaar maken, hakken omlaag, benen lang maken. Dat balans komt wel, als je het ritme kan volgen ben je al een heel eind. Lichtrijden is het moeilijkst kwa balans, en doorzitten is een kwestie van doen.Lekker ontspannen zitten, ik heb er zelf ook op moeten oefenen voordat ik een
zak aardappelen werd. Eerst butsbutsbuts omdat het paard ook wat gespannen was.
Maar nu merk je dat het veeeeeeeel beter gaat. Doorzitten op de volte is het fijnste,
dan heb je de stelling en waarschijndelijk loopt hij dan mooi in de buiging. Als je durft leer je veel om aan de longe zonder zadel te zitten. Dan weet je precies op welk punt je moet zitten/ontspannen. Ik ben nu niet meer bang omdat ik er een paar keer ben afgevallen. Ik vind het niet erg om te vallen dus dan blijf ik mezelf voorhouden dat ik toch niks te verliezen heb. Val ik, nou dan val ik toch lekker. Daar leer je van.

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 01:21

Toen ik pas weer begon na 13 jaar had ik het ook wel enigszins, maar toen ik het gevoel opeens weer te pakken had, en het evenwicht op het zadel weer goed voelde was ik het kwijt, en zette ik mijn paard zonder enige twijfel weer in galop. Dat heeft best wel een paar weken geduurd, maar ik heb er zelfs niets meer van als mijn paard aan de kletter gaat omdat iemand een kruiwagen omgooit of een bobcat start naast de bak.

Probeer veel te oefenen met je evenwicht, dat was voor mij de basis van het verliezen van mijn angst.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 09:48

Angst moet ik inderdaad gewoon overwinnen.

Ik wil zelf veder en veder komen en er is maar 1 manier om dat te doen.

Lessen nemen en angst laten onderdrukt worden.
Een opgever dat ben ik zeker niet en dat weet Aerdenhout1 wel.
Zollang Aerdenhout1 mij goed onderdrukt tijdens de lessen geloof ik wel dat het erg goed gaat komen.

Mijn passie is er en die zal er altijd blijven anders was ik nooit terug in de paarden gekomen.